اردوغان پشیمان

این اقدام اردوغان را تلاشی نافرجام برای جلب حمایت و کمک‌های خارجی عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های پرهزینه خود دانست.

به گزارش سرویس جهان مشرق - رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از نژادپرستی و تبعیض قومی در عراق متهم کرد.

وی در این سخنرانی تلاش نمود تا با انکار نقش ایران در مبارزه با تروریسم در عراق، ایران را متهم به حمایت از تشیع در مقابل جهان اهل سنت نماید. درواقع اردوغان در این سخنرانی کوشش کرد تا با انحراف مسائل جاری در عراق و اقدامات تروریست‌ها در آن، بحران عراق را جنگی مذهبی قلمداد نماید و از تروریست‌های تربیت‌یافته مکتب استانبول و آنکارا حمایت نماید.

به نظر می‌رسد پس از پیروزی‌های پیاپی محور مقاومت در عراق و سوریه، اردوغان بسیار امیدوار است تا با تبدیل کردن بحران داخلی عراق به جنگی مذهبی میان جهان تشیع و اهل تسنن، دوباره موقعیت و نفوذ خود را در عراق بازستاند. لازم به ذکر است که تلاش برای برافروختن جنگ مذهبی در عراق و مطرح نمودن ایران به‌عنوان عامل اصلی این بحران، سیاستی است که بیش از یک سال در ترکیه قدمت دارد و اردوغان از سال پیش و تقریباً بعد از شکست حامیان خود در حلب این سیاست را در پیش‌گرفته است؛ تا از یک‌سو با ایجاد اختلاف میان برادران اهل سنت و شیعه در عراق از پیروزی‌های پی‌درپی محور مقاومت در برابر مزدوران خود جلوگیری نماید و از سوی دیگر با جلب حمایت عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس بحران‌های مالی و امنیتی خود را با هزینه ها و کمک‌های مالی آن‌ها حل نماید.

بنابراین به نظر می‌رسد اردوغان که پس از عدم اجازه هلند به حضور چاووش اوغلو در کمپین حمایت از قانون اساسی در این کشور، در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد تلاش می‌نماید با مطرح نمودن چنین اتهامات بی‌پایه و اساس، حمایت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به سمت خود جلب نموده و هزینه‌های بحران خود را با آن‌ها تقسیم نماید.

طرح اتهامات نژادپرستانه از سوی اردوغان سیاستی جدید نبوده و اردوغان قبلاً نیز مرکل صدراعظم آلمان و کشور هلند و در مقیاسی وسیع‌تر اتحادیه اروپا و عراق را به این امر متهم نموده بود. درنتیجه می‌توان این اقدام اردوغان را تلاشی نافرجام برای جلب حمایت و کمک‌های خارجی عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های پرهزینه خود دانست؛ چراکه اقتصاد ترکیه تحمل هزینه‌های سنگین سیاست‌های اشتباه اردوغان و حزب عدالت و توسعه را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • حسن IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    76 18
    اردوغان رده به سیم آخر
  • ناظر IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    4 0
    ايران بهترست براي اثبات واهي بودن ادعاي دروغ اردوغان خواستار مذاكره با پخش مستقيم شود .بايد حقانيت ما به سمع جهانيانبرسد
  • ناشناس IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    5 1
    من از اول هم گفتم اردوغان باعث ناآرامی منطقه و کشته شدن مردم مسلمان کشورهای سوریه عراق لیبی لبنان شده است
  • روح الله IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    88 13
    وقتی دیکتاتور به سیم اخر میزند // اکران در تمام ترکیه و حومه
  • محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    5 3
    صدای شکستن ترکیه با وجود اردوغان وحشی داعشی واضح به گوش می رسد .انشاالله صبح نزدیک است .
  • حسن IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    8 3
    کثیفتر و نژادپرست تر از ترکیه نیست
  • ناصر DE ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    7 3
    اردوغان مثل اجداد مغولش با همه سر جنگ داره و هیچوقت نمیتونه آروم بگیره و اینقدر ادامه میده تا کشورش چند تیکه بشه ، به امید خدا .
  • علی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    8 5
    اردوغان فاحشه ای سیاسی اشت که یک شب در بغل غرب میخوابد و شبهای دیگر در بغل عربها و روسیه . مانده ام حیران که چرا دستگاه دیپلماسی ما جواب دندان شکن نمیدهد و با اسناد لازم تربیت ترویست ها و درمان انها را در ترکیه ثابت نمی کند ما چقدر بدبخت شدیم که این اشغال سیاسی ما را متهم میکند . مسافران را در مرز کتک میزنند اما قطار قطار اجناس ترکی نیز وارد می کنند همین اشغال های چینی را وارد کنید اما با این مرتیکه تروریست قطع ارتباط نمایید . یرانی ها به ترکیه نروید نروید . نروید
  • اصلاح طلب IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    2 6
    انتشار مضحک نظرات در طالبان نیوز....
    • ناشناس IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      2 2
      جناب اصلاح طلب واقعاً اثبات کردی که شان یک اصلاح طلب در همنوایی با امثال اردوغان است ، واقعاً تشابهات زیادی با هم دارید.
  • امید DE ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    7 3
    باید یه درس خوبی به ای مغولها داد تا بفهمن ایران و ایرانی یعنی کی وچی،،باید یه شبیه سازی حمله موشکی هم برای آن مغولها بسازیم که یه گوشه ای از قدرت ایران رو ببینن و بدونن کاری که با رژیم صهیونیستی در عرض یه هفته میکنیم برای شما هم صدق میکنه
  • محمد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    6 4
    اردوغان هیتلر زمان ماست که با همدستی صهیونیست ها و آل سعود دنبال ضربه زدن به ایران اسلامی هست
  • نادران IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
    7 3
    اردوفان باخته قافله رو
  • مهزیار IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
    4 2
    اردوغان قافیه بازی را باخته
  • من IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
    7 3
    احتمالا اونایی که منفی میدن از بلند پروازیهای اردوغان خبر ندارند ازفتنه گری اردوغان از کشتار مردم بیگناه سوریه وعراق خبر ندارند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    3 4
    اردوغان چه بد چه خوب ،سه ملیون اواره سوری را در کشورش اسکان داده و ترکیه را به مقام دهمی پیشرفت شاخصهای اقتصادی دنیا رسانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس