کد خبر 702556
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
رزمایش

ارتش و سپاه در سال ۹۵ مجموعاً ۸ رزمایش نظامی بزرگ برگزار کردند که در این رزمایش‌ها توان رزمی نیروها به نمایش گذاشته شد.

به گزارش مشرق، اجرای رزمایش‌های مختلف به منظور ارتقاء توان رزم، همه ساله در تقویم اجرایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در این رزمایش‌ها علاوه بر تمرین تاکتیک‌ها و روش‌های مقابله با تهدیدات احتمالی دشمن،‌ آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح در بعد تجهیزاتی هم به نمایش گذاشته شده و مورد آزمایش قرارمی‌گیرند.

در سال 95 نیز نیروهای مسلح کشور براساس برنامه‌ریزی‌ قبلی، رزمایش‌هایی را در مناطق مختلف کشور و با سناریوهای مختلف اجرا کردند که در هر کدام از آنها برای اولین بار از تجهیزات جدیدی رونمایی و آخرین تاکتیک‌های آنان به اجرا درآمد. روند اجرای رزمایش‌ها در این سال با رزمایش پیامبر اعظم 10  نیروی زمینی سپاه  آغاز و با رزمایش دریایی ولایت 95 نیروی دریایی ارتش پایان یافت.

رزمایش امنیتی پیامبر اعظم 10 سپاه

از 24 فروردین‌ماه دهمین رزمایش پیامبر اعظم سپاه به مدت سه روز در منطقه جنوب شرق کشور شامل استان سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، جنوب استان خراسان‌جنوبی و شرق هرمزگان و در مساحتی به وسعت  17 هزار کلیومتر مربع  با محوریت قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آغاز شد.

در مرحله نخست این رزمایش که در منطقه عمومی سراوان اجرا شد، نیروهای ویژه سپاه طی عملیات موفقیت‌آمیزی مواضع دشمن فرضی را از زمین و هوا مورد هدف قرار دادند. نیروهای هوابرد سپاه نیز با عملیات موفقیت‌آمیز هلی‌برن و رهایی‌گروگان آمادگی بیش از پیش خود را نشان دادند.

در ادامه مرحله نخست از رزمایش پیامبر اعظم(ص)، تانک‌های تی72 و نفربرهای بی‌ام‌پی2 متعلق به نیروی زمینی سپاه به‌ سوی مواضع دشمن حمله و این مواضع را با آتش سنگین، منهدم کردند.

در این مرحله همچنین، هوانیروز سپاه که به‌ تازگی و با دستور فرمانده کل قوا تشکیل و رسماً به نیروی زمینی سپاه ملحق شده، وارد میدان شده و بالگردهای میل17 و بل، نیروهای خود را به پشت جبهه دشمن فرضی هلی‌برن کردند. بالگردهای کبرا نیز مواضع دشمن را با راکت منهدم کردند.

سردار مارانی از حضور فعال پهپادهای شاهد 129 و پهپادهای صادق در اطراف مناطق برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) در اطراف منطقه رزمایش و رصد فعالیت‌های دشمن خبر می‌دهد.

در این بین عملیاتی شدن پهپاد صادق که برای اولین بار تسنیم از رونمایی آن خبر داده بود، جالب توجه است.

این پهپاد شباهت زیادی به پهپاد مهاجر2 نوین دارد و این احتمال وجود دارد که صادق نمونه ارتقاء یافته همان مهاجر2 نوین (M2N) باشد.

در روز دوم رزمایش پیامبراعظم 10، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه از اجرای  عملیات تخریب تهاجمی برای اولین بار توسط سپاه و در این رزمایش خبر می‌دهد.

در در ادامه روز دوم رزمایش، نیروهای ویژه سپاه عملیات مقابله با کمین، آزادی پاسگاه‌های مرزی و عملیات راه‌بندان را با موفقیت انجام دادند.

در این عملیات، بالگردهای سپاه مواضع دشمن  فرضی را هدف قرار دادند و نیروهای پیاده با قرار گرفتن در مقابل نیروهای دشمن فرضی، مواضع آنها را منهدم کرده عملیات راه‌بندان را با موفقیت انجام دادند.

در روز سوم این رزمایش که با تجمع هزاران نفری از طوایف مختلف اعم از شیعه و سنی و با حضور سردار مارانی رئیس فرمانده قرارگاه قدس و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی در مصلای زاهدان برگزار شد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به منطقه اجرای رزمایش آمده‌ بود، رزمایش پیامبر اعظم را نشانگر اهمیت راهبردی امنیت در جنوب شرق کشور برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: استقرار نیروی زمینی در استان سیستان و بلوچستان نشان‌گر عزیز بودن و مهم بودن مردم سیستان و بلوچستان برای جمهوری اسلامی است.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در روز پایانی رزمایش از دستیابی به تمام اهداف از پیش تعیین شده این رزمایش خبر داد و پایان موفققت آمیز رزمایش را اعلام کرد.

وی افزود: عملیات هلی‌برن را توسط تیپ 33 المهدی انجام دادیم و عملیات ورود به ساختمان‌ها را توسط یگان صابرین با موفقیت انجام دادیم لذا اگر اتفاقی ضدامنیتی رخ دهد، همین نیروها را به سرعت به منطقه اعزام خواهیم کرد تا اجرای عملیات کنند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر راه‌اندازی قرارگاه طوایف در جنوب شرق کشور گفت: ما قرارگاه طوایف را نیز راه‌اندازی کردیم که این قرارگاه درجریان رزمایش، از طریق بی‌سیم با دسته‌های رزمی خود در ارتباط بود و ماموریت لازم را انجام می‌داد.

 رزمایش بیت‌المقدس 28 نیروی زمینی ارتش

از صبح روز دوم خرداد ماه، رزمایش بیت المقدس 28 نیروی زمینی ارتش در منطقه کویرکاشان آغاز شد و در مرحله اول آن 8 فروند راکت نازعات N10 ،N6 و راکت فجر5 شلیک شد.

در روز دوم رزمایش، ارتش از جدیدترین پهپاد خود با نام "سیراف" رونمایی کرد.

پهپاد سیراف که 100 کیلومتر برد دارد،  قادر به تصویربرداری و ارسال آنلاین تصاویر (لینک داده) به پست فرماندهی است. همچنین این پهپاد به 2 دوربین جلونگر و زیردماغه مجهز است که این دوربین‌ها دید خوبی را برای پهپاد به منظور انجام عملیات‌های شناسایی محیا می‌کند.

مرحله سوم رزمایش بیت المقدس28 که با حضور یگان‌های پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه، تیپ 65 نیروی مخصوص، یگان‌های واکنش سریع، هوانیروز و با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش آغاز شده‌ بود، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش به پرواز درآمدند.

در مرحله سوم رزمایش نزاجا برای نخستین بار از تانک "فلاق" عملیاتی می‌شود. این تانک مجهز به اتوماسیون استابلایزر، دوشکا و سلاح 12.7 است؛ که توسط یک خدمه قابلیت هدف گیری و تیراندازی را دارد. همچنین تانک فلاق،  از چالاکی و نسبت توان به وزن فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و قابلیت این را دارد که در مناطق ذوعارضه با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

در این مرحله از رزمایش همچنین گلوله‌های اعلامیه‌ریز توپخانه که جهت عملیات روانی علیه نفرات دشمن کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده شد و تانک‌بر فوق سنگین پوریا و سلاح تک‌تیرانداز شاهر نیز در این رزمایش مورد استفاده عملیاتی قرارگرفتند.

رزمایش محمد رسول الله 4 نزاجا

21 آذر ماه زمان آغاز رزمایش محمد رسول‌الله 4 نیروی زمینی ارتش به‌مدت 3 روز در مساحتی بیش از 220 هزار کیلومترمربع در جنوب شرق کشور بود.

در اولین مرحله از این رزمایش یگان های واکنش سریع از سایر نقاط کشور به منطقه عمومی رزمایش منتقل شدند.نمایش تحرک, کارآمدی و ارتقای آمادگی یگان‌ها در پاسخ به نیازهای عملیاتی و هر نوع تهدید و همچنین تمرین طرح و آموزش‌های تخصصی از امروز در مناطق از جمله اهداف این اقدام بود.

در ادامه مرحله نخست رزمایش نزاجا، عملیات اطلاعاتی شامل اشراف اطلاعاتی با استفاده از پهپادها, جنگال و نیروهای بومی و همچنین تیم‌های ویژه انجام گرفت و طرح‌های مقابله و مبارزه با تروریسم نیز توسط یگان‌هایی از نزاجا به اجرا گذاشته شد.

در همین روز, عملیات هلی‌برن در منطقه وسیعی از سواحل مکران تا عمق محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور توسط نیروهای ویژه تکاور نزاجا با موفقیت انجام  می‌شود، همچنین بنابر دستورات صادره از قرارگاه ولایت نزاجا, یگان‌های هوابرد, واکنش سریع, تکاور, زرهی, مهندسی, توپخانه, جنگ الکترونیک و... نیز در مناطق از پیش تعیین شده, مستقر می‌شوند. همچنین در این مرحله نیروهای تیپ 55 هوابرد شیراز توانستند در زمان تقریبی 2 ساعت خود را به محل انجام رزمایش برسانند که با توجه به بعد مسافت، زمان بسیار خوبی از خود بجا می‌گذارند.

در اولین مرحله از روز دوم رزمایش بزرگ نزاجا، دوفروند جنگنده میراژ اف 1 نیروی هوایی ارتش با پرواز در آسمان منطقه رزمایش با دقت اهداف از پیش تعیین را مورد اصابت قرار داده و منهدم می‌کنند.

در ادامه روز دوم رزمایش،‌ از سلاح تک تیر انداز "طاهر" که بدست متخصصان جهاد خودکفایی ارتش ساخته شده‌بود، رونمایی شد. علاوه بر این از دونوع سلاح تک تیرانداز دیگر به نام‌های ژ-1 و دراگونوف که بروزرسانی  وارتقا داده شده‌بودند هم رونمایی، و تمام این اسلحه‌ها عملیاتی شدند.

سلاح طاهر دارای کالیبر 7.62 م م بوده و  وزن این اسلحه اسلحه بدون دوربین و خشاب 4 کیلو و 400 گرم است. برد نهایی طاهر 1200 متر و برد موثر آن با دوربین800 متراست.


سلاح تک تیرانداز طاهر

بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش در ادامه روز دوم رزمایش، با استفاده از موشک‌های رهگیر طوفان که توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده‌اند، توانستند شناورهای دشمن فرضی را که قصد ورود به سواحل کشور را داشتند با موفقیت هدف قرار داده و منهدم کنند.

موشک طوفان با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب و برخی تغییرات دیگر، با دقت بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی به سوی هدف شلیک شدند.

در این رزمایش همچنین، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جدیدترین اخلال‌گر ضد پهپاد ساخت متخصصانش را رونمایی کرد.

از مهمترین قابلیت‌های این اخلال‌گر آن است که قابل حمل توسط نفر بوده و اخلال‌گر می‌تواند به محض دیدن پهپاد یا هلی‌شات عملیات جمینگ را را آغاز کرده و از طریق لاک کردن روی پرنده دشمن در هدایت آن اخلال ایجاد کند.

طرز کار این اخلال‌گر آن است که می‌تواند در هدایت هلی‌شات‌ها اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند، اما در مورد پهپادها، این اخلال‌گر می‌تواند آنها را مورد جمینگ قرار داده و پس از اخلال در ارتباطشان با مرکز فرماندهی، از مسیر خود منحرف کند.

به کارگیری سامانه‌های جنگ الکترونیک و تلفیق آن‌ها با سامانه‌های ارتباطی و انتقال آنلایین اطلاعت صحنه نبرد به یگان‌های حاضر درمنزثه رزمایش از دیگر اقدامات نیروی زمینی ارتش در روز دوم رزمایش محمدرسول الله 4 بود.

نیروی زمینی ارتش در ادامه رونمایی از دستاوردهای جدید خود، پهپاد فرپاد جدیدترین پهپاد دست پرتاپ ایرانی را برای اولین بار در منطقه عمومی رزمایش به نمایش گذاشته  آن را به پرواز در آورد.

این پهپاد با حدود 20 کیلومتر برد، و 45 دقیقه مقاومت پروازی توسط متخصصان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شده است.

انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند که از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی است، نیز در روز دوم رزمایش نزاجا اجرا شد.

زمین مسلح هوشمند دارای این‌ قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله منهدم خواهد کرد.

تماس تلفنی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و تقدی و تشکر وی از دلیرمردان و فرمانده نیروی زمینی ارتش پایان بخش روز دوم رزمایش نزاجا بود.

روز  سوم و پایانی رزمایش محمدرسول الله 4 ارتش با رونمایی از دو فروند پهپاد جدید نزاجا همراه بود. یکی از این پهپادها، رزمی بوده و قادر به حمل موشک‌های هوا به سطح است که این پهپاد تحت پروژه شهید قوطاسلو طراحی و تولید شده است. پهپاد دوم نیز یک پهپاد شناسایی بوده که "عقاب" نام دارد؛ این پهپاد دارای مداومت پروازی 24 ساعته است.

در ادامه مرحله سوم رزمایش، اجرای آتش سنگین ساحلی  برای جلوگیری از نفوذ یگان‌های دشمن فرضی انجام شد. همچنین پرواز دو فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش، یکی دیگر از قسمت‌های روز سوم این رزمایش بود.

در این عملیات که یک فروند جنگنده F4 و یک فروند جنگنده میراژ F1 حضور داشتند، جنگنده F4 با دو بمب 500 پوندی اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار داد.

در ادامه مرحله سوم از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4، پهپاد مهاجر 2 نوین از جمله پهپادهای شناسنایی متعلق به نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی رزمایش به پرواز در آمد.

خانواده پهپادهای مهاجر با داشتن چندین عضو، پرجمعیت‌ترین خانواده پهپادی ایران محسوب می‌شود و در میان مجموعه پهپادهای مهاجر، مهارجر 1 و مهاجر 2، جزو قدیمی‌ترین نوع پهپادهای این خانواده پهپادی هستند.

 پهپاد "مهاجر 2 نوین"  با نام تجاری "M2-N"،  علاوه بر داردا بودن دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی در زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کنند.

این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر2 که 50کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل ملاحظه‌ای داشته و برد این پهپاد به 150 کیلومتر رسیده است.

علاوه بر این، پهپاد "مهاجر 2 نوین" با افزایش مداومت پروازی، قادر است حالا 6 ساعت به صورت مداوم، پرواز کند. افزایش شعاع عملیاتی و برد و همچنین مداومت پروازی، از جمله مهمترین مولفه‌های پهپادها به شمار می‌رود.

در ادامه مرحله نهایی این رزمایش، 6 فروند بالگرد کبرا با حضور در منطقه رزمایش، اهداف از پیش تعیین شده را با راکت و تیربار منهدم کردند. این بالگردها در یک عملیات مشترک ایجاد آتش سنگین روی هدف را به نمایش گذاشتند.

در ادامه رزمایش نوبت به حضور پهپادهای انتحاری نزاجا می‌رسد و این پهپاد انتحاری پس از رصد و تحلیل منطقه توسط قرارگاه فرماندهی، ضمن شناسایی دقیق یک هدف از پیش تعیین شده، خود را به هدف رسانده و در یک عملیات انتحاری ضمن کوبیدن خود به هدف از پیش تعیین شده، آن را منهدم می‌کند.

پس از انجام عملیت توسط پهپاد انتحاری، تعداد زیادی از تانک‌های "تی 72" نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی آتش نفربرهای "بی ام پی 2" مواضع دشمن فرضی را منهدم کردندو همزمان نیز قرارگاه پدافند هوایی با توپ‌های 23 میلیمتری عملیات پشتیبانی پدافندی از یگان‌های عملیات‌کننده را به اجرا گذاشت.

در سوی دیگر میدان نیز توپخانه‌های نزاجا با شلیک ده‌ها گلوله توپ سنگین، مواضع دشمن فرضی را در هم کوبیدند. این رزمایش با سخنرانی امیر پورشاسب ارزیاب قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و امیر حیدری فرمانده نزاجا پایان پافت.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7

6 دی ماه مرحله اول رزمایش مشترک قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «مدافعان آسمان ولایت 7» در منطقه‌ای به‌ مساحت 496 هزار کیلومتر مربع در حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین محدوده آسمان کشور  آغاز می‌شود.

 این رزمایش، با مشارکت یگان‌های پدافند هوایی ارتش، سپاه (نیروهای هوافضای سپاه) یگان کنترل عملیاتی نداجا، توپخانه‌های ارتش و سپاه، یگان‌هایی از بسیج و نیروی انتظامی و همچنین جنگنده‌های F4 نیروی هوایی ارتش اجرا شده‌ بود.

 در نخستین مرحله از رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 7 انواع سامانه‌ها، ادوات و تجهیزات موشکی، توپخانه‌ای، راداری، شنود الکترونیکی، ارتباطی و دیده‌بانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران که در منطقه عمومی رزمایش گسترش یافته بودند، در مواضع از پیش تعیین شده استقرار یافتند و استفاده از سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف  مورد نظر در دریا توسط پهپادهای شناسایی و انجام عملیات روانی پیشدستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین شد.

در روز دوم و مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 77،  سامانه‌ موشکی بومی مرصاد ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیماهای مهاجم دشمن را مورد اصابت موشک قرار داده و اهداف را منهدم کرد.

همچنین  سامانه موشکی بومی یا زهرا 3  توانست ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیماهای مهاجم دشمن را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داد.

سامانه موشکی یا زهرا 3 یکی از سامانه‌های بومی کشورمان است که در سال 92 رونمایی شد. این سامانه، یک سامانه متحرک پدافند هوایی با قابلیت اتصال به شبکه یک‌پارچه پدافندی کشور بوده و قادر است در هر موقعیتی استقرار یافته و به‌طور مؤثری مأموریت خود را انجام دهد.

در ادامه این مرحله از رزمایش، سامانه فرماندهی و کنترل فکور ضمن هدایت هوشمند عملیات پدافند هوایی، نسبت به پایش دائمی اطلاعات تبادل شده جهت جلوگیری از هرگونه اخلال سایبری اقدام کرد.

ترکیب سامانه‌های کشف راداری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تنوع فرکانسی کشف در باندهای مختلف و نیز توانمندی پست‌های دیده‌بانی ثابت و سیار گسترش یافته در منطقه عمومی رزمایش از دیگر مواردی بود که در این مرحله از رزمایش مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

همچنین در ادامه این مرحله، یک فروند جنگنده اف 4 از پایگاه ششم شکاری بوشهر (شهید یاسینی) با موفقیت توانست یک فروند جنگنده بمب افکن سوخو 24 اعزامی از پایگاه هفتم شکاری شیراز (شهید دوران) را در منطقه عمومی رزمایش شناسایی و رهگیری کند.

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه "رادار کنترل آتش افق" مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه با کمک رادار کنترل آتش افق و موشک صیاد 2، یک هدف پرنده را منهدم کند.

در این عملیات، هدف یک پهپاد دشمن فرضی بود که توسط سامانه‌های راداری سامانه موشکی تلاش رهگیری و روی آن قفل راداری شد و پس از شلیک موشک صیاد 2، هدف در فاصله حدودا 40 کیلومتری منهدم شد.


موشک صیاد 2 در حال شلیک از سامانه موشکی تلاش

همچنین در طول این رزمایش، 12 مورد اخطار به جنگنده هاو پهپادهای نیروهای فرامنطقه‌ای توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش داده شد که این نشان از آمادگی نیروها و تجهیزات قرارگاه داشت؛ این اخطارها مربوط به چند جنگنده و پهپاد متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز بوده است.

در مرحله سوم و پایانی از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 7، سامانه موشکی S200 به اجرای عملیات پرداخت. در این عملیات یک فروند موشک اس 200 پس از رهگیری پهپاد هدف و موشک موفق که پهپاد دشمن فرضی را سرنگون کند.

همچنین در آخرین مرحله از این رزمایش یک فروند پهپاد دشمن فرضی در حوالی نیروگاه اتمی بوشهر توسط سامانه اسکای گارد رهگیری و منهدم شد.

رژه یگان های حاضر در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 و سخنرانی امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش پایان بخش این رزمایش بود.

رزمایش امام علی(ع) نیروی زمینی سپاه

این رزمایش در 4 بهمن ماه در منطقه غرب کشور و با محوریت قرارگاه نجف نزسا آغاز شد. ارتقای آمادگی‌های رزمی و توسعه روش‌ها و شیوه‌های نوین جنگی را از جمله اهداف برگزاری رزمایش امام علی (ع) بود. در این رزمایش، عملیات‌های مختلفی برای مقابله با تهدیدات متنوع از جمله تهدیدات گروهک های تکفیری، توسط نیروهای سپاه تمرین شد.

نکته جالب توجه در این رزمایش استفاده نیروهای سپاه از اسلحه AK-103 بود.


سلاح آ کا 103

AK-103 یکی از مشهورترین و بهترین سلاح‌های خانواده کلاشنیکف است که از کالیبر 39*62. 7 mm  بهره می‌برد. وزن خالی این سلاح، 3 کیلو و 400 گرم است.

هم اکنون فقط 5 کشور، روسیه، هند، ونزوئلا، لیبی و نامیبیا جزو دارندگان رسمی این سلاح هستند. اخیرا نیز برخی تصاویر منتشره در فضای مجازی، نشان می‌دهد که تعدادی از نظامیان عربستان سعودی نیز این سلاح را در اختیار دارند.

وزن این سلاح کارآمد با خشاب خالی، حدود 3 کیلو و 600 گرم بوده و طول آن 943 میلی متر است. این سلاح، دارای خشاب 30 تیری بوده و نواخت تیر آن نیز، 600 گلوله در دقیقه است.

رزمایش مدافعان حریم ولایت نیروی هوافضای سپاه

پس از انجام 5 روز مراحل مقدماتی مرحله اصلی رزمایش فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه با نام "مدافعان حریم ولایت" در 16 بهمن ماه  با شعار همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید در وسعت 35 هزار کیلومتر مربع در منطقه عمومی سمنان آغاز شد.

در مرحله اصلی رزمایش "مدافعان حریم ولایت" نیروی هوافضای سپاه انواع سامانه های راداری و موشکی  شامل " سامانه موشکی سوم خرداد"، " سامانه موشکی طبس"، "سامانه موشکی صیاد 2" و نیز سامانه ای راداری برد بلند "قدیر"،  سامانه راداری برد متوسط "مطلع الفجر" و "سامانه راداری رعد" و "کاوش" حضور داشتند.

در ادامه مرحله اصلی رزمایش پدافندی "مدافعان حریم ولایت" نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار بمب‌های رها شده توسط جنگنده‌های سوخو توسط را با استفاده از سامانه‌های راداری بومی مورد ردگیری قرار داد.

همچنین این سامانه‌ها که به دست توانمند متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده‌بودند، توانستند موشک‌های زمین به زمین را با موفقیت ردگیری کنند.

رزمایش پیامبر اعظم 11 نیروی زمینی سپاه

دوم اسفند ماه رزمایش پیامبر اعظم(ص)11 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شعار "نمایش اقتدار و امنیت پایدار" با رمز مقدس یا "رسول الله" دوم اسفندماه با حضور یگان‌های توپخانه، پدافند، پهپاد، پیاده و هوانیروز این نیرو در کویر مرکزی و مناطق شرق و شمال‌ شرق کشور آغاز شد.


راکت هدایت شونده فجر5 در زمایش سپاه

در روز اول رزمایش اهداف دشمن فرضی با راکت‌های پیشرفته، هوشمند و نقطه‌زن در کلاس‌های مختلف از جمله راکت هدایت شونده فجر 5 که به تازگی رونمایی شده‌بود، مورد اصابت قرار گرفت.

در روز دوم  رزمایش پیامبراعظم(ص)11 در منطقه شمال شرق کشور، بیمارستان 120 تختخوابی سیار شهید شوشتری با حضور سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش کاریز از شهرستان تایباد افتتاح شد.

در همین روز سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی  سپاه در حاشیه افتتاح بیمارستان سیار شهید شوشتری در منطقه کاریز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سلاح دوش‌پرتاب میثاق در بخشی از رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11 شلیک شد و توانست یک هدف هوایی را منهدم کند.

 در ادامه رزمایش پیامبراعظم(ص) 11 در منطقه شمال شرق کشور، عملیات دفاع از کُوی و برزن  با همکاری و همراهی قابل توجه مردم اعم از شیعه و سنی و عملیات رهایی گروگان و هلی‌برن توسط یگان صابرین نیروی زمینی سپاه با موفقیت اجرا شد.

در این مرحله از رزمایش، نیروی زمینی سپاه با حضور نظامی اطراف شهر تایباد، آمادگی خود را برای دفاع از کُوی و برزن در مقابل هرگونه تهدید احتمالی با موفقیت تمرین کردند.

مرحله نهایی این رزمایش با اجرای عملیات رزمی توسط تیپ مخصوص صابرین آغاز شد که طی آن عملیات دفاع در مقابل تهاجم دشمن فرضی با اجرای آتش سنگین توپخانه روی مواضع دشمن و همچنین عملیات شناسایی و اطلاعاتی با استفاده از پهپادهای نزسا انجام شد و یگان راکتی سپاه نیز با راکت‌های پیشرفته و دقیق‌زن از مواضع ثابت و متحرک، مواضع دشمن را هدف قرار داد.

در ادامه مرحله پایانی از رزمایش، تانک‌های T-72، نفربرهای براق (نمونه ایرانی از نفربر بی‌ام‌پی1) و  نفربر BMP2 نیروی زمینی سپاه، با پشتیبانی نیروهای زمینی، به مواضع دشمن فرضی حمله کردند.

در ادامه برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11، نیروهای ویژه صابرین با موفقیت توانستند یک خودروی انتحاری دشمن فرضی را پیش از رسیدن به محل استقرار نیروهای خودی، منهدم کنند.

پس از انهدام اولین خودروی انتحاری دشمن فرضی، دومین خودرو نیز بلافاصله به‌سوی نیروهای سپاه اعزام شد که نیروهای صابرین سپاه با موفقیت توانستند دومین خودرو را نیز منهدم کنند.


بالگرد کبرای سپاه، ارتقا یافته تحت پروژه طوفان

در ادامه برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)11،  دو فروند از بالگردهای کبرا متعلق به هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواضع دشمن فرضی را با موشک و راکت هدف قرار دادند.

در جریان این عملیات، بالگرد جت رنجر 206 و بالگردهای 214 هوانیروز سپاه نیز عملیات پشتیبانی رزمی را از بالگردهای کبرا به‌عهده داشتند. ادامه این رزمایش با اجرای آتش سنگین توپخانه  محرم نیروی زمینی سپاه و هلی برن نیروهای ویژه صابرین بوسیله لاگردهای هوانیروز سپاه همراه بود.

در ادامه مرحله پایانی رزمایش نزسا، از "صاعقه" جدید ترین مین ضد بالگرد سپاه و "سجیل" مین جهنده ضد نفر سپاه رونمایی شد.

مین جهنده صاعقه، یک مین بسیار کارآمد است که روی زمین کارگذاشته شده و خدمه آن در جایی دورتر، موضع گرفته و در زمان مناسب مین را منفجر می‌کنند اما انفجار این مین جهنده، همانند مین‌های دیگر نیست بلکه با انفجار اولیه مین، تعداد زیادی بمب کوچک به بالا پرتاب شده و در یک خط عمودی تا ارتفاع 500متری زمین هر پرنده متخاصمی حضور داشته باشد، هدف قرار گرفته و اگر منهدم نشود، حتماً با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

مین سجیل نیز  تا ارتفاع 10 متر از  سطح زمین پرتاب و سپس منفجر می‌شود و ترکش‌های آن به‌صورت بارانی به‌روی نیروهای دشمن ریخته می‌شود.

این رزمایش نیز با دستیابی به تمامی اهداف خود پایان یافت.

رزمایش دریایی ولایت95

مرحله نهایی رزمایش بزرگ ولایت 95 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از 8 اسفند ماه در منطقه عمومی جنوب کشور از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند،  با اعلام رمز "یا زهرا(س)" از عرشه ناوشکن سهندآغاز شد.

این رزمایش، در محدوده‌ای به‌وسعت 2 میلیون کیلومترمربع از تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب تا مدار 10 درجه و اسقرار تیپ‌های تکاور دریایی و عملیات ویژه در سرتاسر سواحل مکران تا فاصله 24 مایل دریایی معادل 44 کیلومتر اجرا شد.

در روز نخست از مرحله نهایی رزمایش بزرگ ولایت 95  صدها تن از تکاوران دریایی و نیروهای عملیات ویژه نداجادر بخش‌های مختلف سواحل مکران (سواحل دریای عمان) مستقر شدند و با سلاح‌های متنوع و جدیدی خود، انواع رزم‌ها را تمرین عملی کرده و توانایی‌ها خود در مقابله با نفوذ دشمن به خط ساحلی کشورمان را تمرین کردند.

در دومین روز از رزمایش برای اولین بار در کشور، عملیات پرش چترباز از هواپیماهای بال ثابت F-27 توسط چتربازان نیروی دریایی ارتش صورت گرفت.

در ادامه روز دوم رزمایش نداجا، عملیات ترکیبی مین روبی به صورت صوتی و مغناطیسی توسط بالگردهای مین روب یگان هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در منطقه رزمایش با موفقیت انجام شد.

همچنین در این روز، یگان‌های شناور مستقر در منطقه عمومی رزمایش در فواصل دور دست تا مدار 10 درجه نسبت به تامین امنیت خطوط کشتیرانی و اسکورت شناورهای تجاری و نفتکش عبوری در منطقه اقدام کردند.


موشک ضد شناور دهلاویه

در اخرین مرحله از رزمایش دریایی ولایت 95 برای نخستین بار سامانه‌های پرتاب موشک‌های هوشمند دهلاویه و "نصیر" جدید ترین موشک کروز دریایی ایران مورد آزمایش قرار گرفتند و با موفقیت اهداف خود را منهدم کردند.

 در روز پایانی رزمایش اژدر "والفجر" جدیدترین اژدر نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با موفقیت از زیردریایی غدیر شلیک شد و هدف شناورش را منهدم کرد.

همچنین در این روز از رزمایش، بالگردهای ضدزیردریایی یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش در طول گشت‌زنی با بهره‌گیری از سامانه‌های ردگیری زیردریایی‌ها، ضمن کشف اهداف زیرسطحی مستقر در محدوده رزمایش با پرتاب اژدرهای بهینه‌سازی شده توسط جهاد خودکفایی این نیرو نسبت به انهدام آنها اقدام کردند.

این رزمایش، با رژه یگان های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جماران و با حضور سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح پایان یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مغزمتفکر IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    17 11
    باید در سال 1396 آواکس بسازیم بخاطر اینه واجب الاوجبات است آواکس
  • گمنام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    13 0
    تانک فلاق کدوم قابلیت و مشخصه ی یک تانک رو داره . 1.زره وحفاظت ؟ 2.توان اتش باری سنگین ؟ ... خلاصه اسم نا مربوطی گذاشته شد براش .بهترین اسم خودروی تدارکاتی سبک میدان نبرد هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس