کد خبر 713613
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
جعفری

اگر دانشگاه آزاد با همان اندیشه اولیه ادامه می‌یافت کار مثبتی بود ولی نخستین انحراف از تغییر فکر مدیران ایجاد شد، اشکالات باید با برنامه‌ریزی مدنظر مقام معظم رهبری حل شود.

به گزارش مشرق، قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به انحراف دانشگاه آزاد از مسیر اصلی‌، گفت: اصل دانشگاه آزاد کار خوب و مثبتی بود ولی تبعات زیادی از نظر فرهنگی و علمی به دنبال داشت که این تبعات ناشی از تغییر جهت فکری مؤسسات و مدیران این دانشگاه ایجاد شد، یعنی اگر این دانشگاه با همان اندیشه اولیه ادامه می‌یافت کار مثبتی بود ولی نخستین انحراف و اشکال از تغییر فکر و اندیشه مؤسسان و مدیران ایجاد شد و پس از آن داوطلبان به این تلقی رسیدند که به دلیل پرداخت شهریه گزاف دریافت مدرک و نمره حق مسلم‌شان است.

وی افزود: مرحوم هاشمی در ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد در خطبه‌های نماز جمعه گفت که مدرک مهم نیست و می‌خواهیم به جوانان فرصت کسب علم داشته باشند. حتی می‌توانیم کلاس‌ها را در مسجد تشکیل دهیم ولی بعدها مشکلاتی ایجاد شد.

جعفری ادامه داد: دانشگاه آزاد با توسعه بی رویه به ویژه در برخی مناطقی که شرایط و امکانات فراهم نبود سبب شد تا مشکلات فرهنگی در برخی مناطق پیش بیاید و خلاء فرهنگی ایجاد شد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث‌های مالی نیز دانشگاه آزاد حدود ۶۰۰هزار میلیارد اموال دارد، نزدیک به ۵۰۰ واحد حدود ۴۰ هزار عضو هیأت علمی، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ دانشجو و تعداد زیادی کادر اداری دارد ولی به دلیل تغییر مسیر فکری مدیران نقش مثبتی در فرهنگ جامعه ایجاد نکرد.

جعفری با بیان اینکه در بحث مالی، دیوان محاسبات نظارتی بر دانشگاه آزاد ندارد، عنوان کرد: با توجه به عدم نظارت، مسئولان دانشگاه به هر نحوی که می‌خواهند کارها را انجام می‌دهند. به طوری که پس از قضایای فتنه ۸۸ فردی به لندن رفت و گفتند برای بازرسی واحد لندن رفته است که ۳ سال به طول انجامید و ماهانه حقوق پرداخت می‌کردند، در بخش‌های دیگر نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است که ما در جریان تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد این مسائل را دیدیم.

وی در رابطه با نحوه تمکین دانشگاه آزاد به قانون گفت: در بخش آموزشی دانشگاه آزاد پذیرش بی‌حساب و کتاب در مقطع تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری داشت به طوری که بدون اینکه حتی یک استادیار در برخی واحدها وجود داشته باشد ۱۷ هزار دانشجوی دکتری گرفته‌اند یعنی در بحث آموزشی قانون را دور زدند و قواعد را رعایت نکردند. 

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر می‌خواهند در مسیر اصل دانشگاه آزاد حرکت کنند کار درستی است ولی باید این اشکالات با برنامه‌ریزی دقیق آنگونه که مقام معظم رهبری در حکم علی اکبر ولایتی تاکید کردند، حل شود و مورد توجه قرار گیرد تا دانشجویان، اساتید و کادر اداری ارزشمند دانشگاه در مسیر نامناسب قرار نگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس