کد خبر 703990
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
موصل

همزمان با کشف 200 تا 500 جسد در زیر آوار چندین خانه مسکونی در غرب موصل، هنوز مقصران اصلی این فاجعه مشخص نیست اما ظن اصلی به حملات هوایی ائتلاف آمریکایی می‌رود.

به گزارش مشرق، ظهر روز پنج شنبه هفته گذشته اجساد صدها غیر نظامی که تعداد آنها از 230 تا 500 نفر گزارش شده است، در منطقه «الموصل الجدیده» در بخش غربی موصل از زیر آور خارج شد. اجسادی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

این برای اولین بار است که عملیات آزادسازی موصل که سعی بسیاری برای دوری از تلفات غیر نظامیان در آن شده بود؛ شاهد این حجم از تلفات مردم عادی است اما هنوز مقصران اصلی این فاجعه مشخص نیست.

بنا بر گزارش‌های اولیه، بمباران هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش بر روی سه خانه مسکونی عامل اصلی این کشتار است. سرهنگ «جو اسکروسا» سخنگوی ائتلاف آمریکایی در بغداد در این باره به روزنامه «لس آنجلس تایمز» گفته است که ائتلاف تحقیقات رسمی برای راستی آزمایی ادعاهای بیان شده انجام خواهد داد. وی اعتراف کرده که ائتلاف به شکل روزانه این منطقه را بمباران می‌کرده است.

روز گذشته شورای قضایی موصل نیز با اعلام شهر موصل به عنوان منطقه «فاجعه زده» از ائتلاف آمریکایی ضد داعش خواست تا بمباران‌های بی هدف خود را متوقف کند.

از سوی دیگر، سرلشگر ستاد «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده کل عملیات موصل و سرتیپ ستاد «معن السعدی» فرمانده کل عملیات ویژه نیروهای مبارزه با تروریسم و بسیاری دیگر از فرماندهان میدانی، تروریست‌های داعش را عامل اصلی این کشتار می‌دانند. بنا بر گفته فرماندهان میدانی تروریست‌های داعش با قرار دادن خودروهای بمب‌گذاری شده در کنار منازل مسکونی و همچنین اجبار افراد غیر نظامی به تجمع در چند خانه، عملا از آنها بعنوان سپر دفاعی استفاده کرده‌اند تا مورد هدف توپخانه یا حملات هوایی قرار نگیرند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از منابع خود گزارش داده است که تروریست‌های داعش دو خودروی بمب‌گذاری شده که یکی از آنها کامیون بود را در نزدیکی سه منزل مسکونی مملوء از افراد غیر نظامی مستقر کرده بود که جنگنده‌های آمریکایی و نیروهای پلیس فدرال همزمان این خودروها را هدف قرار می‌دهند که در پی آن انفجار شدیدی رخ داداه و موجب تخرب خانه‌ها و کشته شدن غیر نظامیان شده است.

«فرح السراج» از نمایندگان پارلمان عراق نیز روز گذشته از حیدر العبادی خواست تا فورا از پلیس فدرال عراق در این باره تحقیق کند.

برخی گزارش‌ها نیز از توقف عملیات در بخش غربی موصل خبر می‌دهند تا ابعاد این حادثه کاملا مشخص شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس