مارچلو لیپی

بررسی ترکیب چین در دیدار با کره جنوبی نکات جالبی را نمایان خواهد ساخت. نکاتی از این قبیل که چطور لیپی ترجیح داده با استفاده از هماهنگی شاگردان سابقش درتیم گوانگژو خط دفاعی تیم ملی چین را باز سازی کند.

سرویس ورزش مشرق - چینی ها با تفکرات تغییر یافته سرمربی سرشناس فوتبال دنیا مارچلو لیپی کره جنوبی بزرگ را یک بر صفر شکست دادند تا امروز در آستانه برگزاری دیدارشان برابر ایران حواسمان بیشتر از گذشته به تفکرات این مرد ایتالیایی باشد.

اما راز موفقیت تیم ملی چین در دیدارهای اخیرش چیست؟ تیمی که در دور رفت رقابتهای انتخابی جام جهانی روسیه به ضعیف ترین رقیب تبدیل شده بود با آمدن مارچلو و تغییر استراتژی اش به رقیبی خطرناک تبدیل شده است.

در واقع رمز بزرگ لیپی در این میان محکم کردن کمربند دفاعی تیمی است که مردانش نیازی به هماهنگ شدن در اردوهای ملی را ندارند.

بررسی ترکیب اصلی تیم چین در دیدار اخیرش برابر کره جنوبی نکات جالبی را نمایان خواهد ساخت. نکاتی از این قبیل که چطور لیپی ترجیح داده با استفاده از هماهنگی فوق العاده شاگردان سابقش در تیم گوانگژو اورگراند ؛ بدون دردسر خط دفاعی تیم ملی چین را باز سازی کند.

خط دفاعی ویژه اورگراند

تیم ملی چین در فاز دفاعی خود وابستگی صد در صد به باشگاه گوانگژو اورگراند دارد. باشگاهی که پیش تر محلی بود برای عرضه تفکرات لیپی به فوتبال در حال پیشرفت چین.

گوانگژو فصل پیش به لطف درایت جانشین لیپی، یعنی لوئیز فلیپه اسکولاری قهرمان فوتبال چین شد در حالی که خط دفاعی اش با دریافت تنها ۱۹ گل در ۳۰ مسابقه با فاصله بسیار بهترین عملکرد را داشت.

لیپی باهوش بعد از اینکه روی نیمکت تیم ملی چین جای گائوهونگبو را گرفت اولین اقدامش تشکیل یک خط دفاعی جدید بود.

چینی ها در بازی چند روز قبلشان برابر کره که منجر به پیروزی اشان شد درون دروازه اشان از ژنگ چنگ ۳۰ ساله بهره بردند که مرد اول گوانگژو درون دروازه است. لیپی ۲ مرد میانی خط دفاعی اش را هم از گوانگژو انتخاب کرد؛ ژیائو فنگ ۳۱ ساله با شماره ۶ در کنار فانگ می ۲۷ ساله که مکمل ژیائو بود هم از اورگراند به ترکیب اصلی لیپی رسیده است.

جالب اینکه سرمربی ایتالیایی از لیپنگ ژانگ ۲۷ ساله هم در پست دفاع راست بهره برد تا تعداد عناصر دفاعی گوانگژو در ترکیب اصلی تیم ملی چین به عدد ۴ برسد.

تغییرات لیپی

لیپی برای اینکه رقبا را دچار تردید در شناسایی نقاط قوت تیمش کند به طور مداوم در حال ایجاد تغییر تاکتیک تیم ملی چین است.

چینی ها در سیزدهم ژانویه سال جدید میلادی موفق شدند کرواسی نامدار را متوقف کنند در حالی که مارچلو مردانش را با سیستم ۴-۴-۲ وارد میدان کرد. دیدار مذکور تا دقیقه ۸۹ به سود میهمان پیش می رفت که تعویض طلایی لیپی یعنی وانگ یینگ در دقیقه پایان وقت های معمول مسابقه گل تساوی را زد. جالب اینکه در نهایت این چین بود که با ضربات پنالتی حریف سرشناسش را وادار به قبول شکست - در کاپ چین – نمود.

سرمربی ایتالیایی اما در دیدار برابر کره جنوبی ترجیح داد تا مردانش را با سیستم ۴-۳-۳ به میدان بفرست. دیداری که با گل دقیقه ۳۴ دابائو منجر به شکست کره مدعی شد.

حال باید منتظر ماند و دید در دیدار حساس ایران و چین سرمربی اسبق تیم ملی ایتالیا چه روشی را برای رویارویی با مردان کارلوس کی روش اتخاذ خواهد کرد؟

روشی که شاید بر پایه ضد حملات بنا نهاده شود. روی کاغذ می توان منتظر بود تا مردان لیپی با روش ۴-۳-۳ به تقابل با میزبانی بیایند که در هر دو فاز دفاعی و هجومی فوق العاده است.

با تمام این تفاسیر باید صبر کرد و دید نقشه لیپی ایتالیایی در نبرد با کی روش باهوش چه خواهد بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • چ IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    0 0
    دور قبل که دفاع چین واقعاً رو عصاب بود! یعنی چین بکشه عقب، خیمه میزنه رو دروازه خودش، حالا ببین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس