بوفون و کاسیاس

هیچ راهی بدون نقطه پایان نیست، راه اسطوره‌های فوتبال دنیا نیز برای رفتن به سر خط، یک نقطه پایان لازم دارد. ایکر کاسیاس دروازه‌بان مردمی دیگر به پایان راه خود رسیده است.

سرویس ورزش مشرق - جدال دو تیم فوتبال یوونتوس و پورتو در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با حذف پورتو و صعود یوونتوس به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا منجر شد و ایکر کاسیاس که با تیم کم بضاعتش تا این مرحله به خوبی پیش آمده بود دیگر تن به خداحافظی داد.

هیچ راهی بدون نقطه پایان نیست، راه اسطوره‌های فوتبال دنیا نیز برای رفتن به سر خط، یک نقطه پایان لازم دارد. ایکر کاسیاس دروازه‌بان مردمی و هم نسل بزرگانی چون کارلوس، رائول گونسالس، زیدان، پیرلو، توتی و بوفون دیگر به پایان راه خود رسیده است. او در شرایطی مبهم و مشکوک مانند بسیاری از ستارگان و مربیان به ناگاه از اردوگاه قوهای سفید مادرید کنار گذاشته شد، با فلورنتینو پرس مشکل داشت یا با طرز تفکر او در هر حال در فصل جاری با پیراهن پورتو پرتغال وارد میدان حرفه‌ای فوتبال شد و انصافا مقامات این باشگاه باید از داشتن او بسیار راضی و خوشحال باشند. کاسیاس بدون تردید بیشترین سهم را در موفقیت‌های نصفه و نیمه پورتو پرتغال در این فصل چه در لیگ داخلی و چه در سطح اروپا داشته است. پورتو بضاعتش همین بود و تیمی که دیبالا داشته باشد حق دارد حداقل به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. ایکر مقدس نمی توانست یک نفره تیمش را مقابل یوونتوس مسلح و مجهز به پیروزی برساند.

ایکر برای چند ثانیه بوفون را در آغوش گرفت و مسلما چیزی درباره خداحافظی با او در میان گذاشت

دیبالا پشت ضربه قرار گرفت و با یک ضربه دقیق، توپ را به گوشه دروازه کاسیاس فرستاد. در دقایق پایانی نیمه اول اتفاق خاصی رخ نداد و این نیمه با همان تک گل به پایان رسید.

دو تیم نیمه دوم را هجومی آغاز کردند و در همان دقایق ابتدایی موقعیت های خطرناکی روی دروازه هم به وجود آوردند اما توپی از خط دروازه ها عبور نکرد. بعد از سپری شدن دقایق ابتدایی، یوونتوسی ها بار دیگر به تیم برتر میدان تبدیل شدند و می توانستند در دقیقه 60 به گل دوم برسند اما ضربه والی تماشایی پیاکا، راهی به چهارچوب دروازه پورتو پیدا نکرد. برتری یوونتوس ادامه داشت و در مقابل بازیکنان پورتو روی ضدحملات به دنبال جبران نتیجه بودند اما در نهایت گل دیگری به ثمر نرسید و بازی با برتری یک بر صفر یووه به پایان رسید.

ایکر کاسیاس، دروازه‌بان با تجربه پورتو، با حضور در این دیدار مقابل یوونتوس، رکورد حضور در رقابت های اروپایی را شکست.​​​​​ این صد و هفتاد و پنجمین حضور کاسیاس در رقابت های اروپایی بود و رکورد قبلی که با 174 بازی در اختیار مالدینی بود به این ترتیب شکست. البته بیشتر بازی های کاسیاس در مدت 16 فصل حضور او در سانتیاگو برنابئو با پیراهن رئال مادرید رقم خورد.​​ او که در سال 2015 به پورتو پیوست، در دو فصل اخیر با پیراهن این تیم در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشت. کاسیاس در دوران حضورش در رئال مادرید، 3 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد که آخرین آن در سال 2014 بود. او همچنین دو بار فاتح سوپرجام اروپا شد.

اما خداحافظی و احوال پرسی دو اسطوره، ایکر کاسیاس و جان‌لوئیجی بوفون در پایان این جدال برای فوتبال دوستان بسیار قابل تامل و البته غم انگیز بود. این می‌تواند آخرین در آغوش کشیدن باشد، این نقطه پایان ایکر کاسیاس در بازی‌های اروپایی بود و او به احتمال فراوان در فصل آینده دیگر در دنیای فوتبال حرفه‌ای حضور نخواهد داشت.

به بهانه این خداحافظی تلخ و معنادار نگاهی به زندگی اسطوره‌ دنیای فوتبال می‌اندازیم و به خصوص اخلاق مداری و مردم داری این دروازه‌بان بزرگ را زیر ذره بین می‌گیریم.

شاید بیش از 10 بار در برنامه‌های بزرگ و معتبر تلویزیونی و رادیویی از ایکر کاسیاس درباره بهترین دروازه‌بان های دنیا سوال شده و او هرگز به نام خودش اشاره نکرده است، کاسیاس هرگاه در آستانه ال کلاسیکودربی با چنین سوالی مواجه می‌شد حتما نام دروازه‌بان وقت بارسلونا را در جمع برترین‌های دروازه‌بانی جهان ذکر می‌کرد.

او همیشه از بوفون و اولیور کان به عنوان برترین دروازه بان‌های جهان یاد می‌کرد.

ایکر در همه فصول بازیگری حرفه‌ای خود حداقل 10 درصد کل قراردادش را به امور خیریه اختصاص داد و هم اکنون مدیرعامل 3 سازمان مردم نهاد در مادرید است که این مجموعه‌ها شعبه‌هایی در آفریقای شمالی و مرکزی، همچنین آمریکای جنوبی دارند.

در زمان انتخابات نخست وزیری اسپانیا وقتی دو حزب کارگر و  سوسیال دموکرات مستقر در مادرید به جان هم افتاده بودند، ایکر کاسیاس با صدور بیانیه‌ای تاریخی به سال 2004 مردم مادرید را به وحدت و آرامش دعوت کرد. تنها یک هفته پس از آن پلیس ملی اسپانیا از کاسیاس به خاطر آن بیانیه تشکر کرد و در وب سایت رسمی خود نوشت: هیچ اقدامی به اندازه کاری که کاسیاس انجام داد، نمی‌توانست پایتخت اسپانیا را از یک شورش احتمالی نجات بدهد.

وقتی ایکر کاسیاس در کنفرانس خبری خود از خداحافظی با رئال مادرید خبر داد و اشک ریخت، خبرنگاران کاتالونیایی اسپورت و ال موندو دپورتیوو نیز گریه کردند و در گزارش آن روز خود از کاسیاس به عنوان یک فوتبالیست بزرگ و مردمی و محبوب حتی در کاتالونیا نام بردند.

درگیری کاسیاس با مورینیو از زمانی شروع شد که مورینیو از او خواست هرگز با بازیکنان بارسلونا تماس دوستانه برقرار نکند و ایکر در صفحه توییتر خود نوشت: نمی‌توانم با دوستان صمیمی خود ارتباط نداشته باشم، ما در یک تیم به نام تیم ملی با هم ارتباط خوبی داریم و حالا که بارسلونا قهرمان شده وظیفه دارم به دوستان خوبم مثل پویول، اینیستا و ژاوی تبریک بگویم. این وظیفه من است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    5 2
    ایکر مقدس و دوست داشتنی دنیای فوتبال ان شاالله در کسوت مربی گری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس