کد خبر 714054
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
متصدی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تأکید بر آلودگی خاک در ایران گفت: به دلیل مصرف بی رویه سموم و کود محصولات کشاورزی تولیدشده کشورمان آلوده است.

به گزارش مشرق، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در همایش روز زمین پاک که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، با اشاره به شعار امسال این روز «باهم، برای زمین پاک» گفت:‌ ما به دنبال این هستیم که با هم به زمین پاک برسیم، اما متأسفانه درباره محیط زیست آنچنان که باید انتظار داریم به نتیجه نمی‌رسیم؛ چراکه قاعده باهم بودن را رعایت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه آب، خاک، منابع طبیعی و حیات وحش باید با مشارکت عمومی حفظ شود، گفت: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته از چشم ما مغفول مانده است، مسئله خاک است.

متصدی افزود: ما همیشه به دنبال هوای پاک هستیم و توجهی به آلودگی و فرسایش خاک نداریم.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست فرسایش خاک در ایران را بیش از 16 میلیون تن در سال عنوان کرد و اظهار داشت: متوسط جهانی فرسایش خاک در جهان چیزی حدود 7 ـ 8 میلیون تن است.

به گفته وی حتی اگر بهترین و پاک‌ترین آب‌ها به زمین‌های کشاورزی برسد، به دلیل آلودگی خاک محصولات مصرفی ما آلوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 1346 در خصوص باقیمانده سموم در مواد غذایی، قانون تدوین شده است، گفت:‌ باید به سمت پایش و کاهش سموم و کود برویم، اما متأسفانه در حال حاضر برای مصرف سموم یارانه تعلق می‌گیرد.

متصدی اظهار داشت:‌ در تلاش هستیم شهرهای پاک داشته باشیم، اما تراکم جمعیت و ساخت و سازهای بی‌رویه و تخریب روستاها فشار زیادی بر یک گستره محدود خاک با جمعیت بسیار زیاد می‌آورد.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تأکید بر اینکه ما برای حفظ سرزمین خود خون‌های بسیاری داده‌ایم گفت: وقت آن رسیده است که برای حفظ خاک سرزمین‌مان هم تلاش کنیم.

وی از تهیه اطلس آلاینده‌های خاک و برنامه بررسی وضعیت مواد غذایی خاک از سوی این سازمان خبر داد و گفت: علی‌رغم مصرف زیاد کود، مواد آلی خاک کشور ما بسیار فقیر است که این نشانگر مصرف بی‌رویه بسیاری از موادی است که نمی‌توانند به پایداری منابع ما کمک کنند.

متصدی ادامه داد: ما در افزایش میزان مصرف کود و سموم مدیریت مناسبی نداریم و روزانه 30 تا 40 درصد از محصولات غذایی ما تبدیل به پسماند می‌شود که این معضل بسیار بزرگی برای کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به مصرف بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی در کشور نیز گفت: مشوق‌هایی از سوی سازمان محیط زیست برای تولید و مصرف کمتر کیسه‌های پلاستیکی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ایران با وجود سابقه درخشان فرهنگی در حال حاضر در خصوص حذف کیسه‌های پلاستیکی از کشورهای آفریقایی هم عقب‌تر است.

متصدی تصویب کنوانسیون مینه ماتا در خصوص جلوگیری از مصرف جیوه نیز گفت: بر اساس تصویب این کنوانسیون ما در حال جایگزین کردن تکنولوژی‌های دیگر به جای مصرف جیوه در کشور هستیم.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از اجرایی شدن ماده 12 قانون مدیریت پسماند مبنی بر الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان برای بازیافت پسماند خبر داد و اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان و واردکنندگان پسماند خود را بازیافت نکنند، باید مابه‌التفاوت تولید یا واردات خود را که چیزی در حدود نیم در هزار از ارزش کالاست به حساب صندوق محیط زیست واریز کنند.

متصدی با اشاره به اینکه مشکل پسماندهای بیمارستانی همچنان باقی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از استان‌ها روش‌های جمع‌آوری و امحای خوبی برای پسماندهای بیمارستانی در نظر گرفته‌اند و لازم می‌دانیم وزارت بهداشت نسبت به این موضوع وقت بیشتری صرف کند؛ چراکه کلیه پسماندهای بیمارستانی حالت عادی ندارند و باید به صورت ویژه امحاء شوند.

این مقام مسئول از ایجاد یک تب برای داشتن زباله سوز در همه شهرهای ایران خبر داد و گفت: چرا در کوچک‌ترین شهرهای کوچک هم به دنبال زباله سوز هستند،‌این بزر‌گ‌ترین اشتباه است.

متصدی تأکید کرد: در تمام اصول علمی تأیید شده اولین قدم در مدیریت پسماند و بازچرخانی است؛ چراکه پسماندها قابلیت استفاده مجدد دارند و باید تلفیقی از روش‌های مختلف مانند کمپوست و زباله سوز برای بازیافت و مدیریت پسماند موردتوجه قرار گیرد.

وی در پایان از عدم ورود بخش خصوصی به مدیریت پسماند انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این امر می‌تواند به اقتصادی شدن بخش پسماند کمک کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس