گوشه و کنار جهان

خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

سرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

********

** پرداخت جریمه به آمریکا برای نقض تحریم های ایران

در پی توافق میان یک شرکت بزرگ چینی با نهادهای دولت آمریکا برای پرداخت جریمه به خاطر اتهام  نقض تحریم‌های ایران، این شرکت اتهام‌های وارد شده به خود را پذیرفت.

«زد ‌تی ‌ئی» به خاطر «انتقال غیرقانونی» ۳۲ میلیون دلار فناوری آمریکایی به ایران، حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه می‌دهد.

شرکت چینی «زد ‌تی ‌ئی»، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطاتی، ۱۷ اسفند سال گذشته اعلام کرد برای پایان دادن به پرونده‌ای که علیه این شرکت در آمریکا باز شده، پذیرفته ۸۹۲ میلیون دلار جریمه بپردازد. این توافق با وزارت بازرگانی، دادگستری و خزانه‌داری آمریکا انجام شده بود؛ هیچ یک از وزارتخانه‌ها در مورد جزئیات این توافق اظهار نظری نکردند.

تحقیقات اولیه از شرکت چینی به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد که «زد ‌تی‌ ئی» برای انتقال میلیون‌ها دلار سخت‌افزار و نرم‌افزار ساخت شرکت‌های آمریکایی با طرف‌های ایرانی قراردادی بسته بود. شرکت بزرگ چینی، سوم فروردین ماه، رسما سه اتهام واردشده به خود را پذیرفته است: اتهام برای طرح‌ریزی صادراتِ فناوری ساخت آمریکا به ایران بدون کسب مجوز از دولت آمریکا، ممانعت از اجرای عدالت، و انتشار اظهارات جعلی.

** اختلاف افکنی میان ایران و روسیه در دولت جدید آمریکا

تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند که: ایالات‌متحده باید تلاش نماید تا اختلافات فی‌مابین ایران و روسیه بزرگ‌تر جلوه داده شود. بدین‌منظور، سیاستمداران آمریکایی باید بر موضوع کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تأکید بیشتری نمایند؛ موضوعی که مسکو راحت‌تر از ایران تن به آن خواهد داد.

ایالات‌متحده باید به‌عنوان بخشی از مراحل ارتباط با روسیه در موضوع سوریه، بر خروج نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان موردحمایت آن‌ها از عراق، افغانستان و پاکستان تأکید نماید و تصریح کند چنانچه نیروهای مذکور خاک این کشورها را ترک نکنند، ایالات‌متحده این حق را برای خود می‌داند که با آن‌ها وارد جنگ شود.

ایالات‌متحده باید با تداوم و یا گسترش عملیات آزادی ناوبری، ادعای ایران در خلیج‌فارس را به چالش بکشد و اثبات نماید که اظهارات مقامات ایرانی ناظر بر توان نیروی دریایی ایران جهت ایجاد ناامنی در خلیج فارس، مدعایی واهی است.

** فرمان اجرایی جدید ترامپ برای لغو قانون کاهش گازهای آلوده نیروگاه‌های آمریکا

دونالد ترامپ در هفته جاری یک فرمان اجرایی امضا خواهد کرد که قانون کاهش گازهای آلوده نیروگاههای کشور را لغو می‌کند. محدودیتهای وضع شده بر نیروگاهها به عنوان بخشی از قانون موسوم به «طرح انرژی پاک» در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، تصویب شده بود.

هدف کابینه اوباما از تصویب طرح انرژی پاک، مقابله با تغییرات اقلیمی بواسطه کاهش آلودگی کربنی ناشی از نیروگاه های کشور بود.

** ترامپ و چالش هسته ای  کره شمالی

پس از کش و قوس های فراوان در رابطه با برنامه احتمالی ترامپ در قبال کره شمالی، اخبار به دست آمده نشان می‌دهد که واشنگتن به این نتیجه رسیده که توقف موقت  (temporary freeze) توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی بسیار بهتر از تهدیدات فزاینده و نامحدود است. 

محافل تصمیم ساز معتقدند از آنجایی که احتمال پنهان‌کاری از جانب کره شمالی وجود دارد، محدود ساختن برنامه اتمی کره شمالی در حال حاضر بهترین اقدام ممکن تلقی می‌شود. ایالات متحده باید در کنار توجه به امنیت خود، امنیت ژاپن و کره جنوبی را نیز در نظر بگیرد.  چالشی که دولت ترامپ با آن روبه‌روست، این است که باید امنیت متحدین خود را نیز تأمین کند. این کار باعث می‌شود تا تمامی این کشورها به سلاح‌های اتمی مجهز شوند درنتیجه چالش بزرگ‌تر، آینده خطرناک برای جهان است. لذا ایالات متحده باید تلاش کند با تاکتیک‌های کوتاه‌مدت و استراتژی بلندمدت وضع موجود را کنترل کند.

در حال حاضر کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای است درنتیجه دولت ترامپ باید سعی کند راه را برای رسیدن به یک توافق مناسب هموار کند نه اینکه با اعمال فشار وضع موجود را بر هم زند.

** اخراج پر از ابهام دیپلمات آمریکایی از نیوزیلند

 نیوزیلند یکی از کارمندان سفارت آمریکا را "محترمانه" اخراج کرده است. این دیپلمات آمریکایی که هویتش فاش نشده، پس از مخالفت سفارت آمریکا با درخواست پلیس برای بازجویی از او، ناچار به ترک نیوزیلند شده است.

پلیس نیوزیلند از سفارت آمریکا خواسته بود با صرف نظر از حق مصونیت دیپلماتش، اجازه دهد بازپرسان از او بازجویی کنند اما هنگامی که سفارت آمریکا دست رد به سینه پلیس زد، وزارت خارجه نیوزیلند رسما خواستار خروج این دیپلمات آمریکایی شد.

پلیس نیوزیلند می‌گوید همچنان در حال تحقیق درباره ماجرایی است که یک هفته پیش (۱۲ مارس) روی داده و کارمند سفارت آمریکا یک طرف آن بوده است. با وجود این، پلیس از ارایه هرگونه جزئیات در این باره خودداری کرده است.

در همین حال، گزارش شده که دیپلمات آمریکایی (شنبه ۱۸ مارس) با یک چشم کبود و بینی شکسته سوار هواپیما شده است. سفارت آمریکا در نیوزیلند هم که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، هنوز بدون سفیر مانده، از ارایه هرگونه توضیح درباره این واقعه خودداری می‌کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ای IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
    10 5
    ..... فرض کردین ملتو؟ زد تی ای الان دو سه سال تحریم شده هر دوماه یه بار خبرو نشر میدین که چی بشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس