علیرضا زاکانی نمایه

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی فتح الفتوح انقلاب اسلامی و امام(ره) را انسان سازی دانست و گفت: شهدایی که پیش از انقلاب در هر رده و صفی بودند، در راه اسلام جان فدا کردند.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی شامگاه یکشنبه در یادواره ۶۵شهید عملیات بدر شاهرود به میزبانی مسجد غربا ضمن اشاره به شش ویژگی بارز شهدا تحت عنوان معرفت، بصیرت، عمل به تکلیف، مجاهدت، حق‌طلبی، ولایت مداری و استقامت، بیان داشت: شهدای ما امروز در نزد خدای متعال حی هستند و روزی می‌خورند اما باید گفت امروز آشنایی با منطق آن‌ها می‌تواند کلید راه سعادت ما باشد که این کلید برایمان دری به‌سوی انقلاب و آرمان‌های امام خمینی(ره) می‌گشاید که دم مسیحایی‌اش، فتح الفتوحی به معنای انسان‌سازی به منصه ظهور گذاشت.

وی افزود: آشنایی با منطق شهدا بهترین دستاورد یادواره آن‌ها است اما منطقی که بتواند از حال‌وروز امروزمان دستگیری کند تا بدانیم این شهدا برای چه به میدان نبرد حق علیه باطل رفتند و جان خویش را برای اسلام ناب محمدی(ص) فدا کردند.

شهدا معرفت بالله داشتند

این کارشناس علوم سیاسی در یادآوری نخستین ویژگی شهدا از معرفت به‌مثابه کلید راه شهادت یادکرد و گفت: شهدا معرفت بالله داشتند، یعنی در مکتب امام(ره) پرورش یافتند که آن بزرگوار آن مکتب را به ما آموخت لذا این نگاه به امام در بین رزمندگان موج می‌زد، نگاه امام خمینی(ره) به جنگ نه گرفتن یک وجب خاک دشمن و نه دادن یک وجب خاک کشور بود، نگاه امام به پیروزی حقانیت در دفاع مقدس بود آنجا که پس از عملیات آزادسازی خرمشهر یا مهران و یا والفجر هشت، ایشان با منشی بزرگوارانه فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد و یا خطاب به رزمندگان فرمودند، از پیروزی مغرور نشوید این نشان از تقدم مشیت الهی به سایر امور است که در تفکر آن حضرت جای داشت.

زاکانی بیان داشت: درست است که باید برای رسیدن به نتیجه هر عمل برنامه‌ریزی و تلاش کرد اما در مکتب امام خمینی (ره) رسیدن به نتیجه در دستان مشیت الهی است لذا باید حاصل کار را پذیرفت و پیروزی را نیز عنایت خدایی دانست و با همه وجود به بندگی خدای متعال روی آورد که امروز متأسفانه این تصور کمتر در بین مسئولان ما دیده می‌شود.

وی افزود: شهید تهرانی مقدم روزگاری برای آوردن موشکی نقطه زن در روسیه حضور داشت که افسران روس از اعطای این موشک خودداری کردند اما تفکر آن بزرگوار که در مکتب امام (ره) رشد کرده بود با خودش اندیشید که ما می‌توانیم این موشک را بسازیم و نتیجه این امر پس از سه روز عبادت خدای متعال در حرم امام رضا(ع) موشک نقطه زنی شد که امروز به آن افتخار می‌کنیم لذا امروز اگر این موشک‌ها ساخته می‌شود و اگر قلاویزان و مهران و آبادان آزاد می‌شوند به خاطر معرفت شهدا است وقتی انسان نگاهش خدایی باشد عالم و آدم دست‌به‌دست هم می‌دهند تا به هدفش برسد.

بصیرت مهم‌ترین ویژگی افراد انقلابی

این عضو سابق خانه ملت با طرح این پرسش که چرا انقلاب اسلامی ۳۸سال است که در حد اعلای رهبری جامعه اسلامی باصلابت ماندگار می‌شود؟، بیان داشت: امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی شاگردان ممتاز مکتب الهی اهل‌بیت(ع) هستند و به سنت‌های الهی باور دارند لذا امروز این تفکر در اوج قرار دارد بااین‌حال اما متأسفانه برخی مسئولان ما هستند که به آمریکا بیشتر از این سنت‌های الهی اعتماد دارند و مشکل ما ازاینجا آغاز می‌شود.

زاکانی دومین ویژگی شهدا را بصیرت دانست و گفت: شهدا بصیر بودند یعنی دوست را از دشمن می‌شناختند و این تفکر باعث می‌شد که اگر جایی نیز دچار مشکل باشند، خدا آن‌ها را یاری دهد، شهید چمران روزگاری در بین ملی مذهبی‌ها حضور داشت، بهترین چیزهای دنیوی به وی رخ نشان می‌داد، تحصیل وزندگی در آمریکا برایش فراهم بود اما در لحظه‌ای که باید باشد، حضور یافت و به لقاءالله پیوست و هیچ‌گاه تسلیم دنیا نشد و این بصیرت است.

وی افزود: باید از خودمان بپرسیم که چرا فتنه۸۸ هشت ماه به طول انجامید؟ و پاسخ این سؤال آن است که کسانی که باید در بین مردم وظیفه‌شان را انجام می‌دادند، به رسالتشان عمل نکردند وگرنه مردم ما گناهی نداشتند لذا این اهمیت بصیرت است.

مجاهدت ویژگی شهدا است

این راوی دفاع مقدس، سومین ویژگی شهدا را مجاهدت دانست و تأکید کرد: در زمان جنگ عده‌ای بودند که بصیرت داشتند اما اهل عمل نبودند لذا امام به آن‌ها فرمود، جنگ جای مجاهدت است امروز اما عده‌ای فکر می‌کنند که باید همه را ذبح کنند تا به مسئولیت و قدرت برسند، درست است که شهدای ما شهیدان کربلا نمی‌شوند اما در مجاهدت به آن‌ها تأسی کردند، آنجا که امام حسین(ع) فرمود هرکس می‌خواهد برود چراکه اینان با من کاردارند، این مجاهدت بود که یاران باوفای ابن علی(ع) را کنار او نگه داشت.

زاکانی بابیان اینکه خواص اهل حق، بصیرت، بصیرت بجا و شجاعت در قیام است، ابراز داشت: خیلی‌ها نامشان مسلمان است اما در عمل مجاهدت ندارند لذا باید از خودمان بپرسیم چرا شهدا آن‌قدر عزیز هستند؟ مگر زمان شاه زحمت‌های فراوان و مداومت در مبارزه نداشتند؟ چرا پس از انقلاب به جبهه رفتند، مگر دین خود را به انقلاب ادا نکردند؟ این همان نکته‌ای است که از مجاهدت و مداومت در آن برای اسلام و انقلاب سخن می‌گوید امروز همه‌مان با انقلاب اسلامی امتحان می‌شویم، این انقلاب میراث امام (ره)، شهدا و انبیاء است و انسان همیشه نیز در سختی‌ها امتحان نمی‌شود، امروز ما با انقلاب اسلامی که یک نعمت خدادادی است در حال امتحان هستیم.

وی چهارمین ویژگی شهدا را پیوستگی به‌حق دانست و گفت: شهدا در اوج خداشناسی و حق‌شناسی بودند و به ائمه اطهار(ع) تأسی داشتند همچنین از نعمت انقلاب آگاه بودند و در هر جلوه‌ای نام و شمایل خدا را می‌دیدند حتی در میدان مین و درحالی‌که به مین دست می‌زدند در او جلوه‌ای از نور حق می‌دیدند حتی اگر پروازجمعی پرندگان را می‌دیدند در آن جلوه حق را تماشا می‌کردند پس شهدا همیشه و در همه‌جا حق‌بین بودند لیکن ما امروز در پیشگاه این شهدا و در مکتبشان هستیم و اگر ایستادگی نکنیم گرفتار ویژگی‌های دنیوی می‌شویم که در آن‌ها ظواهر خدایی کمرنگ است.

شهدا ولایتمدار بودند

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره پنجمین ویژگی شهدا نیز گفت: شهیدان ما ولایتمدار بودند یعنی به امام(ره) باور داشتند و می‌دانستند که بدون ولایت به‌جایی نمی‌رسیم به قول یکی از شهدای دفاع مقدس حاضر بودند تا جان دهند و لبخند به روی لبان امام بیاید تا امام عصر خوشحال باشند.

زاکانی با اشاره به دیدار خود با سید حسن نصرالله، ابراز داشت: در این دیدار از وی پرسیدم چرا شما آن‌قدر موفق هستید؟ وی بیان داشت چراکه من ولایتمدار هستم و من در آن دیدار به سید حسن گفتم که امروز بسیاری از مسئولان ما در کشور مثل شما فکر نمی‌کنند و ما از این منظر ضربه می‌خوریم و وی به ما گفتند سه چیز است که تفکر ما را نگه می‌دارد ولایت، ولایت و ولایتمداری.

وی ششمین ویژگی شهدا را استقامت و ایستادگی ایشان ذکر کرد و گفت: امروز انقلاب ما ادامه مسیر اولیاءالله است، ما امروز چند ویژگی داریم که باید قدردان آن باشیم نخست اینکه در عصر غیبت حضور داریم و سپس در عصر جهاد اکبر که باید قدردان آن باشیم، ما می‌توانستیم در یک صده دیگر، در یک کشور دیگر و در یک‌زمان دیگر به وجود آییم لیکن باید قدردان این لطف الهی باشیم.

تا آخرین قطره خون باید ایستاد

عضو کمیسیون برجام مجلس نهم همچنین گفت: در احادیث نقل‌شده کسانی اگر دو نفر ویژگی‌های مشترکی را داشته و اهل تقوی و ولایتمداری باشند اما در دو عصر مختلف غیبت و حضور امام زندگی کنند، ارزش آن‌کسی که در عصر غیبت است و خود را این‌گونه نگه‌داشته بیشتر خواهد بود همچنین اگر این دو فرد در عصر جهاد اصغر واکبر باشند، شخصی که در زمان جهاد اکبر حضور دارد، ارزش بالاتری دارد.

زاکانی بیان داشت: امروز اما ما هم در زمان جهاد اکبر هستیم و هم در زمان غیبت پس باید قدردان این نعمت الهی باشیم و درراه اسلام و انقلاب اسلامی استقامت و مجاهدت به خرج دهیم تا موفق شویم امروز نباید به‌راحتی از فرصت‌ها گذشت باید قدر این نعمت الهی را بیش‌ازپیش دانست چراکه ما امروز با انقلاب اسلامی امتحان می‌شویم.

وی افزود: امروز کشور ما با مشکلاتی روبرو است که این مشکلات نه به اسلام مربوط هستند نه به انقلاب و نه به رهبر معظم انقلاب، امروز این مشکلات را کسانی به وجود آورده‌اند که اسیر دنیازدگی هستند اما شاید این سؤال برای همه انقلابیان پیش آید که تا کجا باید ایستاد؟ امروز در عصر امام عصر(عج) و در زمان زعامت ولایت‌فقیه باید تا آخرین قطره خون از انقلاب اسلامی دفاع کرد.

پخش کلیپ، مداحی و تلاوت قرآن کریم در زمره بخش‌های این یادواره بودند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس