قاهر 313

در مدل اولیه قاهر، یک موتور در نظر گرفته شده بود اما در مدل جدید دو موتور به کار گرفته شده و شکل ظاهری خروجی دو موتور جنگنده جدید نیز حکایت از آن دارد که می توان از موتور بومی «اوج» برای آن بهره برد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طراحی و ساخت جنگنده قاهر بدون هیچ شکی یکی از پر سر و صداترین برنامه های دفاعی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید که اولین بار از پیش نمونه آن در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ رونمایی شد. از آن تاریخ تا به امروز بحث های بسیار زیادی چه در بین کارشناسان و چه علاقمندان به هوانوردی شکل گرفته و بسیاری نیز قاهر را صرفا یک ماکت و طرحی تبلیغاتی و محکوم به شکست قلمداد کردند؛ بویژه آنکه نوع طراحی و شکل ظاهری طرح اولیه قاهر نیز که در ابتدا رونمایی شد، با نمونه های مرسوم در دنیا تفاوت های فاحشی داشت.

آذر ماه سال ۱۳۹۳، منوچهر منطقی رییس وقت سازمان صنایع هوایی در گفتگو با مشرق درباره طرح قاهر این گونه گفت: "آنچه که قبلا رونمایی شده بود، طراحی مفهومی این جنگنده بود و در حال حاضر نیز این طرح ادامه داشته و در حال گذراندن تست های آزمایشی خود می باشد. "

صحبت های و پیش بینی های مجازی درباره قاهر ادامه داشت تا سال گذشته، سردار دهقان در جریان یک گفت و گوی تلویزیونی، اطلاعات جدیدتری را درباره برنامه قاهر مطرح کرد. وی گفته بود که " نمونه های کوچک این هواپیما پرواز کردند و نمونه یک یکم آن نیز نهایی شده و در حال نصب موتور بر روی آن هستیم. البته از نیروی هوافضای سپاه نیز آمدند و این هواپیما را دیدند و سفارش هایی روی آن گذاشتند و تصورم بر این است که این هواپیما امسال تاکسی می‌کند و اماده پرواز میشود. تولید انبوه آن بستگی به سفارش دارد و ما هم این هواپیما را در واقع یک پروژه تحقیقاتی می‌دانیم."

قاهر دو موتوره وارد می شود

این روند ادامه داشت تا اینکه در روز شنبه و در جریان بازدید ریاست جمهوری از جدیترین دستاوردهای دفاعی کشور، نمونه اصلی جنگنده قاهر به حرکت در آمد؛ دستاورد و نکته اول و به نوعی مهم ترین مسئله در خصوص این حرکت، خاموش کردن صدای تمسخر و انتقاد افرادی بود که قاهر را صرفا یک ماکت و پروژه شکست خورده معرفی می کردند.

مدل جدید قاهر ۳۱۳

مسئله بعدی، اضافه شدن یک موتور بر خلاف نمونه اولیه به نمایش در آمده بود. در مدل اولیه قاهر که در سال ۱۳۹۱ به نمایش در آمد، جایگاهی برای یک موتور در نظر گرفته شده بود و این در حالی است که در مدل جدید دو موتور به کار رفته است.  شکل ظاهری خروجی دو موتور به کار رفته در این هواپیما شبیه به سری J-۸۵ آمریکایی است که در جنگنده های اف ۵ به کار رفته است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این در طرحی موتور توربوجت اوج را طراحی و ساخته است که احتمالا بر اساس جی ۸۵ توسعه پیدا کرده است. در مشخصات موتور اوج گفته شده است که می توان از این موتور در جنگنده هایی تا وزن نهایی ۱۰ تن استفاده کرد.

جایگاه موتور در مدل اولیه قاهر

دو موتور در مدل جدید قاهر

درباره وزن قاهر ۳۱۳ عدد مشخصی اعلام نشده است اما می توان وزن این جنگنده ایرانی در حدود بین ۱۵ الی ۲۰ تن تخمین زد. پس به راحتی دو دستگاه موتور اوج یا جی ۸۵ که یکی در داخل تولید می شود و دیگری نیز که تعداد زیادی از آن در کشور موجود است می توانند توان مورد نیاز برای پرواز و عملیات های "قاهر" را تامین کنند. البته نکته مهم دیگر آن است که با استفاده از دو موتور، توان بیشتری برای مانور هواپیما ایجاد شده و از طرف دیگر در صورت از دست رفتن یک موتور به هر دلیل می توان جنگنده را حفظ کرده و از سقوط آن جلوگیری کرد.

بر اساس آنچه به طور رسمی اعلام شد، در حال حاضر جنگنده قاهر ۳۱۳ مرحله تست تاکسی اولیه خود را انجام می دهد که شامل حرکت در باند پروازی با سرعت شاید بین ۳۰ الی ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد. طبیعتا در مراحل بعدی، تست های تاکسی سریعتر برای رسیدن به مرحله پروازی و در نهایت پرواز جنگنده انجام خواهد شد، لذا مرحله ای که برای قاهر انجام شد در حقیقت اولین مرحله برای آماده سازی شرایط پروازی یک هواپیما به شمار می آید.

مدل اولیه قاهر ۳۱۳

به طور کلی در این رونمایی جدید، شاهد افزایش اندازه جنگنده قاهر نسبت به نمونه اولیه و همچنین استفاده از یک کانوپی دو تکه برای خلبان این جنگنده هستیم. در بخش ارابه فرود جلویی هم در مدل اولیه شاهد وجود یک چرخ و در این مدل شاهد استفاده از دو چرخ هستیم.

ماموریت جنگنده ایرانی چیست ؟

تا به امروز به صورت خاص به ماموریت قاهر ۳۱۳ اشاره نشده و البته هنوز وضعیت نوع تسلیحات قابل حمل توسط این جنگنده نیز مشخص نیست و در عین حال بحث رادار نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد اما برخی از صحبت های یکی از مسئولین طراحی هواپیما با رسانه ملی، شکل ظاهری پرنده و سامانه اپتیکی نصب شده در زیر دماغه می توان حدس هایی درباره ماموریت احتمالی و بخشی از تسلیحات قابل حمل توسط قاهر زد. از سوی دیگر با توجه به اینکه انواع موشک های هوا به دریا، هوا به زمین و هوا به هوا (مانند فکور) در داخل کشورمان ساخته می شود، هر نوع نیاز تسلیحاتی این جنگنده نیز توسط صنایع دفاعی کشورمان تولید خواهد شد.

همچنین با توجه به پیشرفت متخصصان دفاعی ایرانی در زمینه به روزرسانی رادارهای جنگنده هایی چو اف ۱۴، تا زمان عملیاتی شدن این جنگنده، قطعا تولیدات راداری کشورمان نیز پاسخگوی نیازهای مربوطه خواهد بود.

سامانه اپتیک نصب شده در زیر قاهر ۳۱۳

در صحبت های مسئولین به توان پرواز ارتفاع پایین این هواپیما تاکید بسیار زیادی شده است. همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر۳۱۳ به استفاده بهینه از اثر سطح  برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند. از طرف دیگر شاهد نصب یک سامانه نظارت و هدف گیری اپتیک زیر دماغه این هواپیما هستیم. می توان این گونه تصور کرد که هواپیمای مورد نظر یک پلتفرم ایده آل برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی به حساب می آید.

در حقیقت نیازی به رادار در این کلاس از هواپیماها وجود ندارد. سامانه نظارت و هدف گیری، وظیفه کشف و هدف گیری را انجان داده و از این طریق می توان انوع بمب ها و موشک های هدایت لیزری و هدایت اپتیکی را بر روی قاهر ۳۱۳ نصب کرد.

پنهانکاری : نیاز نبردهای قرن بیست و یکم

اما سوالی که شاید الان برای بسیاری پیش آمده این نکته است که اگر قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و پرواز در ارتفاع پایین نیست، پس چه نیازی به طراحی پنهانکار دارد؟ در قرن بیست و یکم و در فضای جدیدی از نبرد، سلاح های جدید، رادارهای جدید و تهدیدات جدید که امکان کشف هواپیماها را بیش از پیش سهولت بخشیده است این ضرورت را متذکر می شود که کاهش سطح مقطع راداری یکی از اقدامات مهمی هست که به منظور افزایش بقاء پذیری در میدان نبرد برای هواپیماهای رزمی، بایستی انجام شود.

آنچه که در نهایت باید گفت این است که قاهر اف ۳۱۳ ایرانی در ابتدای راهی طولانی قرار دارد اما نشان داده شد که قاهر صرفا یک ماکت نبوده است و این طرح با وجود همه دشواری ها، تحریم ها و مشکلات موجود در مسیر، آرام آرام در مسیر توسعه قرار گرفته است. رسیدن از رونمایی مدل اولیه تا مرحله تاکسی طی ۴ سال نیز زمانی منطقی و با توجه به زیرساخت های صنعتی و فنی موجود در کشورمان، قابل قبول است که قطعا با حمایت های مسئولان بخش های مختلف حاکمیتی و اجرایی، امکان تندتر کردن روند موجود وجود خواهد داشت، همچنانکه سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان نیز در حاشیه رونمایی از این جنگنده تاکید کرد که "توسعه هواپیماهای رزمی در ایران حدود ۵ تا ۱۰ سال زمان خواهد برد"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 40
  • غیر قابل انتشار: 24
  • مجتبی IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    شبیه کاردستیه
    • گیلکی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      F-117 آمریکا شبیه خونه سازیه ! اینهو سقفهای شیروونی شمال
    • حسین IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      مجتبی جان حرف زدن درباره چیزی که ازش چیزی نمیدانی ، نشانه عقل نیست مسخره کردن کار افرادی که در کشور کار می‌کنند هم بی انصافی و نامردیه
    • زی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      #عینک بزن
    • sa IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      بیا برامون یکی خوبشو درست کن
    • حسین IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      هم کار دسته و هم مغز
    • ناشناس IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      آقا مجتبی اگه شبیه کاردستیه، یکی عینشو درست کن ( با همین مشخصات که در متن گفته شده) ببر مدرسه تا معلم برات یک صد آفرین بنویسه، برو ببینم چکار می کنی، تو می تونی، منو ناامید نکن پسر ، ببینم عرضه داری یا فقط بلدی نظر بدی.
    • احمد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      99 14
      زود باش یکی درست کن
    • حسین IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      88 11
      پس اگه می تونی توهم بساز!!!
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      85 11
      يه دونه از اين كار دستي ها هم شما بساز...!
    • حسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      90 13
      اندازه فهمت همین قدره؟؟
    • علیرضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      کار دست خودمون باشه بهتر از اینه که کار دست سرمایه دارهای غربی باشه
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      اگه اینطور باشهf22شبیه موشک بچه هاست🤣🤣🤣
    • صفدر مص. IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      خودتم کاردستی بیش نیستی
  • محمد ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    هنوز تا نسخه عملیاتی باید چند سالی صبر کنیم احتمالا نسخه نهایی تغییرات بیشتری داره انشاالله تا اون موقع توانایی ساخت موتورهایی توربو فن هم بدست میاد جنگنده سبک آموزشی کوثر هم یک بستر مناسب برای توسعه یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک میتونه باشه با تغییراتی تو کوثر میشه از اون چیزی نزدیک به سوخو 25 در آورد مشرق یه گزارش از موشک فکور بنویس بالاخره سلاح اصلی اف 14 برگشت
    • مردم IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      هر وقت توانستیم پراید را مثل بنز بسازیم میتوانیم هواپیما با استانداردهای جهانی بسازیم.مگه نه؟؟؟؟
    • ویروگردی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      1 0
      هر وقت تو خفه بشی نیمی از کار انجام شده!
  • محمد ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    70 19
    هنوز تا نسخه عملیاتی باید چند سالی صبر کنیم احتمالا نسخه نهایی تغییرات بیشتری داره انشاالله تا اون موقع توانایی ساخت موتورهایی توربو فن هم بدست میاد جنگنده سبک آموزشی کوثر هم یک بستر مناسب برای توسعه یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک میتونه باشه با تغییراتی تو کوثر میشه از اون چیزی نزدیک به سوخو 25 در آورد مشرق یه گزارش از موشک فکور بنویس بالاخره سلاح اصلی اف 14 برگشت
  • نادر IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    اگر همین دستاورد نظامی رو ترکیه یا پاکستان یا حتی اسراییل می ساخت عزیزان چنان اون رو بالا می بردن که تو نگو سفیه فضایی ساختن!!..... بحرحال قطعا اف22 یا اف35 نیست ولی با توجه به بدنه کربن فایبری که داره و فلزی نیست سطح مقطع اون در حد پرنده های نسل چهار و نیم هست از نظر سرعت بالهایی که داره اجازه سرعت مافوق صوت رو بهش نمیده و احتمالا در حد صوت باید باشه درباره رادار و اویونیک هم نیازی به رقابت بی فایده نیست چون اگر رادار رو روشن کنی موقعیت جنگنده قطعا لو میره و اصل رادارگریزی اون به فنا میره این جنگنده ماموریت اون این هست که مثل یه سایه در سکوت محض راداری و رادیویی یه موشک غیر راداری حرارتی اپتیکی یا نهایتا با هدایت شبکه ای از یه رادار زمین پایه یا فضا پایه به سمت هدف هدایت بشه بدون اینکه موقعیت رادار لو بره!...دقیقا به خاطر همین هست ایران روی رادارهای پسیو به صورت شبکه ای خیلی سرمایه گزاری کرده چون زمانی که رادار اکتیو روشن بشه فقط ده دقیقه فرصت داره موشک رو به سمت جت دشمن هدایت کنه چون سیلی از کروزها و هارم ها سمتش میاد... سوسول بازیهایی مثل موتور توربوفن تراست بالا جت سنگین با حمل ان تعداد موشک کلاه خلبان وی آر واقعیت مجازی و.. شاید به درد سناریوهای هالیودی و رزمایش های نمایشی و چندتا مقاله داخل نت بخوره ولی واقعیت صحنه رو نمی تونه دگرگون کنه!..
  • ناصر IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    64 16
    مشرق جان وزیر دفاع گفت برنامه ساخت جت های سنگین رو هم داریم ولی در یک برنامه 5 تا 10 ساله منظورت جت قاهر فعلی که یه جت فوق سبک حساب میشه نبود!!
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 7
      سلام دوست عزیز امکانش هست بگی این مصاحبه ی وزیر دفاع رو کجا میتونم ببینم؟
  • مغز متذكر IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    واقعا زيباست. جا داره از تمامي دوستاني كه با نظراتشون چه خوب و چه بد مارو در ساخت اين جنگنده ي زيبا ياري كردن تشكر كنيم .
    • حسین IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      61 7
      دمتون گررررررررررررررررررررررررررررررررررم داداش . خداقوت ما میتوانیم
    • US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      18 64
      خخخ
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    98 9
    ظاهر کار نشان از شروع بسیار خوب و امیدوار کننده هستش اما از این جمله خوشم نیومد که نوشتین نیازی به رادار نداره؟؟ اگر نیازی به رادار نداره چطور میتونه از موشک های هوا به هوا استفاده کنه و از خودش دفاع کنه؟؟ کی گفته سامانه اپتیکی میتونه جای رادار را بگیره؟؟
  • حمید IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا خداوند کمک خواهد کرد کما اینکه تا کنون یاور ما بوده است این مژده خداوند قادر متعال به مجاهدین در راه اوست
  • محمد IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    یادمه که کسانی که چشم دیدن پیشرفت های انقلاب را ندارن ونداشتن زمانی که از طرح قاهر رونمائی شد میگفتن بدنه از پلاستیکه و اصلا چنین شکلی وطرحی امکان تحرک و پرواز نداره الحمدلله که کور بودن کورتر شدن
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    40 19
    همون‌طور که گفتید برای هواپیمای پشتیبانی نزدیک رادارگریزی اهمیتی نداره. چون در هر حال توسط رادارهای نزدیک موجود در میدان نبرد کشف میشه.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    7 5
    کسی لینک مصاحبه وزیر دفاع در این مورد رو داره؟
  • محمد IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    40 3
    دراین جنگنده ونمونه نهایی محال ممکن است که همان موتور توربوجت اوج یاجی 85استفاده شود چرا که این پیشرانها برا جنگنده اف 5که بیشینه وزن کمتر از ده تن دارد طرحی شده شاید از این پیشرانها برای تست تاکسی استفاده شود اما اینکه در نمونه عملیاتی از پیشران اوج استفاده شود چنین نیست در رابطه با رادار این جنگنده هم تحلیل شما تاحد زیادی درست نیست چراکه اگر به انتن بزرگ نصب شده برپشت جنگنده توجه کنید خواهید فهمید این جنگنده رادار دارد البته نباید برای شناخت مشخصات این رادار عجله کرد چراکه تیم طراحی این جنگنده فکر همه جارا کرده اند وبه مرور زمان این تجهیزات را نصب خواهند کرد وقطعا در این جنگنده از مطور اوج استفاده نخواهد شد چرا که این پیشران توربوجت است واستفاده از انها کاملا منسوخ شده خصوصا در جنگنده های نسل پنج
    • میلیتاریست IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      10 0
      ایول درست میگی
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    35 6
    "در حقیقت نیازی به رادار در این کلاس از هواپیماها وجود ندارد." خوب خدا رو شکر بالاخره جوابمون رو گرفتیم که چرا این جنگنده رادار نداره! احتمالا تا چند وقت دیگه مشرق اعلام میکنه در این کلاس نیازی به بال و موتور هم احساس نمیشه ... ببین مشرق جان این پروژه حتی اگر یه کار تحقیقاتی باشه و بتونه چند نفر متخصص بدردبخور تربیت جای تقدیر داره ولی افتخار به توانمندی یه چیزه سیر کردن در عوالم رویا یه چیز دیگست!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    20 49
    این جنگنده زیاد جنگنده نیست به عبارتی تمرینیه. ابعادش کوچیک و توانایی حمل بمب کمتری داره
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    12 9
    لایک
  • یوسف بهلولی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    19 4
    باید حمایت بشه و البته نباید فقط در این سطح بمونیم و در ثانی از واردات جنگنده های جدید برای راه حل کوتاه مدت هم باید استفاده کنیم . چیزی مثل سوخو سی اس ام .
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    4 6
    سامانه اپتيكي كه زير جنگنده نصب شده تناقضي با اصل رادار گريزي نداره
  • ali IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    39 11
    الهی الهی الهی الهی. چهار ساله که منتطر این لحظه بودم.مشرق خدا شادت کنه که امشب مارو شاد کردی با خبر قاهر.
  • fdrgg IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    39 2
    وقتی 300صد سال گذشته را بررسی میکنید هر جا قطعه ای از کشور جدا شده اول نبود استقلال در تولید تجهیزات نظامی دوم وجودحاکمان خائن
  • روشن IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    بابا اینقدر از نزدیک از این اسباب بازی عکس نندازید،مسخرمون میکنن برامدگی نا متقارن باله های این ماکت که فقط بهش یه باطری وصل کردن تا حرکت کنه خیلی خنده داره
    • احمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      19 3
      فازت چیه
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      2 1
      خیلی خودت رو ناراحت کشور ما نکن . موشکهامون به عین الاسد رسید قاهرمون هم به شما می رسه .
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    29 8
    بیسوادها مگه کشور های پیشرفته روز اول اختراعاتشون مثل الان بوده برید اولین جنگنده ها رو ببینید بعدا نظر بدید
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    44 5
    هواپیما می سازیم ماشین نمی تونیم بسازیم واقعا جای تعجب داره
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    28 5
    جنگنده بسیار زیبا با طراحی جسورانه. امیدوارم به سرانجام خوبی برسه بنظر نسبت به ماکت رونمایی شده خیلی بهتر شده امیدوارم بهتر هم بشه و شاهد غرش اون تو آسمان باشیم و یه رادار قوی هم براش در نظر بگیرن
  • نیما IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    12 15
    این اون نیست ... قاهر رو میگم ... اون قابلیت پرواز نداشت...
  • محمدرضا US ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    31 2
    درود بر وطن سرفراز عزیزم
  • محمدرضا US ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    27 2
    درود بر وطن سرفراز عزیزم
  • مسعود IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    19 0
    اگه احتیاج به رادار نداره چرا دماغه قاهر تغییرات اساسی کرده؟ البته در جنگنده اف 35 هم سیستم هدف گیری اپتیکی وجود داره و هم رادار پیشرفته
  • ناشناس IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    66 3
    یکسری فکر می کنند آمریکا یکهو اف 22 از آستینش کشیده بیرون !!!! دیگر متوجه این قضیه نیستند که آمریکا سابقه کار و شکست بیش از 60 سال را پشتش گذاشته ، جنگنده قاهر در همین حد هم از 3 نظر بسیار جلب توجه می کنه : 1 . اینکه جنگنده قاهر در واقع 1 دانشگاس یک آزمایشگاه سیاره که می شه همه علوم مورد نظر را در شرایط میدانی آزمایش کرد یعنی از قاهر فعلی 313 شروع می شود با بسط علمی پژوهشی به انواع جنگنده های متفاوت و سبک و سنگین و حتی به بمب افکن های بزرگ ختم می شود ، قاهر امکانات دانشگاهی ما را بشدت ارتقا خواهد داد . 2 . شجاعت مدیران این بخش ، کمتر از انگشتان 1 دست کشور هستند که هواپیماسازن و بعضیاشون باز شراکتی کار می کنند درواقع اکثریت کشورهای دنیا اصلا جرات ندارن اسم هواپیما سازی رو بیارن . 3 . روحیه برای محور مقاومت ، چون قرار نیست این بمونه طی 1 دهه آینده ایران جنگنده هایی تولید خواهد کرد که هر کجای آسمان منطقه باشند زنگ خطر را برای جنگنده های آن منطقه چه شرقی چه غربی به صدا در خواهد آورد .
    • احمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      10 0
      بات خیلی موافقم این واقعا آغاز کاره
  • زی IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    30 2
    اگه یه سری به مجله های آنلاین هواگردی و نظامی خارجی بزنین ، میتونید هرس و جوش آوردن تحلیل گراشون رو به عینه ببینید .... امتحان کنید . . . کسی باور نمیکرد ، الان هم آخر مقاله هاشون مینویسن ، " به امید پرواز"
  • محسن GB ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    7 77
    خوبه استقلال به وجود بیاد ولی نه با اینا..
    • 09س8یب NL ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      56 5
      شما بفرما اونجای ملکه را ببوس!
  • نويد IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    14 4
    اگه درنهايت عملياتي بشه باعث افتخاره همه كشوره،كاش از سازنده هاشم مطلب ميزاشتين..ولي اگه دقت كنين تو عكسا بدنه ش صاف نيست و موج داره،كسي ميدونه چرا؟؟
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 20
    اينكه مشرق گفته رادار نداره،خبر خوبيه،ميتونه از رادار اواكس استفاده كنه،و ناو هاي هواپيمابر سنگين و بدرد نخور امريكا جهان خوار رو نابود كنه،اورين مشرق جان سر عقل اومدي جانم
  • کیوان CA ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    23 80
    جالالخالق یک پرایدو که رو زمین راه میرهرو نمیونن درست بسازن حالا اینم داستان هواپیما، ک
    • 0-هسی9ب NL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      43 10
      شما بفرما بستنی یخی بخور و تو اون خراب شده مثل اسکیموها زندگی کن. در ضمن پیتزا پخش کنی و راننده تاکسی پول بستنیتو در میاره! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!
    • 98س7یب NL ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      33 7
      در ضمن دلار کانادا هم خیلی ارزش داره! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!
  • ناشناس IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    47 8
    دست مریزاد نمیدونم کم ارزشترین قطعه اش چند می ارزه،ولی همونم می ارزه به کل هیکل ارتش امریکا
  • ا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    16 3
    شمارش ۰۸ بود احتمالا هفت تا دیگه ازش هست
  • ا IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    15 5
    کلادرهاله‌ای‌ازابهامه
  • محمود IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    20 4
    دست همه کسانی که در ساخت و توسعه این جنگنده دارن زحمت میکشن درد نکنه مردان مرد هم به شما میگویند که دارید در راه امنیت این کشور قدم برمیدارید ، ادامه بدید ان شاالله آقا امام زمان یارو یاورتون و حق تعالی حلال مشکلاتتون باشه
  • US ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    13 1
    خوب است یک جدول زمانی برای مراحل مختلف تعیین و اعلام کنند تا خود را مجبور به رعایت آن کنند. الان هم جدول زمانی دارند اما چون اعلام نکردند خود را تحت فشار برای سرعت کار نمی بینند. اما همینکه اعلام کنند کار سرعت پیدا میکند. از ماکت تا تاکسی 4 سال خیلی زیاد است. یعنی با این روند برای پرواز آن ما نیاز به 15 سال دیگه داریم. زیرا از ظواهر بر میاید بدنه هم خیلی کار دارد. تازه مشکلات موتور و پرواز هم داستان خود را دارد.
  • سید مهدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    25 0
    مشرق جان نگو رادار لازم نداره ، چرا خودتو زیر سوال می بری ، بگو ان شاالله اوضاع قاهر روز به روز بهتر میشه
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    18 0
    در حقیقت نیازی به رادار در این کلاس از هواپیماها وجود ندارد. !!!!!>>>>.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    7 0
    کانوپی این هواپیما برخلاف سایر جنگنده ها مات و غیر شفاف است .ظاهرا در دید خلبان ایجاد مشکل میکند. آیا دلیل خاصی دارد؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    11 0
    هنوز که پرواز نکرده
  • مهدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    21 42
    من تعجب می کنم چرا ماشین بلد نیستیم بسازیم وقتی بلد نیستیم چطور هواپیما ساختیم مگه ساخت هواپیما الکیه F18 دهه 80 ساختن هنوزم جای کار داره بخدا خنده داره
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      9 19
      اره والا مگه ساخت هواپیما الکیه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    29 10
    قطعا طراحی قاهر افتخار است. این افتخار واقعی را با اغراق های ان چنانی غیر واقعی جلوه ندهیم. نه موتور این جنگنده ( که تکنولوژی به مراتب پایینی دارد) و چه عدم استفاده از رادار ان نشان میدهد به هیچ روی این یک جنگنده نسل 5 نیست. و حتی 4.5. جالب است که خبرنگار تلویزیون ان را با اف 22 مقایسه میکرد !!! در حالی که موتور به کار رفته در ان حتی هم سطح اف 4 دهه 60 هم نیست.
    • احمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      9 0
      تو اطمینان کامل داری که چه موتوری روی این هواپیما است ؟
  • ehsan IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    16 2
    این جنگنده خیلی سبكه و قدرت درگیری با جنگنده های درجه یك رو نداره و برد جنگنده و حمل سلاح هم كمه. ولی برای شروع خوبه.باید در اینده از همه نظر ارتقا پیدا بكنه
  • پیمان IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    19 4
    متن عالی بود.دست همه ی این دانشمندان مرز بوم درد نکنه.ان شاءالله جنگنده های پیشرفته تر .حتی کشورهای دیگه چه شرقی وغربی آرزوی داشتنش رو داشته باشن...(ومن الله توفیق))
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    40 2
    اصولا هواپیماهای پنهان کار برای پشتیبانی نزدیک مفید نیستند. نه قدرت مانور کافی دارند و نه زره زیر بدنه برای حفاظت در مقابل ترکشها. این چیزی که من می بینم یک جنگنده ضربتی با توان بالقوه دفاع هوایی و تنبیه متجاوز است که می تواند هم شکاری خیلی خوبی باشد و هم جنگنده نقطه زن که نیازی به پایگاه هوایی گسترده و باند های فرود بزرگ ندارد و برای نیروی هوایی سپاه و نیروی دریایی ارتش ایده آل است. وزن جنگنده را به نظرم اشتباه تخمین زده اید. این بدنه کامپوزیت و دو موتور J-85 و این طول کم نشان می دهد که حداکثر وزنی در حدود 7 تن خواهد داشت. با توجه به موتوری که دارد 4 تن هم مهمات می تواند حمل بکند در نتیجه به نظر من با نصب یک رادار خوب در دماغه و بهبود سیستم اویونیک این جنگنده با حمل یک موشک فکور و یک موشک مقصود و دو موشک حرارتی برد کوتاه داخلی قادر خواهد بود که برای هر دشمنی خطرناک باشد. به جای توپ زیر دماغه نیز می تواند موشکهای سبک هدایت لیزری استفاده بکند همچنین مدل نقطه زن آن می تواند یک بمب سنگین نقطه زن را به هر هدفی به اندازه کافی نزدیک بکند. برای کشورما این یک پلتفرم ایده آل ارزان قیمت می تواند باشد و هر چه خودمان بسازیم قطعا از خرید خارجی بهتر است.
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    20 8
    خداكند موتورش چيني نباشه
  • ل IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    19 14
    این که فقط میرفت جلو میومد عقب هی لنگر مینداخت ببینیم پرواز کی میکنه
  • ن IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 3
    عزیزم اگر بخواد از اثر زمین بهره ببره دیگر رادار گریز ب.دم موضوعین داره و اگر بحواهد رادار گریز باشه باید به دنبال اثر زمین نباشه تا حالا A10 استیلث دیدی یا چراB2 استیلثه؟
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    6 1
    این دیگه چه توجیهیه ؟ این همه هواپیما ساخته شده که قطعا برخی از انها برای درگیری های نزدیک ساخته شدن و همه هم رادار داشتن البته به استثنا جنگنده قدیمی و بسیار ناکارامد اف 5 ان هم مدل های اولیه ان. اگر شما سراغ دارین بفرمایید مطلع شویم.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    12 18
    پس چرا از پروازش چیزی نشون ندادند فکر کنم تاکسیه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    8 1
    سلام
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    18 11
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ضمن عرض تبریک به همه عزیزانی که در راستای خودکفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی بخصوص در زمینه دفاعی وبویژه سازندگان این جنگنده قاهر برای سلامتی وموفقیت بیشترشان 14 صلوات هدیه مینمائیم
  • اشتغال IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    24 44
    دست از تلاش برای فریب مردم بردارید و خجالت بکشید از خداوند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    16 46
    بلند نشه سقوط ميكنه مسخره اس
  • آریا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    21 4
    دمتون گرم خداقوت
  • آریا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    20 5
    دمتون گرم خداقوت
  • آریا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    23 4
    دمتون گرم خداقوت
  • محمد DE ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    7 58
    فوتوشاپ
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    29 8
    اگر نمونه اول ماک اپ بود ، پس چجوری موتور روشن کرد و روی باند دوید؟ اون زوستان هم که خودرو را میگن هی! اگر شما یک دستگاه c&c داری که خیلی عالی باش چوب و ... برش میدی ، ایا میتونی باش مداد یا تلویزیون هم بسازی؟ ایا پرفروشترین و با کیفیت ترین و کم اصطحلاک ترین خودرو مال امریکاست؟ الان دیگه نیاز تیس ی کشور تکنولوژی همه چی رو داشته باشه و خودش تولید کنه ، چون بصرفه نیس! مهم اینه بتونی از تکنولوژی استفاده کنی! جایی که پسته خوب داره ، برنج خوب هم الزاما نداره!
    • سيد محمد علوي IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      3 2
      بيسواد جون ! اصلا تو معني ماك آپ رو ميدوني ؟ ايني كه به گفتهء تو موتور روشن كرد و روي باند دويد نمونهء اصلي و پس از يك تاكسي كردن باسرعت بالا ، بعدش به كوري چشم امريكا پروازشو شروع ميكنه !
  • وطن IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    10 3
    من تموم حرفایو که زدین خوندم..حالا به هرجهت یکی تعریف کرد یکی بد گفت...ما ایرانیا عجولیم بذار ببینم آخرش چی میشه بعد بیا پرایدو بنزو باهم مقایسه کن...توباهمون پراید خودتو به کشتن میدی وای به حال بنز...ودر آخر یه جوری اسم آمریکارو میبرین انگار چند صد ساله سوار جتاشون شدین بعضی از جتاشون شکل ظاهریشون از قاهره ما که شما مسخرش میکنید که بد تره..اطلاعت جت های آمریکایی که من خوندم در همو برهم بود...درضمن کدوم کشوره که پونصد متر زیر زمین سامانه موشکی داشته باشه اونم در هر استان یکی...بس از داشته هامون فعلا حرف بزن..و خواهی نخواهی چه تو بد بگی چه نه بلاخره قاهره روزبه روز به روز تر میشه...ودرضمن تا کشور ایالت متحده کرمانشاه هست آمریکا که هیچ کل جهانم چشم به ایران داشته باشه هیچ گ.....نمیتون..ب....و سلام کشور کرمانشاه
  • رضا IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    1 8
    بنظر من باید از سه موتور توربوفن درای جنگنده استفاده شود تا سرعت ان مانعکشف شود از نوع اردی۳۳
  • harry IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    زمانی بود به کسایی که به دستاوردهای خجالت اور افتخار میکنند و به قول خودشون حمایت وارد بحث میشدم و توضیح میدادم . الان فقط میخندم .
  • مهدی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 1
    پروژه قاهر ظرفیت های خیلی خوبی داره و نباید رها بشه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    بحث فریب دشمن مطرح نیست اصلا بحث هواپیما هم نیست بحث اصلی ایجاد اعتماد بنفس در جوانان این کشور هست ما به لطف درایت و دور اندیشی عالمانه مسئولان در یکی از سخترین شرایط تاریخی کشور هستیم
  • سیروس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    با سلام به دوستان،بنده خودم طراح هواپیماهای رادیو کنترل هستم،خواستم بگم همه اهل این آب وخاکیم،ولی خداوند بهمون عقل سلیم داده،آخه هواپیمایی که عرض آن حدودا 8 متر میباشد،پرواز نمیکند،این فقط برای جنگ روانی ساخته شده ویک ماکت بیشتر نیست.خودتونذ؟را گول نزنید،وبه به وچهچه نکنید.در ضمن هنوز پرواز نکرده،چند عکس فتوشاپ هم توی آسمان ازش درست کردندکه خیلی ناشیانه است،طراحی زیبایی داردولی پرواز نمیکند،حکایت هلی کوپتری دارد که طالبان درست کرده،ولی پرواز نمیکند.
  • علی ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    هیچ پروازی ازش نیست ،،حدقل تو یه مانور کاراییش رو نشون بدن،، فقط رو زمینه حرکت میکنه!!!!!
  • ناشناس IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    باورتون میشه من تا پارسال باورم میشد که این کار دستی که شبیه هیچی نیست پرواز میکنه خخخخخ . سر ما ده شصتیا رو خیلی راحت میشه کلاه گذاشت.خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس