روزی است که قائم ما ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما بر دجال ظفر می یابد و او را در زباله دانی کوفه به دار می کشد و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم.

مشرق- از معلی بن خنیس روایت است که گفت: به محضر امام صادق علیه‌السلام در روز نوروز وارد شدم که فرمود:

می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایتان شوم، این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می دارند و در آن هدیه می دهند. امام صادق علیه السلام فرمود:

قسم به بیت عتیقی که در مکه است ( کعبه )، این نیست مگر برای امری قدیمی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی.
گفتم : ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند.

پس حضرت فرمود:

ای معلی ! روز نوروز روزی است که:

1. الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند

2. به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند

3. اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده

4. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت

5. روزی است که در آن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین را بر شانه هایش گذاشت تا بتهای قریش را از بالای بیت الحرام سنگ زند و بشکند و همینطور است درباره ابراهیم علیه السلام

6. روزی است که نبی صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابش امر کرد که با علی علیه السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد

7. آن روزی بود که علی علیه السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذوثدیه ( صاحب دو پستان ) را کشت

8. روزی است که قائم ما و ولاة الأمر ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما علیه السلام بر دجال ظفر می یابد و او را در زباله دانی کوفه به دار می کشد و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم برای اینکه آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید.

و فرمود: نبی ای از انبیاء از پروردگارش سؤال کرد که چگونه این قومی را که فوت و خارج شده اند زنده می کند، که خداوند به او وحی کرد که بر قبور آنان آب بپاشد. در این روز که اولین روز از سال ایرانیان است پس زنده شدند و زندگی کردند در حالی که تعدادشان سی هزار نفر بود و بدین سان پاشیدن آب در نوروز سنت شد.

متن حدیث:

عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یا سَیدِی إِنْ عُلِمَ هَذَا مِنْ عِنْدِک أَحَبُّ إِلَی مِنْ أَنْ یعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یا مُعَلَّی إِنَّ یوْمَ النَّیرُوزِ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یعْبُدُوهُ وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ فِیهِ الرِّیاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ عَلَی الْجُودِی وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص عَلَی مَنْکبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کذَلِک إِبْرَاهِیمُ ع وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِی ص أَصْحَابَهُ أَنْ یبَایعُوا عَلِیاً ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِی ص عَلِیاً ع إِلَی وَادِی الْجِنِّ یأْخُذُ عَلَیهِمُ الْبَیعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی بُویعَ فِیهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِیهِ الْبَیعَةَ الثَّانِیةَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ نَهْرَوَانَ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیةِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیصْلِبُهُ عَلَی کنَاسَةِ الْکوفَةِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ وَ قَالَ إِنَّ نَبِیاً مِنَ الْأَنْبِیاءِ سَأَلَ رَبَّهُ کیفَ یحْیی هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ الَّذِینَ خَرَجُوا فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِ أَنْ یصُبَّ الْمَاءَ عَلَیهِمْ فِی مَضَاجِعِهِمْ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ سَنَةِ الْفُرْسِ فَعَاشُوا وَ هُمْ ثَلَاثُونَ أَلْفاً فَصَارَ صَبُّ الْمَاءِ فِی النَّیرُوزِ سُنَّةً الْخَبَرَ.
 

«مستدرک ‏الوسائل ج : 6 ص: 353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ»

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهدی س IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    46 1
    السلام علیک یا مولای یا جعفر بن محمد الصادق یا امام الرحمه علیه السلام
  • ممنون IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    18 1
    عالی بود
  • نمازی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    20 1
    واقعا دقیق و درست و محکم. بهار و زنده شدن زمین مرده بر همه بندگان خوب خداوند مبارک
    • جمشیدی IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
      6 0
      باور کنید من برای یه کار تحقیقی درمورد نوروز روز 18 ذی الحجه دهم هجری رو بوسیله ی نرم افزار های موجود با روزای شمسی انطباق دادم دقیقا می افتاد 28 اسفند .جالب اینجاست که سال دهم شمسی کبیسه نبوده و در روایت هم اشاره شده که بیعت دوم صورت گرفته .هر کی باور نمیکنه به سایت زیر مراجعه کنه. http://www.bahesab.ir/time/conversion
  • حمیرا مهدوی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    18 1
    برای این مطالب باید کار ویژه کرد. باید این صحبتهای امامان را در بین مردم توصیح داد البته کو گوش شنوا
  • خديجه US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    0 36
    عيد نوروز آتش پرستان را، به خدا و پيغمبر و اولاد پيغمبر ربط نديد لطفا...اگه مسلمونيد واقعا، ما يك عيد بيشتر نداريم و اونم عيد سعيد فطرهست...ما آتش پرست نيستيم ما خدا پرستيم...نشانه آتش پرستي هم چهارشنبه سوري هست اينقدر آيه و روايت سر هم نكنيد...اين آيين ايرانيان ،نهايت شرك به خداست.
    • حسین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      11 4
      شوخی بی مزه ای بود
    • رهگذر IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      20 1
      شما یا مسلمان نما هستید و یا اینکه حذاقل شیعه نیستید. چون عیدی مثل غدیر را به کل ندیده گرفتید. همینطور مبعث رسول اعظم (صل الله علیه و آله و سلم) و غیره و غیره... ولی به هر حال، عید نوروز به کوری دشمنان ایران، عیدی ایرانی است و جاودان خواهد ماند. چرا با این عید لطیف دشمنی می کنید و هدف شما از نفرت پراکنی نسبت به عید نوروز چیست؟
    • رهگذر IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      13 0
      راستی یک نکته یادم رفت! لطفا اسم مقدس ام المومنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) را برای این گونه نظرات وهابی مأبانه استفاده نکنید و اگر اسم واقعی شماست یا به آن اسم مقدس ارادت دارید، حرمت آن را حفظ کنید.
    • غلام GB ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      14 0
      بشین بینیم بابا خودتو بالاتر از حدیث و کلام معصوم میبینی. از همون عبارت *آتش پرست* مشخصه معلوماتتو از کوچه یاد گرفتی. تو ورژن ایرانی همون تکفیری ها هستی. هرچی به ذهن ناقصت نامفهوم برسره رد میکنی. آدم باش یه خورده کمتر خودتو جر بده در نهایت هیچ کاره ای بیش نیستی
    • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      13 1
      خدا یه عقلیم دم نوروز به شما بده حَج خانووووم :))
    • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      4 0
      نظرت پوچ و کورکورانه است
    • .... IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
      3 0
      برو بمیر
  • حسین IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    10 0
    این فقط یکی از روایات اهل بیت علیهم السلام است درمورد نوروز
  • تن IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    0 8
    منم با خدیجه موافقم ، اخه که چی بشه، همه روزا مثل همند هیچی فرقی ندارند ، الکی ما ادما براش اسم گذاشتیم، یه دکونی بشه برا بعضیها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.