حمیدرضا ترقی

به گفته حمیدرضا ترقی، مردم از مسوولان انتظار دارند که وضعیت معیشت آنها را بهبود ببخشند نه اینکه دائم بگویند «نمی گذارند» و « نمی شود».

سرویس سیاست مشرق - مشاهده مشکلات اقتصادی جامعه و دغدغه رفع آن نیروهای انقلابی را به فکر شکل دهی مدلی برای رسیدن به وحدت انداخته است؛ مدلی که منجر به تاسیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب شد که سازوکاری منحصر به فرد از کار حزبی و مشارکت عمومی در روندهای سیاسی شد. در همین زمینه، به سراغ حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، از جمله مشارکت کنندگان در سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب، رفتیم تا نظر وی را جویا شویم. این فعال سیاسی معتقد است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای حل مشکلات، مستلزم رسیدن به مقام‌های اجرایی در کشور خواهد بود بنابراین برای بهبود وضعیت کشور باید در وهله اول بتواند مسئولیت‌های  اجرایی را در کشور بدست بگیرند؛ با این تعبیر آنها باید ساز و کار را به گونه‌ای طراحی کنند که پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری باشند. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

*جناب آقای ترقی به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید که نظر شما در مورد تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب چیست و چگونه می‌توانید وحدت پایدار را از طریق این ساز و کار دنبال کنید؟

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی همانگونه که هیات موسسان آن اعلام کرده بودند ایجاد ظرفیتی جدید برای مبارزه با فقر، فساد، تبعیض و همچنین دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده بنابراین تشکیل این جبهه یک فرصت عظیم می‌تواند برای نیروهای انقلابی و ارزشی ایجاد کند که البته باید حرکت چنین جبهه‌ای یک حرکت مستمر باشد و برای کشور نیز برنامه ارائه دهد.

* یعنی خود جبهه علاوه بر بررسی برنامه‌های انتخاباتی و تعیین کاندیدا و امثالهم، دارای برنامه‌ای مجزا و فراتر از رقابت های انتخاباتی باشد؟

بله؛ جبهه باید اهداف و سیاست‌های کلی را تدوین کند و برنامه‌های نامزدهای مورد ارزیابی خود را براساس همین سیاست‌های کلی بررسی کند؛ بنابراین اینکه کاندیدا هر کدام خودشان جداگانه برنامه‌هایشان را به جبهه ارائه دهند وظیفه تدوین اهداف و سیاست‌های کلی را از دوش جبهه برنخواهد داشت.

با توجه به برگزاری یک عمومی و برخی مجامع استانی و نشست های مشورتی، در مجموع به نظر شما جبهه چقدر توانسته در جذب مردم موفق عمل کند و ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

نخستین مجمع عمومی جبهه در پنجم اسفندماه برخی چراغ‌های سبز برای موفقیت آن را به نمایش گذاشت چرا که جلب اعتماد مردم توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی لازمه موفقیت آنان در عرصه‌های مختلف است. چرا که هر جریان جدید برای جذب افراد به سمت خود و انجام فعالیت در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ... نیازمند جلب توجه مردم است که این امر با تبیین مواضع و نحوه سیاست‌گذاری خود درباره برآورده ساختن مطالبات مردم، مبانی فکری‌ و ارائه راهکارهای اساسی و عقلانی برای حل مشکلات کشور محقق می‌شود.

*این اقداماتی که ذکر کردید چگونه توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار است پیگیری شود؟

 امروز جبهه با ایجاد شبکه‌سازی در استان‌ها علاوه بر ظرفیت 50 هزار نفری توانست 3 هزار نفر از نمایندگان آنان را به تهران بیاورد و ساز و کار کهنه و منسوخ شده از بالا به پایین را در هم شکسته و با وارونه کردن آن، ظرفیت اجتماعی خود را در تصمیم‌گیری‌های اساسی و مهم کشور دخیل کند. امروز بدنه اجتماعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تا تعیین نامزد واحد برای جبهه موثر خواهند بود و آنها هستند که رای می‌دهند؛ افرادی که در مرحله اول و سپس در مرحله دوم و در نهایت مرحله سوم باید در صحنه بمانند و به رقابت بپردازند و وظیفه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی این است که بر ساز و کارها نظارت کند.

*به نظر شما جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عملا از چه زمانی می تواند باری از دوش مردم بردارد و گره ای از مشکلات مردم باز کند؟

مسیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای حل مشکلات، مستلزم رسیدن به مقام‌های  اجرایی در کشور خواهد بود بنابراین برای بهبود وضعیت کشور باید در وهله اول بتواند مسئولیت‌های  اجرایی را در کشور بدست بگیرند؛ با این تعبیر آنها باید ساز و کار را به گونه‌ای طراحی کنند که پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری باشند چرا که فقط با در اختیار گرفتن قدرت می‌توان به مناسب اجرایی دست یافت و در این مرحله است که می‌توان مشکلات مردم را با سرعت بیشتری دنبال کرد.

*و فکر می کنید چگونه می توانیم این هدف مهم را عملی کنیم؟

در پاسخ به سوال نخست شما مبنی بر اینکه چگونه می‌توان به وحدت پایدار دست یافت نیز عرض کردم و باید بگویم که همه باید منیت‌ها را کنار بگذارند و برای حل مشکلات معیشت و دغدغه‌های مردم تلاش کنند. اختلافات جزیی و تفاوت سلیقه امری طبیعی است بنابراین باید با مدیریتی ساماندهی شده در شرایط فعلی به سمت یک کاندیدای واحد در انتخابات وارد شد.

*حزب مؤتلفه اسلامی به عنوان یک حزب قدیمی اصولگرا چه برنامه ای برای رسیدن به وحدت دارد و در این مسیر چگونه عمل خواهد کرد؟

در نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای اسلامی دبیرکل حزب و جناب آقای بادامچیان حضور داشتند و جناب آقای میرسلیم هم که کاندیدای حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری است در ساز و کار لیست انتخاباتی جبهه مردمی برای رسیدن به 10 کاندیدای  اولیه قرار داشت و ما همواره تاکید داشته‌ایم که با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هماهنگ خواهیم بود که البته من در گذشته هم گفته بودم که احتمال زیادی وجود دارد که در صورت موفقیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ما هم یک کاندیدای مشترک با آنها معرفی کنیم و حزب موتلفه اسلامی نیز از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان ظرفیت جدید در حوزه سیاسی کشور حمایت می‌کند چرا که این جبهه نیروهای پراکنده شده را جمع کرده و در تشکیلاتی گرد هم آورده که به نفع انقلاب است.

*با معرفی برخی اسامی به عنوان 10 نفر یا 14 نفر از کاندیداهای جبهه مردمی که البته هیچ گاه هم به صورت رسمی از سوی جبهه مردمی اعلام نشد و در حد گمانه زنی رسانه ای باقی ماند، اما ما امروز شاهد تخریب‌های سنگین از سوی رقیب و همچنین از سوی افرادی نزدیک و منتسب به دولت هستیم. به نظر حضرتعالی، جبهه مردمی نیروهای انقلاب چه برخوردی باید با این موج های مخرب داشته باشد و در عمل چه برخوردی خواهد داشت؟

اینکه رقیب از بدو آغاز فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی دست به تخریب زده است نشان از تاثیرگذاری این جبهه دارد. بنابراین تخریب‌ها نمی‌توانند این جبهه را در مسیری که در پیش گرفته دلسرد کند. جبهه مردمی باید بداند کار سنگین و بزرگی را رقم زده است و به تخریب‌های بی‌اساس رقیب هم توجه نکند. معتقدم که باید به جای صرف کردن وقت برای پاسخگویی به این تخریب‌ها همه تلاش خود را در جهت وحدت هرچه بیشتر بین نیروهای انقلابی صرف کنیم تا بتوانیم انشاءالله در سال 96 با یک کاندیدای واحد با رقیت به رقابت بپردازیم. امروز جای پاسخگویی به تخریب‌ها نیست بلکه ما پاسخ خود را پای صندوق‌های رای و انشاءالله پس از نتیجه به رقیب خواهیم داد.

*جناب آقای ترقی به نظرتان نامزدهای انتخابات باید در شرایط فعلی بر روی چه مسائلی تمرکز داشته باشد و مهمترین دغدغه های جبهه مردمی نیروهای انقلاب کدام است؟

ایجاد رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم؛ این مهمترین مساله‌ای است که باید کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروی انقلاب اسلامی در دستور کار خود قرار دهند؛ ما فرصت برای غر زدن و اینکه برخی بگویند "نمی‌گذارند" و "نمی شود" نداریم. مردم از ما انتظار دارند که وضعیت معیشت آنها را بهبود ببخشیم و در جهت رفاه آنان تلاش کنیم. شما در جامعه شاهد هستید که چقدر بیکار در خانواده ها وجود دارد؛ مردم از شرایط فعلی ناراضی هستند و باید شرایط عوض شود. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مردم به خاطر عشق به نظام و ولایت 22 بهمن ماه به خیابان‌ها آمدند اما این به معنای رضایت کلی از مسئولان نبود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کارامان HK ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    4 0
    جان مادرم، من به روحانیون در هیچ انتخاباتی دیگه رأی نمیدم! رفسنجانی خاتمی روحانی دیگه ازشون میترسم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس