میرزا حبیب اصفهانی

میرزا حبیب را از جمله روشنفکرانی مخالف دستگاه ناصرالدین شاه می دانند و بسیاری معتقد اند که وی گرایشات بابی گری و لامذهبی نیز داشت.

سرویس سیاسی مشرق - میرزا حبیب اصفهانی یکی از روشنفکران غرب گرا دوران ناصرالدین شاه بود. او در قریه "بن" از توابع چهارمحال بختیاری به دنیا آمد و در اصفهان و تهران به تحصیل پرداخت. معروف ترین اثری که گفته می شود میرزا حبیب اصفهانی ترجمه کرده کتاب «حاجی بابا» است. میرزا حبیب را از جمله روشنفکرانی مخالف دستگاه ناصرالدین شاه می دانند و بسیاری معتقد اند که وی گرایشات بابی گری و لامذهبی نیز داشت. او پس از چاپ کتابی در مذمت میرزا محمد خان سپهسالار صدراعظم تحت تعقیب قر ار گرفت و سپس از ایران گریخت.

در خصوص نویسنده حقیقی کتاب «حاجی بابا» بحث و اختلاف نظر وجود دارد این گونه عنوان شده که «حاجی بابا» را جیمز موریه نوشته و میرزا حبیب اصفهانی آن را ترجمه کرده است. اما برخی منتقدان معتقدند که نویسنده این کتاب شخصی ایرانی است و حتی این احتمال را نیز عنوان کرده اند که خود میرزا حبیب نویسنده این کتاب است.


میرزا حبیب اصفهانی سال 1283 ه.ق از ایران خارج شد و در عثمانی اقامت گزید. او در زمان اقامت در عثمانی با میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی و خبیرالملک در ارتباط بود. میرزا حبیب اصفهانی در سال 1315 ه.ق در خارج از کشور بر اثر مبتلا به بیماری در گذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس