گوشه و کنار جهان

خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

سرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر موردتوجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند .

*******

** ای‌پلاس؛ آژانسی که علیه ایران در پاریس فعالیت می‌کند

یک شرکت ارتباطات و لابی به نام "ای‌پلاس کانسیلز" (A+Conseils) که توسط "کریستل آلامیکل" (Christelle Alamichel) و با کمک دوست نزدیک او روزنامه‌نگار معروف "ژان مارک سیلوستر" (Jean-Marc Sylvestre) تأسیس شده است، قرار است اقدامی را علیه تهران ترتیب دهد.

این آژانس در قراردادی با شرکت لابیست آمریکایی اتحاد علیه ایران هسته‌ای (United Against Nuclear Iran)، در حال آماده سازی فضای پاریس است تا یکی از نمایندگان گروه فشار مذکور به نام "جیم ولسی" (Jim Woolsey)، یکی از مدیران پیشین CIA به فرانسه سفر کند.

در برنامه کاری که برای این منظور تنظیم شده، "مارک والاس" (Mark Wallace)، مدیرعامل شرکت لابیست آمریکایی و سناتور پیشین حزب دموکرات و "جوزف لیبرمن" (Joseph Liberman)، سناتور دموکرات پیشین، احتمالاً به پایتخت فرانسه سفر کنند تا مبارزات خود را علیه شرکت‌های فرانسوی که با تهران همکاری می‌کنند، تقویت نمایند.

** امکان اخراج کارگران مصری از سعودی در پی بحران در روابط دو کشور

منابع خبری در گزارشی از بررسی طرح اخراج تعداد زیادی از کارگران مصری فعال در داخل سعودی از سوی رهبران وهابی این کشور در چارچوب محاصره مردم مصر و تضعیف نقش این کشور خبر داد.

یک منبع مطلع، مهم‌ترین دلیل اتخاذ چنین سیاستی را رد سیاست‌های سعودی در منطقه از سوی مصر، حمایت سعودی از تروریسم و نیز حمایت مصر از مردم سوریه عنوان کرده است.

** شورای همکاری خلیج‌فارس و استمداد از اینترپل

"مبارک الخیلی" ریاست اماراتی سازمان جدیدی موسوم به "اینترپل خلیج" (Gulf Interpol) چند روز پیش برای گفتگو با "یورگن استاک" (Jurgen Stock) دبیر کل اینترپل، به مقر فرماندهی این سازمان در لیون، سفر کرد. این دو نفر توافقنامه‌ای را امضا کردند که تصریح می‌کند اینترپل باید کمک شایانی به شورای همکاری خلیج‌فارس بکند و آن را در تقویت ظرفیت تحقیقاتی، به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم، یاری نماید.

** دولت ترامپ اطلاعات هدف‌یابی دقیق به عربستان در جنگ علیه یمن می‌دهد

دولت جدید در واشنگتن قصد ندارد تا پشتیبانی خود از ائتلاف عربی به رهبری سعودی را که با نیروهای حوثی در یمن درگیر است، کاهش دهد.

"رکس تیلرسون" (Rex Tillerson)، وزیر امور خارجه که دوستان زیادی در خلیج‌فارس دارد، در جلسه استماع تأیید صلاحیت در کنگره در ژانویه، تمایل خود برای افزایش به اشتراک‌گذاری اطلاعات با ائتلاف مذکور به ویژه عربستان سعودی را مخفی نکرد. وی نه‌تنها خواهان افزایش تسهیم اطلاعات است، بلکه می‌کوشد کیفیت آن را نیز بالا ببرد، به‌ویژه در بخش اطلاعات دقیق جغرافیایی برای هدف‌یابی. وی همچنین درصدد است ظرفیت‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در این بخش، تقویت کند.

** مهره جدید ترامپ برای مهار منطقه‌ای ایران

دولت جدید آمریکا باهدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه، گزینه تقویت تجهیزات نظامی بحرین را در دستور کار قرار داده است. درحالی‌که اوباما فروش چندین فروند هواپیمای اف 16 را به بحرین منوط به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور کرده بود، اما ترامپ درصدد است تا با لغو این شرط، قوای نظامی بحرین را برای مهار ایران بیش‌ازپیش تقویت کند.

ازآنجاکه مواضع ترامپ و رهبران بحرین در موضوع ایران بسیار به یکدیگر نزدیک است، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از بحرین به‌عنوان مهره جدید برای مهار قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران استفاده خواهد کرد.

این سیاست کاملاً همسو با دیدگاه‌های دولت بحرین است که تمایلی به بهبود وضعیت حقوق بشر نداشته و بارها ایران را حامی و پشتیان نظامی جریان‌های مخالف منامه قلمداد کرده است.

** فرمول راهبردی صهیونیزم برای مهار ایران توسط ترامپ

فرمول جدیدی توسط اسرائیل در حال شکل‌گیری است که طی آن برنامه‌های چندین ساله ترامپ برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تنظیم و مشخص‌شده است.

این راهبرد که توسط یکی از معتبرترین محافل تصمیم‌ساز اسرائیلی تنظیم شده به بررسی اقدامات ممکن در دولت ترامپ برای مهار ایران می‌پردازد.

رد فرض جنگ منطقه‌ای به‌عنوان آلترناتیو توافق هسته‌ای و تأکید بر حفظ تحریم‌های سخت به همراه گزینه معتبر نظامی به جای آن، بنیان این راهبرد را تشکیل می‌دهد.

این راهبرد مجموعه‌ای از اقدامات در دو بازه کوتاه‌مدت و بلندمدت را در برمی‌گیرد.

آنچه در کوتاه‌مدت باید انجام شود عبارت است از:

1- ایجاد اجماع با سایر قدرت‌ها بر سر گزینه‌های ممکن در صورت نقض برجام از سوی ایران

2- قرار دادن تحریم ایران ذیل قطعنامه شورای امینت در صورت آزمایش‌های موشکی

3- تلاش برای گسست روابط میان روسیه و ایران

4- فشار بر متحدان ایران و روابط این کشور با سازمان‌های وابسته از طریق تلاش مشترک اطلاعاتی، اعزام نیروی ویژه برای توقف کمک‌های تسلیحاتی ایران و آسیب به نیروهای قدس سپاه پاسداران.

در بازه بلندمدت مجموعه اقداماتی باید باهدف حفظ اعتبار و باورپذیری تهدید آمریکا حتی پس از اتمام محدودیت‌های هسته‌ای دنبال شود.

آنچه در بلندمدت باید انجام شود عبارت است از:

1- حفظ رژیم تحریم‌های گسترده با هماهنگی سایر قدرت‌ها

2- حفظ قابلیت آسیب رساندن به بخش‌های مالی و انرژی اقتصاد ایران

3- حفظ گزینه نظامی معتبر به‌منظور بازدارندگی در مقابل این کشور، اقداماتی است که می‌تواند به تأمین هرچه بیشتر منافع اسرائیل در منطقه کمک کند.

** محمد بن سلمان پروژه تغییرات اساسی در هوانوردی را به پیش می‌برد

علاقه محمد بن سلمان به اصلاح به زودی بر بخش‌های هوانوردی و فضا تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس اطلاعات منابع ما، "محمد بن سلمان" قائم‌مقام ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع، قصد دارد اصلاحاتی سراسری در بخش‌های هوانوردی و فضایی کشور انجام دهد. وی یک تیم غیر رسمی شامل سه نفر از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (Public Investment Fund) تشکیل داده تا گزینه‌ها را بررسی کرده و ایده‌هایشان درباره اینکه ساختار جدید باید چگونه باشد را به وی گزارش دهند.

به گفته افراد آشنا با موضوع، برای دومین بار در دو سال گذشته، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به‌عنوان برنده این اصلاحات ظاهر خواهد شد. این صندوق دولتی که ظاهراً تنها دستگاه دولتی است که محمد بن سلمان به آن اعتماد دارد، قرار است هدایت تمام پروژه‌های هوانوردی و فضایی عربستان سعودی، بالأخص معاملات با شرکت‌های خارجی را به عهده بگیرد.

محمد بن سلمان از اینکه چگونه امارات متحده عربی کارها را تحت نظر "محمد بن زاید آل نهیان" ولیعهد، انجام می‌دهد، تحت تأثیر قرارگرفته است. وی محمد بن زاید را تحسین کرده و می‌خواهد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را تبدیل به [شرکت توسعه] مبادله (Mubadala) عربستان سعودی کند. شرکت هلدینگ دولتی امارت متحده اماراتی [مبادله] یک بخش هوافضا و دفاعی دارد که تمام شرکت‌های دولتی فعال در این حوزه شامل شرکت صنایع دفاعی امارات و پارک هوافضای نبراس العین را تحت نظارت دارد.

نتیجه و شاید هدفِ این تغییر ساختار به حاشیه رانده شدن ترکی بن فیصل خواهد بود. منصب دوگانه ترکی بن سعود به‌عنوان رئیس شهر علم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز (KACST) که هنوز به‌صورت نامحسوس توسط ترکی بن فیصل، رئیس پیشین ریاست کل اطلاعات اداره می‌شود و نیز رئیس شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی سعودی (تقنیه) مطلوب وزیر دفاع نیست. مالکیت تنقیه از منظر رسمی تماماً در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری عمومی قرار دارد.

این اصلاحات پس‌ازآن انجام می‌گیرد که وزیر دفاع مطلع شد معامله بین عربستان سعودی و دیجیتال‌ گلوب (Digital Globe) در اوایل سال جاری برای شش ماهواره رصد کوچک با دقت زیر یک متر، به نفع صندوق سعودی نبوده است. 50 درصد از این سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به شهر علم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز، 25 درصد متعلق به تقنیه و تنها 25 درصد در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است و بدین ترتیب به نظرات این سازمان وزن کافی ارائه نکرده است.

** امارت متحده عربی آماده است اتحادش با ریاض را به خاطر عدن به خطر اندازد

نماینده "عبد ربه منصور هادی" و حامیان سعودی آن‌ها در فوریه به ابوظبی رفتند اما نتوانستند مواضع خود را به محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، بقبولانند.

بن زاید مصمم است کنترل امارات بر فرودگاه عدن را حفظ کند حتی اگر این امر به معنای نقض توافق سال 2015 امارات با عربستان سعودی باشد.

ژنرال "ناصر عبد ربه منصور هادی" پسر رئیس‌جمهور مستعفی و "عبدالله العلیمی" نفر دوم دفتر ریاست‌جمهوری، خواهان این بودند که نیروهای یمنی وفادار به منصور هادی، بالأخص واحدهای گارد ریاست‌جمهوری (PPU) به ریاست ناصر عبد ربه منصور هادی و «کمربند امنیتی» شبه‌نظامیان یمنی که توسط ابوظبی آموزش و حمایت مالی می‌شوند، به‌صورت مشترک کنترل فرودگاه و مناطق استراتژیک در عدن را در اختیار بگیرند؛ اما محمد بن زاید این خواسته را رد کرد.

ریاض که فهد بن ترکی آل سعود، فرمانده نیروهای ویژه سعودی را به ابوظبی فرستاد، نیز نتوانست محمد بن زاید را قانع کند که در یک نشست سه جانبه با حضور منصور هادی شرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس