تانک کرار

شکل ظاهری زره تانک کرار شباهتهای زیادی به زره Relikt دارد که در تانک T-90MS استفاده شده است. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت محسوب می شود که توان بالایی در حفاظت مقابل تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ارتقاء پلتفرم های زرهی و خصوصا تانک ها و به روزرسانی آنها یکی از امور مرسوم در ارتش های بزرگ و مقتدر دنیا به حساب می آید چراکه در بسیاری از اوقات می توان با به کار گرفتن فناوری های پیشرفته و به روز پلتفرم های قدیمی را به سطح قابل قبولی از آمادگی رزمی رساند. با همین روند بود که کرار نیز به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی کشور که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، در روز یکشنبه رونمایی و به طور هم زمان خط تولید انبوه آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد.

کرار ایرانی؛ کیمایی برای تی 72 روسی

ایران در ابتدای در سالهای پس از جنگ تحمیلی چند صد دستگاه تانک تی 72 را روسیه خریداری کرد. بخشی از این تانک ها نیز در داخل کشور مونتاژ و به نیروهای مسلح تحویل شدند. تانک تی 72 از جمله پرشمارترین تانک ها در دنیا محسوب می شود که به کشورهای زیادی صادر شده و در جنگ های زیادی نیز حضور داشته است. با ورود به قرن بیست و یکم و پیشرفت تکنولوژی در بخش زرهی و ضد زره مشخصا تی 72 با فناوری های قدیمی توان باقی ماندن در عرصه رقابت نظامی را نداشت. به همین منظور کشور روسیه به عنوان سازنده اصلی و برخی دیگر از کاربران این تانک بسته های ارتقایی را برای توسعه این تانک ارائه دادند.

مدتی قبلی کلیپ کوتاهی از تانک جدید ایرانی به نمایش در آمد که البته تصاویر از کیفیت آنچنان بالایی برخودار نبود. در همان زمان بسیاری از علاقمندان به مسائل نظامی اعلام کردند که این تانک، همان کرار ایرانی است. حالا و در آستانه پایان سال 1395 بالاخره به صورت رسمی از این تانک رونمایی شد. در توصیف کلی می توان اینگونه عنوان کرد که تانک کرار در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی تی 72 روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور تی 90 کرده است.

با نگاه به تانک کرار، یکی از اولین مسائلی که به شدت به چشم می آید بحث طراحی برجک و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن است که به نوعی تانک T-90MS را به یاد می آورد. برجک تانک به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی را مشاهده می کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت های ضد زره از جمله سری آر پی جی های جدید کاربرد دارند.

تانک کرار

تانک تی 90 ام اس

مسئولین وزارت دفاع اشاره ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند اما شکل ظاهری آن دارای شباهتهای زیادی به زره Relikt  ساخت روسیه است که در تانک T-90MS  استفاده شده است دارد. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت ساخت روسیه محسوب می شود. چندی پیش رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: "به توان تولید زره کنتاکت 5 به‌طور کامل دست یافته‌ایم و حتی به نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته‌ایم."

در صورتی که زره نصب شده بر روی کرار همان ویژگی ها و کیفیت نوع Relikt   روسی را داشته باشد (که قطعا بعید نیست) می توان گفت این تانک به سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید یا بخش زیادی از گلوله های ضد زره شلیک شونده توسط سایر تانکها رسیده است. همچنین در بخشی که لوله به برجک تانک وصل شده است نیز شاهد نصب یک پوشش حفاظتی هستیم که می تواند بخش اتصال لوله را از برخورد ترکش های حاصل از درگیری در میدان نبرد حفظ کند. این پوشش حفاظتی در دیگر تانک های عملیاتی دنیا دیده نشده است.

در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی نیز کرار از سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب 1K13-49 متعلق به تانک تی 72 (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است. سامانه 1K13-49 به جهت قابلیت هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار بر روی این تانک باقی مانده و جهت هدایت موشک تندر استفاده میشود.

 سیستم نظارت و هدفگیری اصلی توپچی کرار (سمت چپ) و سایت روسی 1K13-49 در سمت راست

این موشک پرتاب شونده هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود. هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است .در این روش موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد بلکه با استفاده از حساسه ای که در قسمتهای عقبی بدنه آن نظیر دم قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و رایانه کنترل پرواز سعی می کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد. این فرایند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد.

جرم موشک تندر 17.2 کیلوگرم بوده که 3.5 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله ای آن است. عمق نفوذ آن در زره تا 700 میلیمتر، برد آن 100 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن 370 و سرعت متوسط آن 310 متر بر ثانیه است.

نصب دوربین برای راننده در جلو و عقب تانک از جمله ارتقاء های بسیار ساده و در عین حال شدیدا کاربردی در کرار است که دید بسیار خوبی را به خدمه خصوصا راننده تانک داده و کمک می کند تا کرار با سرعت بیشتری به تغییر وضعیت اقدام کند. این سامانه ها در مدل های قدیمی تی 72 وجود نداشتند.

تیربار کنترل از راه دور با فلش قرمز و دوربین مخصوص راننده با فلش مشکی مشخص شد است

دوربین نصب شده در عقب تانک کرار بین دو منبع سوخت

سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی این تانک است. از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده میشود.

بر اساس تصاویر منتشر شده این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز بوده و می تواند خود را دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است.

کرار مجهز به پوشش ترمال با فلش قرمز مشخص شده است

در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر برای امر دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود. صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در کرار باعث کاهش فشار روانی بر روی خدمه و آسان سازی اجرای عملیات برای آنها می شود.

نمایشگرهای به کار رفته در تانک کرار

در بخش تسلیحات این تانک با توپ 125 میلی متری استاندارد تی 72 مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند. تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.

این سامانه کنترل سلاح ساخت شرکت صاایران بوده و به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است. این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش 360 درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد.

در بخش پیشرانه مسئولین امر اعلام نکردند که از چه موتوری برای کرار استفاده شده است اما تصاویر مربوط به حرکت آن نشان دهنده توان تحرک بالای این تانک حتی در سطوح شیب دار تند نیز بود.

حرکت تانک کرار در سطح شیب دار

بر اساس تصاویر منتشر شده خط ارتقاء تانک ها در تاسیسات صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود فعال شده و در حال حاضر مشغول فعالیت برای آماده کردن سفارش نیروهای مسلح هستند. بحث ایجاد اشتغال در این بخش نیز از جمله مولفه هایی است که بایستی به آن توجه کرد چراکه اصولا بخش زرهی از جمله زیرمجموعه های نظامی است که امکان ایجاد اشتغال در حجم بسیار بالا را دارد و با این اوصاف، در صورت انجام این ارتقاء بر روی کلیه تی 72 های ایرانی می توان انتظار داشت که یک افزایش جهش گونه در توان زرهی کشور ایجاد شود و همانطور که وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد، باید بگوییم "تانک کرار نماد اقتدار" نیروهای مسلح و کشور ایران است؛ انشاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ناشناس IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    فارسی بنویسید.کامنت و نییم و ایمیل و پرینت و.. یعنی چه؟
    • علی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      23 55
      تو حالت خوبه
    • رزمنده IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      65 7
      باید چندتا ازش بفرستیم سوریه و تو میدون عمل تست کنیم.
  • مغز متفکر IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    شنی کرار مثل t90روسی آسفالت رو خراب نمیکنه . لاستیک داره
    • لر اهوازی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      مگه قراره باهاش برن عروسی؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخ برای خیابون نیست برای بیابونه.نازش نده گازش بده.رفیق بی کلک مادر
    • بینام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      33 49
      والا اینو ما تو ام60 هم دیدیم
    • جلال ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      22 13
      احسنت عجب مغزی
  • shayan IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    قابلیت اختفا در مقابل ضد زره بسیار بسیار عالیه . واقعا خدمت همه عزیزان وزارت دفاع خسته نباشید میگم لطفا اون دوستانی که تا به حال با یه کلاشینکف هم شلیک نکردن در مورد مساعل پیچیده از جمله موشکی و زرهی از جمله این تانک ابراز نظر مهندسی نکنن چون همین چیز ها و همین افراد ضامن امنیت این مرز و بوم هستند نه لبخند و مذاکره از مشرقم بابت این مطلب تشکر میکنم
    • نوهد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      31 93
      عزیز مثل اینکه شما جنگ عراق و سوریه رو دنبال نمی کنی! الان با پهپاد هدف رو شناسایی می کنند و ضد زره رو شلیک میکنن! کلی ویدیو هم در یوتیوب هست میتونید مشاهده کنید این چیزی که هست فناوری قدیمی هست، البته خوبه اما دیگه کاراییش رو از دست داده
    • 2 IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      61 13
      واقعا خدا خیرشون بده خسته نباشن
    • محمد قزويني IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      30 16
      منم موافقم كسي بيخودي اظهار نظر نكنه،‌اما شما هم كمي روي املاي خودت كار كن! مسائل، مسايل يا مساعل؟
  • مدنی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    آفرین برنظامیان باغیرت سایپاوایران خودرو یادبگیرند فرانسه تنهاراه نیست
  • ناشناس IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    154 9
    خدا قوت.همه اینها از برکت شهدا و رزمندگان و ایثارگران است
  • جنوبی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    38 8
    جووووووووووووووووووووووووووووووووونم بیو
  • ناشناس IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    32 7
    در ایران نمونه های تانک بسیاری استفاده میشود که اینکار مناسب نیست.بدلیل اینکه در ایران دو نیروی زرهی زمینی داریم بهتر است از دو و یا حتی یک نمونه تانک استفاده شود.
  • ناشناس IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    37 8
    نگران ذوالفقار شدیم
  • غلامی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    34 7
    درباره برد عملیاتی وسرعت تانک کرار چیزی گفته نشد.
  • آرش کمانگیر IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    45 8
    به نام خدا . سلام . جای سامانه دفاع فعال در برابر پرتابه های ضد زره که خوشبختانه نمونه های آن در صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شده است در این تانک خالی است که انشاالله بزودی به آن مجهز خواهد شد و بقا پذیری تانک کرار رار به شدت ارتقاء خواهد داد .
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    62 11
    ای جونم.کی باشه قاهر رو اینجوری تو آسمون ببینیم.
  • ناشناس IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    29 6
    مشرق حالا وقت اون رسیده که گونه های تانک های ایران (ارتش و سپاه و وزارت دفاع) را معرفی کنی.
  • مخلصم IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 3
    سلام سایت روسی 1K13-49 کدام قسمت تصویر هست؟ همون آبیه میشه؟ ممنونم
  • ناشناس IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    18 1
    پیشتر در پایین گزارش ها،گزارش های وابسته را نیز می گذاشتید اما حالا دیگه خبری از گزارش های وابسته نیست.
  • ناشناس IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    10 1
    پیشتر در پایین گزارش ها،گزارش های وابسته را نیز می گذاشتید اما حالا دیگه خبری از گزارش های وابسته نیست.
  • امیر IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    37 8
    وجدانا اینو تولید انبوهش کنید و لااقل 1000 تا بسازید .
    • میم IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      13 6
      معلوم نیست موتورش رو ساخته باشیم یا نه! پس به تعداد T72 منطقاً میتونیم کرار داشته باشیم
    • عبد IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      6 4
      دوست عزیز این ارتقا روی تی هفتاد و دو هست یعنی باید تی هفتاد و دو باشه ارتقا ببینه ما در کل کم تر از هفتصد تا. تی هفتاد و دو داریم
  • امیر IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    33 8
    ما به بالگرد نظامی خوب مثل کا 52 هم نیاز داریم .
  • جعفر IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    30 13
    مشرق بیسواد ارتقاء سنگین تی ۷۲ به این معنی نیست که برجک جدید روی اراده ی تانکهای مستعمل تی ۷۲ بذارن و از همون موتور قراضه هم استفاده کنند چون اونها اونقدر مستعمل شدن که کلی از کارایی تانک کم می کنه این تانک مطمئنا با ارابه و موتور جدید ساخته میشه
  • نیما IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    56 14
    از برکات حضور در عراق و سوریه همین بس که به تجهیزات غربی و شرقی دسترسی بهتری پیدا کردیم حالا با سرعت بیشتری می توانیم پیشرفت کنیم و اصلا تکنولوژی غرب و شرق را با نبوغ و خلاقیت ایرانی در هم بیامیزیم و اعجوبه هایی بومی درست کنیم ، دسترسی به تکنولوژی آمریکایی تجهیزات ارتش عربستان هم از طریق انصارالله یمن امکان پذیره .
  • علی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    48 13
    مشرق قالب سایت را درست کن دیوانه شدیم برشگردون یعنی اصلا واسه کاربرات ارزش قایل نیستی
    • علی LB ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      44 21
      قالب خیلی بهتر شده. مطابق استاندارد روز طراحی وب هست. از مشرق ممنونم. قبلا نمیتونستم مثبت منفی بدهم. پاسخ به نظر هم نمی شد داد.
  • ناشناس IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    41 9
    فیلم شبکه دو را که در بخش خبری 22:30 درباره تانک کرار گذاشته بودند را بگذارید.برجکش واقعا عالیه و البته گفته شده که کوتاه ترین تانک جهان است.
  • سروش IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    42 20
    چرا می گید ارتقا روی تی۷۲ ؟ پس اون خط تولید چی بود ؟ مگه نگفتن تانک بومی کرار ! لطفا دستاوردهای دفاعی رو با این توهمات دست کم نگیرید !
    • کاپیتان IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      20 5
      کسی دست کم نگرفت شانس بیاریم همون تی 72 باشه تی 90 خودش یکی از ارتقا های تی 72 بود که به علت نبرد قهرمانانه!!!ارتش عراق در نبرد با آمریکا و آبروریزی تی 72 به نام تی 90 معرفی شد علاوه بر اون کشور ما اینهمه تی 72 داره که با ارتقا به کرار میشه یه ارتش زرهی به روز و مقتدر بدون نیاز به خرید تی 90 از روسیه درست کرد هزینه طراحی وساخت موتور وشاسی جدید هم تو جیب خودمون میمونه
  • مغز متفکر IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    23 27
    آواکس از اوجب واجبات است ....
  • میهن پرست ایرانی NL ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    این تانک ایرانی یعنی خود باوری و اعتماد به نفس ایرانی. افرین ای ایرانی غیرتمند. باز هم تولید Made in Iran .
    • ایرانی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      44 47
      من موندم کدام پست فطرتی به این نطر منفی داده مطمینن از عوامل غرب یا یک وهابی کثیف بوده خدا لعنت کنه هر چی خود فروخته هست
  • ناشناس IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    15 6
    دوستان اگه میشه یکی منو راهنمایی کنه .اینکه میگن ارتقا سنگین روی تی 72 ینی همون تی 72 های خودمون رو برداشتن و تجهیز کردن یا اینگه الگو از تی 72 بوده ولی ساخت بدنه و غیره جدا صورت گرفته؟؟؟؟
    • حسین IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      14 4
      ارتقا کلا اسمش روشه اما طیف گسترده ای رو شامل میشه اگر برجک تغییر کنه مدل تانک عوض میشه و معمولا اسم جدید بهش میدن ولی اگر هر کدوم از موارد = توپ . سیستم هدایت و مخابراتی و الکترونیکی . موتور . حتی چینش چرخ ها . افزودن سیستم جدید. بهبود پیدا کنه شامل ارتقا میشه
    • yashar IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      13 4
      بله دوست عزیز ایران اوایل دهه هفتاد تعداد زیادی تی 72 اس از روسیه خرید و علاوه بر اونها تعداد زیادی از موتور و قطعات اون برای مونتاژ تانک به صنایع بنی هاشم منتقل شد. در واقع کرار یه ارتقای روی این تانک هست. البته بازم چیزی از ارزش های اون کم نمیشه چون با توجه به مشخصاتی که از کرار اومده یکی از بهترین بسته های ارتقای تی 72 توی جهان هست. و با توجه به تعداد زیاد این تانک توی دنیا می تونیم این بسته رو برای ارتقا به کشورهای خارجی هم ارائه بدیم. در واقعا کرار تانک بومی نیست چون توپ موتور سامانه آتش و پریسکوپ اون متلعق به تی 72 هست. اما به نسبت تی 72 و حتی تی 90 زره خیلی بهتری داره و دقت و برد شلیکش بیشتره.
  • مغز متفكر جعلي IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    26 20
    داراي يك نقض كاملا آشكار هستيم!!!و آن آواكس است،آواكس اوجب واجبات است
    • مصطفی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      8 3
      عزیزم چرا انقدر اصرار میورزی؟ آواکس رو به هر کشوری نمیدن. بعدشم آواکس برای مدیریت میدان نبرده، ما بدون اون هم میتونیم این کارو بکنیم
  • ویرو GB ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    37 29
    اولین تانک بومی ایران؟؟؟؟ پس ذوالفقار بومی نبود یا اصن تانک نبود خود کرار هم بومی نیست و یک ارتقای تی72 توسط روسیه است شگفتت آوره که کشوری که سی سال سر ذوالفقار مونده یدفعه چنان متحول شده(اونم با کاهش بودجه های تحقیقاتی) که تانک به این مدرنی رو می ده بیرون!
    • ناشناس IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      38 8
      جناب ویرو کرار اولین تانک بومی پیشرفته است که در وزارت دفاع ساخته شده است، تانک ذوالفقار توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شده بود، برای همین از کلمه اولین استفاده شده است ( اولین تانک بومی پیشرفته صنایع دفاع)، در ضمن کرار به مراتب از ذوالفقار پیشرفته ترو به معنای واقعی کلمه بومی است، در ضمن شما ظاهراً درک درستی از کلمه ارتقاء وهمچنین کلمه بومی نداری و نمی دانی که درکشورهای دیگر هم محصولات جدید در واقع ارتقای محصولات قدیمی است( تانک تی نود ام اس هم ارتقای تی 72 است وبسیاری از تانک های دیگر جهان را می توان مثال زد که ارتقای تانک های قدیمی است ، نکنه فکر کردی کشورهای دیگر تانک های قدیمی خود را نابود می کنند!!!!!!) ، کرار یک ارتقای بسیار سنگین تی72 است، و اگر در عمرت تی 72 دیده باشی به راحتی متوجه تفاوتهای بسیارزیاد کرار با تی 72 می شوی ( حتی زره به کار رفته در کرار و تی 72 یکسان نیست)، برای همین هم کارشناسان کرار را با تی نود ام اس مقایسه می کنند، در حالیکه کرار حتی با تی نود ام اس هم تفاوتهایی چون زره محافظ لوله دارد و همچنین کرار کمترین ارتفاع را در بین تانک های موجود جهان دارد، در ضمن شما صنعت ساخت تانک را با خودروسازی اشتباه گرفته ای که فکر کردی در طول بیست سال ( آیا محصولاتی نظیر سه نسل تانک ذوالفقار و بهینه سازی های متعدد نظیر تانک سبلان وصمصام و مبارز والان تانک پیشرفته کرار در دو دهه کم است؟!!!! با چنین تجربه هایی است که الان می توانند کرار بسازند، بعد تو می گویی یک دفعه متحول شدند؟!!!!! بیست سال تجربه بهینه سازی ،یک دفعه است؟!!!!!!!) حتماً انتظار داشتی که هر دوسال یکبار محصول جدید تولید کنند!!!!!!!!!!!!!!چون کرار ارتقای بسیار سنگین تی 72 است، اتفاقاً کرار تانک بومی است، چون اگر دانش کامل ساخت تانک را نداشته باشی، محال است که بتوانی چنین ارتقای سنگینی روی یک تانک دیگر انجام دهی، در ضمن جنابعالی انتظار داشتی که ایران با داشتن صدها تانک تی 72 برای تولید انبوه تانک کرار شاسی جدید بسازد و چندین برابر هزینه کند؟!!!!! فکر کنم اگر چنین منظوری داشته باشی واقعاً حالت خوب نیست، اینکه ایران در شرایط تحریم چنین کاری کرده، بسیار ارزشمند است، چون بسیاری کشورها معمولاً دست به تولید مشترک تانک می زنندو تحت لیسانس یکی از کشورهای صاحب تکنولوژی اقدام به این کار می کنند،
    • ناشناس IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      48 9
      مرگ بر انگلیس که 400 میلیون پوند پول تانک های ما را در جنگ نداد
  • حسین IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    33 8
    حق ایرانیا هس ک بر بهترینها مسلط شده و استفاده کنن.درود بر تلاشتان
  • امیر IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    34 11
    چیز جالبیه 2000 تا ازش بسازین .
    • حسين IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      28 8
      باشه
  • King.Reza IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    36 9
    زنده باد ایران و ایرانی..جای شهدا خالی
  • روحالله IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    44 33
    روحانی بایستی درس بگیره و در سیاستش همینطور باشه
  • سالمی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 6
    خدا قوت.کاش در خصوص توانایی قفل کردن روی اهداف ثابت وتیره اندازی متحرک هم توضیح می دادند
  • سالمی IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    18 6
    خدا قوت.کاش در خصوص توانایی قفل کردن روی اهداف ثابت وتیره اندازی متحرک هم توضیح می دادند
  • بنده خدا IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    12 3
    سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون میخواستم بدونم برای موشک های ضد زره ای که قابلیت حمله از بالا یا ارتفاع مثه جاولین به سمت هدف رو دارن یا پهپادها چی چطور میتونه چون سالم به دردر ببره
  • یک نفر US ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    17 28
    ناراحت نشید ولی تانک کرار همان تانک T72B3 هست به تصاویر تانک آپگرید شده تی-72 مدل بی-3 یا همان T-72B3 نگاه کنید کاملاً متوجه میشوید.
    • ناشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      25 18
      مرگ بر آمریکا
  • فوائ US ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 11
    ارتقای خوبی هستش،اما تولید بئمی وقتی از شنی تا موتور و..روسی هست جالب نیست.البته این چیزی از ارزش ها کم نمیکنه چون وقتی میشه خرید ساختن اشتباه هست و گران.واما ایرادات.1.عمق نفوذ مهمات باید بالای 1000میلیمتر باشه برد باید تا 5کیلومتر افزایش پیداکنه در اینده.لوله تانک هم اگر از جلو موشک اصابت بکنه با ترکش اسیب میبینه چون زره تا یک و نیم مترو پوشش داده.ما اگر توپ رو اصلاح کنیم و مهمات قوی بسازیم با همین تانک هم کاری انجام میدیم کارستان.مهمات تی 72اثر بخش نیست ئ کاش بیان میشد که چه مهمات جدیدی قرارهست استفاده بشود رعایت یکسری از نکات حفاظتی خاص همچون تعبیه صفحه حفاظتی تحتانی شاسی (جهت مقابله با تهدیدات انفجاری تحتانی) ، بهبود وضعیت ذخیره سازی مهمات و از همه مهمتر مسئله سیستم بارگذار زنجیری و معایب حفاظتی ذاتی آن (که حتی با وجود ارتقای سطح حفاظت تانک نیز رفع نمیشوند). البته با وجود تمامی به روزرسانی ها نیز میبایست این نکته را در نظر گرفت که کرار همچنان یکسری از محدودیت های تانک تی 72 را دارد و نمیتوان از آن تانکی در تانک های اصلی میدان نبرد امروزی انتظار داشت.
  • فواد US ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    14 3
    در مجموع تانک کرار یک ارتقای عالی و ایده آل برای تانک های تی ۷۲ میباشد که با نصب آن بر روی تانک تی ۷۲ می توان کارآیی رزمی آنرا تا حد زیادی بالا برد. این ارتقا جزء بهترین ارتقاهایی است که تاکنون برای تی ۷۲ طراحی شده است و جا دارد همینجا از تمامی عزیزانی که در پروسه طراحی این پکیج ارتقا یاری کردند تا ما شاهد اقتدار هرچه بیشتر میهن عزیزمان باشیم ، تشکر و قدردانی کرده و دست مریزاد گفته باشیم. و در نهایت امیدواریم این پکیج ارتقا به شکل انبوه و گسترده بر روی تانک های تی ۷۲ نصب و استفاده شود. نه آنکه صرفا پس از رونمایی یک نسخه در اعماق انبارهای نیروهای مسلح بایگانی شود. همچنین از آنجایی که در حال حاضر تانک تی ۷۲ یکی از پرکاربردترین تانک های جهان است و هزاران دستگاه از آن در اختیار دهها کشور جهان است ، میتوان کرار را به عنوان یک پکیج ارتقا ، به تمامی کاربران این تانک در سراسر جهان ارائه کرد و با یک بازاریابی موفق از آن برای درآمدزایی برای کشور استفاده نیز کرد.
  • فواد US ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    9 5
    در آخر باید گفت که کرار ، استانداردی قابل قبول برای ارتقای تی 72 از جهت حفاظت و مسائلی همچون نظارت و کنترل آتش است که گزینه مناسبی برای ارتقای تانک های تی 72 ایران ارائه میکند با این حال مواردی از این تانک نیز همچنان جای سوال دارد از جمله ساخت مهمات جدید (با توجه به عدم اثر بخشی مهمات موجود برای تی 72) ، اعمال تغییرات در مجموعه تولید و انتقال قدرت تانک (در نظر گرفتن مواردی همچون بسته قدرت یکپارچه و ارتقای پیشرانه با توجه به ارتقای سطح حفاظت و افزای شوزن تانک)
  • فواد US ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    10 5
    در تانک کرار بخش فوقانی برجک در بخش جلویی پوشش داده شده و قسمت هایی همچون دریچه های فرمانده فاقد پوشش زره واکنشگر هستند که یک ضعف حفاظتی است (این ضعف در تانک T-90MS نیز وجود دارد)
  • فواد US ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    12 6
    از نظر الگوی ارتقای حفاظت ، تانک کرار مشخصا از تانک T-90MS الگو برداری شده و شامل پوشش کامل بخش های جلوی شاسی و برجک با زره واکنشگر انفجاری و بخش های عقبی با زره قفسی هستیم. حتی میتوان گفت که کرار از جهت سطح پوشش حفاظت ازتی نود نیز کاملتر است. در تانک کرار از بلوک حفاظتی جلو آمده توپ استفاده شده که بخش های انتهایی توپ را به خوبی پوشش داده که در تانک روسی چنین جزئی وجود ندارد.
  • فواد US ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 5
    جالب است بدانید که این تانک در قسمت جلوی برجک پوشش حفاظتی بسیار بهتری نسبت به نمونه های اولیه T-90 مثل مدلهای A و S دارد. در این تانک روسیه بخش عمده ای از قسمت جلوی برجک در محل اتصال توپ به برجک بوسیله زره واکنشگر پوشانده نشده است. البته این ضعف در مدل T-90MS برطرف شده است. درحالیکه در کرار تقریبا میتوان گفت تمامی قسمت های جلوی برجک بوسیله زره واکنشگر پوشانده شده است و تقریبا هیچ جایی وجود ندارد که بوسیله زره پوشانده نشده باشد. و این یکی از برتری های این طرح نسبت به نمونه های اولیه T-90 است.
  • آریو سوئد IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    20 11
    غیر متخصصین خواهشمند است نظر بی خود ندید. ایرانیها انگارد عادت دارند همه جا نظر بدهند. اونهایی که قراره در این تانک بشینن خود خوب بلدند از این تانک چطور استفاده کنند. شما لطفا برید پورشه هاتون را سوار شید و در شمال تهران دوردور کنید.
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    17 4
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • سعید IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 15
    باز هم که کله راننده بیرونه . این مسئله دیگه قدیمی شده که راننده حتما باید کله اش بیرون باشه برای هدایت تانک . پس سامانه های جدید برای چی هستند. دوستان به تصویر اول توجه کنند .
    • ناشناس IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      18 3
      اگه امکانات اپتیکی تانک بدلیل جنگ خراب شد آنوقت چگونه باید تانک را هدایت کرد؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • سجاد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    11 7
    ای ول خوبه.سیستم پیشرفته ای داره کاش تو حوزه های دیگه هم مدرید جهادی بود
  • احمد US ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    40 38
    چرا نام تانک ایرانی باید «کرّار» باشد؟!
    • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      21 14
      اتفاقا خیلی نام خوبی انتخاب کردن.کرار یکی از القاب حضرت علی(ع)هس.
    • علی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      7 11
      تولید انبوه کرار هدر دادن منابع است. ما باید توانایی تولید انبوه را داشته باشیم. اما تا به یک تانک در تراز جهانی نرسیدیم تولید انبوه را انجام ندیم. ما در هر ارتقا یه دو جین تولید کنیم تا به تانکی که بشود در میدان جنگ به آن اتکا کرد برسیم و بعد از آنجا به بعد 500 تا 500 تا از هر ارتقا تولید کنیم
  • الب IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 25
    خیلی قدیمیه.
  • مهدی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 7
    با سلام وخسته نباشید لطفا در خصوص سیستم گلوله گذاریش توضیح بدید اگه به صورت عمودی باشه عالیه یکی ازنقطه ضعفهای تانک های ما به دلیل سیستم گلوله گذارگردشی حول محور برجک بود که باعث میشد در صورت کوچکترین نفوذ باعپث انفجار شدید و کنده شدن برجک بشه دوم ازنظر زره هم اگر زرهش از نوع تانک لؤپارد باشه تو میدان جنگ صد در صد موفقه شک نکنید میرکاوا باید لونگبندازه پیشش
  • امیر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    13 4
    اون منبع های سوخت که بیرونه نقطه ضعف تانک نیست؟؟
    • میم IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      12 3
      مث مارمولکه، موقع خطر میندازه در میره!! خخخخ
  • میثم IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    15 3
    دست مهندس های وطنی را میبوسم ولی موشک تندر بروز رسانی باید بشه و سامانه های ضد موشک ساچمه زن اضافه بشه که امکان اصابت کمتر شود و به نظر می رسد که لنز ها و سامانه های اپتیکی برای جنگ نا متقارن طراحی نشده. مشکل سطح بزرگ سامانه اپتیک امکان هدف قرار دادن توسط تک تیرانداز با سلاح دوربرد و اختفاء را فراهم می آورد و یک نارنجک رنگ پاش می تواند سامانه ها را مختل کند یا تفنگ پینت بال و دوربین عقب بعد از حرکت با وجود گرد خاک فوری کثیف خواهد شد. باید با استفاده از مواد پوششی نانو امکان چسبیدن مواد به لنز این سامانه از بين بره و امکاناتی مثل برف کن و شیشه شور یا لوله باد برای تمیز کردن آنها پیش بینی بشه و سامانه های اپتیکی لنز کوچک تر و زاویه دار جهت کمانه کردن گلوله و شیشه مقاوم به گلوله سنگین استفاده بشود. البته تانک اصولا دور ایستا است ولی امکان دفاع در برابر جنگ نامتقارن و چریکی باید فراهم باشد. البته معلوم نیست چقدر از موارد را در نظر داشتن ولی واقعا طراحی بسیار بروز و قدرتمندی روی تی ۷۲ انجام شده و افتخار آفریدن.
  • وحید IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    10 20
    متاسفانه با ضد زره جاولین پودر میشه
  • شاهین IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    22 3
    تانک ها فقط در عرصه نبرد واقعی پتانسیل و قدرت واقعی خودشون رو نشون میدن چهار پنج تا کرار بفرستید ادلب و لاذقيه ببینیم در برابر ضد زره های غربی و شرقی چند مرده حلاج اند
  • اشکان IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    17 17
    صرفا جهت اطلاع!!!!!!!!!!!!! جناب نویسنده محترم سایت مشرق!!!!!!!!!!! سلام علیکم. از شما و سایت تخصصی تان؟!!!! از جهت انتشار اسرار بسیار حساس!!!!!؟؟ متشکرم وبسیار سپاس گذار!! جناب نویسنده شما رییس مجتمع بنی هاشم درود هستید یا مشاور وزیر دفاع که اینطور با قاطعیت صحبت میکنید؟ نکند جزء مهندسین ساخت کرار هستید که میگویید کرار تانکی جدید نیست و ارتقاء تی 72 است؟؟؟؟ سایت مشرق را چه شده؟تغییر جناح داده؟سایت مشرق همان سایتی است که از ماکت قاهر و باور 373 که هنوز ساخته نشده بود کلی تعریف و تمجید کرد!!!! حالا که واقعا تانک ساخته ایم آنرا به سخره میگیرید و میگویید ارتقاء سنگین است!!!! واقعا جای تاسف دارد.نه از آن تحسین پر آب و تاب از موشک های صیاد و ارتقاء نامشخص اس 200 نه به این اخبار (اگر خواستید منتشر کنید . این را صرفا جهت اطلاع نویسنده ی مطلب نوشتم)
    • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      6 5
      محض اطلاع جنابعالی آقای اشکان اگر میخوای موضوع رو سیاسی کنی باید خدمتت عرض کنم که پروزه کرار هم در دولت قبل کلید خورده.پس دلیلی وجود نداره که مشرق بخواد مثلا از قاهر دفاع کنه و از کرار انتقاد بیخود. هر چند که وزیر دفاع در مورد قاهر هم گفت که به زودی رونمایی میشه.پس حرف الکی نزن.
  • مسعود IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    17 9
    مشرق چه اصراری داری بگی این تانک اورهال تی 72 هستش؟ خودشون می گن تانک جدیدیه حتی برجک تانک هم طراحی جدید داشت
  • علی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    9 2
    چرا لینکهای مرتبط رو که در هر صفحه در زیر توضیحات قبلا وجود داشت رو برداشتی مشرق؟اصلا این آپدیتی که کردی به درد نمیخوره.
  • امیر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 12
    تانک هرچقد هم پیشرفته باشه، دیگه کارآیی سابق رو در جنگهای بزرگ امروزی نداره. گذشت دوران جنگ های کلاسیک که با تانک میزدن به خط دشمن و....
    • میم IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      1 10
      :| جهت اطلاع! به ارابه جنگی شنی‌دار و زره‌پوش یا توپ خوکششی عموماً میگن "تانک"، اما در محافل علمی میگن "ربات" نه تانک! این در اصل یک ربات هست که برای مقاصد نظامی طراحی و نام گذاری شده است. در حال حاضر بهترین ساختار برای یک ربات نظامی، یه همچین چیزیه!
    • عبد IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      9 1
      اتفاقا برعکس الان تمامیه کشورها اعم از آمریکا روسیه و حتی ترکیه دارن برای خودشون تانک بومی می‌سازند حتی عربستان چندین بار سعی کرد پیشرفته ترین تانک دنیا رو که همون لئوپارد 2a7+هست رو از آلمان بخره که آلمان نداد بهش در کل این تفکر در ما بوجود اومده که دوران بعضی سلاح ها گذشته چون ما توان اینکه بسازیمشون رو نداریم یا نداشتیم
  • امام DE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    19 9
    منبع سوختش با شلیک یک گلوله تانک رو میبره هوا
    • سینا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      5 3
      برادر من ، انفجار اون حتی تانک رو تکونم نمیده ، مثل گلوله ی HE میمونه که فایده روی تانک نداره ....
  • سيد حسن IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 9
    اتفاقا نام كرار برازنده اين تانك هست كرار يعني مرتب حمله كننده اين نام ميتوانه نام جنگنده يا هلي كوپتر هم باشه
  • اشکات IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 8
    تمام سایت ها وشبکه های آمریکایی و انگلیسی میگن کرار تی نود ام اسه بعد شما میگید تی هفتادو دو؟؟؟؟!!!!!! واقعا خندم میگیره.
  • رضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    11 3
    قالب نظرات افتضاح هست معلوم نیس کی جواب کی رو داده
  • امیر IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 27
    با یک موشک تاو منحل میشه
  • هیوا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    13 5
    منبع سوختش هست پشتش و جلو چشم.یه تیر بهش بزنن شانس بیاره حداقل منفجر نشه ولی سوختش هدر میره و متوقف میشه
    • آرش IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      8 8
      اون سوخت ذخیره هستش. الکی نظر ندین خواهشاً.
  • طاها IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 3
    این تانک هم ارتقا t72 هست وهم تولید تانک جدید ما با دو تصویر مواجه هستیم دقت کنید خواهشا
  • غلو IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    11 16
    تجربه ثابت کرده است غلو و فریب در ایران زیاد است
    • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      10 5
      جناب غلو میشه بفرمایید در صنعت دفاعی چه غلو و فریبی تا حالا بوده است؟!!!!! مثال بزن، اگر قاهر را مثال بزنی که از همان روز اول گفتند که طراحی مفهومی است و باید چند سال تستهای لازم روی آن صورت بگیرد، در ضمن جزء را به کل تعمیم نده، ما منکر غلو و فریب در برخی قسمتها نیستیم، ولی دلیل نمی شه تو آن را به صنایع دفاعی تعمیم بدی، چون تجربه ثابت کرده است که مسئولان و متخصصان صنایع دفاعی به نحو احسن و شایسته به وظایف خود عمل کرده اند.
  • رضا DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 7
    منبع سوخت? این که خودش سیبله
    • ناشناس GB ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      6 4
      آقا رضا منبع سوخت تانک تی نود ام اس هم که یکی از بروزترین و ایمن ترین و یکی از بهترین تانک های دنیاست، هم دقیقاً در چنین جایی قرار دارد، پس قطعاً فکری برای محافظت از آن کرده اند.
    • ناشناس GB ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      9 4
      آقا رضا منبع سوخت تانک تی نود ام اس هم که یکی از بروزترین و ایمن ترین و یکی از بهترین تانک های دنیاست، هم دقیقاً در چنین جایی قرار دارد، پس قطعاً فکری برای محافظت از آن کرده اند.
    • فرهاد IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      9 2
      منبع سوخت اصلی نیست.منبع سوخت اضافی ست
  • lllll IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 11
    high copy
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    14 6
    دم همه تولید کنندهای ایرانی گرم خسته نباشید فرزندان پهلوان ایران
  • حسین IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 3
    ان شاءالله درست است نه انشاالله.
  • ss IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    17 4
    واقعا ایول داره این کارتون لطفا کسیایی که ایراد میگیرن فقط یه دونه تفنگ چوبی درست کنن بعد اظهار نظر کنن
  • وطن AU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    15 4
    ماشاالله, یا علی مدد
  • میلاد US ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 4
    حالا زره اش کنتاکته یا رلکیت؟!
  • حسین IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    16 5
    احسنت به سربازان جمهوری اسلامی ایران که با به رخ کشیدن توانایی هایشان موجب حیرت جهانیان گردیدند.
  • عبدالرضا CA ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    7 2
    اعلام نشانی تولید تانک چه مصرف داخلی و خارجی دارد؟ تانکهای اسراییل کجا تولید میشوند؟ تانکهای آمریکا کجا؟
  • عبدالرضا CA ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    4 4
    هزینه ساخت این تانک در سال 96 چقدره؟
  • عباس IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    8 12
    ایول به مهندسین ایرانی مخصوصا مجموعه صاایران که گل کاشتن
  • محسن IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    8 3
    عالی افتخار می کنم
  • منصور IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    6 7
    خداقوت و خسته نباشید عزیزان دانشمندایران آریایی.... امیدوارم که دل رهبرمون بااین اتفاق شادشده باشه.....
  • ناشناس IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    12 3
    نظرات جالب و خوبی دیدم اینقدر بدونید یه بخش هایی از این تانک با t72 و نود یکی است ولی کلی از بخش هاش جدید و طراحی و اجرای داخلی است و البته به عنوان یک کار اولیه بدون اشکال نیست و طراحانش هم می دانند مقایسه امکانات و سرمایه در دسترس ما با دیگران کار اشتباهی است بخصوص اینکه این کارها تجربه های اول جوانان دانشگاهی و کارشناسان ماست ولی همین قدر بدانید که عده ای شبانه روزی و با زحمت فراوان این سیستم را به اینجا رسانده اند و البته تجربه ای بسیار عالی در ارتباط با آن به دست آورده اند که کار گشای راه آینده خواهد بود یک حقیقت دیگر اینکه این کارشناسان از منظر علمی در سطح بالاتر از استاندارد هایی که در دانشگاه ههای ایران می شناسید قرار دارند و با توجه به محدودیت های متعدد داخلی و خارجی نتوانسته اند به نتیجه ای بیش از این در این زمان برسند لیکن به اینده امیدوارند نکته آخر اینکه ساختن وسیله ای بدون داشتن الگوی در دسترس به خصوص در ریزه کاری ها و بدون داشتن تجربه هایی که برای برخی کشور ها به 60 تا 70 سال می رسد خیلی طاقت فرسا است و حرف زدن و ایراد گرفتن آسان
  • مالک IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    10 11
    عصر تانک ها به پایان رسیده
  • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    5 7
    خداعمرتون بده
  • محمد IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    5 12
    در رابطه با نوع توپ ولوله به کار رفته در ان بعید میدانم همان توپ تی 72باشد چرا که لوله تانک تی72بعد از شلیک از ان دود سفید غلیظ خارج میشد ولوله توپ دارای برجستگیهایی است ولی در تانک کرار اینگونه نیست احتمالا از لوله توپ جدید وایرانی استفاده شده است
  • سام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    14 2
    حالا فکری به حال مین های ضد تانک کردن
  • mmdsniper IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    13 3
    سلام باید عرض کنم که کرار هم ضعف تی نود رو داره به کناره برجک توجه کنید،اگر تانک از طرفین مورد اصابت قرار بگیره چی؟ لطفا مسئولین امر فقط کپی نکنن
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    14 0
    اون دوربین عقب بین اون دو مخزن سوخت زوایه دید خوبی نداره. بهتره محلش عوض بشه.
  • قوچعلی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    6 0
    کسی هست جواب این سوال رو بده که چرا شرکت صا ایران از همین الان با همّت استعدادهای ایرانی متعهد تحقیقات و پژوهش را به منظور ساخت "باتری های ابرخازنی" شروع نمیکنه؟ این رخوت و بی حالی نیست که چند کشور دنیا این پروژه را کلید زدند و وقتی این باتری ها ساخته شدند جایگزین انرژی نفت در دنیا خواهد شد و ما دیگر درآمدی از فروش نفت نخواهیم داشت! مثلاً برای مصارف عمومی چن سال هست که چین بازار فروش باتری بی کیفیت چینی برای گوشی های موبایل ایران را قبضه کرده! شرکت صا ایران افلیج هست که نتونه باتری با کیفیت ایرانی برای گوشی های موبایل بریزه توبازارایران و منطقه و کسب درآمد کُنه؟ همین باتری های ابرخازنی آینده در تولید همین تانک ایرانی که باید دست مریزاد گفت کاربُرد داره به عنوان نیروی محرکه! اینقدر بی حال بازی درنیاریم درسالی که اسمش اقتصاد مُقاومتی هست،دست کسانی که کرار را ساختند درد نکنه،امیدوارم قدرت موتور توربو دیزل چند سوختی و بسیار پاکیزه و کم مصرف آن زیر ۱۵۰۰ اسب نباشه با طی مسیر ۱۲۰۰ کیلومتر با یکبار سوختگیری یعنی پیمایش دوبرابر بیشتر از تی نود اس اِم،در آینده به یاری خدا ،کف تانک کرار باید با باتری های ابرخازنی فرش بشه در کنار موتور قدرتمندبرای پیمایش ۲۰۰۰ دوهزار کیلومتر شعاع عملیاتی "مشرق" بالا غیرتاً نظرم را چاپ کن
    • پژمان US ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
      0 0
      دقیقا.
  • یاس IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    9 16
    خوشحالم که انبوه سازی و خط تولید نماد اقتدار نظامی در شهر ماست...
  • م ه ص IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    8 4
    با امید به عنایت وقدرت لایزال هم در جنگ افزار وهم در خوردو سازی وهم در ساخت هواپیما های عالی وبه روز با توان ایرانی توانا هستیم . ((عطف به سخنان فرمانده هوا فضای ساه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سلامی))
  • محمد IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    0 0
    فقط میتونم بگم ( لا قوه الا بالله العلی العظیم ) جانم فدای رهبر
  • ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس