کد خبر 701761
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
سردار افراسیابی

جانشین قرارگاه اجتماعی ــ امنیتی شهید برونسی با بیان "در حاشیه شهر بیش از ۵۰۰ خانه و ۸۰۰ مسجد را تعمیر و بازسازی کردیم"، گفت:‌ سپاه تمام توان خود را برای رفع مشکلات حاشیه شهر گذاشته و حتی اگر لازم باشد این کار را به‌تنهایی انجام می‌دهیم.

به گزارش مشرق، سپاه امام رضا(ع) در قالب قرارگاه اجتماعی ــ امنیتی شهید برونسی در حوزه مباحث فرهنگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ورود جدی داشته است. یکی از وظایف اصلی تعریف شده برای این قرارگاه فعالیت در حوزه محرومیت زدایی از حاشیه شهر مشهد است.

با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این قرارگاه، گفت‌وگویی با سرهنگ علی‌اکبر افراسیابی جانشین قرارگاه اجتماعی ــ امنیتی شهید برونسی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به‌عنوان سئوال نخست درباره ماهیت این قرارگاه و همچنین اهداف اولیه‌ای که برای تشکیل آن در نظر گرفته شده است توضیح دهید.

افراسیابی: قرارگاه اجتماعی - امنیتی شهید برونسی در اوایل سال 95 با فرمان مقام معظم رهبری در مشهد تشکیل شد. فعالیت عمده این قرارگاه، برقراری امنیت عمومی و پیشگیری از تبدیل‌شدن آسیب‌های اجتماعی به بحران‌های امنیتی است و فرمانده قرارگاه هم فرمانده سپاه امام رضا(ع) است.

قرارگاه چندین کارکرد دارد و در حوزه‌های "فرهنگی- اجتماعی"، "محرومیت‌زدایی" و "مردم‌یاری" فعالیت دارد و در حوزه‌های امنیتی نیز به گشت‌های محلی بسیج و به همکاران ناجا در برقراری امنیت عمومی مشهد کمک می‌کنیم. 

بخش دیگری که دنبال می‌کنیم، رصد کارکرد بقیه دستگاه‌هاست و اگر در نقطه‌ای کارکرد مثبت و منفی در سطح شهر باشد به مسئولان مربوطه اطلاع می‌دهیم. مسئله‌ای که در مشهد باید به آن توجه شود محرومیت‌زدایی و بخش‌های اجتماعی است.

با توجه به اینکه یکی از کارکردهای قرارگاه را در حوزه اجتماعی و مقابله با آسیب‌های مطرح در این حوزه عنوان کردید لطفاً در مورد مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه توضیح دهید.

افراسیابی: در بُعد اجتماعی، فعالیت‌های عمده حوزه رفع ناهنجاری ظاهری در زمینه جمع‌آوری معتادین و متجاهرین به فساد بوده که معمولاً این معتادان منطقه را به‌صورت "کلونی" درآورده بودند.

 در 2 سال گذشته حدود 2000 نفر از این افراد را شناسایی، جمع‌آوری و پلمب موادفروشان و خانواده‌های فساد را با هماهنگی‌های قضایی انجام داده‌ایم. امروز دیگر "کلونی" آن‌چنانی نداریم و در 2 سال گذشته 80 درصد آن‌ها جمع‌آوری شده‌اند و در بعضی نقطه‌هایی که این افراد بیشتر بودند، پایگاه ثابت مستقر کرده‌ایم.

 براساس سند تنظیم شده گویا یکی از فعالیت‌های مهم شما "محرومیت‌زدایی" از مناطق حاشیه شهر مشهد تعریف شده است. در این حوزه تاکنون چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟

 افراسیابی: در حاشیه‌شهر بیش از 500 خانه محروم را تعمیر و بازسازی کردیم؛ در حال حاضر که کار صورت گرفته، مردم این منطقه امیدوار شده‌اند و در سال 95 بیش از 350 خانه را تعمیر و بازسازی کرده و مشکلاتش را حل کردیم و برای بعضی نیز خانه ساخته‌ایم. در بخش تعمیر و بازسازی مساجد نیز فعالیت داشته چراکه دشمن هم در این حوزه فعالیت دارد تا مردم از نماز و دین و ارزش‌ها دور شوند و مساجدی که رونق نداشتند را در حاشیه شهر مشهد احیاء و ملزومات و زیباسازی را فراهم کردیم.

بیش از 800 مسجد حاشیه شهر را کمک کرده و بازسازی، زیباسازی و تجهیز آن‌ها صورت گرفته است. وقتی ما کمک کردیم مردم هم وارد عمل شدند و به ما کمک کردند و امروز مساجد حاشیه شهر پررونق و در شأن مردم شده، در این راستا همچنین ادارات دیگری نظیر شهرداری به ما کمک کردند. اکثر مساجد حاشیه شهر روحانی دارند و "خانه عالم" هم در این مناطق ساختیم و به مدارس حاشیه نیز کمک شد. در بخش معیشتی یا حمایتی هم بسته‌هایی را به مناسبت‌هایی در دو مرحله بعد از شناسایی در سال تقدیم کردیم.

به بیماران صعب‌العلاج و ایتام نیز کمک شده و مهمترین دستاوردمان در حوزه حاشیه شهر مشهد این بوده که امروز یک همت کلی در شهر ایجاد شده و شهرداری، آستان قدس، کمیته امداد و خیریه‌ها و مردم پای کار آمدند. امروز وضعیت حاشیه شهر مشهد و وضعیت این منطقه با گذشته متفاوت شده و مردم از این‌که مسئولان آن‌ها را می‌بینند و به آن‌ها توجه می‌کنند، امیدوار شده‌اند.

 در حوزه فرهنگی چه اقداماتی را در حاشیه شهر مشهد در دست کار داشته‌اید؟

افراسیابی: در برنامه فرهنگی سوله‌های چند منظوره فرهنگی – ورزشی ایجاد کرده و بیش از 40 سوله در حاشیه‌شهر ساخته شده است. این سوله‌ها در ایام مختلف نظیر ماه رمضان و محرم به‌دلیل چندمنظوره بودن مراسماتی در آن ها برگزار می‌شود.

بیش از 500 پایگاه بسیج جدای از این‌که ایجاد کردیم، ساخته‌ایم و گسترش سازمان بسیج برای افزایش کارکرد را انجام داده‌ایم. رده‌های بسیج در این مناطق و زیرساخت‌ها را نیز تقویت کرده‌ایم. همچنین دارالقرآن و مهد قرآنی ایجاد کرده‌ایم و بیش از 70 مهد قرآنی در حاشیه شهر داریم که عموماً در نزدیک مساجد هستند.

بیش از 1000 نفر از کودکانی که در سن مدرسه نبودند را در این مهدها تحت پوشش آموزشی قرار داده‌ایم؛ در حوزه فرهنگی کارهای اورژانسی را در مرحله اول انجام داده‌ایم و برنامه 5 ساله ششم را هم در دستور کار داریم؛ در این سند در ارتباط با اشتغال‌زایی توجه ویژه‌ای داریم چراکه در این مناطق معضلاتی که به‌وجود می‌آید به‌دلیل بیکاری است.

بحث بهداشت،‌ درمان و کتابخانه سیار را برای این مناطق داریم تا از این طریق، نمایش فیلم نیز داشته باشیم؛ بخشی از کارهای ما بخش‌های مشاوره‌ای خانواده‌هاست و برای بچه‌ها و مادران کلاس داریم و اردوهایی مختلفی را برای نوجوانان و جوانان برای آگاه‌سازی نسبت به معضلات اجتماعی برگزار کرده‌ایم چراکه بسیاری از مشکلات به‌دلیل وجود ناآگاهی است. بیش از 2000 نفر را امسال از حاشیه شهر به اردوی راهیان نور اعزام کردیم.

یکی از مسائلی که در حاشیه شهر مشهد وجود دارد، این است که این حاشیه همچنان رو به گسترش است. چه تمهیدی در این حوزه باید اندیشید تا اقدامات صورت گرفته مثمرثمرتر باشد؟

افراسیابی: حاشیه شهر گسترده و بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد؛ این موضوع یک همت ملی را برای رفع مشکلات طلب می‌کند. حاشیه شهر در طول سال‌های متمادی ایجاد شده و برای آن فکری نشده است؛ باید از گسترش حاشیه شهر جلوگیری کرد. پیگیری‌های خوبی شده اما هنوز گسترش حاشیه شهر وجود دارد.

 مهمترین موضوعی که باید به آن توجه شود جلوگیری از گسترش حاشیه شهر است و برای این موضوع باید مدیریت واحد در حوزه ساماندهی حاشیه شهر مشهد ایجاد شود چراکه اکنون اقدامات و فعالیت‌ها حالت "جزیره‌ای" دارد و در یک جهت حرکت‌کردن مهم است.

یکی از مسائلی که حاشیه شهر را ایجاد و گسترش می‌دهد، "مسکن ارزان‌قیمت" است و بسیاری از این‌ها مشکلات سندی دارند؛ یکی از کارهایی که به‌صورت اورژانسی باید انجام شود، جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی است و این موضوع در مشهد فوریت دارد. پس از جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی می‌توانیم با اولویت‌بندی این‌که چه نیازی وجود دارد، فعالیت کنیم. مناطقی داریم که امکان خدمات‌رسانی در حوادثی نظیر زلزله وغیره را ندارند و ضوابط شهری در آن‌ها ایجاد نشده است.

ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم دلیلش وجود یک همت جمعی بین تمامی مسئولان و مردم بود؛ امروز در راس کار، نظرات مقام معظم رهبری و مسئولان است و کمک همه را حتی اصناف و بازاریان را می‌طلبد.

جمعیت حاشیه شهر ما از بسیاری از استان‌ها بیشتر و بزرگتر است و حل این موضوع همت ملی را نیاز دارد. حاشیه شهر مشهد باید مثل بقیه شهر مشهد شود؛ جانشین فرمانده کل سپاه به ما دستور داده تا این منطقه را گلستان کنیم و نگاه ما این گونه است. شهروند این مناطق باید مثل بقیه نقاط دیگر مشهد ‌شود.

بعضی زمین‌ها در این منطقه رها شده و به صورت "کلونی" درآمده‌اند؛ اگر به حاشیه شهر توجه ‌شود مسکن ارزان‌قیمت در آن به وجود نمی‌آید. در این منطقه اگر کار خاص و جهادی صورت بگیرد و همه تحت مدیریت واحد حرکت کنیم، منطقه‌ای در شان مردم مشهد خواهیم داشت.

سپاه تمام توان خود را برای رفع مشکلات حاشیه شهر گذاشته و حتی اگر لازم باشد این کار را به‌تنهایی انجام می‌دهیم؛ به‌هیچ وجه برای "کسب نمره" در این منطقه کار نمی‌کنیم.

اخیراً هم معاون رئیس‌جمهور از این منطقه بازدید داشت. نظرتان درباره این بازدید چیست؟

افراسیابی: با حضور آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور در این مناطق امیدواریم که اعتباراتی از سوی دولت اختصاص پیدا کند اما تاکنون از سال 92 اتفاق خاصی که اثرگذار باشد، نیفتاده است. امیدواریم زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم وضعیت مشهد بهتر شود؛ قطعاً به شهر مشهد باید نگاه ملی صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس