تئاتر شهر

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت: به زودی دبیر جشنواره در همین اردیبهشت ماه و قبل از انتخابات مشخص خواهد شد شرایط جشنواره تئاتر فجر با سایر جشنواره های فجر متفاوت است.

به گزارش مشرق، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره انتخاب دبیر جدید سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: همانطور که مطرح کردم به زودی دبیر جشنواره معرفی خواهد شد، در حال حاضر در مرحله هماهنگی‌های نهایی هستیم اما به دلیل تغییراتی که در حوزه وزارتی صورت گرفته، در حال حاضر مرحله نهایی را طی می‌کند.

* سکوت در برابر انتخاب رایانی برای دبیری جشنواره تئاتر

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مهرداد رایانی جزو گزینه های انتخابی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر هست یا خیر، گفت: اجازه دهید راجع به این صحبت نکنم اما روال جشنواره طی دو سال گذشته مشخص است، بررسی ها برای انتخاب دبیر انجام شده است؛ دغدغه ما هم این بوده که هر چه زودتر دبیر مشخص شود چرا که جشنواره تئاتر فجر آینه تمام نمایی از اتفاقات یک سال اجراهای تئاتری است.

شفیعی درباره به این سوال که چرا دبیر جشنواره تئاتر مانند جشنواره فیلم بعد از انتخابات معرفی‌نمی‌شود،‌ نیز گفت:‌ به هرحال ما در حوزه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر نیاز به زمان داریم تا فرصت برای دعوت از گروه‌های خارجی وجود داشته باشد، همین پروسه دعوت از گروه ها، هشت تا 9 ماه زمان می‌برد و اگر دبیر به موقع انتخاب نشود دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین گفت: از طرفی هم جشنواره های استانی سراسر کشور از اواسط اردیبهشت باید کلید بخورد و این ضرورت را نشان می دهد که دبیر باید در اردیبهشت ماه مشخص شود.

وی درباره اینکه آیا وزارت ارشاد درباره انتخاب دبیرها جزیره‌ای عمل می‌کند، گفت: اولویت ما برای جشنواره تئاتر فجر اینطور است، شرایط هر بخش متفاوت است کسانی که چنین چیزی را مطرح می‌کنند نگاه تخصصی به تئاتر ندارند یا نگاهشان به قضایا سیاسی است، به هرحال هر یک از جشنواره‌ها شرایط خاص خود را دارد، شاید خیلی قابل قیاس نباشند.

شفیعی همچنین یادآور شد: جشنواره تئاتر فجر با همه تجربیات سال‌های گذشته، دبیرش در اردیبهشت ماه مشخص می‌شود تا هماهنگی فعالیت‌های بین‌المللی و انتخابات سراسر کشور زودتر صورت بگیرد. حال جشنواره‌های معاونت‌های دیگر شاید شرایط خاص دیگری داشته باشند.

* کانون تئاتر دینی خوشبختانه فعال است

شفیعی در پاسخ به این سؤال که وضعیت کانون‌های تخصصی هنرهای نمایشی مثل تئاتر دینی (با مدیریت محمود فرهنگ) که فعالیت ضعیفی را دراین سال‌ها داشته اند به چه صورت خواهد شد، گفت: یک سری کانون‌های تخصصی از سال ها پیش فعال بودند که الان هم هستند، شاید بخش خصوصی به این حالتی که امروز بود در گذشته وجود نداشته یا مراکز فرهنگی دیگر به حوزه تئاتر توجه چندانی نداشتند در آن زمان ضرورت داشت ما بیشتر دخالت کنیم اما ظرف دو سال که من فعالیت می‌کنم برخی کانون‌ها کارکرد خود را از دست دادند بنابراین ضرورت ندارد دولت بدانها ورود کند، اگر حمایتی هم بود باید به بخش‌های فعال خارج از سیستم منتقل می‌شد.

وی در این باره توضیح داد: بین همه اهداف دولت برای حمایت از مراکز غیر دولتی و واگذاری آنها، کانون‌هایی که احساس می‌شود روال کار را ندارند ما تکلیف‌اش را مشخص کردیم اما مراکزی مثل کانون تئاتر دینی اتفاقا در سال گذشته محرم و صفر همایش دینی سراسری داشتند که در همه شهرها طراحی شده بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه در این همایش از همه رویدادها و تولیدات دینی در آن ایام به صحنه رفت، توضیح داد: از همه اینها یک جدولی داشتیم این کانون ضرورتش هنوز وجود دارد باید به حوزه دینی توجه ویژه‌ای داشته باشیم حتی نظر من این است که فعالیت‌های مناسبتی اش باید قدری فراتر برود ما هم این رصدکردن و تولید آثار دینی را در دستور کار خود قرار دهیم.

*دایرة‌المعارف نمایش‌های دینی جهان آماده نشر شد

وی با ابراز خوشحالی از آماده سازی پروژه دائرة‌المعارف نمایش‌های دینی جهان که به سفارش کانون تخصصی نمایش‌های دینی و سرپرستی دکتر ناظرزاده صورت گرفته، گفت: چند روز پیش درباره همین امر جلسه‌ای داشتیم، این دائرة المعارف در 4 جلد نهایی شده و می‌تواند مرجع تخصصی باشد.

*سند ساختمان اداره تئاتر به نام وزارت ارشاد شد

شفیعی در پاسخ به این سؤال که وضعیت ساختمان اداره تئاتر به کجا رسید، گفت: خوشبختانه سند آن به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خورده، این اتفاق خیلی خوبی است الان مشاور برای طرای نقشه‌ها گرفته شده دو جلسه در هفته گذشته دراین باره داشتیم نقشه ها و پلن‌های اولیه مراحل نهایی را طی می‌کند، انشاءالله بحث تخریب و ساخت آن بعد از تهیه نقشه‌ها و پروانه ساخت که در شهرداری منطقه 12 با مساعدت و توجه شهردار و مشاوران فرهنگی درحال پیگیری است پروژه توسط دفتر طرح‌های عمرانی کلید می‌خورد بنابراین اطلاعات دقیقتر را روشنتر به زودی خواهم داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس