وزیر دفاع

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تشریح ویژگی‌های آخرین دستاوردهای دفاعی که صبح امروز با حضور رئیس جمهور رونمایی شد، پرداخت.

به گزارش مشرق، در بیست و ششمین روز از سال اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور در شرکت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 2 سال اخیر وزارت دفاع، نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر 6، موشک کروز ضد کشتی نصیر و موشک هوا به هوای فکور را رونمایی و فرمان آغاز آزمایشات حرکت بر روی زمین(تاکسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمایشی جنگنده قاهر 313 و تحویل دهی 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری را صادر کرد.

سردار دهقان که رئیس جمهور را در این برنامه همراهی می‌کرد، طی سخنانی اظهار داشت: به حول قوه الهی متخصصان و دانشمندان متعهد و انقلابی پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وجود تحریم‌ها، اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی را که با استفاده از توانایی‌ها و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است آماده‌ی انجام آزمایش‌های زمینی کردند.

وی افزود: این هواپیما که به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات خواهد داشت و انشالله پس از اتمام آزمایش‌های لازم، تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
وزیر دفاع تصریح کرد: ایده پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که از ابتدا تا انتها در داخل کشور صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیمای در این کلاس قرار داده است.
وی اظهار کرد: این دستاورد مهم در راستای اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌باشد، حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است.
سردار دهقان پیرامون پهپاد مهاجر 6 نیز گفت: این پهپاد توانمندی انجام ماموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.
وی افزود: پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و توسعه پذیری، توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده است تا در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر کارآمد باشد.
وزیر دفاع ارسال داده‌های ماموریتی تصویری به هنگام، در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه  برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه را از دیگر ویژگی این پهپاد ذکر کرد و افزود: به همین دلیل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم‌رده‌ی خود متمایز و در رده پهپادهای تراز اول دنیا قرار داده است.
وی همچنین با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت روز افزون توان موشکی نیروهای مسلح طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایشات پروازی موفق موشک نصیر گفت: موشک کروز سطح به سطح نصیر با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود.
سردار دهقان آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضد جمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو را از ویژگی‌های موشک جدید نصیر ذکر کرد که به دست متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌گردد.
وزیر دفاع در ارتباط با موشک هوا به هوای فکور اظهار داشت، این موشک با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را دارد.
وی افزود: موشک فکور نخستین موشک هوا به هوای کشور است که توسط متخصصان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که با تحویل آن به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.
سردار دهقان در خصوص جنگنده قاهر 313 نیز با بیان اینکه پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق و توسعه و زمان دستیابی به محصول، با استفاده از فناوری‌ها و فرآیندهای نوین بکار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقّق دستیابی به محصول کاملا بومی در انتهای مسیر برنامه ریزی شده، با ساخت نمونه اثبات فناوری آغاز گردید، گفت: جنگنده قاهر F-313 به دست متخصصین جوان و انقلابی این کشور طراحی گردیده و اولین نمونه اثبات فناوری آن در سال 1392 رونمایی گردید.
وزیر دفاع، طراحی بومی و منحصر بفرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات بر اساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از ماموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت زنی و مراقبت را از مهمترین ویژگی‌های این جنگنده ذکر کرد.
وی گفت: در سال‌های گذشته فرایند تحقیق و توسعه این هواپیما تکمیل شده و بحمدالله امروز با حضور ریاست محترم جمهور انجام آزمایش زمینی که اصطلاحا تاکسی گفته می‌شود انجام شد.
سردار دهقان همچنین با اشاره به تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری گفت: متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه جهادی امروز قادرند تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در این مجموعه انجام دهند و بحمدالله کشور در این زمینه کاملا متکی به توان داخلی است و خدمات مهندسی خود را نیز به خارج از کشور ارائه می‌کند.
وزیر دفاع با اشاره به اینکه متخصصان، دانشمندان، مدیران و کارکنان وزارت دفاع شعار «ما می‌توانیم» را محقق کرده‌اند، این دستاوردهای ارزشمند را به محضر فرمانده معظم کل قوا تبریک گفت و با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این دستاوردهای مهم تأکید کرد: روند تکاملی و توسعه فناوری‌های پیشرفته با صلابت در مجموعه صنایع وزارت دفاع جریان دارد و روز به روز بر شتاب آن افزوده خواهد شد.
سردار دهقان در پایان گفت: دستاوردهای متعددی در این نمایشگاه در معرض بازدید رئیس جمهور قرار گرفت که در فرصت مناسب رسانه‌ای و به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    31 16
    قاهر یعنی میتونه با جنگنده های دیگه هم درگیر شه یا نه؟؟
  • سید IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    24 88
    ای بابا تازه دارین ازمایش رو زمین کشیدنش رو میکنین ولمون کنین بابا
    • علیا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      رو زمین کشیدن نه. تاکسی کردن. یعنی موتورش روشن میشه. تمام تجهیزاتش به حالت آماده برای پرواز قرار میگیره. با قدرت موتور خودش شروع به حرکت میکنه. اینها یعنی سوزش امثال تو. متاسفانه تبلیغات غربی انقدر وسیع بوده که هم میهن من باید از پیشرفت کشورمون ناراحت بشه. این خیلی درد آوره
    • علیا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      55 5
      رو زمین کشیدن نه. تاکسی کردن. یعنی موتورش روشن میشه. تمام تجهیزاتش به حالت آماده برای پرواز قرار میگیره. با قدرت موتور خودش شروع به حرکت میکنه. اینها یعنی سوزش امثال تو. متاسفانه تبلیغات غربی انقدر وسیع بوده که هم میهن من باید از پیشرفت کشورمون ناراحت بشه. این خیلی درد آوره
    • حجت IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      40 1
      حریم سلطان تموم شده اومدی؟
    • سعید IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      22 1
      حیف شد که نوتورش توربوفن نیست.توربوجت یعنی مصرف سوخت بالا و تولید دمای شدید که منجر به کشف سریعتر توسط ردیابهای الکترو اپتیک میشه...باید دید رادارش چیه...اگر رادار ارایه فازی باشه که محشر میشه
    • َاحمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      47 3
      قبلا می گفتید ماکته. حالا شده آزمایش زمین کشیدن، فردا هم که پرواز کرد، لابد می فرمایید، فقط پرواز می کنه و بدرد نمی خوره. بعد هم که عملیاتی شد، می فرمایید فلانی بهترش رو خریده و .... ومن شر الوسواس الخناس، الذی یوسوس فی صدور الناس.
    • حنیف IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      8 0
      شما خیلی وقته ولی. به نظرم وقت نذار این اراجیف رو بخون... برو تلگرام بازی
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    46 3
    کاش همیشه انتخابات باشه تا مسئولین ایمجوری دستاورد رونمایی بکنند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    30 2
    کاش همیشه انتخابات باشه تا مسئولین اینجوری دستاورد رونمایی بکنند
  • موساد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    14 75
    این اسباب بازی پرواز هم می کنه؟
    • نادی IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      5 3
      بچه جان این اسباب بازی نیست که فکر کردی عملیاتیه سخن وزیر دفاع پیام داره: تاکسی کردن یعنی آماده است هر لحظه پرواز کنه.
  • روشنفکر IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    25 23
    قاهر قابلیت حمل بمب اتم داره و باید تعطیل بشه !
    • حمید رضا IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      8 7
      دوست عزیزم برادر گلم. به هیچ عنوان ایران تکنولوژی ساخت بمب اتم رو نداره که بتونه جنگنده ای با قابلیت حمل بمب اتم داشته باشه. لطفا در نظراتت فرافکنی نکن
  • حسین GB ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    17 55
    واقعا مسخرست، موشک فکوری در کار نیست فونیکسه رنگش کردن، جت کوثر هم همونجت الباتروسه که چندتا تو ایران هست، تو نمایشگاه هوایی دو سال پیش تهران دوتا اوراقیش رو همینطور انداخته بودن گوشه نمایشگاه که حتی لاستیک هم نداشتن حالا برداشتن رنگش کردن دارن نمایش میدن
    • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      20 4
      حین انگلیسی امیدوارم خداوند امثال شما افراد مسخره خودباخته حقیر را اول شفا دهد و سپس به راه راست هدایت فرماید، آمین
    • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      33 4
      حسین انگلیسی ، بسیار حقیر و خودباخته و کم سواد و وقیحی که پروژه طولانی مدت فکور که حاصل زحمات متخصصان بی ادعای صنایع پرافتخار دفاعی کشور عزیزمون است را میگی رنگ کردن فونیکس!!!!!!، در حالی که موشک های فونیکس ایران در اواسط جنگ تمام شد و تعداد بسیار اندک باقیمانده برای تحقیقات استفاده شد، اگر قرار به رنگ کردن بود که احتیاجی به متخصصین نداشت و می شد اینکار را به رنگ کارهایی مثل تو واگذار کرد، در زمینه جنگنده آموزشی کوثر ، کشوری که تجربه جنگنده آذرخش و صاعقه یک وصاعقه دو و حتی از قبل تجربه پروژه شفق و پروژه جنگنده برهان را دارد و توانایی طراحی جنگنده قاهر را دارد متهم می کنی که جنگنده اموزشی کوثر همان جنگنده های اوراق الباتروسه!!!!!!!! خدا شفات بده، فکر کردی همه مثل خودت هستن بدبخت؟!!!!!!!
    • حسین IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      4 0
      عزیزم این زبان طراحی هواپیماهای اموزشی هست الباتروس شبیه اینه اما ب حالت موتور ک دقت کنی میبینی الباتروس نیست...
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    6 23
    پس تصاویر کوثر88 وبقیه کجاست نکنه خالی بندیه
  • مغز متفكر جعلي IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    24 14
    اگه اواكس داشتيم دامنه عمليات ابر جنگنده فوق پيشرفته قاهر رو به شدت بيشتر ميكرديم و جنگنده پلاستيكي و بزرگترين شكست تاريخ تسلحيات يعني اف٣٥ رو سوسك ميكرديم
    • حمید رضا IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 0
      دوست عزیزم برادر گلم. کوچک شمردن دشمن و تسلیحاتش یعنی گول زدن خودمون. و اینکه قاهر313 رو ابر جنگنده فوق پیشرفته میدونی یعنی از علم نظامی و تکنولوژی نظامی اطلاعات زیادی نداری. اگر مطالعاتت در این باره بیشتر بشه فکر کنم به تعادل در تشخیصت میرسی
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      12 2
      ای بی مغز آخرش در حسرت آواکس جونت بالا میاد. تبدیل شدی به خرمگس معرکه .
    • ناشناس IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      11 1
      جناب مغز متفکر جعلی هر چند که با نظر مغز متفکر جعلی موافق نیستم، ولی باید قبول کنیم که قاهر پیشرفته ترین پروژه ساخت جنگنده در کشورمان است و از نظر طراحی کاملاً به روز است، چنین طراحی برای کشوری تحریم شده از نظر نظامی که در گذشته ای نه چندان دور محتاج واردات سیم خاردار بود بسیار باعث افتخار است، و امثال شما پیشرفته بودن قاهر را نمی توانید نادیده بگیرید و منتقدین خودتونو به کم بودن اطلاعات متهم کنید، چون خودتونم کارشناس نیستید و فوقش ممکنه چند تا اصطلاح بلغور کنید.
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      1 1
      ناموسا چی میکشی
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      3 0
      ماشالا همه مهندس و کا شناس هوا فضا
  • حسین IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    18 32
    قاهر موتورش توربو جته، در حد اسم اف۳۵ هم نیست برادر، درضمن قاهر اصلا رادار نداره چون اصلا دماغه نداره، برا اونایی که بیسوادن.‌‌.. رادار همه هواپیماها تو دماغ هواپیما جا میگیره، هر هواپیما برای ابرهواپیما شدن ملاکهایی داره از قبیل سطح مقطع راداری نوع موتور برد هواپیما میزان حمل تسلسحات هواپیما سیستم های الکترونیکی هواپیما، از همه مهم تر رادار وتسلیحات هواپیما که قاهر هیچ کدوم رو نداره متاسفانه
    • مهندس IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      18 6
      یه موشک کروز به اون کوچکی رادار داره قاهر رادار نداره!!!؟ عزیز من بیدار شو الآن فناوری های میکرو الکترونیک آنقدر داره پیشرفت می کنه که یه رادار چند تنی تبدیل شده به یه رادار کوچک چند ده کیلویی دقیقا مثل موبایل داخل جیب شما!...دوما موشک حرارتی اپتیکی هدایت زمین پایه و فضاپایه اصلا نیازی به رادار خود جنگنده نداره موقعیت خود جنگنده هم لو نمیره...الان دنیا به سمت موشک های شلیک کن فراموش کن و رادارهای سار یا غیر فعال
    • سروش IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      29 7
      موتور همه تانکها عقب اونهاست جز تانک مرکاوا !!! ولی این رژیم به تولید ملی خودشون و نوع ابتکاراتشون روی این تانک و حتی روی نقاط ضعفش هم به عنوان تولید ملی افتخار کردند شما رو چی شده که تا این حد خود باخته شدید؟ تولید ملی ماست و جز افتخارات ما پس برای ما عزیز است اسمش و ماکتش خار چشم دشمنه اگر پرواز کنه که دشمن کد خدای شما خفه میشه این همه طولانی تر شدن ساخت برای اینه که کدخدا یهو خفه نشه .
    • وحید IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 1
      هواپیما های امروزی بدون رادار ساخته نمیشن. چون برای شناسایی موانع و هواپیما های دیگه فقط دید چشمی کافی نیست. پس امکان نداره قاهر 313 بدون رادار باشه. در ضمن هر هواپیما نسبت به کارایی و وظایفش، موتور خاص خودش رو داره و موتور جت برای هواپیما به صورت اختصاصی ساخته میشه. هر چند کلاس های خاصی از موتور جت برای هواپیماها وجود داره.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 1
      شما نوع موتور قاهر ور از کجا تشخیص میدی؟ در ثانی دماغه همین الانم توانایی جا دادن یه رادرا کوچک ور داره و در آینده هم تغییر میکنه. فعلا با این سرگرم باشید بعدشم خدا بزرگه :)
    • حسین IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      9 1
      رادار هواپیما بر خلاف متداول در محل پائین خلبان جاسازی شده بجای دماغه .جای نگرانی نیس اصلن
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      1 5
      موشک کروز به اون کوچیکی؟ خخخخخخ موشک کروز تاماهاک از قاهر گنده تره.
  • مشرقی US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    32 12
    مشرق خر واسه چی نظر دوتا احمق نفهم رو منتشر میکنی و رو مغز مردم راه میری؟؟؟طرف شلوارشو نمیتونه بکشه بالا اومده از جنگنده ی ایران انتقاد میکنه خاک عالم تو سر وطن فروشتون خااااک
    • روحانی برو IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      13 7
      اینا که ایرانی نیستن.نسل یهود هستن.اونایی که ایرانی ها رو 13 فروردین قتل عام کردن.
    • حمید رضا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      18 1
      دوست عزیزم برادر گلم. صحبت کردن شما نشان از کم تحملی شما میده. شما اگر اطلاعاتی داری سعی کن مخالفین رو همراه خودت کنی نه اینکه با توهین خودت رو کوچک کنی
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 5
      خاک تو سر تو که پرچم امریکا رو نظرت هستش
  • مهندس IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    15 7
    برای کشوری مثل ایران که 100 سال از دنیا عقب بود تا چهل پنجاه سال پیش چنین پیشرفتی واقعا عالی هست دوستان توجه کنید قاهر یک جت نسل 4.5 حساب میشه نه نسل 5 دوما قاهر یک سوم ابعاد اف35 هست یعنی سطح مقطع اون حتی از اف35 هم کمتر هست! سومآ هزینه تولید انبوه اون حتی اگر فرض کنیم ارزش پول دو کشور و دستمزدها در ایران با امریکا با هم برابر هست!!!!!!!! حداکثر یک سوم مدل امریکایی میشه این در شرایطی هست که دستمزدها در امریکا سه تا پنج برابر ایران هست و قاهر خیلی ارزون تر درمیاد یک پنجم نمونه امریکایی چهارمآ که از همه مهمتر هست قاهر قرار نیست جت های دشمن رو در خارج از آسمان ایران منهدم کنه همینکه بتونه با رادار خاموش به سختی روش لاک و قفل بشه و بتونه به جنگنده های دشمن نزدیک بشه و با شلیک موشک اونها رو فراری بده تا موشک های بالستیک و پدافندها توانایی عملیاتی شدن رو پیدا کنن خودش گامی به سوی موفقیت هست... این اول راه هست و ایران باید در جت های سنگین و فناوری میکرو الکترونیک برای ساخت رادارهای فازی و آرایه ای اکتیو خیلی بیشتر سرمایه گزاری کنه..و همینطور لیزر و ماهواره های نظامی برای شبکه سازی همه با هم...
    • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      1 9
      قاهر کجاش نسل چهرونیمه وقتی موتورش موتور توربوجت اف پنجه و توربوفن نیست، رادار ارایه هم نداره، چون رادار ارایه اندازش بزرگه تو نوک قاهر جا نمیشه، احمق سطح مقطع راداری ربطی به اندازه هواپیما نداره، هواپیمای بی۱ لنسر بیست برابر قاهره ولی سطح مقطع راداریش یک متره، ولی اف ۵ سطحش چهار متره، سطح ربطی به اندازه نداره که میگی چون از اف۳۵ کوچکتره پس سطحش کمتره، احمق بیسواد عوضی
    • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      0 5
      قاهر کجاش نسل چهرونیمه وقتی موتورش موتور توربوجت اف پنجه و توربوفن نیست، رادار ارایه هم نداره، چون رادار ارایه اندازش بزرگه تو نوک قاهر جا نمیشه، احمق سطح مقطع راداری ربطی به اندازه هواپیما نداره، هواپیمای بی۱ لنسر بیست برابر قاهره ولی سطح مقطع راداریش یک متره، ولی اف ۵ سطحش چهار متره، سطح ربطی به اندازه نداره که میگی چون از اف۳۵ کوچکتره پس سطحش کمتره، احمق بیسواد عوضی
    • Em IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
      2 4
      نسل.4.5! عزیزم موتور اوج توربو جت است که روی قاهر نصب شده جنگنده های نسل 4 مثل میگ 29 و مدل های اولیه اف 16 و اف 15 وسوخو27 و 30 موتور توربوفن داشتن بعد شما قاهر نسل 4.5 بیشتر مطالعه کن
  • GB ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    20 2
    اصلاً این مشرق نمیدونم چرا انتشار نظرات کردن بلد نیستی ؟ 2 نفر بی سواد و بی فرهنگ علاف اینترنتی یه چی پروندن اومدی قشنگ بازتاب دادی !!!! موشک فکور از سال 2000 رسماً با مهندسی معکوس فونیکس که یکی از بهترین موشک های با برد 190 کیلومتری دنیاست داره تولید میشه و قبل از تولید انبوه هم چندین تست سخت داشته. مشرق تو بازتاب نظرات دقت کن ، اینجا که کودکستان نیست
    • علی IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      7 7
      موشک فونیکس رو تو مهندسی معکوس کردی یا پدر بزرگ مرحومت؟ اقای باسواد لابد خط تولیدش روهم خودت راه انداختی؟ مهندسان ایرانی اگه بلد بودن پراید رو یه کم ایمن تر میساختن، احمق
    • علی IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      3 5
      موشک فونیکس رو تو مهندسی معکوس کردی یا پدر بزرگ مرحومت؟ اقای باسواد لابد خط تولیدش روهم خودت راه انداختی؟ مهندسان ایرانی اگه بلد بودن پراید رو یه کم ایمن تر میساختن، احمق
  • کیان IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    17 5
    ایران اگه فقط میتونست یک سوزن هم تولید کنه و نه بیشتر باید حمایت میکردیم نه تحقیر. کسانی که باید ایران را جلو ببرند ما هستیم، قرار نیست کسی از اسمان برایمان پیشرفت را بیاورد. پس اگر کسی تحقیر می کند خودش را تحقیر می کند و آدم حقیر هم نمی تواند به خدا و حکومت خدایی اعتقاد داشته باشد. این روزها نیز باید برای رای دادن فقط به عزت حکومت اسلامی، و تقویت ایران اسلامی در مقابل دشمنان توجه داشته باشیم. در طول تاریخ مردمانی که فقط برای نان و اقتصاد به انسانهای بی اخلاق توجه کردند هلاک شدند. به قول امام علی(ع) می فرماید آن شخصی برای والی شدن مناسب تر است مومن و با خدا باشد، خدوم به مردم باشد، و کسی باشد که دشمنان از او هراس دارند و او نیز با دشمنان سرسخت تر است تا حکومت اسلامی تحت تاثیر دشمنان قرار نگیرد.
  • Behnam387@gmail.com IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    25 0
    این جنگنده و سایر تجهیزاتی که رونمایی شدن هر چی که هست اولا حاصل تلاش و مجاهدت علمی صدا متخصص داخلی است دوما به مرور زمان روند تکاملی خودشو طی خواهد کرد و انشاله در بازه زمانی 10 ساله به رشد قابل قبول و همطراز با تجهیزات روز دنیا خواهد رسید گر چه در موشک و پهباد همین حالا هم با نمونه های روز دنیا برابری میکنند. خلاصه مطلب این تجهیزات ساخت داخل هزار شرف داره به تجهیزات روز دنیا که اعراب با خوار و خفیف کردن خودشون از خارج وارد میکنند و حتی کاربری و اپراتوریش رو هم بلد نیستند. دوستان مخالف اجیر شده های اعراب سوسمار خور هستند . یه عده مفلوک حقیر قابل ترحمن
  • سعید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    14 3
    برای من واقعا سوال شده چرا نیروی هوایی اقدام به تهیه آواکس نمیکنه...واقعا به هیچ چیزی به اندازه آواکس نیاز فوری و مبرم نداریم...با توجه به نقاط کور بسیار زیادی که در کشور داریم یک نیاز فوری هست...مشکل مالی هست یا تحریم ؟
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    12 18
    هرگز جنگنده قاهر با ابر جنگنده هاي امريکا مقايسه نکنين ,اينگونه مقايسه کردن باعث تمسخر و خنده ميشه لطفا تحقيق کنين بعد مقايسه
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    8 16
    هرگز جنگنده قاهر با ابر جنگنده هاي امريکا مقايسه نکنين ,اينگونه مقايسه کردن باعث تمسخر و خنده ميشه لطفا تحقيق کنين بعد مقايسه
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    11 26
    هرگز جنگنده قاهر با ابر جنگنده هاي امريکا مقايسه نکنين ,اينگونه مقايسه کردن باعث تمسخر و خنده ميشه لطفا تحقيق کنين بعد مقايسه
    • مسعود IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      25 9
      خوب چند دفعه می گی اب بریز اونجایی که میسوزه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    3 1
    برای شروع خوبه
  • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    7 2
    حالا بعضیا که نمیتونن هندونه کال رو از رسیده تشخیص بدن کارشناس نظامی هم شدن خنده داره اول میگفتن ماکته حالا ساختیمش میگن از زمین بلند نمیشه اگه این هواپیما f35رو هم منهدم کنه میگن فتوشاپه
  • علي IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    5 2
    خداروشكر كه سال ٥٧كه سيم خاردارنميتونستيم بسازيم ووتردميكرديم وگلوله ارپي جي وادرجنگ بامنت ميخويديم رسيد به موشك بالستيك وجنگنده ونانووپهپادو...ايكاش صنعت ونساجي مارو هم نيروهاي مسلح داشتن تاپابه پاي نظامي پيشرفت كنه وازدست اين سرمايه دارها ورانت خورهاي غربزده دور ميشدتاپيشرفت كنيم
  • علیرضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    4 1
    حالا یه چیز میگم میگن وطن فروش ولی شبیه هواپیما الکیاس ! خیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی خیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی جایه کار داره خیلی ! قعلا F14 هامونو مواظب باشیم !
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 2
    ایران چقدر هواپیمای پشتیبانی نزدیک داره صاعقه 1و 2 ، آذرخش، قاهر ، کوثر فکر کنم یه جای کار میلنگه اگه میتونی و نمی ترسی مشرق جان این خبر را پخش کن
  • آریا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    1 0
    احمق تویی که ساخت جنگنده و پراید رو به هم مربوط میدونی ، روسیه نمونه اش ، خودروساز خوبی نیست ولی بهترین جنگنده هارو تولید می‌کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس