پیکه

بدون تردید نه هر بازیکن بلکه هر شهروندی از داشتن آزادی در بیان حمایت کرده و هیچ مانعی را بر سر این راه بر نمی‌تابد، اما در مقام عمل آیا مدیریت این عرصه و ایجاد چارچوب قانونی مفید نیست؟

سرویس ورزش مشرق – ماجراهای جنجالی پیکه در فوتبال اسپانیا موضوع تازه‌ای نیست و این مدافع کاتالونیایی که عضو فعال حزب جدایی طلب کاتالونیا نیز محسوب می شود از هر فرصتی برای بیان عقیده خود علیه دولت اسپانیا، باشگاه و هواداران رئال مادرید، داوران شاغل در لالیگا، فضای یوفا و فیفا و حتی نوع خدمات شهری شهرداری شهرهای بزرگی چون بارسلونا یا مادرید استفاده کرده و در صفحه توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و حتی وب سایت رسمی خود که به تازگی افتتاح شده نظر می دهد و یادداشت می نویسد. او حتی اخیرا کسانی را به مناظره دعوت می کند و بازتاب نظرات جنجالی خود را ضمن پیش بینی به مخاطب خاصش نیز متصل کرده و آنها را به پاسخ مناسب و واکنش سریع دعوت می کند.

پیکه در آخرین روزهای سال شمسی 95 در پی برتری 6 بر یک بارسلونا برابر پاری‌سن‌ژرمن در دور برگشت از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و صعود این تیم به دور بعد در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با پیروزی 6 بر 5 گفت: می‌دانم خیلی‌ها هستند که می‌خواهند ما را دفن کنند، مربیانی همچون آریگو ساچی و دومنش، اما ما هنوز زنده‌ایم. ما می‌خواهیم فاتح لیگ قهرمانان شویم. روزی هم خواهد رسید که ما دچار اُفت خواهیم شد، اما هنوز زنده هستیم.

تنها یک روز پس از آن دومنش از طریق ادمین صفحه اینستاگرام خود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: باشگاهی که این پسر در آن بازی می کند، روابط عمومی ندارد؟ او هر حرفی دلش بخواهد می زند؟

این واکنش از سوی یک مربی فرانسوی قابل تامل بود و البته قابل توجه کسانی که به هر قیمتی و تحت هر شرایطی بر طبل آزادی بیان می کوبند و معتقدند یک بازیکن فوتبال حق دارد آزادنه هر حرفی که دلش می خواهد بزند و نباید هیچ برخوردی با او بشود.

پیش از رفراندوم اول کاتالونیا نزدیک به 4 ماه پیش، پیکه در صفحه توییتر خود اعلامیه حزب جدایی طلب کاتالونیا را منتشر کرده و نوشت: منتظر همه شما در راه پیمایی بزرگ بارسلونا هستیم. همین اقدام به ظاهر ساده، باعث شد پلیس شهر بارسلونا برای مهار جمعیتی که اکثریت آنها با رویت پیغام پیکه از این رویداد غیر رسمی و بدون مجوز با خبر شده بودند، هزینه زیادی کرده و حتی خسارت مالی زیادی را هم متحمل شود. پیکه البته پس از آن روز بارها از پلیش بارسلونا عذرخواهی کرد اما چند روز بعد در صفحه توییتر خود نوشت: من در خانه خودم یک تابلو نصب کردم، اینکه بقیه متن آن را خوانده باشند، به من ارتباطی ندارد!

 آیا واقعا صفحه توییتر یک ستاره هنری یا ورزشی در حکم یک تابلو روی دیوار خانه است؟ آیا یک ستاره به حکم ستاره بودنش نباید مراقب حساسیت و اهمیت صفحه اختصاصی خود در فضای مجازی باشد؟ آیا صفحه مجازی او فرقی با صفحه مجازی سایر مردم در جامعه ندارد؟

جرارد پیکه در این فصل لالیگا دائما به داوری ها انتقاد می کرد و از هر طریقی اعتراضش را نشان داد. او در برخی مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره و همچنین در توییتر خود با منتشر کردن عکس‌هایی از داوری انتقاد کرد. مدافع بارسلونا معتقد بود که داوری ها به نفع مادرید است و به ضرر تیمش تمام می‌شود. به همین خاطر سه بار از او شکایت شد که در نهایت این موضوع باعث شد مدافع اسپانیایی به پرداخت 3 هزار یورو محکوم شود.  کمیته انضباطی و کمیته برگزاری مسابقات نیز هر یک 1500 یورو او را جریمه کردند.

سخنان جنجالی پیکه پس از بازی دو تیم ملی فوتبال اسپانیا و فرانسه نیز بار دیگر خشم مردم اسپانیا را برانگیخت، او در صفحه توییتر خود نوشت: این که داور از تکنولوژی بازبینی استفاده کرده و خلاصه همه چیز به سود اسپانیا تمام شد به این علت بود که رنگ پیراهن تیم ملی هم تصادفا مثل رنگ رئال مادرید سفید بود!

در سالهای اخیر انتقادهای زیادی به پیکه به علت وارد کردن مسائل باشگاهی در تیم ملی شده و به همین دلیل این مدافع 30 ساله بعد از روسیه 2018 از تیم ملی خداحافظی خواهد کرد.

پیکه گفت: آن چیزی که من در رئال به آن علاقه ندارم کادر مدیریتی این تیم است. اتهاماتی که به مسی و نیمار وارد می شود اما رونالدو از همه چیز مبرا است. همه ما می دانیم که اتفاقات توسط مادریدی ها برنامه ریزی می شود و همیشه اینگونه بوده است و همه اتفاقات در پشت پرده تعیین می شود. من رابطه دوستانه ای با بازیکنان رئال مادرید دارم اما در مورد سران این باشگاه چه می توان گفت؟

از طرفی در کمال شگفتی، یوردی کاردونر، یکی از مدیران باشگاه بارسلونا، از صحبت های اخیر جرارد پیکه که در آن دادگاهی شدن لیونل مسی و نیمار را به دست های پشت پرده رئالی ها نسبت داده بود، حمایت کرد.​​​​​​​

وی گفت: با توجه به چیزهایی که خواندم و چیزهایی که شندیم، پیکه دروغ نگفت و بارسلونا همیشه طرف حقیقت ایستاده است. پیکه نظرش را آزادانه بیان کرده و ما طرفدار آزادی بیان هستیم. این صحبت ها ممکن است باعث ناراحتی بعضی ها شود اما او خیلی واضح حرف زده است.

رییس پیشین باشگاه بارسلونا اما دیگر نتوانست از پیکه حمایت کند، گاسپارت گفت: اگر با قسمتی از مصاحبه جرارد پیکه مخالف باشم بدون شک صحبت های او در مورد ارزش های موجود در رئال مادرید است.

از طرفی، مدیرعامل باشگاه رئال مادرید فلورنتینو پرس، به صحبت‌های اخیر جرارد پیکه، مدافع بارسلونا، واکنش نشان داد.​​​​​​​

پرس که در یک مراسم مربوط به حامیان مالی رئال مادرید صحبت می‌کرد، بدون اینکه نامی از پیکه ببرد، گفت: خوش آمدید به باشگاهی که در آن تنها ارزش های ورزشی اهمیت دارد. امروز در اینجا تیم‌های فوتبال و بسکتبال حضور دارند که روی هم 20 بار قهرمان اروپا شده‌اند. به خاطر آنهاست که باشگاه ما مورد احترام است و البته این باشگاه همین طور به خاطر قواعد و ارزش هایی که در ذات ما است، محترم شمرده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس