حلقه وصل 46

«ویلایی‌ها، فروشنده نیستند» عنوان یادداشت صادق یزدانی سردبیر ماهنامه فرهنگی حلقه‌وصل برای این شماره است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، ماهنامه فرهنگی - تشکیلاتی حلقه‌وصل در شماره چهل‌وششم خود به نقد و بررسی آثار بخش سودای سیمرغ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است. در این شماره می‌توانید گفت‌وگو‌های اختصاصی حلقه‌وصل با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های «ماه‌گرفتگی» و «بیست‌ویک روز بعد»، کارگردان فیلم «دریاچه ماهی»، هادی حجازی‌فر؛ بازیگر فیلم «ماجرای نیمروز» و آثار و گفتاری از مجید شاه‌حسینی، علیرضا رضاداد، علی معلم، جبار آذین، سعید مستغاثی، حسین معززی‌نیا و... را مطالعه کنید.

ویلایی‌ها، فروشنده نیستند

«ویلایی‌ها، فروشنده نیستند» عنوان یادداشت صادق یزدانی سردبیر ماهنامه فرهنگی حلقه‌وصل برای این شماره است. وی در این یادداشت علاوه بر بیان تفاوت «سینمای باعزت» از «سینمای بی‌غیرت» نمونه‌هایی از مصداق‌های عینی این دو سینما را برشمرده و می‎نویسد: «"ویلایی‌ها"ی این مردم، ساکن شهرک جنگ‌زده شهید کلانتری هستند که مردانشان برای دفاع از خاک میهن رفته‌اند و زنانشان حاضر نیستند در سخت‌ترین شرایط، مردان را رها کنند و گذرنامه به دست، راهی دیار فرنگ شوند. در میان این مردم هیچ "فروشنده"‌ای پیدا نمی‎شود تا بیگانه برایش کف بزند و قیمتی برایش مشخص کند.»

سینمای محترم، پذیرای تجاوز نیست

در ادامه حلقه‌وصل به چیستی یک جشنواره سینمایی با مطالعه موردی جشنواره فیلم فجر پرداخته و شاخص‎های یک جشنواره الف و نسبت جشنواره فیلم فجر با این شاخص‌ها را از نگاه مرحوم فرج‌الله سلحشور، علیرضا رضاداد، علی معلم و سید مهدی ناظمی بیان کرده است. مرحوم سلحشور معتقد است که جشنواره فجر به مردم هیچ ربطی ندارد و سیدمهدی ناظمی با تامل در چیستی جشنواره سینمایی معتقد است که «سینمای محترم، پذیرای تجاوز نیست».

هدف ما سینما نیست

محمدمهدی شیخ‌صراف در شماره 46 حلقه‌وصل به سینمای دفاع مقدس و جنگ در آیینه جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر پرداخته و محمدرضا شفاه و محمدرضا خردمندان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «بیست‌ویک روز بعد» در گفت‌وگو با حلقه‌وصل تاکید دارند که با اینکه فیلم می‎سازند ولی هدفشان سینما نیست. سیدمسعود اطیابی و هادی انباردار کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «ماه‌گرفتگی» از سختی‌های پرداختن به فتنه 88 سخن گفتند و مریم دوستی کارگردان فیلم «دریاچه ماهی» با انتقاد از هجمه‌های ناروای منتقدان در جواب آنها می‌گوید که «دینی‌تریم فیلم سال را ساختم!»

ماجرای ابد و یک نیمروز

ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‎وصل در ادامه به نقد و بررسی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است.در این بخش فیلم هایی مانند ابد و یک روز، ویلایی ها، بیست و یک روز بعد و تعداد 30 فیلم دیگرمورد بررسی قرار گرفته اند . اگر فیلم‎های این دوره را ندیده‌اید، این بخش حلقه‌وصل پرونده کاملی است برای اینکه از کم و کیف آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر مطلع شوید و بدانید که کدام فیلم‌ها را باید دید و کدامیک ارزش دیدن ندارند. پس حتما در زمان‌های فراغت ایام عید مطالعه شماره 46 حلقه‌وصل را در برنامه خود ببینید.

برند لجن

در ادامه شماره 46 حلقه‌وصل، محمدمهدی خالقی به نقد مستند «انحصار ورثه» پرداخته است. مستندی که قرار بود دومین مستند مهم از زندگی شهید اسطوره‌ای هنر انقلاب اسلامی سیدمرتضی آوینی باشد، ولی خالقی معتقد است که این مستند تبدیل به مهمترین برند «لجن‌مالی» اسطوره‌های شهید انقلاب اسلامی شده است. «انقلاب، سینما، مخاطب و سیدمرتضی آوینی» عنوان یادداشت حسین معززی‌نیاست که وی در این یادداشت به نسبت بین سید مرتضی آوینی و انقلاب، سینما و مخاطب پرداخته است.

واقعیت‌های اجتماعی ایران از آنچه که در سینمایش می‌بینیم، دورترند

در انتها هم مجید شاه‎حسینی به این سوال پاسخ می‌گوید که آیا فیلم‌های اجتماعی سینمای ما تصویر شفافی از واقعیت‌های جامعه امروز ایران به نمایش می‌گذارد یا نه؟! و آیت‌الله قائم‌مقامی نیز به تشریح نسبت بین سینما و انقلاب اسلامی پرداخته است.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن5-02177655134 تماس بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس