سیلاب

در حالی که برخی از مسئولان در ایام عید اقدام به مسافرت رفتن و گشت و گذار در نقاط مختلف کشور می‌کنند عده‌ای از هموطنان در خواب غفلت مسئولان به گل نشسته‌اند.

به گزارش مشرق، چند سالی است که نوروز در کشور با بارش نزولات آسمانی همراه است و طراواتی به نوروز فصل تازه شدن بخشیده است.

امسال هم از این قاعده مستثنی نبوده است و باران و برف در بسیاری از نقاط کشور همزمان با نوروز باریدن گرفته است.

همگان می‌دانند که نمی‌توان از بارش نزولات آسمانی جلوگیری کرد و این نعمات آسمانی باید ببارند تا در فصل گرم سال بتوان گرمای طاقت فرسا را تحمل کرد.

اما امسال این نزولات آسمانی چهره خشن تری از خود به نمایش گذاشت و اینگونه شد که تعدادی از هموطنان عزیزمان در جنوب کشور و به خصوص در منطقه جازموریان در غفلت مسئولان گرفتار سیل و آب گرفتگی شدند.

*یکی در توچال و کیش/ یکی هم در سیل

آیا فریاد رسی هست؟ فرزندان جنوب کرمان سه روز است در محاصره سیل هستند

*اما در این غفلت مسئولان بسیجیان از پا نشسته و به فریاد گرفتاران رسیدند.

یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی نوشت:

وقتی بچه بسیجیها و سپاه جور ستاد پر طمطراق مدیریت بحران را می کشند. هلی کوپتر، قایق و نفر بر مسئولان هم کاری برای محاصره شدگان در جازموریان نکرد، چاره کار یک عزم جهادی و یک تراکتور بود.

اما اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که: تعداد ٣٩ نفر از عشایر گرفتار در سیلاب با کمک قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه نجات یافتند و با تمهیدات فرماندهی قرارگاه شهید میثم رودبار در مسجد روستای تکل حسن اسکان داده شدند. متاسفانه نیروهای امدادی و ستاد بحران به بیراهه رفتند و کاری از پیش نبردند.

«فرماندار و نیروهای امدادی هیچ کمکی نکردند!»

شمبویی، سرطایفه عشایر گرفتار در جازموریان دقایقی پیش طی تماس تلفنی از نجات یافتن قطعی 30 نفر خبر داد. شمبویی ضمن بیان این‌که این 30 نفر با کمک اهالی محل و نیروهای سپاه قدس و قرارگاه شهید میثم رودبار نجات پیدا کرده‌اند، افزود: حدود 100 نفر هنوز در میان سیلاب گرفتار هستند و امیدواریم فردا صبح بتوانیم نجاتشان بدهیم.

سرطایفه‌ عشایر گرفتار در جازموریان ضمن گلایه از عملکرد فرماندار و نیروهای همراهش، بیان کرد: فرماندار و نیروهای ستاد بحران اجازه ندادند افراد راه بلد محلی به کمکشان بروند و نیروها را از مسیری اشتباه پیش بردند و الان تلفنشان در دسترس نیست و معلوم نیست کجا هستند.

شمبویی ضمن اشاره به حضور آقای احسانی، مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان و کمک وی به روند امدادرسانی، گفت: تنها کمک‌های مردمی و سپاه قدس باعث نجات یافتن 36 نفر شده است و سایر ارگان‌های مسئول هیچ کمکی انجام نداده‌اند.

عملیات امداد رسانی و نجات سیل زدگان تالاب جازموریان در قلعه گنج با گذشت دو شبانه روز هنوز بی نتیجه مانده و فقط بومان محلی به کمک سیل زدگان رفته اند.

عیسی دادخدائی بخشدار چاه دادخداد گفت: هنوز هیچگونه تغییری در وضعیت محاصره شدگان سیل صورت نگرفته است و و فقط بومیان محلی با شناسائی مکان محاصره شدگان اقدام به رساندن آذوقه به مردم کرده اند.

دادخدائی افزود: تاکنون اقدام خاصی برای نجات محاصره شدگان سیل جازموریان انجام نشده که امیدواری با روشن شد هوا امداد رسانی به این شهروندان قلعه گنجی شروع شود.

وی در مورد حضور نفربرها برای نجات سیل زدگان در قلعه گنج اظهار بی اطلاعی کرد و بیان داشت : تاکنون هیچونه نفر بری برای نجات محاصره شدگان سیل در بخش چاه دادخداد حضور نداشته و حضور نفربرها در این بخش فقط در حد یک شایعه می باشد.

یکی از بومان حاشیه جازموریان با گلایه از وضعیت پوشش رسانه ای سیل جازموریان به خبرنگار ما گفت:هرگونه حادثه وبحران درکشور ازیک از برف وبوران ساده که باعث گرفتارشدن چندین ماشین و امداد رسانی توسط نیروی امدادی را تمام خبرگزاری ها و سایت ها خبری کشوری پوشش میدهند ولی متاسفانه وضعیت سیل زدگان انجام می شود.

ناروئی از بومیان چاه دادخداددر ادامه به خبرنگار ما گفت: وقوع سیل در جازموریان به دامداران زیادی در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب خسارت واردخواهد کرد و وضعیت این شهروندان گرفتار در سیل بسیار بحرانی می باشد که امیدواریم برای رفع این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

بازهم همت مردم بومی قلعه گنج و سپاه / خودروهای امدادرسانی برای سیل جازموریان از روز گذشته در گل ولای گیر کرده اند

علیرغم اقدامات امدادی توسط تیم امداد و نجات حلال احمر تلاشها تیم امدادی برای نجات گرفتارشدگان در سیل بی نتیجه مانده است.

تعدادی از خودروها که روز گذشته برای امداد رسانی و شناسائی محل محاصره شدگان سیل جازموریان که همراه با راهنمائی تعدادی از بومیان منطقه به تالاب جازموریان رفته بودند به دلیل باتلاقی بودن و نشناختن منطقه خودروها امدادی حلال احمر و ماشین های سنگین از جمله خودروی زرهی ارتش ، یک دستگاه لودر و... گیر افتادند.

یکی از نجات یافتگان عنوان کرد محل اسکان ما دیروز توسط یکی از مومیان محلی بنام (مهردل ناروئی ) که با خودرو شخصی اقداماتی را برای نجات ما انجام داد شناسائی و ایشان تعدادی ازسیل زدگان را از محل حادثه دور کرد.

وی بیان داشت: به علت اینکه تعداد افراد نجات یافته از سیل بیشتر از ظرفیت خودرو بود این خودرو در گل گیر کرد و مردم گرفتار در سیل که متشکل از زن و کودک بودند با پای پیاده مصافت بسیار طولانی را طی کردند.

این فرد نجات یافته از سیل جازموریان در ادامه با اظهار تاسف از عدم رسیدگی به افراد اسکان داده شده گفت: افراد نجات یافته توسط مهردل ناروئی با طی کردن مصافت 35 کیلومتری در گل ولای و باران و با یک تراکتورشخصی که برای نجات ما آمده بود به یک مکان امن وپس از آن به مرکز شهرستان قلعه گنج انقال داده شدیم و تاکنون نیز هیچگونه رسیدگی از جانب مسولان مربوطه انجام نشده است.

زادینی از بومیان محلی که به کمک گرفتارشدگان در سیل رفته است گفت: بومیان محلی در روزهای اولیه وقوع سیل با تشکیل تیم های سعی در نجات سیل زدگان داشتند که مسئولان با دادن وعده های نظیر اعزام هلیکوپتر و ... مانع از این کار شدن که اگر با این وعده ها مواجه نبودیم سیل زدگان را به مکان امن منتقل می کردیم.

وی گفت: مسئولانی که روز گذشته به کمک سیل زدگان آمده بودند نیز بعلت نابلد بودن مسیر درست در گل و لای گیر کردن که توسط بومان محلی که به کمک مرده آمده بودند به مکان امن راهنمائی و منتقل شدند.

زادینی در پایان گفت: تعداد زیادی از سیل زدگان هنوز در مکانی نا امن قرار دارند که با بالا آمدن آب جان آنها و دامهایشان به خطر خواهد افتاد که بومیان محلی در حال چاره اندیشی برای نجات آنها از سیل می باشند.

و اما نکته آخر

آن‌چیزی که بیش از پیش خودنمایی می‌کند عملکرد ضعیف و ناقص مدیریت بحران در ازمان وقوع چنین حوادثی است که باعث می‌شود مردم در رنج باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    مملکت هلیکوپتر نداره ؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    مرسی
  • دیبا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    مدیریت بحران همینجوری هم در کما هستند درایام عید که جای خود دارد بیچاره مردم که .....
  • ناشناس IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    ای کاش مدیریت کشور در اختیار بچه های سپاه بود ای کاش نمی نویسم که مشکل نداشتیم. ولی مشکلات و گرفتاری هایمان خیلی کمتر می شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس