حسن رسولی

یک فعال اصلاح‌طلب به تازگی اظهار کرده است: بخشی از مقامات نظامی کشور نیز در فتنه سال ۸۸ تقصیر داشته‌اند...

سرویس سیاست مشرق  -«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات، ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فتنه ۸۸ تقصیر نظامی‌ها بود!

حسن رسولی، از چهره‌های نزدیک به عارف و عضو بنیاد «امید ایرانیان» به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا درباره فتنه سال ۸۸ اظهار کرده است:

«یکی از عوامل موثر در ایجاد حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ عدم احتیاط و اجتناب بخش‌های نظارتی در پاره‌ای از رده‌های نظامی در رقابت‌های انتخاباتی بود. از فقهای شورای نگهبان گرفته تا بخشی از مقامات نظامی در سال ۸۸ متاسفانه بدون توجه به جایگاه حاکمیتی خود به صورت ضمنی رفتار جانبدارانه داشتند.»

او همچنین پیش‌بینی کرده است که در این زمینه و در انتخابات آتی، شاهد تکرار اشتباهات گذشته نباشیم![۱]

*جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان، تاکنون مقصرین زیادی را بعنوان عوامل فتنه سال ۸۸ به مردم معرفی کرده‌اند.

از صحبت‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق گرفته تا حمایت یک عضو شورای نگهبان، دخالت نهادهای حاکمیتی، توزیع سیب‌زمینی و اکنون هم رده‌های نظامی!

اما نه تنها برای هیچیک از این ادعاهای خود سندی مبنی بر تأثیر لازم و کافی ارائه نکرده‌اند بلکه همواره ترجیح داده‌اند چیزی درباره اسم رمز آشوب یا همان «تقلّب» نگویند و به تأکیدات ۳ لیدر محصور و منزوی اصلاحات بر حضور خیابانی و تلاش اصلاح‌طلبان برای تعیین تکلیف با اصل نظام هم اشاره‌ای نکنند.

رخدادهایی که اُسّ اساس فتنه سال ۸۸ را تشکیل داد اما گویا جریان خاص صلاح نمی‌داند که درباره آنها صحبتی به میان بیاورد.

گفتنیست، «سعید حجاریان» از تئوریسین‌های جریان اصلاحات چند سال بعد از فتنه ۸۸ طی اظهاراتی از این گفت که در سال ۸۸ تقلب نشد بلکه تدلُّس صورت گرفت.

منظور او از تدلیس نیز ادعای اصلاح‌طلبان درباره رفتارهایی مثل توزیع سیب‌زمینی توسط دولت وقت در میان مردم بود.

جالب آنکه اکنون و در آستانه انتخابات ۹۶، دولت آقای روحانی در حال افزایش یارانه‌ها، توزیع سود سهام عدالت، توزیع تن ماهی و غیره است و جریان خاص هم در این زمینه لام تا کام سخنی نمی‌گوید.

اکنون سؤال اینجاست که ستاد جریان خاص پس از ادعاهایی مثل تقلب و تدلیس، چه بهانه جدیدی را برای فتنه سال ۸۸ مورد اشاره قرار خواهند داد؟!

***

اعتراض مسجدجامعی؛ چرا قالیباف «طی‌الارض» بلد نیست؟!

«احمد مسجدجامعی» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران اخیراً طی اظهاراتی پیرامون حادثه پلاسکو گفته است:

«پس از حریق و ریزش پلاسکو من در محل حادثه حضور داشتم اما به غیر از شهردار منطقه ۱۲ و مدیرکل دفتر شهردار، مسئول دیگری از شهرداری ندیدم، به گونه‌ای که احساس کردم حادثه رها شده و بر همین اساس با دولت و استانداری تماس گرفته و از آنها خواستم که به کمک بیایند و در مدیریت بحران مشارکت کنند. آنچه از حضور شهردار در تلویزیون پخش می‌شد مربوط به ساعت‌های بعد بود نه ساعات طلایی حادثه!»

به گزارش جماران، او همچنین در اشاره به گزارشات «کمیته فنی حادثه پلاسکو» و «کمیته ملی پلاسکو» می‌گوید: از نظر من پاسخ‌ها و گزارش‌های ارائه شده در شورا نه تنها به پرسش‌های شهروندان در بسیاری موارد پاسخ نداد بلکه بر ابهامات افزود.

مسجدجامعی افزوده است: بسیاری از بندهای این گزارش (کمیته فنی) جای بحث جدی دارد و با وجود آنکه ساعت‌ها کار پژوهشی انجام شده اما به نظر می‌رسد که تمامی اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نگرفته یا بخش‌هایی از اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفته، درست نبوده است و خواسته و ناخواسته تنظیم آن جانبدارانه است.

او می‌افزاید: این گزارش پاسخی به انبوه پرسش‌های شهروندان نداشت![۲]

*اظهارات ناجوانمردانه آقای مسجدجامعی پیرامون عدم حضور شهردار تهران در محل حادثه پلاسکو در حالیست که محمدباقر قالیباف در لحظات آغاز حریق ساختمان پلاسکو در سفر استانی قم به سر می‌برده و فقط در صورت «طی‌الارض» می‌توانسته آنی در محل حادثه حضور پیدا کند!

شهردار تهران در عین حال، بلافاصله سفر خود به قم را نیمه‌تمام رها کرده و برای مدیریت حادثه پلاسکو به تهران برمی‌گردد که طبیعتاً این رخداد چند ساعتی به طول انجامیده است.

نکته آنجاست که آقای مسجدجامعی حاضر نیست، بگوید شهردار تهران در جریان آتش‌سوزی و فروریختن پلاسکو نه تنها مانع آسیب‌دیدن شهروندان شد بلکه از فرمول «پیگیری و ناراحتی تلفنی» آقای روحانی در قبال شهدای فاجعه منا هم استفاده نکرد. ضمن اینکه پس از رسیدن به محل حادثه پلاسکو، چندین روز بصورت شبانه روزی در محل حضور داشت و عملیات نجات و آواربرداری را فرماندهی کرد.

درباره اظهارات مسجدجامعی پیرامون ناکافی و اقناعی نبودن ۲ گزارش رسمی درباره فاجعه پلاسکو نیز واضح است که او و ستاد جریان سیاسی خاص تنها به گزارشی قید مطلوب خواهند داد که در آن شهرداری تهران مقصّر شماره یک حادثه پلاسکو باشد و شهردار تهران نیز به «اعدام» محکوم شود!

و گرنه صدور دو گزارش درباره پلاسکو که یکی از آنها نیز با نظارت دولت تهیه شده و شهرداری تهران هم در هر دو گزارش در اقلّ مسئولیت قرار گرفته، خود گویای حقیقت حادثه پلاسکو هست.

لازم به ذکر است که آقای مسجدجامعی با وجود اینکه در اردوگاه اصلاح‌طلبان به آداب‌دانی و رفتارهای باوقار مشهور است اما در جریان فاجعه پلاسکو به ابهام‌گویی‌های فراوانی روی آورده است که این مسئله از حد گذشته و یقیناً در شکل‌گیری قضاوت عمومی نسبت به ایشان تأثیرگذار خواهد بود.

***

اعتدال میراث مرحوم هاشمی بود یا مرحوم سعدی؟

پای «سعدی شیرازی» هم به جمع اعتدالیون باز شد!

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به تازگی طی اظهاراتی در آیین بزرگداشت سعدی گفته است: اگر هم‌اینک سخن از اعتدال و میانه‌روی، سازگاری و همدلی و همنوایی و همگرایی است همه وامدار سعدی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم.
 

به گزارش ایبنا، او افزوده است: امروز رخدادها و خشونت‌ها در جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از معیار اعتدال است و سعدی معیار اعتدال است و ما از این منظر وامدار سعدی شیرازی هستیم.[۳]

در همین حال، حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب نیز به تازگی طی سخنانی در یک میتینگ دانشجویی که روزنامه اعتماد آنرا منتشر کرده، تصریح می‌کند: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انقلاب میانه‌روی را شکل داد و اعتدالگرا بود و اعتدالگرایی از زمان او شکل گرفت.»[۴]

*اصلاح‌طلبان طی روزهای پس از درگذشت مرحوم هاشمی، تقریباً هرچیزی که توانسته‌اند را به آن مرحوم ربط داده و یا به زعم خود از سابقه او حذف کرده‌اند.

آشکار است که این تاریخ‌سازی به تناقضات مختلفی نیز منجر خواهد شد و علاقه و اشتهای پژوهشگران و مردم را برای خوانش پرونده جریان خاص و برخی اشتباهات مرحوم هاشمی بیشتر می‌کند...

گفتنیست، چهره‌های جریان خاص علاقه زیادی به تغییر تاریخ به نفع خود دارند که جملاتی مثل «امیرکبیر اصلاح‌طلب بود»، «رضاخان قصد خدمتگزاری داشت»، «امام راحل با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بود»، «اسلام شهید شیخ فضل الله نوری مانع پیشرفت است» و «عملکرد ائمه اطهار(س) پس از حادثه عاشورا عقلانی‌تر شد» که تماما از سوی معاریف اصلاح‌طلب و طی سال‌های اخیر بیان شده‌اند، شاهدی بر این مدعا هستند.

در ادامه نام بردن از سعدی شیرازی بعنوان یکی از مروّجین اعتدال، به تازگی یکی از اصلاح‌طلبان نیز ادعا کرده است که مراجع بزرگ قم و بدنه حوزه حامی انتخاباتی روحانی‌اند![۵]

***

۱_ http://khabarfarsi.com/u/۳۶۸۱۲۹۲۹

۲_ http://khabarone.ir/news/۷۷۲۶۳۳۲

۳_http://ibna.ir/fa/doc/report/۲۴۷۰۷۳

۴_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۵۴۴۷۰۳

۵_http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۳۴۳۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • سعیذ IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    این افساد طلب هادرتوهم اندضمنا خیلی هم پول دوست وقدرت طلب وحسود تشریف دارندالبته صفات زشت دیگری هم دارند که گفتنش دراین صفحه خیلی جایزنیست
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      57 16
      در توهم نیستند بلکه بسیار پررو هستند
  • شهروند ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    85 30
    اقای مسجد جامعی شما خیلی کم لطف کردی . به خاطر این که شما طی الارض بلد بودی به او یاد ندادی.
  • مسجد جامعی US ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    72 23
    چرا در گنجه بازه؟ چرا دم خر درازه؟ چرا قالیباف همون سر ساعت نیومد؟ چرا بی بی بینمازه؟ کو تخم مرغ تازه؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    69 32
    اصلاح طلبهای پیرمرد نمی خواهند جوانترین کاندیدای رئیس جمهوری برنده انتخابات باشد و به داد جوان ها برسد.
  • ناشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    53 24
    چون میدونم یاوه گفتن اصلا مقاله بالا رو نخوندم فقط این بگم مردم خودشون چشم دارن عقل دارن میدونن قالیباف امتحان پس داده است میدریت اش تو شهرداری تهران خوب بوده این حرام لقمه های دروغ گو اگر پول میگیرین منافع شون اینه فقرا فقیر بمونن اومدن دروغ گویی شایعه پراکنی پشت سر قالیباف تا احمدی نژاد بود میگفتن اون خراب الان چسبیدن به قالیباف ولی رای ملت ما قالیباف
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    53 19
    لابد به اعتقاد طرفداران فتنه 88 تقصیر نظامی ها این بود که جلوی فتنه امریکایی و اسرائیلی با پول عربستان را گرفتند و خفه کردند والا دلیلی به این شفافیت نمی شود گفت
  • abbas IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    58 19
    جالب است سایت جماران که وابسته به آستان خضرت امام است و از بودجه و نذورات آنجا اداره می شود ولی کارکردی کاملاً حزبی دارد و در دفاع از اصلاحات و جریان اعتدال هر دروغی را چاپ می کند
  • محسن IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    15 52
    «طی الارض» در زمانهای قدیم معجزه و کرامت تلقی می شد اما در این زمانه با بودنِ هواپیما و هلی کوپتر، دیگر طی الارض آسان است. با هلی کوپتر در چند دقیقه می توان از قم به تهران طی الارض کرد.
    • ملت IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      27 2
      روحانی جانت که تمام امکانات زمینی و هوایی مملکت دستشه بعد از سیل اخیر کجا بود؟ بعد از چند روز با فشار رسانه ها مجبور شد یک طی الارض رفت و برگشتی با سرعت نور به انجا انجام بده
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      22 2
      در لحظه میفهمی یعنی چه؟ ضمنا اگر اندکی شعور میداشتی فقط زمان پرواز را حساب نمیکردی در ادامه بهتر است به رفتار شیختان توجه کنید آنقدر زود رسیدند گویی با کاروان شتر قصد آذربایجان کرده بودند
    • محسن GB ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      2 17
      من پاسخ مطلبِ مشرق را دادم که گفته قالیباف طی الارض بلد نبود که سریع از قم به تهران برگرده. چه ربطی به روحانی داره؟!
    • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      8 0
      محسن خان طی الارض برای اهلش لحظه ای اتفاق میفته و اصلا قابل مقایسه با هلی کوپتر و هواپیما نیست بیشتر شیرینی بخور با نمک
    • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
      11 0
      آقا محسن، قالیباف با همون ماشینی که به قم رفته بود، سفرش را نیمه تمام گذاشت و به تهران بازگشت، ایشون بهترین کار ممکن را انجام داد و خودتم می دونی، در ضمن بهتره معنی طی الارض را هم بدونی، یعنی جابجا شدن از نقطه ای به نقطه دیگر در یک آن ( کمتر از پلک بر هم زدن)، هلیکوپتر کجا بود، یهویی ایشون استفاده کنه؟!!!! هواپیما هم برای تهیه بلیط و انجام مقدمات سفرهوایی کلی طول می کشید( اگر فرض کنیم که هیچ تاخیری هم در پرواز وجود نداشته باشد ، در ضمن مگه هواپیما ایشونو کنار پلاسکو پیاده می کرد؟!!!!)، پس بهتر است کمی منطقی به موضوع نگاه کنید.جناب دکتر قالیباف حداقل در اسرع وقت خودشو به پلاسکو رساند و مثل برخی ها از طریق تلفن و از پشت میز مدیریت نکرد، یا مثل برخی دیگر که فقط یک بازدید نمایشی ( برای اینکه عکس و فیلمشان منتشر شود) انجام دادند، دکتر قالیباف در صحنه بود و به صورت میدانی مدیریت کرد تا تعداد تلفات بیشتر از این نشود. فاجعه پلاسکو اینقدر بزرگ بود که امکان داشت صدها نفر کشته شوند. کسانی که دکتر قالیباف را به ضعف در مدیریت بحران متهم می کردند و می کنند، خودشان تا حالا چند تا بحران را مدیریت کرده اند و چه سابقه ای در این زمینه دارند؟!!!!!!!!!!! خدا را شکر که گزارش حادثه پلاسکو منتشر شد و ثابت شد که غیر از شهرداری ، شش دستگاه دولتی هم در این زمینه مسئولیت داشته اند و مسئولیت شهرداری نسبت به آنان به مراتب کمتر بوده است.
    • ناشناس IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
      9 0
      آقا محسن جواب مشرق را خیلی بی منطق دادی، خودتم می دونی ، کسانی از جناب قالیباف انتقاد می کنند که سابقه مدیریتیشان بر همگان معلوم است و توان اجرایی بسیار ضعیفی دارند و یا فاقد توان اجرایی هستند.
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    28 10
    من به عنوان یک جوان ایرانی برخود لازم میدانم که اقای دکتر قالیباف مستحق ریاست جمهوری می باشد .رای ما قالیباف -مدیر و مدبر وتوانمند -شعارش دولت مردم است -دوستش داریم جوانان ایران زمین دکتر و شهردارپایتخت
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    7 4
    واقعا جز چرندیات چیزی وجود داره
  • ماني IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    22 2
    اين مسجدجامعي خيلي پررو تشريف دارند !!!
  • محسن GB ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    2 22
    با بحثهای سیاسی و جناحی کاری ندارم اما این که از سعدی با عنوانِ مروّجِ اعتدال یاد شده است نظرِ کاملا درستی است (به عنوانِ مدرّسِ ادبیات فارسی عرض می کنم).
    • ناشناس IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
      7 0
      آقا محسن، مدرس ادبیات!!!!!! سعدی مروج اعتدال واقعی بود ، نه اعتدال قلابی که بعضی ها مدعی آن هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس