نیروهای مسلح

نیروهای مسلح در طول سال 95 اخبار تلخ و شیرین زیادی داشتند؛ از شلیک برخی موشک‌های جنجالی و حضور روس‌ها در ایران گرفته تا مرگ دردناک تعدادی از سربازها در سحرگاه یک روز تابستانی.

به گزارش مشرق، سال 1395 با همه فراز و نشیب‌هایش در حوزه نیروهای مسلح رو به پایان است؛ سالی که در آن اتفاقات مهمی رخ داد، برخی تلخ و برخی شیرین.

آنچه در زیر خواهید خواند، گزارشی است کوتاه از برخی حوادث، اتفاق‌ها و دستاوردهای نیروهای مسلح در سال جاری.

** انتصاب‌ها؛ تغییر رئیس بعد از 27 سال

احتمالا مهمترین جابجایی در مناصب نیروهای مسلح را باید تغییر ریاست ستاد کل بدانیم، جایی که سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی بعد از نزدیک به 3 دهه، جای خود را به فرمانده‌ای جوان‌تر یعنی سردار سرلشکر محمد باقری داد.

سردار باقری تا پیش از آن، مناصب مختلفی را تجربه کرده بود که آخرین آنها ریاست ارکان بود.

این سازمان (ارکان) درواقع یک پست موقت بود تا فرمانده جوان بتواند مدتی را به عنوان نفر دوم ستاد کسب تجربه کند.

به دنبال این تغییر در تیر ماه 95، سردار سرلشکر غلامعلی رشید نیز که خود از باسابقه‌ترین فرماندهان سپاه در سالهای گذشته بود و تا آن مقطع (از بعد از شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی) جانشینی ستاد کل را برعهده داشت، با حکم فرمانده معظم کل قوا به فرماندهی مهمترین قرارگاه عملیاتی کشور یعنی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء منصوب شد.

تا پیش از این، فرماندهی قرارگاه خاتم برعهده شخص فرمانده کل قوا بود.

امیر سید عبدالرحیم موسوی (جانشین وقت فرمانده کل ارتش) به جانشینی ستاد کل رسید و امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی نیز بعد از سال‌ها، جای خود را در معاونت هماهنگ کننده ستاد کل به سردار علی عبداللهی داد و خود به جانشینی سرلشکر رشید در قرارگاه خاتم نشست.

تغییرات در ستاد کل به همینجا ختم نشد، سردار مهدی ربانی از معاونت عملیات سپاه به معاونت عملیات ستاد کل رفت و بعدها، در 19 دی ماه، سردار علی زاهدی (فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه) جایگزین او شد.

همچنین امیر محسن دره باغی به معاون لجستیک و تحقیقات صنعتی ستاد کل منصوب شد؛ جایی که پیش از آن سردار علی عبداللهی خدمت می‌کرد.

سردار علی شادمانی نیز به معاونت هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم رفت.

چند ماه پس از انتصاب امیر موسوی به جانشینی ستاد کل، امیر احمدرضا پوردستان در 29 آبان ماه با حکم فرمانده معظم کل قوا، جانشین فرمانده کل ارتش شد و جای خود را در فرماندهی نیروی زمینی ارتش به امیر کیومرث حیدری (جانشین خود) دارد.

امیر حیدری چند روز بعد، کار خود را 2 دستور صریح رهبری درخصوص معیشت کارکنان و ارتقا توان رزمی آغاز کرد.

یکی دیگر از تغییرات مهم در نیروهای مسلح، انتصاب رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین بود که طی آن در 17 آذرماه، سردار غلامحسین غیب‌پرور به ریاست این سازمان برگزیده و سردار محمدرضا نقدی نیز بعد از حدود 8 سال، به معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه رفت و بر جای سردار حسین نجات نشست.

در پی این تغییر، سردار حسین نجات نیز به عنوان جانشین سازمان اطلاعات سپاه (به فرماندهی حجت‌الاسلام حسین طائب) منصوب شد.

از دیگر تغییرات امسال، در فرماندهی هوانیروز سپاه و ارتش بود که طی آن امیر خلبان یوسف قربانی به عنوان فرمانده هوانیروز ارتش، جایگزین امیر خلبان هوشنگ یاری شد و سردار رحمانی قهروردی نیز به فرماندهی هوانیروز تازه تشکیل شده سپاه رسید.

یگان هوانیروز سپاه در اواخر سال قبل و اوایل سال جاری کار خود را آغاز کرده بود.

در اردیبهشت ماه سال جاری، سردار محمد ناظری (فرمانده تفنگداران دریایی سپاه) بر اثر عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت و ناوسالار اصغر معماری به عنوان فرمانده جدید این یگان منصوب شد.

** حوادث و اتفاقات؛ تابستان داغِ سربازها

- یکی از حوادث تلخ در سال 95، سقوط جایروپلن سپاه در 20 مهرماه در منطقه ایرانشهر و در نقطه صفر مرزی بود که طی آن خلبان احمد مایلی فرمانده گردان هوایی یگان ویژه صابرین همزمان با شب تاسوعای حسینی به شهادت رسیده و کمک خلبان او نیز مجروح شد.


شهید احمد مایلی

- کمتر از 2 ماه بعد، در 11 آذرماه و در منطقه سراوان، یک فروند دیگر از این هواگردها دچار سانحه شد که در این سانحه نیز خلبان این هواگرد به نام بهمن مصائبی به شهادت رسید.

- حادثه تلخ دیگر در این سال، در ساعت 4:30 بامداد روز هفتم آذرماه رخ داد که طی آن یک فروند بالگرد MI17 نیروی هوافضای سپاه -در اختیار مأموریت‌های شرکت نفت خزر- در حین ماموریت نجات یکی از کارکنان این شرکت که دچار عارضه قلبی شده بود، در دریای خزر دچار سانحه شد و 5 سرنشین آن به شهادت رسیدند.

- چهارم خردادماه، روز ناگوار دیگری بود؛ یک فروند جنگنده MiG-29UB فالکروم آموزشی به خلبانی شهید «روزبه ناظریان» و استادخلبان «گلی‌پور» جهت اجرای ماموریت آموزشی، از پایگاه هوایی مهرآباد عازم منطقه غرب بود که هواپیمای آنها در حین ماموریت دچار مشکل شده بر اثر این سانحه، خلبانان مجبور به خروج اضطراری می‌شوند.


خلبان شهید روزبه ناظریان

استادخلبان «گلی پور» علی‌رغم آسیب‌های فراوان، زنده ماند اما خلبان روزبه ناظریان به شهادت رسید.

- حوادث تلخ سال95 به اینجا ختم نشد و متاثرکننده‌ترین اتفاق در ابتدای تیرماه رخ داد.

2 دستگاه اتوبوس تعداد زیادی از سربازان نیروی زمینی ارتش که دوره آموزشی خود را گذرانده بودند، در استان فارس دچار سانحه شد که طی آن 19 نفر کشته شدند که 13 نفر از آنها سرباز بودند.

این حادثه تا مدت‌ها افکار عمومی را جریحه‌دار کرد.

* جنجال بک فایرها در نوژه؛ بمب‌افکن‌های روس در آسمان ایران

در آخرین روزهای مردادماه، پس از آغاز روند همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تروریست‌ها در خاک سوریه، یک خبر مهم در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبر این بود که تعدادی از هواپیماهای بمب افکن روسیه پس از توقف و سوخت‌گیری در پایگاه نوژه همدان، به سمت اهداف از پیش تعیین شده در مقابله با گروه‌های تروریستی، عازم سوریه شدند.

این هواپیماها از نوع بمب‌افکن‌های Tu-22M3 (بک فایر C) بودند.


یکی از بمب‌افکن‌های بک فایر در پایگاه نوژه همدان

این خبر بلافاصله جنجالی شد و برخی کارشناسان حتی در داخل ایران، آن را به منزله در اختیار قراردادن پایگاه به روسها تعبیر کردند و حتی کار به مجلس شورای اسلامی کشید.

سردار حسین دهقان و برخی مقامات جمهوری اسلامی بلافاصله به توضیح در این باره پرداخته و ضمن رد این ادعاها، آن را همکاری میان دو کشور ایران و روسیه برای رسیده به یک هدف واحد (مقابله با تروریست‌ها در سوریه) عنوان کردند و گفتند که این همکاری‌ها با رعایت کامل و دقیق قوانین بوده و ادامه خواهد داشت.

* S300 در ایران شلیک کرد

از دیگر موضوعات مهم و خبرساز در روابط ایران و روسیه موضوع تحویل سامانه موشکی برد بلند S300 بود که این سامانه پس از یک کش و قوس 10 ساله که منجر به تحویل طی ماههای اخیر شد، در اواسط اسفند ماه مورد تست قرار گرفت و توانست طیفی از اهداف -ازجمله یک هواپیمای بدون سرنشین و یک موشک بالستیک- را (طبق گفته امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء) مورد اصابت قرار دهد.

* نمایش شوالیه‌های روس و زنبورهای بالتیک در آسمان ایران

در آذرماه، و در جریان برپایی نمایشگاه هوایی بین‌المللی کیش، برای اولین بار دو تیم آکروجت هوایی یعنی شوالیه‌های روسیه و زنبورهای بالتیک، در کنار برخی جنگنده‌ها و هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی ارتش ایران به اجرای نمایش‌های مهیج هوایی پرداختند که در نوع خود یک اتفاق مهم، جذاب و بی‌نظیر بود.

* 4 ویژگی رژه 31 شهریور

در جریان رژه بزرگ 31 شهریور، 4 اتفاق مهم رخ داد که یکی از آنها اولین پرواز جنگنده‌های سوخو22 سپاه پاسداران در رژه هوایی بود.

همچنین در این رژه بود که برای اولین بار سامانه S300 خریداری شده از روسیه به صورت کامل به نمایش درآمد و موشک بالستیک عماد هم برای اولین بار به رژه آورده شد.

از دیگر نکات مهم در این رژه اولین نمایش موشک‌های نقطه زن ذوالفقار به عنوان آخرین نسل از کلاس فاتح بود که برد این موشک به 700 کیلومتر رسیده است.

* بازداشت مفسد اقتصادی توسط اطلاعات سپاه

اواخر تیرماه، اعلام شد که پس از مدتها کار شناسایی و اطلاعاتی، یک شبکه فساد بانکی در کشور کشف شده و علی رستگار مدیرعامل معزول بانک ملت یکی از اعضای این باند است که این بازداشت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه صورت گرفت.

معاون سابق بین الملل رستگار نیز توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.

* هلاکت تروریست‌ها و مزدوران در داخل و خارج از ایران

تیم های اطلاعاتی و عملیاتی سپاه پاسداران طی چند عملیات جداگانه در مقاطع مختلف سال 95 توانستند برخی تیم‌های ترور، افراد شرور و مزدوران سرویس‌های خارجی را منهدم و تعدادی از عناصر آن را به هلاکت برسانند.

در اولین مورد، 5 نفر از گروهک تروریستی پژاک -ازجمله یکی از فرماندهان منطقه‌ای این گروهک- در منطقه عمومی سردشت و طی عملیات نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه کشته شدند.

این گروهک عامل شهادت 2 بسیجی در سردشت به نام‌های رحمان محمدی و محمد ابوبکری -در اردیبهشت ماه امسال- و نیز یکی از نیروهای یگان مهندسی نیروی زمینی سپاه بودند.

- اقدام بعدی رزمندگان قرارگاه حمزه، به هلاک رساندن شرور «احمد صحویی» یکی از سرپل های منافقین به همراه افراد گروهش در جنوب شرق کشور بود که به عنوان یک چریک زبده مورد توجه سران منافقین به ویژه مریم رجوی قرار داشت.

- همچنین در پی رخنه 2تیم تروریستی ضد انقلاب در 26 خردادماه، به منطقه مرزی اشنویه، رزمندگان قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه با انجام عملیاتی ضمن به هلاکت رساند 12 نفر از آنها، مقادیر زیادی مهمات و مواد منفجره و اسلحه را ضبط کردند.

در این عملیات 3 تن از رزمندگان سپاه پاسداران نیز به شهادت رسیدند.

- هشتم تیرماه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه از انهدام گروهک 11 نفره اشرار مسلح وابسته به ضدانقلاب طی عملیاتی در منطقه سروآباد کردستان خبر داد و گفت که در این عملیات 11 نفر از تروریست‌ها، ازجمله «کاوه جوانمرد» از فرماندهان ضدانقلاب کشته شدند.

وی افزود: این عملیات در ادامه درگیری رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) با گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد صورت گرفت که طی آن 5 تن از تروریست‌ها از جمله «آرش منبری» و «شورش منبری» از فرماندهان اشرار مسلح نیز به هلاکت رسیده بودند.

- 2 ماه بعد، سپاه پاسداران دست به عملیاتی ضربتی در خارج از مرزهای ایران زد که طی آن -بنا بر گفته سردار مارانی فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب‌شرق- 4 گروه فعال از گروهک‌های ضد انقلاب منهدم شدند.

یکی از آنها گروهی به سرکردگی «امان‌الله رئیسی» بود که به گروهک فرقان وصل بود. این گروه قصد داشت در مرزها و شهرهای مرزی و در عمق کشور اقداماتی انجام دهد و نزدیک به 150 کیلوگرم مواد منفجره به همراه داشت.

* رقابت در مسابقات نظامی روسیه

در مردادماه و براساس ابلاغ سردار سرلشکر محمد باقری، 7 تیم نظامی نیروهای مسلح کشورمان برای اولین بار در قالب تیم‌های تیراندازی، تانک بیاتلون، حمله سوواروف، کوهستان، دسته هوابرد، تهاجم دریابرد، غواصی با حضور 204 نفر از نظامیان خبره از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بسیج مستضعفین به مسابقات بین المللی روسیه اعزام شدند.

این مسابقات با حضور 17 کشور جهان برای دومین بار در کشورهای روسیه و قزاقستان در 7 رشته برگزار شد و نظامیان ایران در کنار شرکت کنندگان دیگر به مسابقه پرداخته و برخی مقام‌ها را نیز کسب کردند.

* شلیک پدافند در مرکز تهران

برای اولین بار در روز جمعه سوم دی ماه سال جاری بود که صدای شلیک پدافند هوایی در مرکز پایتخت، توجه تعدادی از شهروندان را به خود جلب کرد.

این شلیک، به سمت پرنده بدون سرنشین ناشناسی بود که بدون هماهنگی وارد یکی از مهمترین مناطق ممنوعه پایتخت یعنی منطقه R66 شده بود؛ منطقه به دلیل وجود مراکز و نهادهای مهمی نظیر نهاد رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص، شورای نگهبان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و... یکی از مناطق اصلی پرواز ممنوع است و هرگونه پرواز در آن نیاز به هماهنگی با مراکز امنیتی تهران دارد.

این اتفاق در روز تعطیل، بلافاصله اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی (متولی اصلی حراست از آسمان کشور) را در پی داشت که در آن اعلام شد یک فروند پرنده کوادکوپتر متعلق به یکی از گروههای مستندساز بدون هماهنگی وارد این منطقه شده بود که مورد هدف قرار گرفت.

24 روز بعد و در روز دوشنبه 27 دی ماه، این اتفاق بار دیگر -این بار با سروصدای بیشتری- تکرار شد.

ساعت حوالی 16:45 دقیقه صدای شلیک‌های متعدد و ممتد توپ های 23 میلی‌متری پدافند مرکز تهران در شهر پیچید.

این اتفاق در یک روز غیر تعطیل رخ داد و طبیعی بود که نظر تعداد بیشتری از مردم پایتخت را نسبت به حادثه قبلی به خود جلب کند.

دقایقی پس از اعلام این خبر در رسانه‌ها، امیر الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: «یک فروند پرنده بدون سرنشین فیلمبرداری وارد منطقه پرواز ممنوع شده بود که سامانه‌های پدافند هوایی برابر روش‌های جاری وارد عمل شد.»

الهامی تاکید کرد: «این پرنده بعد از اولین رگبار از محدوده خارج شد و برای تامین امنیت مردم منطقه تیراندازی خاتمه یافت و تهدید خاصی به حساب نمی‌آید.»

* اخطار به ناو آمریکایی در تنگه هرمز

«به دنبال حضور نامشروع شناورهای مربوط به قدرتهای فرامنطقه ای در خلیج فارس و تنگه هرمز، در مورخ 14/12/95 از ساعت 10/20 تا 11 صبح، یک فروند ناو امریکایی از ناوگروه امریکایی و انگلیسی که در حال عبور از ترافیک زون تنگه هرمز بود از مسیر بین المللی خارج و به سمت شناورهای حاضر نیروی دریایی سپاه در منطقه تغییر مسیر داد و در اقدامی غیرحرفه‌ای و حرکت توأم با اخطار تا مسافت 550 متری نزدیک شناورهای ما شد.»

اینها سخنان ناوسالار سوم پاسدار مهدی هاشمی فرمانده ناوتیپ رزمی 112 ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر یک مقام امریکایی پیرامون ناو usns invincible در اوایل اسفندماه بود.

این ناو آمریکایی با اخطار نیروهای سپاه به مسیر اصلی خود برگشت.

* بازگشت غول 33هزارتنی ارتش به دریا

در جریان رزمایش دریایی ولایت 95 در ابتدای اسفندماه، ناو لجستیک خارک پس از چند سال تعمیرات اساسی و به روز شدن برخی سامانه‌ها به ناوگان دریایی ارتش بازگشت.

«خارک» بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیاست.

** رزمایش‌ها خارج از دید رسانه‌ها

اگرچه در ماه‌های اخیر موضوع رزمایش‌های نیروهای مسلح، حرف و حدیث‌های فراوانی در رسانه‌های خارجی برانگیخت، اما برخلاف برخی جوسازی‌ها هیچ کدام از این رزمایش ها متوقف و یا کنسل نشدند.

ازجمله این رزمایش‌ها، مانور قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بود که در اطراف تاسیسات هسته‌ای کسورمان و نیز در جزیره خارک انجام شد که طی آن انواع سامانه‌های پدافند هوایی ازجمله، تلاش، S200 هاوک و ... شلیک شدند.

رزمایش امنیتی نیروی زمینی سپاه با نام «پیامبر اعظم» در جنوب شرق کشور، رزمایش موشکی نیروی زمینی ارتش با نام «حیدر کرار3» در مناطق مرکزی (کویر مرنجاب، آران و بیدگل کاشان و نصرآباد اصفهان)، رزمایش «مدافعان حریم ولایت» نیروی هوایی ارتش در اصفهان، رزمایش نیروی دریایی ارتش با نام «ولایت95) در آبهای جنوبی کشور و شمال اقیانوس هند، رزمایش «پیامبر اعظم11» نیروی زمینی سپاه در مناطق مرکزی و شرقی ایران، رزمایش «مدافعان حریم ولایت» نیروی هوافضای سپاه (در حوزه پدافند هوایی) در سمنان، رزمایش «محمد رسول الله4» نیروی زمینی ارتش در جنوب شرق ازجمله برخی دیگر از رزمایش‌های امسال بودند.

ذکر این نکته ضروریست که برخی از این رزمایش‌ها برخلاف رویه سابق (مانند رزمایش های ولایت نیروی دریایی ارتش) بدون حضور خبرنگاران انجام شد و برخی از زوایای آن رسانه‌ای نشد.

این نکته را سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز به عنوان یک انتقاد در جریان سخنرانی خود در جمع خانواده شهدا در روز پنجشنبه 19 اسفندماه مطرح کرد و گفت: «امروز آمریکا و انگلیس و فرانسه در خلیج فارس رزمایش برقرار می‌کنند و رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند اما ما می‌ترسیم رزمایش‌های مان را رسانه‌ای کنیم و هیچ اعتراضی هم نمی‌کنیم.»

* اعزام 2 ناوگروه متفاوت در سال 95

موضوع اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به آبهای آزاد و بین‌المللی (جهت حراست از امنیت خطوط مواصلاتی ایران و نیز حضور در برخی کشورهای دوست) در سال 95 هم طبق روال چند سال اخیر ادامه داشت و 7 ناوگروه در طول این سال به این مناطق اعزام شدند.

در میان این ناوگروه‌های اعزامی، ناوگروه 43 و 44 از ویژگی‌های متفاوت تری برخوردار بودند.

ناوگروه چهل و سوم (متشکل از ناو پشتیبانی رزمی لاوان، ناوهای موشک انداز فلاخن و خنجر، ناو نیروبر کنارک و یک فروند بالگرد SH) سنگین‌ترین ناوگروه اعزامی نداجا به آبهای آزاد بود که در شهریور ماه راهی پاکستان شد و سپس به خلیج عدن و تنگه باب المندب رفت.

بعد از بازگشت این ناوگروه، ناوگروه چهل و چهارم اعزام شد تا طولانی‌ترین ماموریت را طی 5 ماه به انجام برساند.

این ناوگروه متشکل از ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن الوند اولین ناوگروهی بود که به توانست وارد اقیانوس اطلس نیز شود.

البته یکی از این دو یگان در میانه ماموریت دچار مشکلی شد که این مشکل ضمن پهلوگیری در بندر آفریقای جنوبی مرتفع گردید.

علاوه بر اعزام یگان‌های نیروی دریایی به آبهای بین ‌المللی و توقف و بازدید این ناوگروه‌ها از برخی کشورهای دوست، ناوگروه‌های برخی کشورهای دیگر نیز به ایران آمدند که از جمله آنها ناوگروه‌های ارتش ایتالیا، روسیه، چین، هند و پاکستان بود.

همچنین ناوگروه نیروی دریایی ارتش در شمال کشور (دریای خزر) به بنادر آستاراخان روسیه و باکوی آذربایجان سفر کردند.

** دستاوردها؛ رونمایی باور373 تا شلیک هرمز 2 در سواحل مکران

31 مردادماه و همزمان با روز صنعت دفاعی، طبق روال گذشته، رئیس جمهور به یکی از مراکز وزارت دفاع رفت و از برخی دستاوردهای جدید صنعت دفاعی رونمایی و بازدید کرد که از جمله این رونمایی‌ها، نخستین موتور توربوجت هواپایه کشور با نام «اوج» بود.

- یکی دیگر از دستاوردهای صنعت دفاعی نیز در این روز به نمایش درآمد و اولین تصاویر آن در جریان بازدید حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتشر شد، سامانه موشکی بومی و برد بلند «باور373» بود.

پس از بدقولی روس‌ها در جریان واگذاری سامانه موشکی S300، جمهوری اسلامی ایران برای مرتفع کردن نیاز خود در مقابله با تهدیدات ارتفاع بلند، اقدام به طراحی و ساخت یک سلاح بومی برای جایگزینی S300 کرد که بعدها به نام «باور373» مشهور شد.

این سامانه -به گفته وزیر دفاع- آخرین مراحل تست خود را پشت سر می‌گذارد و قرار است تست‌های نهایی آن نیز تا سوم خرداد 96 کامل شود.

فرماندهان نظامی این سامانه را کاراتر و بهتر از S300 می‌دانند.

- اندکی بعد در 22 شهریورماه، نخستین شناور تندرو برد بلند و بالگردبر سپاه با نام «شهید ناظری» رونمایی شد.

این شناور با 55 متر طول، 14.1 متر عرض و ارتفاع 13 متر، بیش از 10 هزار کیلومتر برد عملیاتی دارد و 112 هزار نفر ساعت برای ساخت این شناور صرف شده است.

- کمتر از یک ماه بعد، جدیدترین سامانه موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی سپاه با نام «قمر بنی هاشم» رونمایی شد ولی اطلاعاتی از مشخصات آن ازجمله برد موشک به دست نیامد.

- بعد از آن، در نهم آذرماه، نیروی دریایی ارتش نیز برخی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت که مهمترین آنها پروژه رادار سپر دریا بود که با دستور جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جاسک عملیاتی شد.

این سامانه با برد بیش از 200 کیلومتر مجهز به سیستم تشخیص اهداف متحرک و انواع سامانه‌های ضد جنگ الکترونیک است که می‌توان از آن در رصد تحرکات اهداف هوایی منطقه و جنگنده‌های خودی و بیگانه در شعاع بیش از 200 کیلومتر از سواحل مکران استفاده کرد.

- نیروهای مسلح در دهه فجر امسال نیز برخی دستاوردهای جدید را رونمایی کردند که از جمله آنها می‌توان به سامانه راکت هوشمند فجر 5 اشاره کرد.


نخستین کشتی اقیانوس شناسی ایران نیز با نام «کاوشگر خلیج فارس» و با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی توسط وزارت دفاع تولید و عملیاتی شد.

سردار امیرعلی حاجی زاده در جریان سخنرانی خود در جمع خانواده شهدا در 19 اسفندماه، از تست جدید موشکی سپاه در سواحل مکران خبر داد و گفت که این موشک از نوع هرمز2 بوده که توانسته هدف خود را که یک شناور کوچک در دریای عمان بود، با موفقیت هدف قرار دهد.

- سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز  از آزمایش یک موشک جدید کروز دریایی با نام «نصیر» خبر داد اما اطلاعات بیشتری از خصوصیات آن نگفت.

- در پایان سال نیز وزارت دفاع 2 دستاورد جدید خود را رونمایی کرد که شامل اولین بالگرد ملی با نام صبا و تانک بومی و پیشرفته ایرانی با نام کرار بود.

** 2 اظهارنظر جنجالی

درج یک سخن جنجالی از قول آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مرحوم مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتر وی در روزهای ابتدایی سال حاشیه‌های زیادی را بوجود آورد.

در این توئیت نوشته شده بود که «دنیای فردا دنیای گفتمان‌ها است، نه دنیای موشک‌ها»

افراد زیادی به انتقاد از این سخن پرداختند.

این انتقادها و جنجال‌ها به حدی بود که چند روز بعد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت، فرمودند: «اینکه بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، یا از روی ناآگاهی است یا خیانت/ امروز هم روزگار موشک است هم دیپلماسی»

اظهار نظر دیگر مربوط به علی مطهری نائب رئیس مجلس بود که در مصاحبه‌ای با یک سایت‌ خبری گفت: «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق «موشک‌پرانی» و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را «فتنه‌گر» خواندن، همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است.»

* موشک ماهواره‌بر در انبار

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان سخنرانی اخیر خود در 19 اسفندماه و در جمع خانواده شهدا در امامزاده تجریش، یک انتقاد صریح از برخی مسئولین کرد و گفت:‌ «برای ما تردیدآمیز است که موشک ماهواره‌بر که دارای اهداف غیرنظامی بوده و آماده پرتاب است، با تشر آمریکا به انبار برود. تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم؟ اگر ما بخواهیم به دستورات برخی از خواص که به گل نشسته‌اند عمل کنیم روز به روز وضعیت‌مان خراب‌تر می‌شود.»

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند در دولت یازدهم، فعالیت‌های فضایی ایران نسبت به قبل با یک افت شدید روبرو بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    30 8
    وزیر دفاع اول امسال گفته بود جنگنده کوثر زیر دریایی فاتح ناوشکن سهند تانک کرار باور373 و ماهواره های دو ساله کلاس طلوع و پرتاب گر سیمرغ امسال عملیاتی میشن ولی فقط تانک کرار عملیاتی شد این نشون میده وضع بودجه ها خیلی خرابه..!!..
    • حسین IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      32 9
      شاید هم فشاری عده ای از داخل و خارج دولت دلیلش باشه
  • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    0 0
    برادر بودجه نظامی ایران 18 میلیلارده در مقابل بودجه چند برایری کشور های همسایه. با این حال امنیت ایران رو نگاه امنیت کشورهای همسایه و اقتدار کشور ما و کشورهای همسایه. فکرکنم با یه تهدید امریکا حکام کشورهای همسایه شلوارشون خیس کنن. با این حال با رهنمود های امام خامنه ای و جان بازی و جان دادن جون های کشور و متخصصین، و نگاه ویژه اقا امام زمان بازم این کارهای وزارت دفاع و سپاه و دیگر نیروهای نظامی جان برکف قابل تقدیره
  • میلیتاریست IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    0 0
    تانک کرار و خوب اومدی . این تانک با قدرت حفاظت بسیار عالی . خصوصیات مثل گنترل اتش خوب . قابلیت اجرای اتش مستقیم از راننده و توپچی را از دو سایت موازی داراست که (همان قالبیت killer _hunter را به تانک میدهد که باعث ابن مشود که تانک بهتر بتواند با اهداف درگیر شود ) درضمن این که در دید حرارتی دیده نمیشود خود یه مزیت مهم مصوب میوشد ولی هنوز توپ 125 میلی متری نقطه ضعف تانک هست ولی اگر بتوانند از موشک تندر در تانک به صورت زیاد استفداه کنند و سعی بر این شود که اهداف بیشتر از موشک استفاده شود انگاه شاد مشکل تا حدودی رفع شود چون تانک هایی
  • میلیتاریست IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    0 0
    داداش نظر پخش ک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس