کد خبر 714000
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
واسیلی نبنزیا

واسیلی نبنزیا معاون وزیر خارجه روسیه و از دیپلمات‌های دوران شوروی سابق که به مواضع ضدغربی شهرت دارد، بعنوان نماینده دائم جدید این کشور در سازمان ملل معرفی شد.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، نماینده دائم جدید روسیه در سازمان ملل متحد، "واسیلی نبنزیا" یکی از معاونین وزیر امور خارجه این کشور خواهد بود. این مسئله از سوی منابع خبری در وزارت امور خارجه روسیه مورد تایید قرار گرفته است.

یک مقام این وزارتخانه به این روزنامه گفت: «مسئله انتخاب نماینده دائم جدید در مقر سازمان ملل در نیویورک، دیگر قطعی شده و "واسیلی نبنزیا" معاون وزیر خارجه از سوی این وزارتخانه برای این سمت معرفی شده است. »

البته نامزدی این دیپلمات هنوز باید از سوی پارلمان روسیه- دومای دولتی و شورای فدراسیون (سنا) به تایید برسد. البته به نظر نمی رسد که مشکلی تایید وی بوجود آید.

جایگاه نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بعد از فوت نابهنگام "ولادیمیر چورکین" دیپلمات برجسته این کشور در تاریخ ۲۰ فوریه خالی باقی مانده بود. چورکین بیش از ده سال و از سال ۲۰۰۶ به این طرف این سمت مهم را برعهده داشت.

سابقه فعالیت دیپلماتیک "واسیلی نبنزیا" به ۵۵ سال میرسد. او کار در دستگاه دیپلماسی را در سال ۱۹۸۰ در دوران اتحاد جماهیر شوروی و بعنوان مستشار نظامی در سفارت شوروی در تایلند آغاز کرد. در دهه ۹۰ مسئولیت بخش همکاریهای بین المللی وزارت خارجه را برعهده داشت و از سال ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۰ نیز کارشناس ارشد نمایندگی دائم روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک بود. نبنزیا از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ تاکنون نیز در سمت معاون وزیر امور خارجه روسیه مشغول فعالیت بود. وی مسئول همکاریها در زمینه اتحاد اقتصادی اورآسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی بوده و همچنین در مذاکرات با مقامات دولتی اوکراین حضور فعال داشت.

به عقیده کارشناسان، انتصاب "واسیلی نبنزیا" به این سمت مهم که از جمله قدیمی ترین دیپلماتهای وزارت خارجه روسیه بشمار می رود، نشان دهنده این است که وزارت امور خارجه روسیه خط مشی قاطع و سنجیده، در عین حال بدور از جنجال آفرینی را در رویارویی با کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل در پیش خواهد گرفت.

نبنزیا در رسانه های گروهی روسی به داشتن برخوردهای ضدغربی خود معروف است. وی پیش از این در اظهاراتی سیاستمداران کشورهای غربی را «مدیرانی بی فایده» نامیده و گفته بود، در عرصه سیاست بین المللی جای سیاستمدارانی مانند دوگل، کسینجر و کهل خالی است.

علاوه بر این، "واسیلی نبنزیا" جزو تیم اصلی و از جمله افراد نزدیک به "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه است که خود طی سالهای ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بود.

موقعیت نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، یکی از مهمترین پستهای دیپلماتیک در این کشور محسوب می شود که یکی از اعضای دائم شورای امنیت بوده و دارای حق وتو است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس