توحیدی

در چند سال اخیر فیلم‌هایی درباره دهه۶۰ ساخته شده است ازجمله «ماجرای نیمروز» و «سیانور» و خود توحیدی نیز فیلمنامه «امکان مینا» را نوشته که چند ماه قبل اکران شد.این فیلم‌ها سعی کرده‌اند که انطباق لازم با مابه‌ازای واقعی را داشته باشند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- فرهاد توحیدی از باسابقه‌ترین فیلمنامه‌نویس‌های سینما و تلویزیون ایران است که همواره سعی کرده در نوشتن فیلم‌ها سلیقه مخاطبان خاص و عام را همزمان رعایت کند. او این روزها مشغول تکمیل فیلمنامه‌ای است که به واقعه هفتم‌تیر و شهادت شهید بهشتی می‌پردازد.

توحیدی درباره ایده این فیلمنامه می‌گوید: سوژه اصلی، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در زمان شهید بهشتی است که به‌شکل تحلیلی قبل و بعد از این انفجار را مورد واکاوی قرار می‌دهد. سرمایه‌گذار کار بنیاد شهید است و به‌زودی تهیه‌کننده و کارگردانی خوش‌فکر برای ساخت آن انتخاب می‌شود. توحیدی که تجربه نوشتن سریالی عظیم مثل «شوق پرواز» را در کارنامه کاری‌اش دارد درباره زمان ساخت فیلم می‌گوید: طبق فیلمنامه، قرار است که بعد از تعطیلات نوروز پیش‌تولید آغاز شود و سعی می‌کنیم این فیلم به جشنواره فجر سال بعد برسد.

در چند سال اخیر فیلم‌هایی درباره دهه۶۰ ساخته شده است ازجمله «ماجرای نیمروز» و «سیانور» و خود توحیدی نیز فیلمنامه «امکان مینا» را نوشته که چند ماه قبل اکران شد.این فیلم‌ها سعی کرده‌اند که انطباق لازم با مابه‌ازای واقعی را داشته باشند. توحیدی درباره این رویکرد می‌گوید: فیلم‌هایی که نام بردید فیلم‌های قابل ستایشی هستند و سعی کرده‌اند در فضاسازی ملموس و جذاب عمل کنند. در نوشتن «امکان مینا» سعی کردم این انطباق به‌خوبی شکل بگیرد و در نوشتن این فیلمنامه جدید هم در همین راستا حرکت خواهیم کرد.

وی درباره وجه تمایز فیلم «شهید بهشتی» با نمونه‌های مشابه می‌گوید: مهم‌ترین وجه تمایز این است که بر عکس نمونه‌هایی مثل «ماجرای نیمروز» و «سیانور» که در سبک داکیودرام(درام مستند) ساخته شده‌اند، ما سعی کردیم به وجوه داستانی بیشتر توجه کرده و فراتر از جنبه‌های آگاهی‌بخشی درباره این واقعه تاریخی، به تحلیل هم بپردازیم.یکی از چالش‌های چنین روایت‌هایی طراحی صحنه و لباس است. توحیدی در این‌باره توضیح می‌دهد: طبیعی است که به سبب تغییر چهره معماری شهر از نمای ساختمان‌ها گرفته تا کوچه و خیابان رسیدن به نمونه‌های واقعی آن زمان دشوار باشد اما فیلمنامه طوری نوشته شده که فضای لازم برای اجرای بهتر و در خدمت فضاسازی مطلوب را مهیا کند. یکی از راهکارها این است که سهم فضای بیرونی و شهری کمتر باشد و بیشتر به سمت پلان‌های داخلی و درونی حرکت کنیم که درواقع در این فیلمنامه این رویکرد را در نظر گرفته‌ایم.

وی می‌افزاید: من این وسواس را دارم که این انطباق‌ها به بهترین شکل ممکن نوشته شود چون لحن و فضاسازی بیشترین نقش را در ارتباط موثر مخاطب با فیلم خواهد داشت. امیدواریم با انتخاب یک طراح صحنه کاربلد که قطعا در راستای همین دغدغه‌ها ساخته خواهد شد، بتوانیم روایتی ارائه کنیم که به باور مخاطب خدشه‌ای وارد نشود.توحیدی در پایان درباره دغدغه اصلی‌اش در این روایت می‌گوید : پیش‌تر در روایت‌های این‌چنینی به جنبه‌های ماجراجویانه پرداخته شده اما کوشش من این است که بیشتر جنبه‌های شخصی و درونی را روایت کنم.

منبع: صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس