نقشه تحولات عراق

طی نزدیک به دو سال عملیات، ۴ هزار تن از نیروهای بسیج مردمی به شهادت رسیدند تا دهها هزار کیلومتر از مناطق اشغالی عراق از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شود.

سرویس جهان مشرق - خردادماه سال ۹۳، غرب آسیا روزهای خونینی را پشت سر می گذارد و همه تحولات میدانی به سود تروریست ها در جریان است و مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه یکی پس از دیگری سقوط می کند.

در عراق هم اوضاع متشنج است و هر لحظه خبرهای ضد و نقیضی از ورود تروریست ها از خاک سوریه به استان های شمالی این کشور از جمله الانبار و نینوا اعلام می شود.

هر چقدر به پایان خرداد ماه نزدیک می شویم، خلأ قدرت در عراق بیشتر احساس می شود؛ در نهایت این خبر همه را شوکه می کند: « موصل سقوط کرد»

روند پیشروی های داعش به استان نینوا خلاصه نمی شود؛ بخش اعظمی از استان الانبار هم سقوط می کند. تروریست ها در مدتی کوتاه استان صلاح الدین را هم به اشغال خود در می آورند.

ویرانی های جنگ با داعش در عراق

گروه تروریستی داعش که رویای اشغال پایتخت عراق را در سر دارد با اشغال مناطق دیگری، یک گام دیگر به بغداد نزدیک می شود.

برخی مناطق کردنشین هم از جنایت گروه تروریسی داعش در امان باقی نماندند و حتی تروریست ها در پاییز سال ۹۳ برای کشورمان هم خط و نشان کشیدند.

ارتش عراق به مرز متلاشی شدن نزدیک شده و روحیه سربازان هم با جنایت تروریست ها  هر ثانیه کمتر و کمتر می شود.

در زمانی که همه منتظر ورود تروریست ها به بغداد هستند، جبهه مقاومت با ورود به میدان نبرد، پیشروی های تروریست ها را متوقف می کند؛ کمربند امنیتی در حومه پایتخت عراق ایجاد می شود تا زمینه برای تعیین راهبردی دقیق لحاظ شود.

در لحظاتی سخت و نفس گیر، اتخاذ تصمیمی منحصر به فرد، تحولات را در میدان های نبرد تحت تاثیر قرار می دهد: « با فتوای آیت الله سیستانی، بسیج مردمی برای دفاع از کشور عراق تشکیل می شود؛ این یک خبر بد برای حامیان غربی، عربی و صهیونیستی، گروه تروریستی داعش است».

کمتر از سه ماه از تشکیل نیروهای بسیج مردمی عراق ( حشد الشعبی) می گذرد و وضعیت جبهه های نبرد با تروریست ها تا حدودی بهبود یافته اما اعلام آغاز عملیات آزادسازی استان صلاح الدین در اسفندماه ۹۳ خبر خوشی برای مردم عراق و منطقه است.

نیروهای بسیج مردمی عراق

در نهایت با جانفشانی های نیروهای بسیج مردمی عراق و نیروهای جبهه مقاومت خبری منتشر می شود که بیشتر به یک معجزه نظامی شباهت دارد: « تکریت، مرکز استان صلاح الدین آزاد شد» اما هیچ گاه جنایت تروریست ها در این استان و قتل عام صدها سرباز عراقی در پایگاه اسپایکر در اذهان پاک نشد.

بهار ۹۴ به پایان خود نزدیک می شود و تحولات میدانی در عراق ۱۸۰ درجه تغییر کرده است؛ دیگر خبری از پیشروی تروریست ها مانند سابق منتشر نمی شود و همه نگاه ها به پاکسازی مناطق آلوده دوخته شده است.

همزمان فشار دولت آمریکا برای متوقف کردن پیشروی نیروهای عراقی چند برابر شده؛ موضوعی که به خوبی در شمال استان صلاح الدین، بخش های از استان الانبار و استان دیاله دیده می شود اما با وجود کارشکنی های متعدد این نیروهای بسیج مردمی عراق بودند که توانستند ابتکار عمل را در دست گیرند.

ویرانی های جنگ با داعش در عراق

در نهایت بسیج مردمی عراق با آزادسازی بیش از ۹۰ درصد استان‌های صلاح الدین، الانبار،  دیاله، پاکسازی ۲۰ شهر راهبردی، چاه های نفتی و پالایشگاه ها ضربه سختی به حامیان گروه تروریستی داعش وارد می کند.

در مجموع این عملیات که نزدیک به دو سال طول کشید، ۴ هزار تن از نیروهای بسیج مردمی به شهادت رسیدند تا دهها هزار کیلومتر از مناطق اشغالی از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شود؛ این مقدمه ای بود تا در پاییز سال ۹۵ عملیات آزادسازی شهر موصل، بزرگترین پایگاه تروریست ها در عراق آغاز شود.

شهادت یکی از نیروهای بسیج مردمی

نیروهای عراقی که فاصله تروریست ها را از ۶۵ کیلومتری بغداد به ۴۰۰ کیلومتر افزایش داده بودند در نهایت توانستند پس از ۴ ماه نبرد سنگین، شرق شهر موصل را پاکسازی کنند تا عراق پس از سه سال نفسی راحت بکشد.

حالا در بهار ۹۶ نفس تروریست ها در استان نینوا، بخش هایی از مرکز و شمال استان الانبار  غرب استان کرکوک و بخش های کوچکی از شمال استان صلاح الدین به شمار افتاده است.
 
در نقشه زیر، آخرین تحولات میدانی عراق، مناطق تحت کنترل دولت، نیروهای کرد و بخش های تحت اشغال گروه تروریستی داعش را مشاهده می کنید:

برای مشاهده نقشه در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    4 7
    ما از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهشمندیم که وارد جنگ یمن نیز به صورت زمینی و دریایی و هوایی بشود و مردم یمن را نجات دهند
  • سلامی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    4 5
    به یاد دارم روزهای اولیه پیشروی داعش رسانه ها و شبکه های وهابی و متعلق به عربستان پایکوبی میکردند و مژده ی آزاد سازی عراق از دست روافض را میدادند و هزاران زخم زبان به شیعه میزدند.
  • یوسف یوسفی ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    7 3
    سلام و درود بر مجاهدان راه حق به امید نابودی داعش و هر تکفیری دیگر الله اکبر الله اکبر
  • یونس IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    9 3
    خدا انشاء الله شهدای جبهه مقاومت را چه در سوریه چه در عراق چه در لبنان و چه در یمن با رسول الله محشور کند خدایا دشمنان اسلام را نابود کن
  • حسین IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    5 3
    ارواح شهدای نبرد با داعش شاد و با سید الشهدا ع محشور باد
  • رزمنده US ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    7 4
    داعش چه موجود پلیدی بود کلی ادم بیگناه به خاطر این موجودات انسان نما کشته شدند حالا هم خودشون دارن به درک واصل میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس