سود اجرای برجام

از ۲۷ دی‌ماه پارسال که برجام اجرا شد، بیش از ۴۰۰ روز گذشته، بر اساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای کشور حداقل روزی ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، حال سؤال این است که این پول کجا خرج شده است؟

سرویس سیاست مشرق - برجام در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۴ اجرایی شد و هم‌اکنون بیش از یک سال از تصویب برجام می‌گذرد. در این‌یک سال دولت وعده‌های زیادی برای گشایش اقتصادی به مردم داده است. این وعده‌ها تا جایی پیش رفت که برخی از مسئولین و نزدیکان دولتی ادعا کردند در صورت عدم اجرای برجام در هر روز خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌شود.

ترکان و ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری عدم اجرای برجام

«من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است اما اگر همان نمایندگان بدانند که ۱۰۰ میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری، قطعاً وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند.» این جملات را اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ و در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود.

 مشاور ارشد رئیس‌جمهور در ادامه در مورد حل مشکلات کشور توسط برجام گفته بود: «من تردیدی ندارم اجرای برجام تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. حال که برجام از سد کنگره آمریکا و مخالفان ایران در کنگره گذشته، شایسته است نمایندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسی برجام را در مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانند تا جلوی ضرر روزانه ۱۰۰ میلیون دلاری اقتصاد کشور را بگیرند.»

این روزنامه نیز با تیتر: «هزینه اجرایی نشدن برجام در گفتگو با ترکان: هر روز تأخیر ۱۰۰ میلیون دلار ضرر» مانند دیگر رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی با آب‌وتاب ویژه‌ای به این موضوع پرداخت.

سیروس ناصری و ادعای خسارت ۱۵۰ میلیون دلاری

سیروس ناصری، عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود ادعا کرد: «روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار هزینه تأخیر در اجرای برجام است.»

تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر ۱۵۰ میلیون دلاری تأخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و موافقان دولت شد از جمله تیتر اول شرق و خبرگزاری ایرنا (ارگان دولت) و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولتمردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز ۱۹ مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تأخیر در اجرای برجام را روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

تأخیر در برجام و مشکلات اقتصادی

رئیس‌جمهور در همایش صنعت و تجارت در مهرماه ۱۳۹۴ نیز به‌گونه‌ای به این موضوع پرداخت که روزنامه ایران (ارگان دولت) با تیتر یک خود را به آن اختصاص داد و نوشت: «تأخیر در اجرای برجام برای اقتصاد مشکل‌ساز است.»

روحانی در آن همایش گفته بود: «از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فرا خواندم چراکه سه‌ماهه اول امسال نشان می‌داد که به خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم.»[۱]

خلاف‌گویی و تناقضات روحانی درباره رفع همه تحریم‌ها

روحانی در ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ آب پاکی را روی دست ایرانیان ریخت و درباره عدم اجرای برجام گفت: سؤال می‌کنند آیا همه تحریم‌ها پایان‌یافته؟ البته که نه.

وی گفت: ما در یک بخش و جاده که همان حوزه هسته‌ای است در صورتی که دشمن بدقولی نکند، موانع و تحریم‌ها را برداشته‌ایم و در جاده‌های دیگر همچنان مشکل وجود دارد و راه طولانی در پیش داریم. [۲]

این اظهارنظر خلاف واقع روحانی و اذعان به عدم اجرای برجام توسط آمریکا در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۵ پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است، اظهار داشت: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

وی افزود: تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجادشده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دومنظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به‌صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود. [۳]

سود یکساله اجرای برجام کجا هزینه شده است؟

اکنون از ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ که برجام اجرا شد، بیش از ۴۰۰ روز گذشته است. بر اساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور از ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار و گاهی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن اقل آنچه عنوان شده از روز اجرایی شدن برجام باید رقمی معادل ۴۲.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد دلار نصیب دولت شده باشد که اگر آن را با دلار ۳۸۰۰ تومانی تبدیل به تومان و ریال کنیم، معادل ۱۶۲.۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزار میلیارد تومان و ۱.۶۲۶.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد شد؛ بنابراین مسئولان دولتی ضروری است پاسخ دهند این سود بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حاصل از اجرای برجام در ۴۲۸ روز گذشته خرج چه شده است؟

این پول بیش از چندین برابر بودجه عمرانی تخصیص داده شده کل کشور است. این در حالی است که کل بودجه یارانه نقدی یک سال مردم حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است که دولت همواره بابت پرداخت یارانه‌های مردم از کسری یارانه‌ها شکایت کرده و آن را مصیبت عظما نامیده است. با وجود چنین درآمدی پس از برجام دولت نباید برای کارهای عمرانی و یارانه مردم دچار مشکل باشد.

 


[۱] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۶۴۸۲۷۵/

[۲] -https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۵/۱۲/۱۸/۱۳۴۹۲۵۱

[۳] -http://www.mashreghnews.ir/news/۶۱۲۰۳۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • عباسي US ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    تا ميتوانيد اين دولت خدوم را خراب كنيد تا مردم ذات پليد و كثيفتون رو بهتر از قبل بشناسند...نايجه عكس خواهد داد ان شأ الله
    • . IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      74 20
      لازم نکرده مشرق خراب کنه ما خودمون عقل و شعور و چشم داریم و همه چیز رو دیدیم ..
    • مهدی از قم IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      47 13
      چقدر شما با فرهنگ و ادب هستید؟؟؟؟شما اول یه سری به مردم بزنید تا معنی دولت خدوم را بفهمی.
    • بهنام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      30 14
      دقیق برام توضیح بده کجای این مطلب بر اساس ادعا شما راستگویان خراب کردنه؟و کجای این محاسبات بر اساس ادعا خودتون دروغه؟
    • لبخند علوی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      29 15
      پس این همه آدامس با کدام پول وارد شده ؟ پس با کدام پول کالای استراتژیکی به نام مربا وارد کردیم !!؟
    • سیب IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      41 6
      منم موافقم. پولای پسابرجام دست احمدی نژاده، همش تقصیره احمدی نژاده
    • حسین PL ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      26 6
      اگر منظورت خدمت به فرانسه هست بله واقعا خدوم هست دولت. هواپیما، خودروهای ضعیف فرانسوی ، مخابرات, صنعت هتل و توریسم، فروشگاههای عظیم زنجیره ای، گلوگاه واردات پوشاک و اقلام ورزشی ، تعداد بسیار بالایی از صنایع سنگین و ........ به طور بسیار وحشتناک و حیرت انگیزی توسط فرانسوی های بی وجدان قبضه شده.
    • Mousavi IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      24 8
      ای بابا اینقدر از این دولت بدی و کجی دیدیم که این پیش اونها هیچ هست. در واقع من فکر میکنم اینقدر درآمد اصلا وجود نداشته. رک و پوست کنده بگم، آقایون صداقت نداشتند! هر چی قبلا شنیدید فرض کنید صحبتهای «گربه نره و روباه مکار» بوده به «پینوکیو» برای متقاعد کردنش به کاشت سکه به امید درخت سکه!!! سراب برجام!
  • امیر IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    35 54
    متاسفانه به صورت حریصانه ای دروغ می گویید. گاهی سود در ضرر بیشتر نکردن است. جالب است که این مطالب ساده را متوجه نمی شوید.احتمالا باید از نحوه هزینه کرد میلیاردها دلار پول در دولت مطلوبتان مطلع باشید که صدایی از شما در نمی امد.
    • نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      25 9
      شما که مثل راستگویان تجسم صداقتید به همین دلیل هم خیلی به خودتون افتخار میکنید حریص هم ذخایر انقلاب هستند البته فقط در خدمت رسانی های بی شائبه شان حریصند!!!
    • مهدی از قم IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      26 13
      متاسفانه به صورت باورنکردنی در مقابل فهمیدن مقاومت میکنید.چرا اینقدر مذبوحانه تلاش میکنید تا این افراد را توجیه کنید؟؟؟؟اولا اگر کشوری با این سرعت در حال ضرر دادن بوده باشد و بعد جلوی این ضرر گرفته شده باشد باید سر 6 ماه زیرو رو شود که نشد هیچ اوضاع صد پله بدتر شد.واقعا الان خیلی مشکله که بفهمی این هم شانتاژ رسانه های زنجیره ای بوده است؟؟؟؟؟؟دوما کارهای عمرانی که دولت قبل کرد این دولت و دولت اصلاحات و سازندگی در رویا هایشان هم نمیبینند.سوما رسانه های مربوط به جناح انقلابی نشان داده اند در هر دولتی انتقاد وارد باشد انتقاد میکنند نمونه ان هم همین مشرق که بیشترین انتقاد ها را به دولت قبل کرد.به شما هم توصیه میکنم از توهم بیرون بیایید
    • محمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      2 2
      تیکه خیلی سنگین بود برید بخوابید
  • یه دانشجو IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    رفته تو جیب ذخایر انقلاب از جمله حسین فریدون!!!!!!!!!!
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      26 20
      اولا کذب است که این همه برجام پول اور بوده است ثانیا پول هایی هم که آمده است خرج اسراف و چیزهای کم اهمیت شده است
    • عابد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      21 11
      درود بر تو
    • محمد عباس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      31 9
      عزیزم ذخیره انقلاب که رئیس صندوق توسعه جناب صفدر حسینی بودند فکر کنم با حقوق ماهیانه بالای 50 یا 60 میلیون تومان به اضافه با وام 300 میلیونی با بهره یک درصد که در فیش حقوقی اش حتی برای اوقات فراغت فرزندانش حقوق مخصوص در نظر گرفته شده بود
  • ع IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    20 26
    آقایون می فرمایند به این مقدار جلوی ضرر رو گرفته ن! نه اینکه حالا بیاین طلبکارشون بشین که کو کجاست این مقدار درآمد؟
    • محسن IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      5 10
      بله دقیقا همین طوره. متاسفانه عدّه ای برای تخریب دولت حاضرن حتی درک و فهم خودشونو زیر سوال ببرن!
    • حجت IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
      0 0
      اگه ضرر نمی کنیم پس پولش باید موجود باشه. بفهم چی می گی بعد رحرف
  • محمود IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    11 18
    تو جیب امثال شماست !
  • موغان IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    85 16
    جیب اقازاده ها
  • احمد IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    9 9
    اگر دولت بر باور غلط خود اصرار داشته باشد و همچنان در حفظ قوانین ومقررات ضد تولید اصرار کند وخود را قیم ملت بداند . البته نه ده دولت بلکه هزار دولت دیگر نیز قادر به ایجاد تولید نخواهد بود. اقای روحانی تفکر غلط این که دولت باید کار درست کند را باید دور بریزید . ملت باید کار کند .مقررات ضد تولید را دور بریزید . انحصار ایجاد نکنید .اجازه بدهید هر متخصص و کارشناسی با توجه به اموزشی که فرا گرفته است بدون تشریفات کار کند تا هم رقابت سالم ایجاد شود وهم انحصار نباشد بطوری که مجوز کار قیمت بیدا نکند .چرا باید مجوز داروخانه در تهران ۳۰۰ تا ۹۰۰ میلیون ارزش داشته باشد ایا این انجصار نیست . داروخانه ای که ۹۰۰ میلیون مجوزش خریدار دارد روزی حدود ۱۰ میلیون فروش دارد که خود این فروش بالا در کیفیت کار ان خدشه وارد می کند . چرا باید برای گرفتن هر مجوزی در مورد هر محصول جدید فرمول و روش ساخت ان باید متصدی ذیربط داده شود ؟ ایا ممکن نیست مورد سوء استفاده واقع شود؟ چرا برای خدمت رسانی به نقاط محروم به متخصصسن امتیاز نمی دهید ؟ مانند نگرفتن مالیات و حق بیمه کارگر و دادن زمین و کمک های مالی و۰۰۰۰. چرا از کارمندان نمی خواهید بجای نشستن در ادارات به میان مردم بروند ودر رفع مشکلات به مردم کمک کنند ؟ مثلا اموزش کشاورزی و دامداری وحتی اموزش نظافت و۰۰۰۰.چون مثلا کارگران بربری موقع خوردن غذا روی محل درست کردن خمیر های بربری می نشینند. یا چرا نباید عمل کرد مدیران ارزیابی شود ؟ چرا مدیرانی که ناتوان و نالایق بودند کنار گذاشته نمی شوند .و۰۰۰۰۰۰۰. بله و صد البته اگر بهمین روش ما خوب عمل کردیم و ما از همه بهنر می دانیم ادامه دهید هزار دولت دیگ هم مشکلات کشور را حل نمی کند
  • آرین IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    11 8
    اشتباه نوشتین.42800 میلیون دلار درسته, نه ۴۲.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد دلار. 6 صفر اضافه نوشتین یا حداقل صفر های بعد از ممیز رو پاک کنید. این مبلغ معادل حدودا 3 سال بودجه کل کشور است. سر عدد که دعوا نداریم. بهتر بود با مشورت چند اقتصاددان موضوع رو تحلیل می کردین. در ضمن موضوع سود کردن و ضرر نکردن رو اشتباه گرفتین.(سفسطه می کنید.)
    • .... IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      13 8
      اشتباه سر تا ته این دولته
    • فارسی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      2 4
      تو الان مشکلت رقم هاست! بی خیال!!!
  • او IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    17 14
    اگه حساب کنی ، با این مقدار پول به هر نفر خالص، 2 میلیون تومن پول میرسید. ........ اما جدا از شوخی ، با این پول هم میشد همه ی بیکار ها رو شاغل کرد هم همه ی کپر نشین ها رو خونه دار کرد و هم 50 تا جنگنده گرفت تا با اون دشمنا رو بترسونیم . حیف!
  • محمد IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    22 9
    ای بابا کجای کارین؟اصل موضوع فریب بود،فریب
  • فدايي علي ع IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    14 15
    احسن همين كه قبول داريد برجام سود داشته خوبه ولي همينو با جديت پيگيري كنيد تا معلوم بشه چرا مردم محروم و نامحرم از اين مبالغ هستند؟
  • مسعود US ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    22 12
    اصلا مگه برجام سودي هم داشت!؟ :))
  • دانیال IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    19 14
    آقای روحانی راست می گویند برجام فواید زیادی داشته اما سوال این است برای چه کسانی؟ برای پاسخ به این سوال باید به عملکرد برجام دقت کرد به گشایشهایی که مدام میفرمایند شده دقت کرد باید دید این گشایشها تا به حال به نفع چه کسانی بوده مردم یا دشمنان مردم؟
  • .... IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    21 22
    چرا شما که اینقدر حسابتون خوبه واسه احمدی نژاد و دوستانش که میلیاردها دلار نابود کردن حساب نمیکردین لااقل جمع اختلاس دوستانشونو حساب کنین البته به میلیارد دلار
  • ناشناس IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    21 18
    از یه طرف می گید برجام هیچ سودی نداشته از طرف دیگه می پرسید این همه سود حاصل از اجرای برجام کجا رفته از قدیم گفته اند دروغگو خودش خودشو رسوا می کنه
    • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      8 8
      دوست عزیز!!!!!!!!!!!! شما متن رو با دقت مطالعه کنید لطفا میبینید که داره میگه اگر دولت میگه اینقد سود داشته حالا کجا خرجش کردید پس که هیچ اثری از اون در جامعه روئیت نمیشه؟!
    • هامون IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      7 8
      نه جناب ، باید معلوم بشه که دل بستن به برجام اشتباه بود ، نه چیز دیگر
  • برجام جون IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    10 11
    ذخیره انقلاب صفدر جون داره نگهداری می کنه
  • علیپور IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    19 12
    واقعا آقای روحانی چطوری میخواهی بیایی انتخابات 96؟؟؟؟؟ ایا هنوز صد روز شما نشده؟و؟؟ ما که فراموشی نگرفتیم شما قول دادید صد روزه مشکلات اقتصادی کشور را حل کنید چی شد؟؟؟؟؟؟ قربان عالیجناب در جهان امروز لیبرالیسم نظریه شما و اقای هاشمی به موزه تاریخ سیاسی رفته با این نظریه نمی شه کشور را اداره کرد
  • مومنی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    14 9
    ادب مرد به از دولت اوست. چرا خرابی ها بچشمتان نمی اید.با توهین کردن چیزی به کسی اضافه نشده که مشرق وفارس وتسنیمو....بجایی برسونه.
  • فقر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    10 5
    هاپولی ،
  • amir IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    6 6
    وزرای میلیاردی خود رییس محترم جمهور خونه های 50 میلیاردی فکر کردی چطور ساخته میشه
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    18 12
    مگه شما گفتین 800میلیارد درآمد نفتی در دولت قبلو کجاخرج کردین ؟؟؟
    • !!!!!! IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      6 8
      جالبه یه دروغی میگید مدام هم بهش استناد میکنید اگه یه همچین مقداری میخواست گم بشه بالاخره از یه جایی بیرون میزد آقای دروغ پرداز
  • ایرانی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    13 10
    ظاهرا دولت تدبیر و امید به مردم دروغ گفته . واقعا این دولت بدترین عملکرد را از نظر اینجانب داشته . امید وارم در انتخابات پیش رو فردی اصلح و شایسته به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود . والسلام .
  • سرخوش IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    7 8
    وقتی من می گم تریلیون تریلیون پول کشور کجا می ره هیچکس منتشر نمی کنه به خدا قبل از اینکه شما رسانه ها بگید ما مردم هر روز بهش فکر می کنیم بابا تو فقط مالیاتی که روی قبض های 4 گانه دریافت می کنن رو برای 80 میلیون حساب کنی یه رقم نجومی می شه که معلوم نیست کجا غیب می شه. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1 میلیون حقوق مدیر عامل بانک فلان 500 میلیون!
  • سعید IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    12 13
    برای ضرر هایی که تو گذشته کشور به خودش دیده خرج شده
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    10 11
    پس مدیران چگونه امرار معاش کردن .با پنج میلیون که نمیشه زندگی کرد
  • محسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    5 6
    خب معلومه دیگه...تو جیب خودشون رفته..این چه سوالیه
  • حسن IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    7 8
    یه چیزایی گفتند برجام رو به ملت قالب کنند بعد هم دوباره رای جوانها را برا خودشون جمع کنند که این کار هم انجام شده. ما هرچی می کشیم حقمونه.
  • حسین IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    10 9
    آقای روحانی شما برای کار تبلیغات مناسب بودی نه ریاست جمهوری لطفآ دیگر وقتت را هدر ندهید
    • تدبیر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      8 9
      عزیز افراطی تا حالا چی کار کردی واسه نظام؟اصلا در حدی هستی که در مورد دکتر روحانی بزرگ اظهار نظر کنی؟
  • ج IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    6 7
    حیف است بگوییم آقایان!!! آنقدر دروغ گفتند که خودشان دروغهای خودبافته را باور کردند.
  • کارشناس ارشد بیکار IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    7 7
    در آمد دولت قبل که بلوکه شده بود تو حسابهای کشورهای خارجی ، واسه خودشون خرج کردن ، وعده صد روزه رو به شیوه دیگه ای بیان میکنن این آقایون همیشه دارن حرفهاشون مبهم باشه و هرگونه که دوست داشته باشن ترجمه بکنن، موقع حساب و کتاب میشه فورا میگن منظور ما این نبود
    • .... IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      10 4
      ازبیکاری رفتی ارشد هم گرفتی اول میدیدی میتونی که کارشناسیت کارپیداکنی بعد ارشد رو میگرفتیییی.
  • تدبیر IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    8 5
    صرف نگه داشتن پراید رو همون بیست تومن،دلار رو همون چهار تومن(البته دلار تا ۴۵۰۰رفت بالا و داشت تا صد هزار تومن هم میرفت که دولت کبیر تدبیر و امید قیمتو اورد زیر چهار تومن چهارسال نگه داشت)،پر کردن خزانه خالی!،پرداخت یارانه ها که از خزانه پرداخت میشد نه از درامد! ، به راه انداختن تمام دستاوردهای متوقف شده و هزاران مورد دیگه اصلا مگه از نظر شما برجام سود داشته؟.من که یک افراطی ام و فقط سایت شما رو میخونم فکر میکردم هر چی جوامع بشری از دوران نوسنگی به بعد ضرر کردن از برجام بوده.باور کن.
    • .... IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      2 5
      این حیله ها تنها از اذهان پریشان تراوش میشود
  • حسين IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    16 10
    در يك كلام فقط ملت 4سال مسخره شدن.حالا كه به اين 4 گذشته نگاه میکنم مسخره است،حل مشكلات در صد روز،عزت دادن به پاسپورت ایرانی،روابط حسنه با همسایگان،اشتغال زایی،چرخ سانتی فیوژ بچرخه،چرخ زندگی مردم هم بچرخه و.... دقیقا توی همین مباحث افتضاح بود...فقط خیلی خوب به مردم خودش توهین میکرد.
  • سرباز اسلام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    15 9
    افساد طلبان مشتنی احمق زودباور اسلام ستیز بیشتر نیستن .
    • اسکل IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      5 2
      تو خوبی :)))
  • محسن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    4 3
    با سلام، شما که این سوال راپرسیده اید، کاش سوال دیگری را هم مطرح می کردید: پولهایی که امریکا بعد از توافق هسته ای به ایران برگرداند کجا رفت؟ آیا به دولت که متکفّلِ هزینه های کشور است داده شد یا به جاهای دیگر رفت؟ به کجاها؟
  • نادان IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    7 4
    توجه توجه توجه توجه این دولت را باید دولت شعار و آمار کذب نامید مردم بزرگ ایران آگاه باشید که این دولت دردی از شما دوا نکرده و نمیکند
  • سجاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    4 2
    من حتی بلد نیستم این عدد رو بخونم!
  • فارسی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    3 5
    اولا عشق این دولت رو ندارم و هیچم خوشم نمیاد طرفدار این دولت و اون دولت و کلاً این مضخرفات باشم. دوماً مشرق داره چرت میگه. کدوم پول؟ ۱۶۲.۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزار میلیارد تومان رقم صرفه جویی شده هست، رقم بدهکاری کشور در صورت ادامه ی روش قبلی. پولی اضافه نشده بلکه رقمی هست که از بدهکاری کشور جلوگیری شده.
  • mohsen IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    7 1
    همتون دستتون تو یه کاسس.تا مردمو به خاک سیاه نشونید آروم نمی شید.احتمالا سفره کمی آنطرف تر پهن گشته است....
  • بابک IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    4 3
    شماها خودتان خسته نکنید ،لطفا هر دو جناح از سر شب تا صبح با هم دو مینو بازی میکنند،بعدش مردم با این اعداد ریاضی گذاشتن سر کار،که غصه بخورند و سکته بکنند،
  • اصلاح طبب IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    4 3
    هه هه هه یه سری دروغ گفتیم که برجام امضا بشه بارمون رو ببندیم الان هم دماغ سوخته می خریم
  • حسین IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    3 2
    ای بابا پرسش و پاسخ چه صیغیه اجازه بدین یه قرون هم ما حرف بزنیم انگار با دیوار حرف میزنیم هر چی بگیم بدتر میشه هیچ کس هم جواز گو نیست به قول این دولت صندوق پولو خالی تحویل ما دادن
  • حسین IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    6 4
    عزت نفس ایرانی با برجام از بین رفت! البته هیچ کس از از این دولت بفکر عزت نفس نسیت! من به عنوان جوان نسل سوم تا 92 احساس غرور میکردم میشنیدم جوانان دانشمند ما در علوم هسته ای و فناوری نانو و هوا فضا حرف واسه زدن داره واسم هم فرقی نمیکرد که زمان کدوم دولت یا کدام جناحه!! متاسفانه 4 ساله در علوم نوین درجا که نمیزنیم هیچ در حال پس رفت هم هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس