سعید حجاریان

ستاد اصلاحات که در سال ۸۸ به القای دروغ «تقلّب» پرداخت؛ امسال و در انتخابات ۹۶ در حال تلقین مسئله «دوقطبی» است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، ۷:۳۰ دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

هر انتخابات یک دروغ؛ سال ۸۸ «تقلّب» بود امسال «دوقطبی»

روزنامه شرق، به تازگی اظهاراتی را از «سعید حجاریان» و در اشاره به ثبت نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات منتشر کرده است.

حجاریان در این اظهارات می‌گوید:

«منع آقای احمدی‌نژاد برای حضور نیافتن در انتخابات از جانب رهبری منصوص‌العله بود. رهبری در گفتاری که در این زمینه داشتند علت را بیان کردند و آن این بود که آمدن او باعث دوقطبی‌شدن انتخابات می‌شود؛ اکنون با حضور آقای رئیسی عملا فضا دوقطبی شده است. فی‌الواقع آمدن احمدی‌نژاد فضا را از دوقطبی‌بودن خارج می‌کند.
 

من گمان دارم که هم آقای احمدی‌نژاد و هم بقایی هر دو ردصلاحیت خواهند شد. احمدی‌نژاد نیرویی دارد که روز آخر ثبت‌نام خواهد کرد و قصد دارد نقش آقای هاشمی در انتخابات ٩٢ را ایفا کند؛ یعنی بگوید من را رد کردید؛ اما رأی من برای فلان آقاست.

اصولگرایان در این دوره همه تلاش‌شان را کردند که اشتقاقی میان‌شان به وجود نیاید، با این‌حال عملا به چند دسته تقسیم شدند. این امر به‌واسطه نبود کار تشکیلاتی منسجم و درازمدت میان این طیف اتفاق افتاد و با اینکه همه آنان هم‌پیاله هستند، اما بر سر تقسیم کیک منازعه دارند و معلوم نیست تا کی این افتراق میان‌شان ادامه خواهد داشت.»[۱]

*همانطور که پیش‌تر و در شماره‌های قبلی وبلاگ مشرق اشاره کردیم، جریان سیاسی خاص، حتی قبل از ثبت نام احمدی‌نژاد نیز نظام اسلامی را به ایجاد «فضای دوقطبی منفی» در انتخابات تهدید کرده بود.

آنها علنا و صراحتا از این می‌گفتند که اگر حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ثبت نام کند، فضا حتما و ضرورتاً دوقطبی خواهد شد.[۲]

راهبرد جریان مذکور نیز اینست که با القای تئوری شوم «کاندیدای نظام»! کاندیدای خود را در سمت مقابل امر موهومی به نام کاندیدای نظام تعریف کرده و با ایفای نقش اپوزسیون، آرای خاکستری را به سمت خود جذب کند.

این در حالی است که چیزی به نام کاندیدای نظام هرگز واقعیت ندارد و نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب هیچگاه کسی را بعنوان نماینده رسمی خود به عرصه کاندیداتوری اعزام نمی‌کنند.

به این معنی که حجت‌الاسلام رئیسی اگرچه در حال تبدیل به پدیده انتخابات و یک چهره وجیه هستند اما اولاً کاندیدای نظام و مورد تأکید رهبری نظام برای کاندیداتوری نیستند و ثانیاً حضور ایشان نیز به دلیل سابقه مطلوبی که در خدمت‌رسانی به مردم دارند، سبب آشکار شدن بیشتر نقاط ضعف دولت یازدهم شده است نه سبب ایجاد فضای دوقطبی منفی...

درباره بازی کثیف جریان خاص در القای بحث «کاندیدای نظام»، پیش از این در شماره‌های سابق وبلاگ مشرق توضیحات مبسوطی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم.[۳]

حجاریان نیز در اظهارات بالا ضمن اینکه تلاش کرده است تا در ادامه تهدید جریان خاص، چیزی به نام فضای دوقطبی منفی را پررنگ سازد، هم کوشیده است تا احمدی‌نژاد را نیز وابسته به اصولگرایان معرفی کند.

این در حالی است که اصولگرایان هیچگاه احمدی‌نژاد را بعنوان نماینده رسمی و تشکیلاتی خود معرفی نکرده‌اند و تشویق چهره‌های اصولگرا برای رأی به این فرد در سال‌های ۸۴ و ۸۸ نیز صرفا برای رأی نیاوردن مرحوم هاشمی و میرحسین موسوی بود که اغلاط آشکاری داشتند.

تشویقی که البته برکات زیادی هم داشت و کشور را از رکود اقتصادی و اشرافیت دولتی در سال ۸۴ و از فتنه و براندازی نظام در سال ۸۸ نجات داد.

از طرفی اصولگرایان همواره نسبت به رفتارهای خلاف احمدی‌نژاد ابراز برائت داشته و نخستین منتقدان وی نیز بوده‌اند.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد و حلقه انحرافی هم‌مسیر بوده، هیچ انتقادی از اغلاط حلقه انحرافی در دوره صدارت دولت دهم نداشتند و حتی «صادق زیباکلام» از فعالان اصلاح‌طلب نیز زمانی عنوان می‌کرد که از مشایی ممنون است.

نکته قابل تأمل آنکه اصلاح‌طلبان حتی «برائت» را هم از اصولگرایان نیاموخته‌اند و تاکنون از هیچیک از رفتارهای غلط جریانی و انحراف چهره‌های خود نظیر فتنه ۷۸ و فتنه ۸۸، دروغ بزرگ بورسیه‌ها، تحصن در مجلس ششم و... برائت نجسته و حاضر به عذرخواهی هم نیستند.

***

جریان خاص «بگیر و ببند» خود را به نام رئیسی نوشت!

خبرگزاری دولتی ایرنا، به تازگی صحبت‌هایی را به نقل از هادی غفّاری، از فعالان اصلاح‌طلب منتشر کرده است.

این چهره اصلاح‌طلب در اشاره به اعلام کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات می‌گوید: «وی هیچ طرحی برای اداره کشور ندارد و با شناختی که از ایشان دارم گمان می کند قوه مجریه همان قوه قضاییه است و می توان چرخ مملکت را با بگیر و ببند چرخاند.»[۴]

*سوابق قضایی حجت‌الاسلام رئیسی و ثبات سیاسی وی طی سی و چند سال گذشته، ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان را بر آن داشته است تا برای تخریب این چهره انتخاباتی اصولگرا، صحبت‌هایی را مطرح کنند که متأسفانه با واقعیت هیچ تطابقی ندارد.

بر خلاف آنچه که غفاری گفته است، چیزی به نام «بگیر و ببند» اتفاقا در سوابق گذشته و امروز اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌های دولتی وجود دارد نه در سوابق اصولگرایان و نه در پرونده کاری حجت‌الاسلام رئیسی.

چه اینکه جامعه امروز به روشنی می‌داند که:

_رئیس‌جمهور روحانی در ابتدای انقلاب خواستار به دارآویختن برخی متخلفان در محل نماز جمعه بوده است.

_مرحوم هاشمی ثروتمندان طاغوتی را مثل خوک می‌دانسته!

_قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ کار چپ‌ها بوده است.

_اکبر گنجی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در اوائل انقلاب بدحجاب‌ها را دستگیر و در پیشانی آنها پونز فرو می کرده است.

_و سعید حجاریان با نقاب از متهمان امنیتی بازجویی می‌کرده.

این در حالی است که هیچکدام از این رفتارها در میان اصولگرایان و چهره‌های آنها وجود ندارد و مسبوق به سابقه هم نیست...

از طرفی شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که بدانند عمده سمت‌های قضایی دهه ۶۰ در اختیار چهره‌هایی بوده است که امروز باید سراغ آنها را در ادوگاه اصلاحات گرفت.

گفتنیست، طیف انقلابیون و اصولگرایان به دلیل تلاش برای انطباق با باورهای دینی و انقلابی و از آنجا که دین مبین اسلامی تأکید مسلمی بر دوری از تهدید و ارعاب و رعایت عدالت و رأفت قضایی دارد؛ علی‌القاعده با چیزی به نام «بگیر و ببند» سنخیتی ندارند.

این در حالی است که جریان سیاسی خاص به دلیل نزدیکی به باورهای لیبرالیستی و اومانیستی و حتی اعتراف به اینکه لیبرالیسم را مطلوب و راه نجات می‌داند، در معرض ارتکاب به رفتارهایی است که خود را منتقد آنها جلوه می‌دهد.

کما اینکه غیر از آنچه در بالا اشاره کردیم، مردم در سال ۸۸ نیز به نظاره نشستند که جریان خاص چطور بر اساس همین باورهای غربی، به تشویق اوباش برای مثله و برهنه کردن جوانان بسیجی در خیابان مشغول بود تا به زعم خود به دموکراسی برسد و یا در سال ۷۸ و در فتنه کوی دانشگاه چطور برای سنگباران و شهادت جوانان مدافع نظام هلهله می‌کشید و خود هم مسبب‌الاسباب آن فتنه بود.

در این باره گفتنی‌های دیگری هم پیرامون ارتباط جریانات معتقد به «شکنجه و ارعاب» در ابتدای دهه شصت با چهره‌هایی که بعدها اصلاح‌طلب شدند نیز وجود دارد که شاید فعلا مصلحت نباشد به آنها پرداخته شود...

***

احمدی‌نژاد نانجیب‌تر است یا خاتمی؟

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، نزدیک به محمدرضا عارف، به تازگی مطلبی را با عنوان «نظام قدر نجابت خاتمی را بداند»! که به قلم سردبیر این رسانه نوشته شده، منتشر کرد و در آن به قیاس رئیس منزوی و ممنوع‌التصویر دولت اصلاحات با محمود احمدی‌نژاد پرداخت.

در بخشی از این یادداشت با اشاره به ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات آمده است:

«اگر منصفانه بین رفتار سیاسی دو رئیس جمهور سابق یعنی سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد مقایسه‌ای صورت بگیرد چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ کدام یک برای نظام هزینه زا بودند؟...نگاهی به روش و منش سیاسی خاتمی و احمدی‌نژاد به خوبی نشان می‌دهد که خاتمی با حضورش در داخل نظام نه تنها هزینه‌زا نبوده بلکه باعث ارتقا جایگاه ایران در مجامع بین‌المللی شده است.»

این یادداشت همچنین تصریح می‌کند: در حالیکه سیدمحمد خاتمی هیچگاه رفتار سیاسی تنش‌زایی به مانند احمدی‌نژاد نداشت و در مقابل رهبری قرار نگرفت ولی اکنون در محدودیت‌های فراوانی به سر می‌برد اما لب به گلایه نمی‌گشاید و خود را داخل نظام تعریف می‌کند اما رفتار حاکمیت با این دو مقام سابق تفاوت‌های فراوان دارد. کسی که حضورش تنها و تنها برای نظام تنش‌زا بوده است اکنون در رأس خبرهای رسانه‌ها قرار دارد اما مواضع خردورز سیدمحمد خاتمی باید در رسانه‌ها سانسور شود. آیا اقدام ساختارشکنانه روز گذشته احمدی‌نژاد (منظور نویسنده ثبت نام در انتخابات است) باعث می‌شود حاکمیت قدر نجابت آقای خاتمی را بداند؟[۵]

*در اینکه محمود احمدی‌نژاد تحت تأثیر یک حلقه انحرافی است و در چند ماه آخر دولت دهم نیز مرتکب اشتباهاتی شد هیچ شکّی نیست. همانطور که در غلط بودن ثبت نام وی در انتخابات ریاست‌جمهوری علیرغم توصیه رهبری و گستاخی او در مقابل مدیریت ارشد نظام هم شکی نیست.

اما نکته اینجاست که آقای احمدی‌نژاد هوادارانش را به خیابان فرا نخوانده تا نظام را به آتش بکشند (و حتی اگر این کار را هم بکند اما هوادارانش به دلیل بافتار اعتقادی که دارند از حکم او اطاعت نمی‌کنند.)

او همچنین در دولت خود «پرورشگاه فتنه‌گران» را نیز بوجود نیاورد تا دو فتنه بزرگ کوی دانشگاه در سال ۷۸ و فتنه بزرگ سال ۸۸ را مدیریت و تئوریزه کنند و به سمت براندازی نظام گام بردارند.

احمدی‌نژاد در عین حال و علیرغم تمام اشتباهاتش اما از ۲۰ سال قبل جرأت نداشته که بگوید ولایت فقیه «دیکتاتوری مؤمنین» است.

از طرف دیگر، احمدی‌نژاد حق چندانی از عموم مردم ایران بواسطه اخلال در امنیت و آرامش آنها، به آتش کشیدن خانه‌هایشان و مخدوش کردن آرای‌شان را هم بر گرده ندارد و در گستاخی او علیه توصیه رهبری نظام، لااقل مردم ذیحق نیستند.

خونی هم بر ذمه احمدی‌نژاد نیست و کشتگان و شهدای سال ۸۸ و سال ۷۸ حکما طلبی از احمدی‌نژاد ندارند. چون در سال ۷۸ و فتنه کوی دانشگاه سمت خاصی نداشت و در سال ۸۸ هم از آنجا که برنده علی‌الاثبات انتخابات بود، نمی‌تواند نقشی داشته باشد.

او با تمام انحرافاتش همچنین مشهور به زیست مردمی و غیر اشرافی است و اقلاً در این یک گزینه نمره مطلوبی می‌گیرد.

اکنون آیا رواست کسانی در ستاد اردوگاه جریان خاص، رئیس دولت اصلاحات که به تمام هنرهای پیش‌گفته! آراسته است، مدیریت آنها را بر عهده داشته و همچنان نیز علیرغم فرمان ولایی رهبر انقلاب اما از عذرخواهی رسمی بابت فتنه سال ۸۸ استنکاف می‌کند را نجیب‌تر از احمدی‌نژاد معرفی کنند؟!

البته برادران دوقلو فرق چندانی با هم ندارند...

***

۱_ http://sharghdaily.ir/News/۱۱۸۷۴۵

۲_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۸۶۱۲

۳_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۹۳۸۰

۴_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۴۸۹۵۰۴/

۵_ http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۸۱۳۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 145
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    احمدی نژاد و خاتمی هر دو سر و ته یک فتنه هستن.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      مگه شعار انقلاب "استقلال آزادی جمهوری اسلامی" نیست پس چطور ما آزادی نداریم که به احمدی نژاد رای بدیم؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      91 81
      خاتمی با فتنه 88 داشت مملکت رو به فنا میداد ولی احمدی نژاد قانونی میخواهد در انتخابات شرکت کند.
    • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      88 34
      مزخرف ترین مقاله ...
    • مهرداد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      84 56
      موسوی و خاتمی/فتنه گر واقعی
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      25 35
      اگر تایید شد می توانید رای بدید چه اشکال داره ؟ اما آزادی مرز هایش حدود الهیست و نمی تواند آزادی مطلق داشت به این معنا که هر کس هر گناهی خواست بکند مقام معظم رهبری هم بارها گفته اند منظور از آزادی ازادی بی قید و بند نیست .
  • . IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    این چه طرز تیتر زدن بی ادبا؟ واقعا که شما بویی از اسلام نبرده اید
  • ناشناس IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    چرت و پرت....
  • حسام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    قامت نظام با این آسیبها آبدیده تر میشود به فضل خدا...
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      29 45
      نمردیم یه نظر درست و حسابی هم دیدیم
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      21 16
      واقعا حف متین واستواری زدی آقاحسام.
  • حسین IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    ما جوونا رو اصلاحات بیکار کرده پس ب کسی رای میدیم ک سابقه تولید اشتغال داشته باشه
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      اگر منظورتون احمدی نژاده که بدونید اون کسی بود که بیشترین پول مملکت ما را در زمان نفت 130 دلار به 17 کشور از جمله ونزوئلا داده و لازم است محاکمه شود او مدیون خون کشتگان است و او هنوز هم پرونده دارد. الحق و الانصاف باید محاکمه و به دار مجازات اویخته شود.
    • مشتری GB ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      57 40
      عجب!!!! در دوران اصلاحات با نفت زیر ۱۰ دلار تورم و رکود و بیکاری مهار شد و کشور رشد اقتصادی داشت و ذخیره ارزی ولی در زمان احمدی نژاد با نفت ۱۳۰ دلاری همه چی از دست رفت
    • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      30 36
      خطاب به ناشناس 09:58 ما معتقدیم که پولهای غارت شده ایران در دولت خاتمی در امریکا و کانادا بلوکه شد و ایشان باید بدلیل خیانت به کشور در فتنه 88 و تهییج مردم به اردوکشی خیابانی و بلوا و آشوب و تهدید امنیت ملی محاکمه و به دار مجازات آویخته شود.
    • مسعود IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      28 31
      دولت دکتر احمدی نژاد 50 میلیارد بدهی های خارجی دولت های کارگزاران و اصلاحات را پرداخت کرد و بدهی خارجی کشور را تسویه کرد.
  • مهران IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    30 92
    نانجیب نانجیبه ... فرق نداره ...
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    حضور رئیسی به دلیل سابقه مطلوبی که در خدمت‌رسانی به مردم دارند؟؟؟ کدوم خدمت به مردم؟؟؟میشه توضیح بدید؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      اتفاقا من هم این سوال رو داشتم.
    • . IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      خب شمایی که خدمت رو فقط ساختمون سازی می دونید که نمی شه توضیح کاملی واستون داد که...!
    • محمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      42 48
      با رای کور کورانه وتعصبی شما وامثال شما ست که یکی مثل احمدی نژاد وروحانی میان این مملکت رو به گند میکشند اخرش هم طلب کارند انگار ریاست جمهوری ارث باباشونه
    • محمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      19 28
      با رای کور کورانه وتعصبی شما وامثال شما ست که یکی مثل احمدی نژاد وروحانی میان این مملکت رو به گند میکشند اخرش هم طلب کارند انگار ریاست جمهوری ارث باباشونه
  • بصیرت IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    جناب مشرق کلا دوست دارید هر جا که در تحلیل کم میاورید یک جوری از احمدی نژاد مایع بگذارید !!!!!! از نظر من تفاوتی بین اصولگرا و اصلاح طلب و چپ و راست نیست !!!!! آقای رئیسی هم اگر بخواهد خود را در این چهارچوبهای جناحی وارد شود!!!! در دراز مدت کاری از پیش نمیبرد !!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      18 17
      اقای بصیرت عزیز برای اینکه تحلیل کوتاه شما را راحتتر بفهمیم لطفا مایع را هم معنا کنید!!!!!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      12 1
      مایه
  • MAHDI IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    94 26
    حالت خوش نیس مشرق وقتی ازادی بیان نیست همین میشه که سایتای خشکه مقدس کل نتو پر کردن
    • مهدی از قم IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      9 18
      از اون ادبیات و فرهنگت پیداست ازادی بیان رو توی چی میبینی.چهارتا کلمه یادتون دادند و بدون اینکه معنی اون ها رو بدونید هر جایی بی ربطی استفاده میکنید.میشه بگی این ازادی بیان رو کجای دنیا میشه پیدا کرد؟؟؟تا با دلیل و مدرک هزارتا مورد رد ان بیارم.لطفا از توهم در بیا دوست عزیز
  • گمراه ابدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    96 37
    سایت مشرق ! هیچ وقت توفیق توبه پیدا نخواهید کرد . تا دنیا دنیاست از اشتباهات خود درس نگرفته و به روش گمراه خود ادامه خواهید داد . برای همین جهنم ابدی است
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      34 10
      احسنت
    • مهدی از قم IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      8 19
      توفیق توبه را اربابان شما باید پیدا کنند که با خون جوانان این کشور به قدرت رسیدند و بعد رو به زندگی اشرافی و قصر نشینی اوردن و اصول این نظام اسلامی را به انواع التقاط چپ و راست الودند.اینکه امثال شما از توبه صحبت کنید دیگه خیلی مسخره است.واقعا که گمراه ابدی هستی
  • امیر IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    احمدی نژاد=بنی صدر
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      63 41
      بنی صدر با منافقین همکاری وبه مردم خیانت کرد خاتمی هم باجرج سورس همکاری وبه مردم خیانت کرد. خاتمی=بنی صدر
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      3 14
      با هر دوتون موافقم
  • محمود IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    52 50
    سعیدحجاریان حرف زیاد میزنه ایشالله فقط اقای احمد نژادرای میاره هرچندمیدونم واسه ارامش انتخابات رد صلاحیتش میکنن
  • عباس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    56 67
    شما ميدونيد كه در دوره احمدي نژاد هم اقتصاد بهتر بود و هم وضعيت كشور در دنيا، انقدر با تحليل هاي آبكي و تهمت زدن به دكتر احمدي نژاد خودتون رو در يك جبهه ديگه درگير نكنيد. هيتلر با اون عظمتش زماني زمين خوردش كه تو چندتا جبهه درگير جنگ شدش
    • US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      22 26
      شما احتمالا از فضا تازه برگشتید
    • ... ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      16 10
      ایشون از فضا برنگشته شما ساکن آمریکایی دوست عزیز
  • موسوی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    35 39
    نوشته خوبی بود. اونهایی که به دنبال حقیقت میگردند؛ ۱- اصلاحات به شدت به صورت حزبی کار میکنند و در این راه حتی اگر اشتباهی رخ بده، نه اون رو تذکر میدن و نه به اون اعتراف میکنند و نه عذرخواهی میکنند، تنها کاری که میکنند توجیح است! ۲- اصلاح طلبان در عمل و رفتار ثابت کرده‌اند که برای رسیدن به خواستشون حتی از «قتل» و «آشوب» و «فشار اقتصادی بر مردم» ابایی ندارند. کما اینکه همگان میدانند که همین‌ها خواستار تحریم شدند! ۳- سابقه به قدرت رسیدن اصلاح طلبان این رو ثابت کرده که هرگاه دستشون به قدرت برسه، تنها کاری که میکنند سیاسی کاریست حتی در شکل اعتدالیشان! یادآوری میکنم جریانات مجلس ششم و آشوب ۷۸ و چهارسال اخیر مخصوصا برجام! نتیجه»»» کاملا واضحه که اگر کسی میخواد کشورش آباد بشه، نمیتونه روی اصلاح طلبان حساب کنه... چه به شکل افراطی آن چه به شکل اعتدالی. کسانی باید سرکار بیایند که به قانون و حکومت فعلی و سازوکار کشور اعتقاد داشته باشند و به فکر بهتر کردنش باشند نه به فکر تغییر حکومت و محکم کردن جایگاه قدرت خود!
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      5 3
      شورای شهر کذایی (تهران)که حجاریان هم تو اون بود را جا انداختی رفیق
  • US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    24 15
    با اين محمود اقا جه قدر كارداريد بنده خدا اون كوشه نشسته داره ماستشو ميخوره
  • خ IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    81 64
    خاتمی همیشه در برابر قانون تمکین کرده با اینکه در حقش جفا شده.اما احمدی نژاد خود را فراتر از قانون میداند که البته دلیلش هم کسانی بودن که با القاب نظیر معجزه قرن و هاله نور و...کاری کردند که امر به خودش هم مشتبه شده.
    • .... IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      65 26
      آره دیگه فتنه هم در چارچوب قانونه
    • ناشناس IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      18 15
      قانون شکنی بزرگ خاتمی و اصلاح طلبان در سال 88 بی سابقه بود و قابل اغماض نیست .
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    55 39
    چپ راست كاركزار عليه خدمت گذار محمود احمدي نژاد خيلي مظلومي
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    53 90
    خاتمی سر سلسله تمام فتنه هاست .خیانت به کشور وانداختن به آتش وخون وانداختن کشور به دامان غربیها .احمدی نژاد هر چیزی که باشد خائن به ایران نیست بلاتشبیه اوسارش در خارج ازکشور نیست ولی خاتمی چطور!
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      9 2
      افسار نه اوسار!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    62 40
    تک رای احمدی نژاد / تا بسوزد آن که نتواند دید .
  • خالدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    62 9
    چقدر نانجیبانه تهمت می زنید. و ای بر شما و آخرتتان
    • امیریل IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      19 9
      اصولا این روش وهابی ها و تکفیریهاست که وقتی نمی تونن جواب یه چیزی رو بدن، فوری پای آخرت رو پیش می کشن و شروع می کنن به نفرین کردن!
    • پاسخ امیریل IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 3
      من جواب دادم منتهی مشرق درج نمی کند. پس چاره ای جز نفرین نیست.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      11 1
      آقای امیر یل، منطق شما از پاسخ تون پیداست چه بی مهابا به دیگران می تازید و تکفیری و وهابی می خوانیدشان! چون در این مجال نمی توان دلیل افترا و کذب بودن ادعاهای مقاله بالا را توضیح دادبه همان جمله معترضه بسنده کردم بلکه به خود آیید. روزگاران هجمه یکجانبه و غیرمنصفانه شما به سر آمده و دیگر نمی توان حقیقت را پوشاند و یا وارونه جلوه داد.مردم بهترین قضاوتها را خواهند کرد... تا 29 اردیبهشت دندان روی جگر بگذارید
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    62 1
    خدايا كشور ما را از دروغ و دزدي و فحشا محفوظ بدار
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    51 2
    اگر دین ندارید و از آخرت نمی ترسید لااقل در دنیای تان آزاده باشید. امام حسین علیه السلام
  • بنده خدا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    17 60
    احمدی نژادگماشته منفق اصلی مشایی هست از رهبر تمکین نکرد پس جایی در دل امت ندارد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    17 13
    دوستان ملاک حال فعلی افراد است. حال فعلی، حال فعلی، حال فعلی.
  • ارمين IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    41 36
    اگر به دنبال تعالي و سعادت مملكت خود هستيد...به هر كسي راي دهيد جز كانديداي مورد حمايت مشرق!
    • مجتبی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      9 25
      دولت احمدی نژاد زمانی دچار انحراف شد که مثل اصلاح طلبان شد
  • حسین IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    27 8
    همه نامردیدچپ راست
  • 8888 IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    18 48
    احمدی نژاد دیگه پیش حزب ا.. رای نداره چون مقابل آقا ایستاده
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      26 3
      از کی تا حالا بی بی سی دلسوز آقا شده؟ و نگران ولایت شکنی احمدی نژاد؟
  • ali IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    17 0
    اگر توجیه و پاچه خواری نبود شما ها واقعا چیکار میکردید به جرات میشود گفت از گرسنگی میمردید چون جز حرف و ریا و مغلطه کاری ازشما بر نمی ]ید برای رسیدن به خرما مارمولک هزار راه وجود دارد
  • احمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    30 5
    مشرق جان قبلا ها خیلی طرف دکتررا داشتی.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    33 13
    اگه رئیس جمهوری میومد که عقل خاتمی و جسارت احمدی نژاد رو داشت الان وضعمون خیلی بهتر بود
    • ... ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      13 19
      یعنی خاتمی عقل هم داره ؟؟!!
  • ناشناس ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    36 6
    در نظام جمهوری همه حق ثبت نام دارند و هیچکس نمی توان بگوید فلان شخص ثبت نام نکند
  • ماتم IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    16 11
    خدا کند دیگه روحانی و دارو دسته اش رآی نیاورند دیگه هر که ریس دولت شود خوب است.
  • تاتا IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    9 21
    خب مشرق جون این چ حرفیه ک می پرسی.معلومه ک احمدی نژاد
  • مجتبی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    9 24
    دولت احمدی نژاد زمانی دچار انحراف شد که مثل اصلاح طلبان شد
  • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    22 17
    تریبون دستتونه یکطرفه چرت و پرت پشت سرهم علیه خاتمی ردیف میکنید هرچیزی دم دستنونه میچسبونید بهش اما خدا جای حق نشسته ماه پشت ابر نمیمونه . دولت خاتمی بهترین دولت بعد انقلاب از نظر اقتصادی بود هیچ گیر اقتصادی نیتونستید بدید گیرتون به فرهنگ و غربگرا بودن و ... بود الان بعد هشت سال دولت احمدی نژاد وضع فرهنگ رو هم داریم میبینیم چه آشفته بازاریه ! میگید اصلاح طلبا چرا اینقدر سیاست زده ان چرا دنبال اصلاح نظامن وقتی خیلی خوبه ! خب جواب خیلی سادست چون خوب نیست چون کلی زندانی سیاسی داریم ، بگیر و ببند داریم ، تفتیش عقاید داریم ، دیکتاتوری اقلیت به اکثریت داریم ، دیکتاتوری تحجر داریم ، هزاران خط قرمز خود ساخته و بی معنی داریم ،تقدس گرایی بی معنی داریم و ... خیییلی باید کور باشی تا نبینی این نظام چقدر به تغییر نیاز داره ! قانون اساسیو مقدس کردید انگار قرآنه ! قانون اساسی ایراد داشته باشه باید تغییر کنه چیز عجیبیم نیست شماها اینارو نمیفهمید درد جوونا همینه که اقبالی بهتون نشون نمیدن
    • ... IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      9 9
      اصلاحطلبان دنبال اصلاح ایران نیستند اینقدر این اراجیف را تکرار نکن دوره خاتمی وضعیت اقتصادی خوب بود؟ که مردم اقبالشان از ایشان برگشت در دوره جماعت شما ایران یا محور شرارت میشود یا تمام شاخصهای پیشرفت نزول میکند یا منتقدان حواله جهنم میشوند و دهانشان بسته میشود یا فسادها رکورد میزند اگر هم به مطلوبتان نرسید حاضرید ایران به فنا رود ولی دیگری مسند ریاست نداشته باشد بله آقا ما در ایران زندگی میکنیم شما هم برو این دروغها را برای دیگران سرهم کن البته اگر اصلاح وضعیت جیبتان تمام شده که مطمئنا بعید است
    • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      10 8
      مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و اختلاس شهرام جزایری و غیره مربوط به دولت خاتمی است .
  • ایلیا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    19 12
    حمایت BBC تلویزیون سلطنتی انگلیس اندیشکده های آمریکایی VOa،فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و رسانه های اسراییلی و غربگرایان داخلی از روحانی، حضرت امام ره: هر وقت دیدید که بیگانگان از شما حمایت می کنند بدانید اشکالی در کار شما هست.
  • ایلیا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    18 13
    حمایت BBC تلویزیون سلطنتی انگلیس اندیشکده های آمریکایی VOa،فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و رسانه های اسراییلی و غربگرایان داخلی از روحانی، حضرت امام ره: هر وقت دیدید که بیگانگان از شما حمایت می کنند بدانید اشکالی در کار شما هست.
  • رامور IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    23 8
    میدونم نظرم را انعکاس نمیدید . ولی چجوری حق را به حجاریان ندیم . رییسی از اصحاب قوه قضاییه و منصوب رهبری تو استان قدسه دیگه ؟چجوری میشه کاندید نظام نباشه ؟ضمن اینکه عملا کار اجرایی نکرده مثل روحانی . تنها کاندید مستقل مومن و کاربلد همون احمدی نژاده . حداقل یه جو مردونگی داره
  • ناشناس IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    12 6
    شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی متعلق به چند سال اولیه انقلاب بود امروز با اطاعت محض و چون چرا باید به رئیسی ویا به روحانی رای بدی تا مسلمان باشی وبه وضیفه ات عمل کرده باشی ما زحمات احمدی نژاد را هرگز فراموش نمی کنیم گیریم که اشتباهاتی همداشته باشد رای ملت قدرشناس ایران فقط احمدی نژاد درصورت که وی را رد صلاحیت نکننددر غیر این صورت قالیباف
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    23 8
    من یک رای دارم مال احمدی نژاد به حرف مغرب نیوز و مشرق نیوز و 4تا مجری خواننده و فوتبالیست و بازیگر ارزشی و بی ارزش هم نظرم تغییر نخواهد کرد. چون خودم صاحب تفکرم عقلم را نمیدم دست دیگران
  • معتضد IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    6 3
    سلام نویسنده نمره خوبی در مغالطه کاری دارید تعمیم ناروا ، تمثیل بجای قیاس ؛ استقراء ناقص و تمثیل ناروا و......نشان از استادی شما دارد مملکت به شما و امثال شما نیاز دارد بقول معصوم حاضر نشدنتان در صحنه خیانت به اسلام است(کسیکه لایق باش و دوری گزیند خائن است) ما را از علم و کمالات خویش محروم نکنید اگر براستی اسلام برایتان ارزش دارد .هنگام دعا حتما ما را یاد کنید.
  • حق گو IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    12 7
    مشرق انقدر درگیر خراب کردن دولت هستی خبر در گذشتذعارف لرستانی رو هنوز نزدین.شب بخیر!!!!
  • shahab IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    21 7
    نانجیب آنهایی هستند که تا دیروز تمام قد پشت سر محمود احمدی نژاد ایستاده بودند و نواله خور سفره اش بودند اما به یکباره و با چرخش جهت باد در چرخشی 180 درجه ای برای توجیه رفتار گذشته خود آسمان و ریسمان به هم می بافند
  • ناشناس IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    11 21
    سلام مشرق عزیز با اینکه سایت شما با من هم نظر نیست اما هرروز مطالعش میکنم فقط چند نکته کوچیک اولا قتل های زنجیره ایی عنصرهای افراطی اصولگرا بودن که روشنفکر های اصلاحاتی رو کشتن پس اثلاح طلب نبودن دوما خاتمی ارزشش صد برابر احمدی نژاد با ارزسه چون هیچ سندی مبنی روبروی رهبری ازش نیست اما این محمود هرکاری کرد و ابرو رهبری و نطان و برد اخرشم که دیدیم چکار کرد فقط ایت الله هاشمی این موجودو شناخته بود اما همین شماها چقدر بهش تهمت زدین ....
    • مهران IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      8 6
      روبرو شدن خاتمی با رهبر معظم انقلاب و نظام در فتنه 88 بود و از همان زمان از صحنه سیاسی کشور حذف شد و رهبری اخیرا"طرح آشتی ملی و بازگشت ایشان را رد کردند.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      4 6
      همون خاتمی رو عرض کردید که طراح فتنه بود واقعا منظورتون همونه!!!!! یاللعجب همونی که مطمئنا دیگه هیچوقت تأئید نمیشه شما مثال نزن تا شخصیتت حفظ بشه چون اصلا تواناییشو نداری
  • ناصر IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    21 8
    شماها نانجیب ترید بیشعور ها
  • وحید IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    10 11
    خودت فهمیدی چی تیتر زدی و چی مطلب نوشتی؟ فقط دروغ... و آسمون ریسون بافتی که چی بگی.... گند زدن به مملکت دست بردار هم نیستین. لایق تر از همفکرهای شما پیدا نمیشه برای این مملکت کاری بکنه؟!
  • .... IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    7 4
    خدا از سر تقصیرات خائنین نگذرد و مرگهای عبرت آموز!!! نصیبشان کند
  • بي نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    26 16
    راي ما فقط دكتر احمدي نژاد است و بس الان 4 ساله كه فقط اين دولت داره مي كوبه تازه قبلش هم كه چوب لاي چرخش مي گذاشتن اما با اين همه هنوز در دلها جاي دارد واگه رد صلاحيت بشه ما اصلا به كسي راي نمي دهيم.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    12 13
    آقای حجاریان شما این تحلیل خوب را در جریان فتنه برای خاتمی و موسوی چرا بر ملا نکردید تا آنها متنبه شوند دست به فتنه نزنند! آقای حجاریان شما تئورسین و طراح فتنه 88نبودید؟ حالا هی می گویید رهبر معظم، ارکان نظام اگر عوض شدید به فال نیک می گیریم اگر نه خدا می داند چی توی کله تان است.
  • ایرانی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    31 22
    درود بر رییس جمهور مردمی دکتر محمود احمدی نژاد مشرق ، تو و امثال سایت شماها توی دولت احمدی نژاد دم درآوردند. بی صفتی و بی چشم رویی هم حدی داره
  • حسین IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    15 5
    چرت بود. نوشته مسخره و مغرضانه بود
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    14 5
    نانجیب کسانی هستند که بیانات۹۲/۴/۲۳ امام خامنه‌ای در آخرین دیدار با دولت احمدی‌نژاد را کتمان میکنند.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    18 0
    هرچه خدا خواست همان خواهد شد
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    22 3
    خودتون نانجیبین بی تربیت ها
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    33 14
    ما به احمدی نژاد رای میدیم، نظر و مقاله یه عده پول پرست اصولگرا و اصلاح طلب اصلا مهم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس