کد خبر 704864
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
فوعه و کفریا

گزارش‌ها از ادامه تلاش‌ها برای تکمیل مذاکرات دمشق و مقاومت با برخی گروه‌های مسلح با هدف تکمیل معادله «الزبدانی- مضایا مقابل کفریا والفوعه» حکایت دارد و برخی منابع خبر از توافق می‌دهند.

 به گزارش مشرق، دو سال کامل از محاصره مردم شیعه دو شهرک «فوعه» و «کفریا» در استان ادلب در شمال غرب سوریه گذشت.

روز سه‌شنبه (دیروز) هشتم فروردین ماه، این محاصره وارد سومین سال خود شد و اکنون در آغازین روزهای سال سوم محاصره، خبرهایی از توافق میان دمشق و مقاومت با گروههای مسلح معارض منتشر شده است.

پایگاه مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان، اعلام کرد که سه‌شنبه شب (دیشب) دمشق با معارضان بر سر معاوضه دو شهرک محاصره شده توسط دولت (مضایا و زبدانی) در ریف دمشق، و دو شهرک محاصره شده توسط معارضان (فوعه و کفریا) در استان ادلب، توافق حاصل کرده‌اند.

دیدبان نوشت که طبق این توافق، افراد مسلح در زبدانی و مضایا به همراه غیرنظامیان وابسته به خود اجازه خواهند یافت از محاصره خارج و به استان ادلب (که تحت کنترل معارضان است) بروند و در مقابل مردم فوعه و کفریا اجازه خواهند یافت که از آنجا خارج شوند.

مردم فوعه و کفریا که تعدادشان اکنون بیش از 25 هزار و طبق برخی آمار دیگر بیش از 30 هزار نفر تخمین زده می‌شود، از دو سال پیش در محاصره کامل قرار گرفته‌اند و مواد غذایی، دارویی و مهمات برای دفاع از خود را از طریق بسته‌هایی که با هواپیما برایشان انداخته می‌شود، دریافت می‌کنند.

مذاکرات ادامه دارد؛ حتی برای تبادل اسرا

سایت خبری «المدن» لبنان نیز در همین خصوص گزارش داد که مذاکرات میان دو طرف برای اجرایی شدن این توافق ادامه دارد.

المدن نوشت که توافق خروج افراد مسلح محاصره شده و غیرنظامیان وابسته به آنان از شهرک «وادی بردی» در ریف دمشق در چند ماه پیش به سمت استان ادلب و دیگر مناطق در شمال سوریه، به اجرایی شدن چارچوب توافق «فوعه مقابل مضایا» از دو سال پیش آغاز شده، کمک کرده است.

بر اساس گزارش وبگاه «المدن» لبنان، این مذاکرات متوقف نشده و با تغییرات میدانی گاهی شدت می‌گیرد و گاهی کاهش می‌یابد. این مذاکرات اکنون فراگیرتر شده و دیگر فقط مربوط به آتش‌بس و خروج افراد مسلح و غیرنظامیان نیست بلکه مذاکرات مربوط به تبادل اسرا و اجساد کشته  شدگان میان حزب الله و تروریست‌های «جبهه فتح‌ الشام» را در بر می‌گیرد.

قبلا مذاکرات میان دمشق و حزب‌الله با جیش‌ الفتح که «جبهه النصره» نیز جزئی از آن است، و نیز (گروهک) «احرار الشام» بود اما پس از انحلال جیش الفتح، حزب‌الله برای تکمیل اجرایی کردن توافق فوعه و کفریا مقابل الزبدانی و مضایا با الاحرار و با النصره یا فتح‌الشام بر سر اسرا مذاکره می‌کند.

بر اساس این گزارش، حزب الله آغاز مذاکرات جدیدی را مطرح می‌کند که شامل اوضاع قلمون (در شرق سوریه) و امکان خروج افراد مسلح از «الجرود» به سمت ادلب در مقابل تخلیه تعدادی از روستاهای قلمون از نیروهای حزب‌الله است به این شرط که حزب الله کنترل معابر و مسیرها را در دست داشته باشد اما سنگ‌اندازی‌هایی در این تماس‌ها صورت گرفته است؛ اکنون کشورهایی با هدف تثبیت آتش‌بس در این منطقه وارد خط این مذاکره شده‌اند اما این مذاکرات به کندی پیش می‌رود.

وبگاه المدن در ادامه نوشت بندهای این توافق شامل تخلیه افراد مسلح از شهرهای الزبدانی و مضایا و امکان تخلیه غیرنظامیان است -به استثنای کسانی که خود موافقتند تحت سیطره حزب‌الله و ارتش سوریه باشند- و در مقابل این موضوع، ساکنان فوعه و کفریا تخلیه خواهند شد؛ این روند قرار است طی دو مرحله و خلال دو ماه از تاریخ اجرایی شدن توافق، آتش‌بس برای 9 ماه و ورود مواد غذایی و پزشکی صورت بگیرد.

معارضان سوری خواستار تضمین این موضوع و نیز آزاد شدن صدها بازداشتی از زندانی های سوریه هستند و این بند قرار است در مرحله دوم از اجرایی شدن توافق به همراه تبادل اسرا میان طرفین باشد.

قبلا نیز توافق‌های مشابهی در این مناطق صورت گرفته اما تغییرات میدانی و غیره مانع از اجرایی شدن آن شده بود.

اکنون مردم فوعه و کفریا منتظر هستند تا شاهد اجرایی شدن این توافق باشند تا از محاصره‌ای که وارد سومین سال شده و هر روز هدف خمپاره و موشک‌ها و راکت‌های تروریست‌ها هستند، نجات یابند.

تاکنون و در چند نوبت که آخرین بار آن پس از آزادی شهر حلب در اواخر تابستان گذشته بود، شماری از بیماران، مجروحان و سالخوردگان و کودکان بیمار در فوعه و کفریا در مقابل خروج افراد مسلح از برخی شهر و شهرک‌ها، از فوعه و کفریا خارج شده‌اند و عمدتا به ریف دمشق منتقل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس