سردار طلایی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با گلایه از برخی معامله‌ها بر سر حقوق مردم می‌گوید: متاسفانه در مواردی، پارکینگ و انباری برخی مجتمع‌های تجاری تهران تغییر کاربری داده شده است.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- بافت فرسوده، آلودگی هوا و ترافیک سه مشکل اصلی این روزهای پایتخت است؛ معضلاتی که هر یک به تنهایی آسیب ها و زیان های بسیاری به بدنه اجتماعی و اقتصادی شهر وارد می کنند. در این بین بر اساس آمارهای اعلام شده توسط شهرداری تهران، حدود سه هزار و دویست و 68 هکتار از بافت شهر تهران فرسوده است و باید برای نوسازی آن اقدامی عاجل کرد.
 
حتی قانونگذار هم در سال 89 با تصویب قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، حجت را بر مسئولان تمام کرد تا نوسازی بافت های فرسوده سرعت بیشتری به خود بگیرد.
 
مرتضی طلایی عضو با سابقه شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا در گفتگوی اختصاصی با مشرق از کمبودها، کم کاری ها و موانع موجود بر سر نوسازی بافت های ناپایدار شهری می گوید.
زلزله باوقت قبلی نمی آید!
 
وقتی از او درباره علل کند بودن روند نوسازی می پرسیم، می گوید: در موضوع بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی، چند نکته اساسی را باید در نظر داشت. اول اینکه برای نوسازی بافت های فرسوده به ویژه در مناطق مسکونی نباید زمانبندی در نظر گرفت. درست برخلاف قوانین فعلی که قانونگذار برای نوسازی بافت های فرسوده زمانبندی در نظر گرفته و مشخص کرده است که هر سال چه میزان از بافت های فرسوده باید نوسازی شوند.
 
طلایی دلیل خود برای اشتباه دانستن زمانبندی برای نوسازی بافت های فرسوده را بالا بودن ریسک پذیری این مناطق در زمان بروز حوادث طبیعی می داند و اینکه زلزله و دیگر حوادث هیچوقت زمان تعیین نمی کنند و با وقت قبلی به سراغمان نمی آیند. 
این عضو برجسته شورای شهر تهران، یکی دیگر از مشکلات اساسی بر سر راه بافت های فرسوده شهری را عدم همکاری دستگاههای مسئول با یکدیگر می داند و معتقد است: در این موضوع باید وزارت مسکن و شهرسازی در سطح کلان کشوری، رهبری کار را در دست بگیرد و شوراهای شهر و شهرداری ها نیز با همکاری سیستم بانکی، بازسازی بافت های فرسوده را تسهیل نمایند.
 
 برای بازسازی بافت های فرسوده حتی وزارتخانه مجزا هم کم است
 
طلایی بر این باور است که حتی ایجاد یک وزارتخانه برای نوسازی بافت های فرسوده کار چندان بزرگی نیست و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از حوادث طبیعی در این مناطق نباید از هیچ اقدامی دریغ کرد.
 
وی یکی از مشکلات اصلی بر سر راه نوسازی بافت های فرسوده را عدم همکاری های بین بخشی برای پیشبرد نوسازی این بافت ها می داند و معتقد است: در طول سال های گذشته شورای شهر و شهرداری تهران عملکرد مناسبی هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه اجرایی داشته اند اما متاسفانه کارها به خوبی پیش نرفته اند. علت آن هم رویکرد اشتباه مسئولان و دستگاههای مختلف است.
 
طلایی
 
"متاسفانه در طول این سال ها سرمایه گذاری های مختلفی برای ایجاد شرکت شرکت های مختلف، پرداخت وام و... صورت گرفته است اما به دلیل دخالت ندادن مستقیم مردم در امر نوسازی موفق نبوده اند، به همین دلیل به نظر می رسد که نوسازی بافت های فرسوده یک راه حل بیشتر ندارد و آن دخالت دادن مردم و ساکنان بافت های فرسوده در نوسازی محل سکونتشان است. از سوی دیگر باید شرایطی را فراهم کرد که سرمایه گذاران بخش خصوصی، برای سرمایه گذاری در نوسازی بافت های فرسوده پیش قدم شوند."
شهرداری در تملک سرانه های عمرانی کوتاهی کرده است
 
طلایی به نقش شهرداری ها در تغییر رویه فعلی نیز اشاره می کند و می گوید: شهرداری ها با تامین منابع مالی برای تملک سرانه های خدماتی، عمرانی و معابر می توانند به رشد اجتماعی و اقتصادی این مناطق کمک کنند و مردم را به نوسازی محل سکونت خود تشویق کنند.
 
طلایی
 
وی ادامه می دهد: به عنوان مثلا وقتی سرانه های خدماتی، عمرانی و معابر در اینگونه محلات توسط شهرداری تملک شود، قیمت زمین نیز رشد خواهد کرد و ساکنین و سرمایه گذاران بخش خصوصی با اشتیاق بیشتری برای نوسازی بافت های موجود گام خواهند برداشت.
 
طلایی به نکته ای طلایی اشاره می کند و می گوید: به عقیده من، مشکل اصلی بافت های فرسوده این است که شوراهای شهر و شهرداری ها تملک سرانه های عمرانی و خدماتی را در اولویت کاری خود قرار نداده اند. ضمن اینکه نقش اصلی نوسازی را به مردم و ساکنین بافت های فرسوده نداده ایم و به همین دلیل سرعت کار با کندی روبرو شده است.
 
بافت های تجاری فرسوده مانند بازار تهران و ساختمان های بلند مرتبه نا ایمن نیز از دیگر مشکلات و دغدغه های شهرهای بزرگی مانند تهران است. ساختمان هایی که پس از حادثه دلخراش پلاسکو، ایمنی و ادامه حیاتشان زیر سوال رفته و حرف و حدیث های زیادی بر سر مسئولیت پلمب و جلوگیری از فعالیتشان بر سر زبان ها افتاده است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به دغدغه بالا، بر این باور است که در بخش تجاری باید از ابزارها و اهرم های فشار بیشتری استفاده کرد. در عین حال اضافه می کند: البته وضعیت اقتصادی در حالت رکود است و کسبه و تجار امکان نوسازی محل کسب خود را در شرایط فعلی اقتصادی ندارند.
وی اما تاکید می کند که " تورم، رکود و شرایط نامساعد کسب و کار دلیل قانع کننده ای برای ادامه کار کسبه در چنین مکان های پرخطری نیست و نمی شود به راحتی از کنار آن گذشت."
 
معامله بر سر حقوق مردم ممنوع
 
طلایی با گلایه از برخی معامله ها بر سر حقوق مردم می گوید: متاسفانه در مواردی، پارکینگ و انباری برخی مجتمع های تجاری تهران را تغییر کاربری داده شده است.
 
وقتی از او درباره مقصر این اتفاق می پرسیم، این تخلف را متوجه شهرداری، شورای شهر، هیئت مدیره ساختمان ها و حتی کسبه آن می داند و می گوید: متاسفانه مسئولیت پذیری اجتماعی در بین مردم کمرنگ شده است و به همین دلیل است که حتی کسبه در مقابل تخلف شهرداری سکوت می کنند و اجازه تغییر کاربری پارکینگ هایی که بخشی از ملک آنهاست را می دهند.
 
شورای شهر در تخلفات شهرداری شریک است
 
آقای طلایی شما به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری ها و ا جرای قانون را داشته اید با وجود مطلع بودن از اینگونه تخلفات، چرا اقدامی نکرده اید؟ عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال مشرق صادقانه می گوید: متاسفانه باید پذیرفت که در سیستم اجرایی شهرداری تخلفاتی از این دست وجود دارد. حتی شورای شهر هم در بروز این مشکل مقصر است، چرا که در بودجه سالانه ای که برای شهرداری تصویب می کند، خود به صورت قانونی به شهرداری اجازه تخلف می دهد. درحالیکه باید در زمینه منابع درآمدی شهرداری شفاف سازی کند و اجازه هرگونه تخلف را از سیستم اجرایی بگیرد.
**مشروح گفتگوی تفصیلی مشرق با سردار طلایی، بزودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مشرق US ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    0 0
    بمیرم واسه کسبه وتجار....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس