کد خبر 700109
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
موشک تاد

آمریکا بخشی از سامانه پدافند موشکی تاد را به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی به کره جنوبی منتقل کرده و این اقدام با وجود نگرانی ها و هشدارهای روسیه صورت گرفته که باید شاهد استقرار این جنگ افزار نزدیک مرزهای آسیایی خود باشد.

به گزارش مشرق، در مرحله کنونی آمریکا یک مجموعه پدافند موشکی تاد را در استان کنسان شمالی در 270 کیلومتری جنوب شرقی سئول پایتخت کره جنوبی مستقر خواهد کرد.

**جنگ افزار تاد:

برپایه گزارش های انتشار یافته برد سامانه موشکی ساخته شده در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که ارزش آن 6/ 885 میلیون دلار برآورد شده است، افزون بر پوشش کره شمالی، بخش هایی از چین و حتی روسیه را شامل می شود.

سامانه تاد که برای رهگیری موشک های بالستیک در ارتفاع بالا طراحی شده، قادر است اهداف را در فاصله دو هزار کیلومتری ردیابی کند و هدف قرار دهد.

**حضور آمریکا در پرتنش ترین منطقه اتمی جهان خطری برای روسیه و چین:

با توجه نزدیکی مرزهای ساحلی روسیه با محل استقرار نظامیان، سامانه های موشکی و انبارهای پر تسلیحات آمریکا در کره جنوبی و اکنون نیز سامانه موشکی تاد به بهانه تداوم اقدام های کره شمالی، مسکو می خواهد مانع التهاب بیشتر اوضاع در شبه جزیره کره شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کره شمالی تقریبا هم مرز دریایی با روسیه است، هر گونه درگیری احتمالی حتی در ابعاد کم نیز می تواند امنیت مرزی و خاکی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد و آمریکا نیز بهانه ای می یابد تا بر دامنه حضور نظامی و همچنین انباشت تسلیحات بیشتر در شبه جزیره کره بیافزاید که این موضوع برای امنیت ملی روسیه خطرسازتر خواهد شد.
براساس این دیدگاه، هر گونه تحریک درگیری در شبه جزیره کره از هر طرف که باشد و هر نتیجه ای را رقم بزند، افزون بر خطرساز بودن برای روسیه، چین را هم در مخاطره قرار خواهد داد، زیرا این کشور همسایه کره شمالی است و به عنوان حامی سنتی پیونگ یانگ شناخته می شود، بنا بر این مسکو و پکن خواستار از سرگیری مذاکرات بین المللی حل فعالیت های هسته ای کره شمالی هستند.


بر خلاف خواسته روسیه و چین، آمریکا که بیشتر می خواهد نقش نمایندگی کره جنوبی و ژاپن را هم علیه کره شمالی ایفا کند، پیش شرط های انصراف پیونگ یانگ از ادامه برنامه های موشکی و هسته ای را روی میز گذاشته است.
از دیگر سو، کره شمالی که تقریبا سخت ترین و طولانی ترین تحریم هایی را که تاکنون علیه یک کشور وضع شده، تجربه می کند و به عنوان بسته ترین کشور جهان شناخته می شود، اعلام کرده مذاکره باید بدون پیش شرط آغاز شود تا در جریان آن توافق ها تعیین گردد.
این کشور هر گونه تصمیم گیری در باره برنامه های اتمی و موشکی خود را تا زمان امضای قرار داد ترک مخاصمه با آمریکا و کره جنوبی و پیمان صلح با این کشور رد می کند که این مواضع تاکنون از جانب واشنگتن پذیرفته نشده است.
اکنون پنتاگون جای پای حضور بزرگ خود را در کره جنوبی نزدیک روسیه و چین تقریبا همیشگی کرده است و به نظر نمی رسد، مایل باشد آن را از دست بدهد، بنا بر این انتظار نمی رود تنش بین دو کره در آینده ای نزدیک حل شود یا حداقل کاهش یابد، زیرا دیگر توجیه ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمرنگ خواهد شد.

**موضع واحد چین و روسیه در برابر آمریکا:


میخائیل اولیانوف مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه دیروز (سه شنبه) در این باره اعلام کرده است که مسکو اقدام های آمریکا در راستای سامانه های ضد موشکی تاد در کره جنوبی را که به افزایش تنش در منطقه منجر خواهند شد، در نظر خواهد گرفت.


به گزارش اسپوتنیک، اولیانوف خاطرنشان کرد: اقدام های آمریکا روابط را نه فقط با کره شمالی بلکه با چین هم متشنج می کند.نمایندگان شورای فدراسیون روسیه (سنا) هم استقرار سامانه های ضدموشکی آمریکا در کره جنوبی را ستیزه جویی جدید واشنگتن با مسکو خوانده اند.همزمان پایگاه آنلاین روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه امروز (چهارشنبه) نوشت: استقرار این سامانه آمریکایی در کره جنوبی با واکنش منفی و ناراحتی روسیه و چین مواجه شده است که اعلام کرده اند، این اقدام را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.


در ادامه مطلب آمده است: مسکو و پکن بر این باورند که واشنگتن به بهانه تهدید موشکی کره شمالی، کره جنوبی را وارد طرح سامانه پدافند موشکی جهانی خود می کند.
پیشتر نیز پکن و مسکو با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بودند که همکاری های خود را برای مقابله با برنامه استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به تاد در کره جنوبی افزایش می‌دهند.
هر دو کشور نگرانند که پس از کره جنوبی، ژاپن هم درصدد استقرار چنین سامانه ای برآید که می تواند منافع منطقه ای پکن و مسکو را به خطر بیاندازد.


به گزارش روز جمعه تارنمای «یی سی» چین و روسیه اعلام کرده اند، دو کشور از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و ثبات و توازن منطقه حراست خواهند کرد و در مقابل سامانه تاد، تدابیر بازدارنده در نظر خواهند گرفت.


در این بیانیه مشترک آمده است که پکن و مسکو به شدت مخالف استقرار سامانه موشکی آمریکا هستند و بار دیگر از این کشور و کره می خواهند آن را متوقف کنند.از سوی دیگر، همزمان روسیه سامانه هشدار دهنده فراگیری ایجاد می کند که تمامی خاک این کشور به ویژه مناطق مرزی و مهم را زیر پوشش قرار می دهد.سامانه هشدار دهنده ضدموشکی فراگیر از مجموعه ایستگاههای ردیابی موشکی (راداری) ایجاد می شود که در مناطق مختلف روسیه فعالیت می کنند.


به نوشته روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، این سامانه برای نخستین بار پس از فروپاشی شوروی (سال 1991) ایجاد می شود که می تواند هر موشک اعم از قاره پیما یا تاکتیکی را در هر جهتی پیرامون مرزهای روسیه ردیابی و شناسایی کند.


برپایه اعلام وزارت دفاع روسیه، افزون بر سامانه هشدار دهنده فراگیر، سیستم هشدار دهنده هوایی، دریایی و زیردریایی هم طراحی می شود و به این ترتیب اوضاع مناطق پیرامون روسیه تحت کنترل قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس