چین رژه

بر اساس گزارش های رسیده از پکن، چین آماده برگزاری یک رژه نظامی بزرگ در روز 1 آگوست 2017، در نودمین سالگرد تشکیل ارتش آزادیبخش خلق چین(PLA) می شود. رژه ای که نشان از یک تغییر در پارادایم سیاسی پکن است.

سرویس جهان مشرق- بر اساس گزارش های رسیده از پکن، چین آماده برگزاری یک رژه نظامی بزرگ در روز 1 آگوست 2017، در نودمین سالگرد تشکیل ارتش آزادیبخش خلق چین(PLA) می شود.

«واسیلی کاشین»، تحلیل گر نظامی روسی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این رویداد صرفا یک نمایش بصری نیست، بلکه علامت آن است که سیاست معروف چینی ها- «توانت را مخفی کن، مترصد فرصت باش»- به پایان خود رسیده است.

به نظر می رسد که این جمله معروف «دنگ شیائو پنگ»، رهبر فقید جمهوری خلق چین، به تاریخ پیوسته است. به باور آقای کاشین، رژه بزرگی که چین خود را مهیای آن می کند، علامت آشکار تغییر پارادایم سیاسی در پکن است.

طبق گزارش رسانه ها، در 1 آگوست 2017، رژه سربازان چینی برای گرامی داشت سالروز تشکیل PLA انجام خواهد گرفت.

کاشین به یاد می آورد که در 1981 ، دنگ شیائوپنگ، رهبر وقت چین بعد از مجموعه ای مانورهای نظامی ارتش در استان «هِبِی»، دستور یک بازرسی کلی از ارتش چین را صادر کرد. با این حال، اولین رژه کامل نظامی ارتش چین در پکن در سال 1984 انجام گرفت.

در دهه 1980، دولت چین تصمیم گرفت که هر ده سال، در سالروز تشکیل جمهوری خلق چین(PRC) یک رژه نظامی بزرگ برگزار کند. اعتراضات سال 1989 در میدان تیانانمن پکن، برنامه رهبران چین را به هم زد.

رژه نظامی بعدی در 1999 انجام گرفت و بعد، ده سال بعد در 2009 برگزار شد. هر بار، این رژه توجهات جهانی زیادی را به خود جلب کرده است، چرا که به باور کاشین، هر کدام از این رژه ها، نشان‌دهنده ی فاز جدیدی از پیشرفت در نیروهای نظامی چین است.

با این حال، انتظار می رود که رژه بعدی در 2019 انجام بگیرد، چرا که معلوم شده که دولت چین تصمیم دارد که از این پس در فواصل کوتاه تری رژه نظامی را سازماندهی کند.

در 2015، چینی ها به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ دوم جهانی در منطقه اقیانوس آرام، رژه برگزار کردند، در حالی که رژه آتی، به مناسبت سالگرد تشکیل ارتش آزادیبخش خلق خواهد بود. کاشین می گوید:

" این گام ها، یک معنای ایدئولوژیک و سیاسی مهم دارد. رژه پیروزی در 2015، نتیجه‌ی تغییر جدی در انگاشت رهبری چین از جنگ دوم جهانی در 2014 بود. در روایت جدید دولت چین، جنگ دوم جهانی رویداد کانونی در تجدید حیات دوباره ملت چین است."

از این رو، رهبری چین در ادبیات داخلی و خارجی خود، ارجاعات به جنگ دوم جهانی را به طرز محسوسی بیشتر کرده است.

کاشین متذکر می شود که این تغییر رویکرد، با افزایش تنش ها میان پکن و رقیب ژئوپلیتیک کنونی و دشمن اصلی آن در جنگ جهانی دوم-ژاپن- مقارن بوده است.

ولی به نظر این کارشناس نظامی روس، علل بنیادین تغییرات کنونی در سیاست چین، در چیزی عمیق تر از تقابل های جاری میان پکن و توکیو نهفته است. در کانون مساله، این واقعیت قرار دارد که محیط سیاسی بیرونی چین، دیگر مانند دهه 1990 ساکن و بی سر و صدا نیست:

" چین با چالش هایی مواجه است و دولت چین قصد دارد با احیای خاطرات سلحشوری های تاریخی، جامعه را برای تهدیدات کنونی آماده کند."

رژه بزرگداشت نودمین سالگرد تشکیل PLA، به وضوح این گرایش اخیر را در میان کادر رهبری چین نشان می دهد و کاشین در تاکید بر استدلال خود، یادآور می شود که در هفتادمین یا هشتادمین سالروز تشکیل PLA، چنین رژه ای برگزار نشده بود.

این تحلیل گر نظامی می گوید:

" بعد از دهه ها درگیری ذهنی با مساله رشد اقتصادی در همه ابعاد آن، رهبران چین در حال فرستادن این پیام روشن به جامعه هستند که ارتش نیز به همان اندازه اهمیت دارد. PLA همان اهمیت پیشین خود را بازیافته است، اهمیتی که پیش از شروع دوران موسوم به «اصلاحات و گشودگی» در دوران شیائوپنگ از آن برخوردار بود (منظور در دوران انقلاب فرهنگی چین در دوره رهبری مائو است)."

کاشین در نهایت یک نتیجه بسیار مهم می گیرد:

" میراث سیاسیِ ایجاد شرایط مناسب برای پیشرفت اقتصادی، از طریق کوچک سازی هزینه های نظامی و کنار کشیدن از نقش رهبری در مسایل جهانی- که به خوبی در حکمت تائویی «توانت را پنهان کن، مترصد فرصت باش» تبلور یافته بود- عاقبت به پایان خود رسیده و به گذشته پیوسته است."

کاشین پیش بینی کرد که به زودی چین رژه های نظامی خود را به صورت سالانه برگزار خواهد کرد.

منبع: Sputnik

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایران IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    38 7
    گور پدر هر چی چینیه
  • ناشناس IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    29 28
    هخخخ خاک تو سرت مشرق نیوز . با این کارا چیو میخای ثابت کنی؟ شستشوی مغزی مردم؟ که ارتش نظامی چین از آمریکا قوی تره؟ حاجی من منکرش نمیشم هممونم میدونیم سه قدرت ارتش دنیا کیان : آمریکا . روسیه . چین . خودتونم خوب میدونین قدرت نظامی آمریکا چیه . با اینکه میدونم یه سری بچه مچه انقلابی منفی میدنو چرت پرت جوابمو میدن
    • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      19 14
      عجب ادبی داری(خاک تو سرت) برای تو چه فرقی میکنه کدوم ارتش قویتره نکنه تو میخوای باهاش بجنگی تو و امثال تو باید بشینین پیش مامانتون مبادا جیز نشین
    • حسینی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      19 14
      چرت و پرت، این چیزاییه که تو نوشتی. الحمدلله که بیشتر جووامون مثل تو فکر نمیکنن..
    • س IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      17 16
      آفرین، همینه، ترس که میگن همینه...توهم که میگن همینه... دید هالیوودی که میگن همینه...ارتش امریکا را که از توی هالووود بشناسیم همین می شه.. خدا هالیوود رو بیامرزه...چه قدر دوستان ما رو ترسونده..
  • ساسان IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    9 1
    مترصد فرصت باش این یعنی چی دست نویسنده کجه ؟
    • غلام GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      1 6
      مترصد یعنی چی؟
  • هادی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    23 3
    رژه منظم نشان از توان نظامی یک کشور است ... که باید بگم رژه ارتش چین یکی از منظم ترین رژه های دنیاست ، با آرزوی روزی که کشور من ( ایران ) بهتر از تمام دنیا رژه های نظامی رو برگزار کنه
  • ناشناس ES ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    19 19
    شیر هر چی قوی تر آرامتر اگه دیدید یکی برای یه موشک هزار تا تبلیغ کرد بدونید هیچی تو مشتش نیست کی دیدید آمریکا که بهترین تجهیزات جنگی دنیا را می سازه تبلیغ موشکشو یا هواپیماشو بکنه
  • ناشناس ES ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    13 20
    شیر هر چی قوی تر آرامتر اگه دیدید یکی برای یه موشک هزار تا تبلیغ کرد بدونید هیچی تو مشتش نیست کی دیدید آمریکا که بهترین تجهیزات جنگی دنیا را می سازه تبلیغ موشکشو یا هواپیماشو بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس