یورو

در حالی که بانک های دولتی هند به دلیل تحریم های جدید دولت آمریکا همچنان از تسهیل نقل و انتقال پول به ایران می ترسند، دهلی نو در حال بررسی ایجاد یک مکانیزم پرداخت پول برای تجارت با ایران است.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: در حالی که بانک های دولتی هند به دلیل تحریم های جدید دولت آمریکا همچنان از تسهیل نقل و انتقال پول به ایران می ترسند، دهلی نو در حال بررسی ایجاد یک مکانیزم پرداخت پول برای تجارت با ایران است.

دوناد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی را که منجر به لغو تحریم های هسته ای علیه این کشور شده توافقی بد خوانده و دولت وی تحریم های جدیدی را علیه تهران وضع کرده است.

در دوران تحریم های قبلی، هند یک طرح تهاتری قابل قبول برای واشنگتن را طراحی کرده بود که اجازه می داد دهلی نو بخشی از پول نفت ایران را از طریق یک بانک کوچک دولتی (یو سی او) به روپیه به تهران پرداخت نماید.

شرکت های هندی در آن زمان قادر بودند پول کالاهای صادراتی به ایران را از طریق پول نفتی که به روپیه در نزد بانک یو سی او سپرده گذاری می شد دریافت کنند و بدین ترتیب این حساب موجب تداوم مبادلات تجاری بین ایران و هند می شد.

اما از زمان لغو تحریم ها در سال گذشته، میزان موجودی این حساب به میزان 90 درصد کاهش یافته و تنها به 20 میلیارد روپیه (305 میلیون دلار) رسیده است، زیرا پالایشگاه های هندی پرداخت پول نفت ایران به یورو را از سر گرفته اند.

در حالی که دولت فدرال و بانک مرکزی هند با پرداخت پول نفت ایران به یورو که ارز مورد ترجیح ایران است موافقت کرده اند، اما آنها با پرداخت پول مبادلات تجاری در جهت برعکس به سایر ارزها موافقت نکرده اند و این موجب شده تا صادر کنندگان با دشواری مواجه شوند.

آر کی تاکار، رئیس بانک یو سی او گفت: «ما در حال کار بر روی مکانیزمی با استفاده از یورو هستیم و به دنبال یک بانک متناظر مشترک در اروپا هستیم تا به عنوان واسطه برای ایران و هند عمل کند.»

وی افزود: «سیستم پرداخت به یورو هنوز اجرایی نشده است.» دولت هند در تلاش برای یافتن یک راه حل است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس