قاضی عسکر

نشست خبری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت حج سال ۹۶ و جزئیات آن عصر امروز در این سازمان برگزار شد.

به گزارش مشرق، نشست خبری مشترک حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپست حجاج ایرانی و همچنین حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت عصر امروز در این سازمان برگزار شد.

در این نشست خبری حجت‌الاسلام قاضی عسگر گفت: امیدوارم سال آینده سالی سراسر همراه با سلامتی، نشاط و موفقیت برای کشورمان و عموم مردم عزیزمان باشد.

وی افزود: فریضه حج در روایات ما به عنوان رکن دین یاد شده است و اهتمام فراوانی از سوی شیعیان برای برگزاری آن وجود دارد ضمن اینکه اهل سنت هم در این زمینه اهتمام بسیار جدی دارند.

قاضی عسگر تصریح کرد: به دلیل مشکلات و حوادث مسجد الحرام و مناء در حج سال گذشته متاسفانه مردم ما از انجام حج محروم شدند هرچند که ما همه تلاش خود را برای عدم تعطیلی این حج انجام داده‌ایم و اگر آنچه که امروز انجام شده سال قبل هم مورد توافق از سوی طرف مقابل قرار می‌گرفت در سال گذشته هم حاجیان به حج می‌رفتند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با اشاره به چند دور گفت‌وگو و مذاکره صورت گرفته با وزیر حج عربستان گفت: این مذاکرات صریح و با رویکرد منطقی و همراهی از سوی دو طرف انجام شد که نتیجه آن توافق نهایی درخصوص برگزاری حج سال آینده با حضور حاجیان ایرانی است.

وی افزود: براساس نتیجه نهایی مذاکرات حج قرار است که بیش از 86 هزار حاجی  ایرانی به حج مشرف شده و از برکات و فریضه الهی آن بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: در مذاکرات حج آنچه مورد عنایت قرار گرفت این بود که همه خواسته‌های مردم ما و مسئولان ما و در راس آن مقام معظم رهبری مورد بدست آمد که این اقدام با گفت‌وگوهای دوستانه و صمیمی صورت گرفته که اکثر غریب به اتفاق خواسته‌های ما محقق شد.

سرپرست حجاج ایرانی خوشحالیم که طرفین به توافق رسیدند ضمن اینکه آنها هم در این توافق همراهی لازم را با جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر درباره حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران ایرنی در حج افزود: مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته داشتیم را به طرف مقابل اعلام کردیم که در تفاهم‌نامه منعقده به صراحت این موضوع آمده است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: طرف سعودی به این مساله اذعان کرده است که وظیفه ما نسبت به همه حجاج حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران است. مخصوصا برای زائران جمهوری  اسلامی ایران؛ همچنین این حفظ کرامت و امنیت حاجی‌های ایرانی را وظیفه ذاتی خود تلقی کرده که برای مراعات آن تمام تلاشش را به کار خواهد بست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی درباره برگزاری برائت از مشرکین و دعای کمیل، افزود: کلیت موارد مورد نظر در تفاهم‌نامه به صراحت آمده است ضمن اینکه برگزاری مراسم‌ها و دعاهای مختلف در محل سکونت زائران ایرانی مانعی ندارد اما در دور بعدی مذاکرات به صورت جزئی توافقاتی در این‌باره توافق صورت خواهد گرفت تا در آینده از بروز احتمالات جلوگیری شود.

حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت در این نشست خبری گفت درباره صدور روادید برای زائران ایرانی با توجه به عدم وجود رابطه سیاسی با سعودی‌ها خاطرنشان کرد: فرایند کلی مذاکرات مثبت بود و در این جو مثبت توانستیم به صورت منطقی خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را مطرح و با طرف مقابل به توافق کلی برسیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: به دلیل نبود رابطه سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صدور روادید برای حجاج ایرانی به صورت الکترونیکی صورت خواهدگرفت.

حمید محمدی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: اطلاعات زائران ایرانی در سایت وزارت حج عربستان به صورت الکترونیکی بارگذرای خواهد شد و بعد از تایید آنها در سیستم سازمان حج و زیارت هم پرینتی از آن خواهیم داشت که کلیت این روادید به همین صورت و به حالت الکترونیکی خواهد بود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر در ادامه این نشست درباره مذاکرات حج و مطرح شدن مباحث شهدای مسجدالحرام و منا افزود: با توجه به قول پادشاه عربستان درباره پرداخت هدیه از سوی وی به شهدای مسجدالحرام این امر در دستور کار طرف سعودی قرار گرفته است. ضمن اینکه قرار است که دیه این شهدا هم از طرف شرکت بن‌لادن به حادثه دیدگان مسجدالحرام پرداخت شود که تاکنوناین امر در دو مرحله پرداخت شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ? IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    5 9
    من باید اسفند96 بعد از 6سال درنوبت بودن به عمره میرفتم متاسفانه بااین اتفاق نرفتم ...فقط میتونم بگم خانم ها . آقایونی که ازیکبار بیشتر رفتن و خارج از نوبت هم رفتن با سهمبه ی کارمندی و غیره رفتن باردوم و سومشون قبول نباشد!!!
    • ? IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      1 2
      ببخشید اشتباه نوشتم اسفند 94..نه اسفند 96
    • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      3 0
      باشه. بهش میگم
    • مازیار SG ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      4 1
      میری مواظب خودت باش!!!!
  • خدا را شکر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    3 5
    خدا را شکر. واقعا از اینکه راه حج باز شد و سکولارها و مسافران دوبی و تایلند و آنتالیا ناراحت شدند خوشحالم. شیعه با همه آزارها و سختی ها و فشارها همیشه در این 14 قرن حج را ادامه داده و به وصیت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام عمل کرده که خدا خدا خدا در باره خانه پروردگارتان! مبادا خالی بماند که امان داده نخواهید شد. نگران درآمد سعودیها هم نباشید. چون کل درآمد حج و عمره از همه کشورهای اسلامی فقط 6 درصد تولید ناخالص سعودی است! در حالی ایرانیها عامل و رکن اصلی درآمدهای دوبی و آنتالیا هستند اما کسی نگران آن سفرها نیست!
  • علی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    4 0
    وکیل عربستانی گرفتن-؟؟ نتیجه رای از الان معلومه-...
  • کشک IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    0 1
    در مورد ویزای الکترونیکی کسی نباید زیر بار بره ! امنیت سایت وزارت حج عربستان روی هواست ! اون همه اطلاعات ایرانی ها با جزئیات چرا باید روی سایت قرار بگیره ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس