کد خبر 703946
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
فروزنده

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه بزرگترین رقیب روحانی عملکرد اوست گفت: متاسفانه آقای روحانی قول ها و وعده هایی را داد که به آنها عمل نکرد.

به گزارش مشرق، تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم کمتر از ۲ ماه باقی مانده است و اگرچه هنوز تنور انتخابات آنگونه که شایسته است گرم نشده اما به مرور صف آرایی نامزدها و جریان ها در حال شکل گیری است.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از جمله تشکل هایی است که از زمان اعلام موجودیت، همواره بر جلب مشارکت عمومی مردم در تصمیم گیری ها و امور اجرایی تاکید کرده است و در حقیقت این مسئله را نقطه تمایز خود با سایر جریانات و احزاب و گروه های سیاسی دانسته است. اما اینکه چنین سازوکاری چگونه می تواند بستر جلب اعتماد عمومی مردم برای حضور و مشارکت را جلب کند امری است که در خصوص آن با «لطف الله فزورنده» عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و معاون رئیس جمهور سابق به گفتگو نشسته ایم.

آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد مشروح گفتگو با این چهره سیاسی اصولگرا است.

تشکیل جبهه مردمی، به عقیده هیئت موسس و اعضای شورای مرکزی یک حرکت نوین در جریان انقلابی کشور محسوب می شود به طوری که این ابداع سطوح مختلف مردم را برای مشارکت در تصمیم گیری های مختلف اجرایی در کشور به مشارکت دعوت می کند، به نظر شما سازوکار جبهه مردمی تا چه اندازه می تواند در جلب مشارکت حداکثری مردم تاثیرگذار باشد.

طبیعی است که هر چقدر مردم در تصمیم گیری مشارکت داده شوند انگیزه برای حضور در صحنه و اعمال نظر بیشتر می شود. اگر به انسان بها داده شده و فضا داشته باشد می تواند کار کند. این البته در دین اسلام نیز مورد تاکید است چنانچه خداوند به پیامبر درباره مشورت سفارش فرموده و آیات متعددی در قرآن در این خصوص وجود دارد.

وضع تولید از رونق افتاده، اوضاع بانک ها و رکود حاکم بر کشور نشان دهنده اقداماتی است که آقای روحانی در ۴ سال گذشته انجام داده استهر کجا که مردم را وارد صحنه کردیم و از آنها خواستیم کمک کنند خلاقیت و نوآوری اتفاق افتاده است. نمونه آن جنگ هشت ساله و دفاع مقدس است که وقتی مردم وارد صحنه شده و بسیج همگانی به وجود آمد ابتکار عمل به دست ما افتاد و دشمن منفعل شد. در حقیقت شگفتی های بزرگ توسط بسیج مردمی در جبهه های جنگ به وجود آمد.

درباره جبهه مردمی هم اینگونه است، وقتی نیروهای مردمی از بدنه جامعه وارد صحنه می شوند به دلیل اینکه با مسائل از نزدیک آشنا هستند زمینه افزایش مشارکت و خلاقیت فراهم شده و کارها بهتر و با جدیت بیشتر پیش می رود.

یکی از دغدغه هایی که در ابتدای تاسیس جبهه مطرح شده است عملی کردن مطالبات برزمین مانده رهبری توسط جبهه مردمی بود، مطالباتی مانند اقتصادی مقاومتی و سبک زندگی، فکر می کنید این جبهه تا چه اندازه می تواند در عملی کردن این مطالبات گام موثر و مفیدی بردارد.

هرکجا که عموم نیروهای انقلابی و مردمی به میدان آمده و منسجم شدند توانستند فرامین امام و رهبری را محقق کنند مانندجنگ، ۹ دی، ۲۲ بهمن و موارد این چنینی. جبهه مردمی به دنبال آن است که بستری را فراهم کند تا همه نیروهای انقلاب به صحنه آمده و دیدگاه های رهبری را مطالبه کنند. مقام معظم رهبری دیدبان نظام اسلامی هستند و حرفی که می زنند حرف مردم است. اگر امروز می گویند مشکلات کشور همان مشکلات اقتصادی و بیکاری است و ازتعابیری مانند اینکه «من خجالت می کشم» استفاده می کنند نشان می دهد که ایشان به درد مردم آشنا هستند. این حرف ها حرف دل مردم است در حقیقت خاصیت رهبری در جایگاه ولی فقیه این است که زبان گویای مردم است و حرفی که می زند نشان می دهد که شناخت عمیق از وضع مردم دارد.

وقتی نیروهای مردمی از بدنه جامعه وارد صحنه می شوند به دلیل اینکه با مسائل از نزدیک آشنا هستند زمینه افزایش مشارکت و خلاقیت فراهم شده و کارها بهتر و با جدیت بیشتر پیش می رودجبهه مردمی وابسته به هیچ جریان و جناحی نیست. هیچ هدفی جز تبین و ترویج دیدگاه های مقام معظم رهبری ندارد و بستر خوبی است که نیروهای متدین در این ظرف مطالبات بر زمین مانده رهبری را دنبال و عملی کنند.

نظام جمهوری اسلامی ایران موفقیت های چشم گیری داشته است. امروز گفتمان ما در منطقه حرف اول را می زند در حوزه های سازندگی، آموزشی و تولید علم گام های مهمی برداشتیم اما هنوز در حوزه اقتصادی ما مشکل داریم و این مشکل فقط با نگاه درون زا و درون گرا و نیز اقتصاد مقاومتی حل می شود.

نگاه اقتصاد مقاومتی یعنی مردم را به میدان آوردن، یعنی دانش بنیان براساس استعداد جوانان، حمایت از کالای داخلی و مصرف کالای داخلی، افزایش کیفیت تولیدات و ایجاد بستر برای صادرات در حقیقت این عوامل با حضور مردم و مشارکت همگانی در امر اقتصاد میسر است.

امروز هر نیروی دلسوز به دور از هر دیدگاه و گرایش سیاسی دوست دارn کمک کند تا کشور به کارآمدی بالایی دست پیدا کند. چون استمرار و بقای نظام بر این است که بتوانیم چالش ها و مشکلات اصلی مردم را حل کنیم و نظام اسلامی نسبت به گذشته به کارآمدی بیشتری برسد.

در محافل سیاسی و از نظر برخی تحلیل گران سیاسی محتمل است که آقای روحانی اولین رئیس جمهور تک دوره ای ایران باشند به نظر شما این احتمال چقدر قوی است. فکر می کنید عواملی که این احتمال را قوت می دهد چیست.

بزرگترین رقیب آقای روحانی عملکرد اوست. متاسفانه آقای روحانی قول ها و وعده هایی را داد که به آنها عمل نکرد. امروز وضعیت اقتصادی کشور به خاطر سیاست های غلط دولت در بن بست است.

جریان اصلاحات یک جریان بدلی و رحم اجاره ای است. مبانی ندارند و چون مبانی ندارند دچار تشتت هستند این امر البته مربوط به امروز نیست. اینها حتی در زمان دوم خرداد که در اوج قدرت بودند هم دچار تعارض بودنددشمن نسبت به ملت و نظام ما بدعهدی هایی کرد که آقای روحانی امروز به آن رسیده ولی در گذشته چنین نظری نداشت به مردم قول داده بود که با ارتباطی که با کدخدا برقرار می کند مشکلات مردم را حل خواهد کرد نه تنها مشکلات مردم حل نشد بلکه شرایط بدتر شده است.

امروز را با روزی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفت مقایسه کنید، وضع تولید از رونق افتاده، اوضاع بانک ها و رکود حاکم بر کشور نشان دهنده اقداماتی است که آقای روحانی در ۴ سال گذشته انجام داده است.

برآورد مردم براساس عملکرد آقای روحانی است. امروز مردم به دنبال ناجی هستند و می خواهند کسی بیاید که این وضع را درست کند. در حقیقت مردم امروز این باور را ندارند که آقای روحانی کارآمدی لازم را داشته باشد. اگر جبهه مردمی متحد و منسجم شوند احتمال موفقیت جریان انقلابی در انتخابات پیش رو بسیار زیاد است.

مردم با کسی تعارف ندارند آنچه قضاوت می کنند عملکرد افراد است. وقتی کسی عملکرد مثبتی داشته باشد مردم به او اعتماد می کنند ولی اگر کسی حرف ها زده و وعده هایی داده باشد اما به آن عمل نکرده باشد

 باعث می شود که اعتماد خود را از دست بدهند. امروز مردم نسبت به آقای روحانی و تیم همراهش گله مند هستند انتظار نداشتند حرف هایی بزنند اما به آن عمل نکنند.

فضای اصلاح طلبان را چطور ارزیابی می کنید. اصلاح طلبان یک روز دم از آشتی ملی می زنند، یک روز دیگر اعلام می کنند که کاندیدای نهایی آنها آقای روحانی است اما روز دیگر از کاندیداهای پوششی پرده برداری می کنند. آیا اصلاح طلبان دچار انشقاق هستند؟

جریان اصلاحات یک جریان بدلی و رحم اجاره ای است. مبانی ندارند و چون مبانی ندارند دچار تشتت هستند این امر البته مربوط به امروز نیست. اینها حتی در زمان دوم خرداد که در اوج قدرت بودند هم دچار تعارض بودند و همین تعارض باعث شد که با افتضاح مجلس ششم خاتمه پیدا کرده و جریان اصلاحات حذف شود.

امروز هم این تعارضات وجود دارد. بالاخره معلوم نیست که این آقایان درباره مهمترین شعار امام که مبارزه با استکبار است چه نظر دارند یا درباره رعایت اصول و ارزش ها دیدگاهشان چیست؟

اینها امروز به «چه کنم چه کنم» افتادند. به صورت موضعی از آقای روحانی حمایت کردند اما امروز به این نتیجه رسیدند که حمایت از آقای روحانی برای آنها هزینه دارد از این رو گزینه های مختلف را به کار می بندند. نمی شود کسی دنبال رفع حصر و توجیه فتنه باشد و حرف از آشتی ملی بزند این یک حرکت برای فرار رو به جلو استدر حقیقت نوعی جنگ روانی در کشور و فضای رسانه ای راه انداختند تا از این طریق جریان اصیل انقلابی در کشور رشد نکند باید مراقب باشیم. البته با توجه به عملکردی که در گذشته داشتند و عملکرد برخی اصلاح طلبانی که در دولت فعلی مسئول هستند خودشان فهمیدند که بستر مناسب برای ماندن آنها در صحنه از بین رفته است.

باید عقلای اصلاح طلب باور داشته باشند که آنچه باعث محبوبیت و اعتماد مردم می شود توجه به گفتمان امام و رهبری و ارزشهای انقلابی است.

ما باور داریم که در درون نظام و چارچوب های نظام اسلامی باید رقابت وجود داشته باشد اصلاح طلبان عاقل باید خط خود را از فتنه جدا کرده و به صراحت کسانی که در فتنه نقش داشتند را محکوم کرده و اگر خودشان هم نقشی داشتند توبه کنند.

اینگونه نمی شود کسی دنبال رفع حصر و توجیه فتنه باشد و حرف از آشتی ملی بزند این یک حرکت برای فرار رو به جلو است.

طیفی در اصلاح طلبان هستند که به نظام اسلامی اعتقاد دارند و کم و بیش نسبت به فتنه موضع گیری کردند اینها باید اصلاح طلبان را مدیریت کرده و اجازه ندهند عناصر دگر اندیش از جانب اصلاح طلبان اعلام موضع کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تفکر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    10 15
    شدت تخریب ها نشان از عملکرد موفق او دارد
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    حالا آیا گروه رقیب که در ۱۴۰۰ پیروز شد، آیا به شعارها و وعده هایش عمل کرد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس