سازمان سیا

تحلیلگر اسبق سیا در مسائل خاورمیانه در یادداشتی از طرح‌هایی آمریکایی برای تغییر حکومت ایران به عنوان «افسانه» یاد کرده و نوشته که با سیاست فشار نمی‌توان رفتار ایران را تغییر داد.

به گزارش مشرق، پائول پیلار، تحلیلگر اسبق سیا در مسائل خاورمیانه در یادداشتی در پایگاه نشنال‌اینترست از طرح‌هایی آمریکایی برای تغییر حکومت ایران به عنوان «افسانه» یاد کرده و نوشته که با سیاست فشار نمی‌توان رفتار ایران را تغییر داد.

پیلار می‌نویسد: «برخی افسانه‌های افراطی درباره ایران ظاهراً هرگز تمامی ندارند. یکی از این افسانه‌ها که ارتباط خاصی با سیاست آمریکا دارد این است که تغییر حکومت انقلابی ایران در آینده نزدیک محتمل است و با اندکی فشار بیشتر از بیرون جمهوری اسلامی ایران فرو پاشیده و با نظامی مطلوب‌تر برای ما جایگزین خواهد شد.»

پیلار با یادآوری اینکه این، تفکر غالب در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده نوشته است: «چندین سال عدم دستاورد در اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌حاصلی این سیاست‌ها را نشان داد.»

مقام اسبق سیا در ادامه خاطرنشان کرده که این افسانه‌ها برای تغییر حکومت اغلب در برآورد اشتباه برخی مقام‌های آمریکایی مبنی بر سرمایه‌گذاری روی گروهک تروریستی منافقین در ایران ریشه دارد. وی تأکید کرده است که این گروهک هیچ حامی‌ای در ایران ندارد.

او می‌نویسد: «این افسانه اغلب با اعتقاد به اینکه می‌توان از گروه‌های تبعیدی به عنوان ابزاری برای انتقال به حکومتی دیگر استفاده کرد، استوار است. بسیاری از کسانی که امیدوار به تغییر حکومت در ایران هستند به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که یک گروه تروریستی بدون هیچ حمایت مردمی در ایران است اینطور نگاه می‌کنند.» 

پیلار همچنین تأکید کرده است که احتمال وقوع هر گونه تغییر در ایران با اعمال فشار از بیرون نامحتمل است. 

وی تصریح می‌کند: «هم حکومت و هم مردم در ایران نشان داده‌اند که از توانایی برای ایستادگی در برابر دشواری‌هایی به مراتب بسیار بیشتر از آنچه تحریم‌ها می‌توانند ایجاد کنند برخوردار هستند.»

او می‌نویسد: «آنها در دوران جنگ هشت ساله بسیار پرهزینه با عراق این را نشان دادند. مطمئناً در صورتی که فشار یا تنبیه از جانب قدرت بیرونی وجود داشته باشد، هم حکومت و هم مردم، توان خود برای مقاومت ارده‌مند را به نمایش می‌گذارند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سینا IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
    6 0
    خوبه فهمیدید . البته چرا با این دولت ترسو میشه !!
  • دانش ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
    4 0
    يك نفر هم پيدا شد واقعيت هاي ايران رادرك كند كاش وطن فروشان به خود آيند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس