نقشه حلب

در حال حاضر فرودگاه راهبردی الجراح یکی دیگر از مناطق مهم در شرق استان حلب به شمار می‌آید در لیست آزادی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق؛ نزدیک به سه ماه از عملیات ارتش سوریه در شرق استان حلب گذشت؛ هدف نخست نیروهای سوری در این عملیات بیرون راندن عناصر تروریستی داعش از شهر راهبردی الباب تا قبل از رسیدن نیروهای متجاوز ارتش ترکیه و سایر تروریست ها به این شهر بود.

اما تاخیر در آغاز این عملیات باعث شد نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی، دروازه جنوبی منتهی به شهر الباب را به اشغال خود در آورند و در نتیجه همه تلاش ها برای آزادی این  شهر ناکام ماند.

اشغال شهر الباب پایان عملیات نیروهای سوری در شرق حلب نبود؛ خطر پیشروی نیروهای ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در شهر رقه باعث شد عملیات تا روستاهای حومه جنوبی شهر منبج ادامه یابد.

در نهایت ارتش سوریه با تکمیل پیشروی ها در امتداد شهر الباب، به حومه شهر منبج رسید تا کمربند دفاعی قدرتمندی در مقابل نیروهای متجاز ترکیه ایجاد شود.

پس از این موفقیت، همه نگاه ها به شهر دیرحافر، دومین پایگاه گروه تروریستی داعش در شرق حلب معطوف شد اما ارتش سوریه در این مقطع زمانی ترجیح داد عملیات را از دو محور ادامه دهد.

در محور نخست، نیروهای سوری پیشروی به سمت عمق مناطق شرقی تا رسیدن به شهرک راهبردی الخفسه، دریاچه الاسد و ایستگاه تصفیه آب ( محل تامین بخش وسیعی از آب استان حلب) را با موفقیت ادامه دادند.

در محور دوم، ارتش سوریه با بازپس گیری شهرک ها و روستاهای حومه فرودگاه کویرس از محور های شمالی، جنوبی و غربی به یک قدمی شهر دیرحافر رسید.

نیروهای سوری در چندین مرحله تلاش کردند از این سه محور به سوی دیرحافر پیشروی کنند اما به دلیل قطع نشدن کامل خطوط کمک رسانی گروه تروریستی داعش، تلاش ها برای ورود به این شهر ناکام ماند.

 نیروهای سوری برای جلوگیری از افزایش تلفات، عملیات را در این محور تا پاکسازی کامل شهرک های حومه شهر دیر حافر متوقف کردند.

پس از قطع خطوط امداد رسانی در محور شرقی و محاصره کامل شهر دیرحافر در نهایت تروریست ها بدون ایجاد هیچ گونه درگیری مجبور به ترک این شهر مهم شدند.

در حال حاضر، فرودگاه راهبردی الجراح ( کشیش) یکی دیگر از مناطق مهم در شرق استان حلب به شمار می آید که در لیست آزادی قرار گرفته است.

ارتش سوریه ماه گذشته در چندین مرحله تلاش کرد وارد این فرودگاه شود که با مقاومت عناصر تروریستی به موفقیتی دست نیافت و همین مسئله باعث شد از دو هفته قبل سناریوی موفق آزادسازی شهر دیرحافر هم در فرودگاه الجراح به اجرا درآید.

در همین ارتباط، نیروهای سوری در تلاش هستند با آزادی تمامی شهرک ها و روستاهای حومه، فرودگاه الجراح را به طور کامل محاصره کنند تا تروریست ها مجبور به عقب نشینی شوند.

صبح امروز هم با آزادسازی شهرک های « دربیسیه و عطشانه»، محاصره فرودگاه الجراح از محور شمالی هم تکمیل شد. عملیات در این محور از سمت شهرک های « مشرفه التین، عباجه و جب الماضی» انجام شد.

در حال حاضر فرودگاه الجراح از سه محور شمالی، شرقی و غربی در محاصره کامل است و نیروهای سوری پاکسازی شهرک های بیلان، عطیره و الحمره را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه برای تکمیل محاصره فرودگاه الجراح باید کنترل ارتفاع « بیلان و شهرک های بیلان، مهدوم، عطیره، نافعیه، دروبیة کبیر، دروبیة صغیر» را در دست گیرند.

فرودگاه راهبردی الجراح در ۸۵ کیلومتری شرق شهر حلب، ۲۵ کیلومتری جنوب شهر منبج و ۲۰ کیلومتری شهر مسکنه واقع شده است.

در سه سال گذشته، فرودگاه راهبردی الجراح به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزشی عناصر تروریستی داعش تبدیل شده بود.

نزدیکی به مرزهای استان رقه، وجود پناهگاه‌های متعدد و سایت‌های مخفی نظامی از عوامل مهم مقاومت گروه تروریستی داعش در فرودگاه الجراح به شمار می آید.

به نظر می رسد آزادسازی این فروگاه پایان بخش نخست عملیات نظامی ارتش سوریه در شرق استان حلب و مقدمه ای برای شروع مرحله دوم عملیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یک ترک IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    3 2
    ان شاالله گزارش خوبی بود
  • کارشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 2
    باید در این محور نیروی زیادی وارد میشد بمانند آمریکا که ۳۰ هزار نیرو در رقه وارد کرده از این حجم نیرو در شرق حلب خبری نیست وگرنه ارتش سوریه با ده هزار نفر نیز شاید به شهر طبقه رسیده بود این ضعف مدیریت را نشان می دهد
    • یک ایرانی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      3 1
      30 هزار نفر آمریکایی در سوریه هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس