MOAB

گاف عملیاتی بزرگ این بمب آن است که باید توسط هواپیمای سی ۱۳۰ حمل شود که شناسایی و شکار آن برای بسیاری از سامانه های پدافند هوایی حتی با قدمت ۵۰ سال هم کاری بسیار سهل و آسانی است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، فضای جدید تبلیغاتی و رسانه ای برای تحت فشار گذاشتن کشورهای مخالف سیاست های آمریکا ایجاد و تقویت شده است که نیروهای مسلح ارتش این کشور، نقش ویژه ای در آن ایفا می کنند. این روند جدید، با شلیک چندین موشک کروز به سمت یک پایگاه هوایی در سوریه آغاز و روز پنج شنبه هفته گذشته با پرتاب یک بمب سنگین در افغانستان ادامه یافت که شلیک های مذکور، به سرعت تبدیل به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری های جهان شده و واکنش های متعددی را در پی داشت. برخی پیام استفاده از این بمب را هشدار به ایران و کره شمالی قلمداد کرده و حتی عده ای نیز آن را سلاحی مناسب برای حمله به تاسیسات زیر زمینی اتمی ایران دانستند.

مادر تمام بمب ها؛ سلاح جنگ روانی و نه جنگ واقعی

اما این بمب پر سر و صدای آمریکایی چیست و از کجا آمده است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید کمی در تاریخ به عقب رفته و به جنگ ویتنام برویم. در آن زمان آمریکا بمب های BLU-۸۲ به وزن ۶۸۰۰ کیلوگرم را از هواپیماهای ترابری C-۱۳۰ بر روی جنگل های ویتنام پرتاب می کرد. این بمب که به Daisy Cutter معروف بود دارای ۵۷۰۰ کیلوگرم ماده منفجره بود و وظیفه اصلی آن نابودی سریع پوشش طبیعی جنگل های ویتنام و ایجاد محل فرود برای بالگردهای آمریکایی بود.

بمب BLU-۸۲

قبل از شروع جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ آمریکایی ها به فکر توسعه بمبی جدید بر پایه سلاح فوق افتادند؛ سلاحی با یک هدف خاص که آن هم ترساندن نیروهای عراقی بود. این ایده در نهایت به ساخت GBU-۴۳/B Massive Ordnance Air Blast ملقب به MOAB شد. نکته مهم آن است که "مادر تمام بمب ها" لقبی است که توسط رسانه ها به این بمب داده شده و عبارت اصلی MOAB ، کوتاه شده عبارت بمب سنگین انفجاری در هوا است و با این نامگذاری غلو آمیز مطبوعات آمریکایی، کاملا مشخص است که از ابتدا، هدف اصلی از پرتاب این بمب، استفاده رسانه ای از آن بوده است . این بمب وزنی در حدود ۹۸۰۰ کیلو وزن دارد که ۸۵۰۰ تن از آن وزن مواد منفجره به کار رفته در آن است.

این بمب بعد از انفجار، ابری قارچی شکل به مانند انفجار یک بمب اتمی ایجاد کرده و از دور باعث می شود بسیاری تصور کنند که بمبی اتمی در نزدیکی آنها منفجر شده است. پیش از شروع جنگ عراق این بمب با سر و صدای فراوان توسط آمریکایی ها آزمایش شده اما هیچ گاه نیز به صورت عملیاتی در آن جنگ مورد استفاده قرار نگرفت.

نکته جالب آن است که به علت رعایت نشدن بسیاری مسائل تاکتیکی، این بمب صرفا از هواپیمای C-۱۳۰  و با کمک چندین چتر به بیرون پرتاب شده و بعد از طی مسیری، چترها جدا و پره های نصب شده روی آن به علاوه سامانه هدایت ماهواره ای، آن را به سمت هدف هدایت می کنند. ساختار عملیاتی و بررسی کارکرد MOAB نشان می دهد این بمب اصولا برای حمله به اهداف کمتر حفاظت شده و نیروهای پیاده روی زمین ساخته شده است و اصولا توان نفوذ در عمق به تاسیسات ساخته شده در زیر سطح زمین را ندارد.

بمب MOAB

با این اوصاف، مشکل اول این بمب آن است که باید توسط هواپیمای سی ۱۳۰ حمل شود که شناسایی و شکار آن برای بسیاری از سامانه های پدافند هوایی حتی با قدمت ۵۰ سال هم کاری بسیار سهل و آسانی است. حال چطور برخی تصور کردند سی ۱۳۰ قادر به نفوذ به عمق پدافند هوایی ایران خصوصا در مناطق مربوط به تاسیسات اتمی و پرتاب این بمب است خود سوالی جالب است؟ مسئله بعدی این است که این بمب همانطور که در بالا اشاره شده، سلاحی صرفا ضد نیروهای پیاده بوده و بیشتر بر روی اثرات روانی آن تکیه شده است و توان نفوذ به تاسیسات زیر زمینی را ندارد. یعنی این بمب مخصوص مکان هایی است که اولا فاقد هر گونه پدافند هوایی بوده و در عین حال هدف نیز در مکانی بدون حفاظت مناسب قرار داشته باشد.

چرا آمریکا این بمب را پرتاب کرد ؟

با توجه به این توضیحات شاید برای بسیاری این سوال پیش آید که اصولا چرا ایالات متحده اقدام به پرتاب این بمب در افغانستان کرده است. پاسخ این سوال در حقیقت نه یک مسئله نظامی و بلکه یک مسئله سیاسی و تبلیغاتی محسوب می شود. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از زمان حضور در کاخ سفید با مشکلات و مخالفت های زیادی در صحنه خارجی و داخلی رو به رو شده است. بحث هایی نظیر ارتباط با کشور روسیه، عدم محبوبیت در داخل آمریکا و انتقادات تند از وی از طرف متحدان آمریکا، ترامپ را مجبور کرده است که تا به اقدامات نمایشی روی بیاورد.

بمب MOAB

شروع این اقدامات نیز با حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه آغاز شد. شخصی که با ۵۹ تیر موشک کروز به یک پایگاه هوایی نه چندان بزرگ حمله می کند (و حدود نیمی از موشک ها به هدف نمی خورد) حالا نیز در افغانستان به یک غار و برای از بین بردن چندین تروریست داعشی با بزرگترین بمب غیر اتمی فعال در زرادخانه آمریکا حمله می کند. در حالی که این عملیات در افغانستان به راحتی توسط یک جنگنده مجهز به چند بمب هدایت لیزری یا ماهواره ای یا تسلیحات ترموباریک، نتایج بسیار بهتری داشت.

بسیاری از مردم اصولا خبر ندارند که این بمب چیست و برای چه منظوری طراحی شده است اما رسانه ها به سرعت اعلام کردند که آمریکا بزرگترین بمب خود را ضد داعش به کار برد. این در حالی است که کارشناسان امر به خوبی اطلاع دارند که این سلاح در حقیقت فاقد هر گونه ارزش رزمی در برابر یک دشمن واقعی است اما متاسفانه انفجار تبلیغاتی و بمباران روانی آن، تاثیری به مراتب بیشتر در رسانه ها و افکار عمومی داشت و برخی رسانه های داخلی را نیز با موج انفجار خود همراه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ب IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    32 60
    اینو با B2 ول میکنن
    • حسیین PL ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      34 5
      به گفته خود آمریکاییها در افغانستان توسط هواپیمای MC-130 پرتاب شد.
    • من IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      34 4
      نه اتفاقا از رمپ عقب هواپیمای ترابری سوار میشه بعد هم از روی ریل مخصوص با چتر پرتش میکنن پایین. بی2 فضای لازم و امکانات برای حمل این داخل یا زیر بدنه رو نداره.
    • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      13 28
      ول می کنن خخخخ
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    32 39
    مشرق نيوز داري اشتب ميزني,اين بمب بزرگترين بمب امريکا نيست,قويترين بمب امريکا 14تن وزن داره که براي نابودي تاسيسات زيرزميني تا عمق 80متربه کار ميره در ضمن به وسيله بمب افکن B2حمل ميشه ,اگه مردي نظرم بذار
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      12 2
      با سلام. قدرتمندترین بمب امریکا MOP یا Massive Ordnance Penetrator است . وزن این بمب 15 تن است . با یک سرچ ساده جزییات را خواهید دید.
  • 08asf NL ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    66 35
    مرگ بر آمریکا! death to amrika
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      10 7
      Amerika بیسواد آبرومونو نبر
    • نوید IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      4 5
      تو هم با ((دیوید دیوید او.اس.آ)) هیچ فرقی نداری.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      9 3
      بشمار
    • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      9 7
      بی سوادان american
  • سیدرضا IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    62 52
    از دید شما همه چی که ما و روسیه میسازیم خوفه ولی هرچی آمریکا میسازه مسخره ست.
  • حسین IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    41 27
    جالب بود ممنون مرگ بر آمریکا
  • ناشناس IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    33 11
    مشرق واقعا احسنت رسانه های کمی به این که این کارها صرفا شوی سیاسی این کشورهاست اشاره میکنن دمت گرم
  • LV ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    35 46
    حرف مفت میزنی زیاد مشرق بنظرت راداری یا سایت پدافندی چیزی باقی میمونه موقع حمله تا بتونه این بمب رو بزنه یعنی اینقدر طرف مقابل رو خنگ فرض کردی ((:
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      25 11
      C-130 رو با استینگر هم میشه زد! پدافند هوایی لازم نداره!
    • GB ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      16 23
      مشرق است دیگر ......
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      2 15
      طرف مقابل شما رو خنگ فرض کرده عزیزم این کامنتت هم نشونه اشه
  • منتقد IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    48 57
    خاک تو سرت یعنی فکر کردی با c130به ایران حمله میکنه نه جانم با b2 به ایران حمله میکنه بعدشم وقتی بخواد این رو تو سرت بنداره اول رادار مدرنت رو از کار میندازه بعد من نمیدونم چرا هر سلاح مزخرفی ایران میسازه خیلی عالیه امرا سلاح امریکا خاک تو سر میشه
    • m IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      25 18
      خاک بر سر تو که اگه آمریکا یه پخ کرد دار و ندارتو از ترس میدی میره بدبخت آمریکا پرست. هرچی آریکا سرت بیاره حقته.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      21 10
      با وجود امثال تو آمریکا که سهله جیبوتی هم مدعی حمله به ما میشه نشونه هاش هم موجوده
  • بچه قم IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    19 20
    فقط توجیه و بهانھ گرفتن،شده خبراتون
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      3 7
      توجیه چی نمایش آمریکا شما بزکش کن کاریت نباشه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    28 21
    خب داعش رادارش کجا بود؟ ظاهرا شما بیشتر از داعش سوختید از پرتاب این بمب
  • هموطن AE ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    42 16
    مادر بمب ها بمبی است برای آخرین ضربه، در واقع مأموریت این بمب برای زمانی است که موشک های کروز، بمب های دور ایستای رها شده از جنگنده های چند منظوره و پهپادهای انتحاری کاملاً زیر ساخت های نظامی دشمن را نابود کرده اند و دیگر چیزی به اسم رادار و پدافند برای طرف مقابل باقی نمانده است در این لحظه است که مادر بمب ها وارد عمل می شود تا منطقه را با خاک یکسان کند و احیاناً تأسیسات زیر زمینی را نیز تخریب نماید و هم این که یک تأثیر شدید روانی بر روح و روان طرف مقابل بگذارد. در واقع این گونه بمب های غول آسا نقش بمب های هسته ای تاکتیکی را ایفا می کنند بدون آن که آثار منفی زیست محیطی و حقوقی آن ها را داشته باشند. برای زدن این بمب بهترین راه حل این است که به هواپیماهای حامل این بمب اجازه ی ورود به خاک خودی داده نشود و چون این هواپیماها سنگین بوده و قابلیت مانور پایینی دارند طعمه ی خوبی برای پدافندهای موشکی به خصوص از نوع دوربرد مثل اس-300 می باشند.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      15 23
      با این افاضات - یعنی همه چی قبلا نابود شده - اونوقت چه نیازی به پرتاب این بمبه؟! یعنی امریکایی‌ها تا این اندازه احمق تشریف دارن که اول همه‌چیزو نابود می‌کنن بعدا دوباره با این بابابمبه همه چیزو نابود می‌کنن خخخخخخخ
  • مغز متفکر IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    23 10
    باید موشکهای بالستیک از رده خارجمون به بمبهای 10-15 تنی تبدیل کنیم از c-130 بندازیم رو داعش !
  • مهرداد IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    23 14
    عجب چی فکر کردی مقاله نوشتی این بمب وقتی استفاده میشه که پدافند سرکوب بشه تو جنگایی که امریکا داشته پدافندی نتونسته یه ماه دووم بیاره
    • ميلاد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      12 11
      اكثرا امريكا به كشورايي حمله كرده كه توان پدافندي زيادي نداشتن
  • زی IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    19 8
    آقای مشرق ، توی این مورد باید اشاره کنم که " moab" یکی از سنگر شکن های قرن 21 شناخته میشه و اساسا کانسپت طراحیش تاسیسات فردو بوده ، هرچند طبق اعتراف مطبوعات و تحلیل گران آمریکایی ، بازهم قادر به نفوذ به فردو نیست ( نهایت قدرت تخریت 61 متری داره،فردو80 متریه ) در ضمن این ابر بمب! با سه وسیله ، بی 52 ، بی 2 (شاید هم بی 1 لنسر ) و سی 130 رها سازی میشه .
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    15 1
    ایول الآن مشکل رادار گریزیه هواپیمای حامل رو حل کردی دیگه بهترین گزینه ای هم که بنظرت رسید فی البداهه بی2 بود هم مخوفه هم رادارگریز،عزیز جان به نحوه پرتاب توجه کردی اصلا؟!!فکر کنم موج انفجارش بدجوری تورو هم گرفته فقط خاستی یه چیزی بگی موجت عوض نشه
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      13 17
      بنده خدا ما حتی پراید هم امانی گرفتیم فقط افتابه پلاستیکی می سازیم حالا با آمریکا می جنگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کیان IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    16 8
    آمریکا هیچ کاری را بدون حساب و کتاب انجام نمی دهد، هرچند که در مقابل خواست خداوند حساب و کتاب آنها بازی است.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    4 1
    بمب gb57 که سنگرشکن غول پیکره همچون بمب هسته ای b61 توسط اکثر بمب افکن ها و جنگنده ها حمل میشه...
  • محمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    7 9
    کاسه داغ تر از آش نشو اگه در B2 جا شدنی بود توی فیلم تبلیغاتی آزمایش این بمب در افغانستان حتما این کار انجام می شد .
  • . IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    28 21
    مشرق به جای کوچک کردن بزرگان، سعی کن خود را بزرگ کنی
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      5 6
      عزیزم آفتابه اگه از طلا باز هم جاش تو خلا
  • سروش IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    12 15
    به این میگن قمپوز آمریکایی فقط صدا داره و سرو صداش رو باید در رسانه های وابسته به امپریالیسم شنید.
  • میثم IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    11 3
    مشرق جان مطالبت رو میخونم و استفاده میکنمولی بی دو و بی پنجاه و دو و بی یک لنسر به کنار عملیات سرکوب پدافند و Sead روچیکار کنم با سی 130 بدون سرکوب پدافند که نمیان وسط معرکه
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    2 9
    کارشناسان امر به خوبی اطلاع دارند که این سلاح در حقیقت فاقد هر گونه ارزش رزمی در برابر یک دشمن واقعی است.... مشرق جان شاید بهتر باشه عبارت "دشمن واقعی؟ در عبارت بالا اصلاح بشه به "مدافع واقعی"
  • خبرنگار IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    15 1
    متاسفانه ایران یه مشکل خیلی خیلی خیلی بزرگ داره و اون نداشتن رسانه و نیز بلندگو در جهان هست تقریبا نیمی از جنگ در فاز رسانه ای اون هست و این واقعا فاجعه هست که وقتی یه موشک بالستیک متعارف میانبرد با یه کلاهک معمولی با قدرت تخریک یک تن تی ان تی تست می شه که چندتا خانه رو هم به سختی می تونه خراب کنه این همه جنجال در دنیا می بینیم ولی وقتی عربستان در یمن یا ترکیه در سوریه و شمال عراق بمب های فسفری و خوشه ای بکار می برن یا امریکایها ظرف چند روز دو بمب تاکتیکی اتمی در نوادا و مادربرد در افغانستان تست می کنن هیچ خبری از اون جنجال ها نیست...... با این وضعیت حتی در صورت حمله به ایران یک جنایت جنگی از سوی دشمن هم رخ بده یا ایران موفق بشه ضربات سنگینی به دشمن بزنه عملا هیچ کس در دنیا باخبر نمیشه! رسانه بزرگترین مانع برای حمله اتمی و غیر متعارف امریکا و غرب و اعراب به ایران هست به خاطر ترس از افشا شدن اون...
  • ... IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    25 21
    بیچاره ارتش آمریکا چقدر بدبخه که شما ها هر هفته ازشون یه گاف می گیرن!
  • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    2 13
    مشرق جان moab مخفف مادر همه بمبهاست همونطور که روسیه foab رو داره که اونم مخفف پدر همه بمبهاست و البته قدرت نسخه روسی تقریبا دو برابر نسخه امریکاییست
  • آیینه نگین IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    6 6
    این بمبها را آمریکا فقط میتواند بر سر مردم افغانستان و سومالی که رادار و تجهیزات اولیه برای انهدامش ندارند فرو بریزد کار تبلیغاتی برای ترساندن عربهای جاهل برای خرید بیشتر سلاح است.
  • قاسم IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    4 1
    چی میگین مواب سنگر شکنه یعنی اصلا تو هوا منفجر نمیشه که ابر بده فیوز تاخیری داره و زیر زمین میترکه بیشتر وزنش هم الیاژ سازنده ش نه منفجره قدرت تخریب هم بالاست اما بمب روسی هوا انفجاره و تخریب زمینی برابر بمب اتم داره که ضد زیرزمین کارایی زیادی نداره در ضمن بی دو لانچش نکرد چون لازم نیست مگس رو با ارپی جی بزنی سی 130 ارزون درمیاد
  • قاسم IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 1
    چی میگین مواب سنگر شکنه یعنی اصلا تو هوا منفجر نمیشه که ابر بده فیوز تاخیری داره و زیر زمین میترکه بیشتر وزنش هم الیاژ سازنده ش نه منفجره قدرت تخریب هم بالاست اما بمب روسی هوا انفجاره و تخریب زمینی برابر بمب اتم داره که ضد زیرزمین کارایی زیادی نداره در ضمن بی دو لانچش نکرد چون لازم نیست مگس رو با ارپی جی بزنی سی 130 ارزون درمیاد
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    2 4
    این بمب شاید پوششی برای حمله های اتمی محدود باشه. یعنی مردم قارچ و قدرت انفجار اون بمب رو دیدن بگن MOAB بوده نه بمب اتمی و بقیه هم باور کنن. شاید افکار عمومی رو برای جنگ اتمی آماده می کنن.
  • دانا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    16 3
    من نمی دونم چرا بعضی از مردم به جنگ با آمریکا فکر می کنند و این قدر مشتاقند ! چین و روسیه چنین افکاری رو ندارند ! بمب قوی ای هست ولی با هواپیمای ترابری ، خدا سایه جنگ و خونریزی ، خرافات و نادانی را از سر مردم ما وردارد.
    • یاری IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      6 5
      خدا سایه روحانی را از سر ما کنه کلی شکر گزارش می شیم. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • نادر IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    12 7
    RQ170 دقیقا مدل بسیار کوچکتر از B2 بود که در ایران شناسایی شد و زمین نشانده شد..شما میگی B2 که سطح مقطع اون دها برابر این پهپاد استیلث هست!!؟؟؟ ایران رو با لیبی و عراق اشتباه گرفتید..زیاد هم سایت های نظامی غربی رو که بیشتر پروپاگاندای خودشون هست جدی نگیرید البته شوخی هم نگیرید!...
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 7
    هدف انفجار این بمب نظامی نبود یه تحقیق علمی بود.
  • 908شیب NL ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    11 9
    مرگ بر آمریکا! کدخدا پرست بدبخت! death to amrika
  • ایرانی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    11 22
    شما برو جنگده قاهرت رو بساز،به خوب و بد بودن آمریکا کاری نداشته باش
    • 09ش8سب NL ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      5 6
      مرگ بر آمریکا! کدخدا پرست بدبخت! death to amrika بسوز
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 5
    اين قويترين بمب امريکا نيست قويترينش 14تن وزن داره وتا عمق 80متري نابود ميکنه به وسيله B2حمل ميشه
  • دعا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    5 6
    ان شاء الله همین بمب روی سر سایت مشرق فرو بیاید تا بلکه بفهمند
  • مرز نشین IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 4
    با سلام و عرض ادب . زمانی آمریکا در عراق از این نوع بمب استفاده کرد، صدایش تا شهرستان گیلانغرب اومد اونم خیلی قوی ، ا
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    1 4
    از ارائه اطلاعات مفید ممنونم
  • مطیع رهبر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    6 6
    آن مرد خدا گفت: امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ... هزار بار هم بگیم کم گفته ایم!
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    2 3
    اقا اون 14 تنی که میگید سنگر شکن هست ... این فرق میکنه با اون ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس