کد خبر 713773
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۹
دانشگاه آزاد

کارهای میرزاده رئیس فعلی دانشگاه آزاد نشان می‌دهد مجموعه اقدامات وی ادامه راه «جاسبی» است و با روی کار آمدن ولایتی افکارعمومی دنبال تغییرات اساسی است.

به گزارش مشرق، دانشگاه آزاد اسلامی از اوایل دهه شصت کار خود را آغاز کرد. اولین رئیس این دانشگاه عبدالله جعفرعلی جاسبی بود که دوران طولانی‌مدت ریاست وی در دانشگاه انتقادات زیادی درباره نحوه مدیریت و گردش مالی این دانشگاه ایجاد کرد. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ریاست این دانشگاه از اسفند ۱۳۹۰ از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد دانشجو واگذار شد.

دانشجو تا شهریور ۹۲ رئیس دانشگاه آزاد بود، اما با روی کار آمدن دولت روحانی و فشار رئیس و برخی اعضای هیئت امنا، حمید میرزاده جایگزین وی شد و روند اصلاحی‌ای که آغاز شده بود متوقف شد.

از ساخت تله‌کابین شخصی در دانشگاه تا مناقصه صوری؛ تخلفات دانشگاه آزاد با پول دانشجویان

با روی کارآمدن میرزاده اخباری از سوءاستفاده‌های مالی از این دانشگاه منتشر شده است. برای مثال مسئولان دانشگاه آزاد اخیراً با ترک تشریفات قانونی و در اقدامی خلاف قانون، اقدام به برگزاری یک مناقصه صوری برای هتل فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد کردند.

خبرها حاکی است مسئولان دانشگاه آزاد قبل از جمع‌آوری پاکت‌های شرکت‌‌کنندگان در این مناقصه، پیش‌نویس قرارداد با یک شرکت قبرسی که در ایران نمایندگی دارد را تهیه کرده و برای تائید نهایی به دفتر حقوقی این دانشگاه ارسال کرده‌اند.

یکی دیگر از تخلفات این دانشگاه از زبان یکی از نمایندگان مجلس عنوان شد. نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اخیراً گفته است در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در شمال تهران تله‌کابینی با هزینه بسیار بالا احداث شده که افراد خاصی از آن استفاده می‌کنند.

قاضی‌پور با بیان اینکه انضباط مالی باید در راستای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد حاکم باشد، درباره مناقصه هتل فرهیختگان گفت: هرگونه مناقصه بدون آنکه به اطلاع مردم رسانده شود، غیرقانونی است.

سید مهدی رضایت رئیس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد نیز اخیراً طرحی به حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد پیشنهاد کرده مبنی بر اینکه با همکاری یکدیگر و در پوشش شرکت دانش بنیان اقدام به تولید دارو کنند!

او مالک یک شرکت خصوصی داروسازی نیز هست و بر این اساس به حمید میرزاده پیشنهاد کرده که تولید داروها در شرکت خصوصی وی انجام شود. اعتبار این طرح ۲۱۵ میلیارد تومان اعلام شده که در این راستا رئیس دانشگاه آزاد در اقدامی غیرقانونی به روسای واحدهای دانشگاه آزاد اعلام می‌کند که بخشی از مبلغ این طرح را با منابع واحدهای دانشگاهی خود تامین کنند.

انتخاب ولایتی و انتظار نخبگان و مسئولان برای تغییر و تحول در دانشگاه آزاد

رهبر معظم انقلاب در تاریخ اول بهمن ۹۵ در حکمی دکتر علی‌اکبر ولایتی را به‌‌عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.

علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد در نخستین نشست خبری خود به دغدغه‌ها درباره این دانشگاه واکنش نشان داد و گفت "امور مالی و محاسباتی دانشگاه آزاد باید شفاف بوده و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد". وی همچنین به اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت "هر کاری که در راستای اصلاح، پیشرفت و ترقی دانشگاه آزاد لازم باشد دریغ نمی‌کنیم".

با روی کارآمدن ولایتی دغدغه بسیاری از نخبگان، فعالان دانشجویی و نمایندگان مجلس ایجاد تغییر و تحول در دانشگاه آزاد است.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش مجلس نهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با  تسنیم با اشاره سرمایه ۵۰۰ هزار میلیاردی در دانشگاه آزاد گفت: بدنه دانشگاه آزاد و بسیاری از کارکنان و اساتید آن  منتظر یک تغییر اساسی در دانشگاه هستند.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم، گفت: هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های غیردولتی و از جمله دانشگاه آزاد ضروری است، تغییراتی در آن از لحاظ مدیریتی و حتی اعضای هیئت‌امنای آن ایجاد شود.

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در دانشگاه آزاد باید در چند جهت تغییر و تحولاتی ایجاد شود، گفت: اولین نکته‌ای که باید در دانشگاه آزاد مورد بازبینی قرار گیرد، بحث تحول در نظام آموزشی حاکم بر این دانشگاه است.

علیرضا سلیمی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آقای ولایتی در حال بررسی شرایط دانشگاه آزاد در دو موضوع مسائل اقتصادی و مدیریتی است، اظهار داشت: با حضور آقای ولایتی در دانشگاه آزاد، باید فضای جدیدی در این دانشگاه ایجاد شود.

متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز معتقد است دانشگاه آزاد در دوران مرحوم هاشمی به "حیات خلوت" برخی جریانات فاسد در حوزه مفاسد اقتصادی تبدیل شده بود و اعتراضات و مطالبات دانشجویان در این زمینه بی‌پاسخ ماند. انتظار دانشجویان و مسئولان این است که تغییراتی در بخش‌های مدیریتی و اجرایی این دانشگاه انجام دهند.

بنظر می‌رسد با روی کارامدن ولایتی افکار عمومی از جمله دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه دنبال تغییرات اساسی هستند تا شان و کرامت به این دانشگاه برگردد. اقدامات میرزاده رئیس فعلی دانشگاه نشان می‌دهد، وی ادامه‌دهنده راه «جاسبی» است و ولایتی باید برای جلوگیری از «ریخت‌وپاش» در دانشگاه آزاد اقدام انقلابی انجام دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس