کد خبر 703644
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
داعش

داعش در پی از دست دادن بخش زیادی ازمناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه به راهبرد جدیدی به نام «زمین سوخته« متوسل شده و تخریب زیرساخت‌های اقتصادی این دو کشور را در اولویت قرار داده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المسله، گروه تروریستی داعش به دلیل از دست دادن بخش زیادی از مناطق تحت اشغال خود در سویه وعراق، به راهکار جدیدی به نام «زمین سوخته» متوسل شده است و بر این اساس  تخریب زیر ساخت های این دو کشور را در اولویت عملیات خود قرار داده است.

در همین ارتباط سه هفته پیش هنگامی که نیروهای ارتش سوریه و نیروهای متحد آن تحت پشتیبانی هواپیماهای روس وارد شهر تاریخی تدمر شدند، داعش به تخریب چاه های نفت و گاز متوسل شد.

تخریب زیرساخت های اقتصادی در سوریه

داعش در مقاله ای که در مجله رسمی خود به نام «النبأ» (خبر) منتشر کرد، اعلام داشت: «مبارزان ما باید دامنه عملیات خود علیه زیرساخت های اقتصادی را گسترش دهند تا دولت های مرتد نتوانند از منابع موجود بهره برداری کنند».

این راهبرد که داعش در پیش گرفته است، دولت بغداد و دمشق را به طور همزمان با دو چالش رو به می کند به این ترتیب که از یک سو آنان را از درآمدهای حاصل از نفت و گاز محروم می کند و از سوی دیگر ارائه خدمات به مردم در مناطق تخریب شده ای را که از اشغال داعش آزاد می شود، سخت می کند.

نابودی آثار تاریخی تدمر

البته عملیات خرابکارانه داعشی ها به میدان های نفت و گاز محدود نماند، بلکه آثار تاریخی شهر تدمر واقع در 200 کیلومتری شمال شرق دمشق را نیز در برگرفت تا جایی که داعش برخی آثار باستانی و ارزشمند این شهر را پیش از آزادسازی آن به دست نیروهای ارتش سوریه، نابود کرد.

در این میان داعش بیش از تخریب آثار تاریخی بر نابودی زیرساخت های اقتصادی تاکید دارد.

در این میان کارشناسان بر این باورند، داعش که پیش از این یک سوم خاک عراق و بخش های زیادی از سوریه را به اشغال خود در آورده و در سال 2014 از تشکیل به اصطلاح «خلافت» خبر داده بود، اکنون به دلیل حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق و نیز حملات هوایی روسیه در سوریه در وضعیت دشواری به سر می برد.

این وضعیت داعش در حالی است که نیروهای عراقی در نبرد آزادسازی موصل پیشروی قابل ملاحظه ای داشته اند، حال آنکه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش پیش از این در آنجا اعلام خلافت کرده بود.

شکست داعش در تدمر و محاصره در الرقه

در سوریه نیز علاوه بر شکست تروریست های داعش  و از دست دادن تدمر، اکنون این گروه  خود را در محل استقرار اصلی خود در سوریه یعنی الرقه در محاصره می ببیند.

در این ارتباط جعفر الابراهیمی مشاور امور زیربنایی دولت عراق گفت: داعش از سال 2014 با تخریب زیر ساخت های عراق، 30 میلیار دلار به آن ضرر وارد کرده است و اکنون سیاست تخریب گسترده تاسیاسات و کارخانه ها و نیز زیر ساخت های اقتصادی را در پیش گرفته است که هدف از این اقدامات وارد آوردن ضرر اقتصادی هرچه بیشتر به عراق است.

وی افزود: می توانم با اطمینان بگویم که داعش دست کم 90 درصد زیر ساخت ها و تاسیاست صنعتی در مناطق تحت اشغال خود در عراق را تخریب کرده است به اضافه اینکه کارخانه های شکر وسیمان را نابود و تجهیزات آن را به سوریه منتقل کرده است.

در همین ارتباط «علی غانم» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) اظهار داشت: داعش بیش از 65 درصد از کارخانه گاز حیان را از بین برده است.

این در حالی است که میدان گازی حیان در استان حمص، روزانه سه میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس