کد خبر 702759
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
بورس و بانک مرکزی

در اخرین روز کاری سال در حالی بانک مرکزی از قالب صورت‌های مالی بازنگری شده برای بانک‌ها و موسسات خبر داده که سازمان بورس در اطلاعیه هایی صورتهای نمونه‌ای را منتشر کرده که در برخی سرفصل‌ها متفاوت است.

به گزارش مشرق، امروز شنبه 28 اسفند ماه و آخرین روز کاری سال 1395 بانک مرکزی در حالی از قالب صورت‌های مالی نمونه بازنگری شده برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خبر داده که سازمان بورس اوراق بهادار نیز در اطلاعیه ای مجزا صورت‌های نمونه بانک ها و موسسات اعتباری را با تفاوت‌های عمده منتشر کرده است.

بانک مرکزی امروز اعلام کرد: باتوجه به گذشت یک سال از اجرایی شدن بخشنامه‌های صادره در مورد صورت‌های مالی نمونه، این صورت‌های مالی را از برخی جوانب همچون یادداشت صورت‌های مالی و اصلاح قالب گزارش دهی مورد بازنگری قرار داده است و نسخه‌ای از آن به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شد.

بانک مرکزی ضمن تأکید بر حسن اجرای صورت‌های مالی نمونه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، از آنها خواسته است گزارشی از اقدامات خویش را به بانک مرکزی ارسال کنند.

همچنین رسیدگی به صورت‌های مالی سال 1395 و بررسی درخواست برگزاری مجمع عمومی بانک‏ ها‏‏‏‏ و مؤسسات اعتباری، صرفاً در چارچوب نمونه ابلاغی و ارائه پیش نویس گزارش حسابرس مستقل بر روی آن امکان پذیر خواهد بود و اتخاذ تصمیمات مجمع عمومی نیز باید برمبنای صورت‌های مالی یاده شده انجام شود. علاوه براین برای انتقال الکترونیکی اطلاعات صورت‌های مالی به بانک مرکزی پس از این  فایل XML  مربوط ارسال خواهد شد. 

گفتنی است پیش از این بانک مرکزی در بخشنامه شماره 315502‏‏‏‏‏.95 مورخ 6‏‏‏‏‏.10‏‏‏‏‏.1395 با ارسال «مجموعه راهنمای تغییرات صورت‌های مالی» به بانک‌ها و موسسات اعتباری از آنها خواسته بود که صورت های مالی سال جاری خود را مطابق با نمونه ابلاغی بهمن ماه 1394 بانک مرکزی، تدوین و ارایه کنند.

بانک مرکزی در سال گذشته و پیرو بخشنامه شماره 94.343723 مورخ 1394.11.25 نیز درارتباط با لزوم تهیه صورت های مالی سال 1394 و همچنین سال های آتی در چارچوب صورت های مالی نمونه مطابق با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) را ابلاغ کرده بود.

 سازمان بورس و اوراق بهادار اما ساعاتی پس از انتشار این گزارش از سوی بانک مرکزی اعلام کرد: طبق مواد 41 و 42 قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1384.9.1 ،سازمان موظف است بورسها، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران، معامله گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه گذاری و کلیه تشکل های فعال در بازار سرمایه را ملزم نماید، تا بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند و ناشر اوراق بهادار موظف است، صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری وگزارش دهی مالی و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی که توس سازمان ابلاغ می شود، تهیه نماید.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود و به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران و سایر ذینفعان، با توجه به متفاوت بودن ماهیت فعالیت و ساختار مالی بانکها و موسسات اعتباری، تدوین صورت های مالی نمونه برای صنعت بانکداری را در دستور کار خود قرار داد و اولین مجموعه صورت های مالی نمونه بانکها و موسسات اعتباری در تاریخ87.7.6 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و جهت استفاده ابلاغ شد.

با توجه به تغییرات مربوط به استانداردهای حسابداری و در جهت بهبود افشای اطلاعات در صورتهای مالی بانکها، مجموعه حاضر با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی و برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران تهیه شده و سعی شده است، صورتهای مالی مذکور حاوی اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاران جهت ارزیابی‌های مختلف از جمله ارزیابی ریسک های خاص فعالیت های بانکداری، نظیر ریسک های نقدینگی، نرخ سود، اعتباری و نرخ ارز باشد.

سازمان بورس در این زمینه یادآور شده است: این صورت های مالی و یادداشت های توضیحی، حداقل الزامات ارایه و افشا توسط بانکها و موسسات اعتباری است و در صورتی که سازمان بورس اوراق بهادار، الزامات بیشتری برای ارائه و افشا در صورتهای مالی اعلام نمایند، بانک مکلف به ارایه اطلاعات مورد نیاز می‌باشد.

در تهیه صورتهای مالی حاضر، به افشای مناسب و کافی اطلاعات تحت شرایط عمومی و کلی تاکید شده و از پرداختن به اطلاعات مرتبط با شرایط خاص، خودداری شده است. در موارد با اهمیت، اطلاعات مرتبط با شرایط خاص نیز باید حسب مورد و ضرورت طبق استانداردهای حسابداری به طور جداگانه گزارش شود.

در صورتی که یک قلم در یادداشت های توضیحی حداقل برابر 10 درصد مجموع اقلام در آن یادداشت باشد، باید افشای کافی در مورد آن صورت گیرد.

در برخی بانکها ممکن است سرفصلهایی وجود داشته باشد که در این مجموعه پیشبینی نگردیده است. در چنین شرایطی، سرفصل های مذکور باید حسب مورد در جای مناسب خود به این مجموعه اضافه شود.

مفروضات به کار رفته در تهیه این صورتهای مالی به شرح زیر است:

- صورتهای مالی جهت بانکها و موسسات مالی و اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده است.

- بانک نمونه، فاقد شرکت فرعی و وابسته، قسمتهای مشمول "گزارشگری بر حسب قسمت های مختلف"، عملیات متوقف شده و اوراق بهادار قابل تبدیل می باشد.

- اقلام مقایسه ای صورت های مالی، به دلیل وجود اصلاح اشتباهات با اهمیت مربوط به سنوات قبل و تغییر در رویه های حسابداری، ارائه مجدد شده است.

 انتشار قالب صورت های نمونه بانک ها و موسسات اعتباری در آخرین روز کاری سال 1395 از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس با تنفات های شکلی و محتوایی در برخی سرفصل ها مواجه است، به طوری که در  ترازنامه نمونه اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حالی سرفصل مطالبات و بدهی به بانک مرکزی گنجانده شده که در صورتهای نمونه اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیست در صورت سود و زیان نیز نحوه محاسبه درامد مشاع بانک ها با یکدیگر تفاوت دارند.

قالب نمونه صورت سود و زیان از سوی بانک مرکزی

قالب نمونه صورت سود و زیان از سوی سازمان بورس اوراق بهادار

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس