خانه ما

مسابقه به نوعی آموزش سبک زندگی و کارگروهی نیز هست. مسابقه خانه ما ناشی از ارزیابی روانشناختی تک تک اعضای هر کدام از افراد خانواده‌هاست.

به گزارش مشرق‌،‌ میان مسابقات تلویزیونی مردمی که بر تعدادشان در سال‌های اخیر اضافه شده، هستند مسابقاتی که به‌واسطه کیفیت ساخت جذابیت‌هایشان چیزی کمتر از سریال‌های تلویزیونی پربیننده ندارد. از جمله این موارد مستند مسابقه خانه ما که به سری دوم رسید و پس از شبکه نسیم، روی آنتن شبکه‌های افق و این اواخر مستند هم رفت و در آینده باید منتظر سری‌های جدیدترش هم بود.

در نگاه اول شاید تماشای رقابت سه خانواده و به نوعی روزمرگی آنها فاقد گیرایی لازم به نظر آید اما ایجاد بسترهای لازم توسط تولیدکنندگان و قالب مستند برای آن بخوبی به ثمر نشسته است و با تماشای قسمت‌های ابتدایی، انتظار برای تماشای هر چه زودتر ادامه برنامه است که هر بار بیشتر در مخاطب تقویت می‌شود. به واقع حتی از یک جایی نه وجه رقابتی که جذابیت‌های تلاش فردی و گروهی هر خانواده و به‌طور خلاصه خود زندگی‌شان است که اهمیت پیدا کرده و جلب نظر می‌کند. مسابقه در این سری میان سه خانواده اصفهانی برگزار شد و آنها در هر مرحله بر اساس آنچه در نظر گرفته شده و در محدوده معیارهای مسابقه کاری انجام دادند. مثلا در یک روز تابستانی مجبور شدند با یک ظرف 20 لیتری آب، صبح را به شب برسانند یا در قسمتی مهمانی کم خرج و البته آبرومندی ترتیب دهند و حتی از یک صبح تا عصر از هر راه ممکن درآمدی کسب کنند تا عیارشان در شرایط سخت و شاید بن‌بست و بحران‌های مالی زندگی سنجیده شود. هدف مسابقه به نوعی شبیه‌سازی مسابقه با روزمرگی‌های زندگی و البته آزمودن و قرار دادن آنها در شرایط سخت است، به شکلی که خلاقیت‌هایشان هر چه بیشتر بروز کند.

آموزش سبک زندگی

مسابقه به نوعی آموزش سبک زندگی و کارگروهی نیز هست. این‌که از دل همکاری و همراهی اعضای یک خانواده چگونه می‌توان در عین لذت بردن از زندگی با بحران‌ها مواجه شد و از آن عبور کرد. در واقع هدف‌گذاری برنامه سازان نیز مدیریت روزمرگی‌ها و عاداتی است که تا پیش از این غیرممکن به نظر می‌رسید. مثلا در قسمت سپری کردن یک روز تابستانی با ظرف 20 لیتری آب، شاید در ابتدا همه چیز محال به نظر می‌رسید، اما در پایان روز وقتی بودند خانواده‌هایی که هنوز نیمی از آب در ظرفشان باقی مانده بود، اینجا بود که می‌شد شاهد رنگ باختن خیلی از محدودیت‌ها بود و نسبتش با تصورات ساختگی را به بهترین شکل ممکن درک کرد. بماند که وقوع چنین کم آبی شاید امری کاملا بعید باشد اما خود این موضوع تلنگری است بر یکسری فرضیات انسانی و در درجه‌ای بالاتر این‌که چطور از درون سختی‌ها بالاخره آسانی نیز حاصل می‌شود و می‌توان با همبستگی طعم خوب پشت سرقرار دادن بحران را چشید.

ارزیابی روان‌شناختی

مورد توجه برانگیز دیگر مستند مسابقه خانه ما ناشی از ارزیابی روانشناختی تک تک اعضای هر کدام از افراد خانواده‌هاست. در طی مسابقه مخاطب در شکلی قیاس‌گونه در معرض بررسی روحیات آدم‌ها و نوع مواجهه آنها با دشواری‌های مراحل مختلف و البته واکنش‌سنجی احتمالی خودش در برابر این مشکلات هست. مسابقه در واقع از این حیث نیز متوجه شرکت‌کننده‌ها و حواسش به جزییات رفتاری آنها در مواقع حساس زندگی هم هست تا تقریبا اثری کم نقص شکل بگیرد که راه و رسم زندگی بهتر را بتوان در آن یافت.

منبع: قاب کوچک جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ج IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    1 0
    از برنامه هایی بود که همگی خانواده ما با علاقه میدیدیمش و پیگیر قسمتهاش بودیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس