مادام سکرتاری

اهداء اسکار به یک فیلم ایرانی را نمی‌توان دلیلی بر نفی ایران‌هراسی در هالیوود دانست، زیرا چند سال پیش نیز به یک فیلم از ایران اسکار داده شد، اما از تولیدات ضدایرانی هالیوود کم نگردید.

سرویس جنگ نرم مشرق- هالیوود در سالی که گذشت، سنت ساخت فیلم و سریال ضدایرانی خود را فراموش نکرد و تولیدات مختلفی را برای تخریب چهره ایران نزد افکار عمومی خود و دیگر مخاطبان خود در جهان روانه پرده نقره‌ای و گیرنده‌های تلویزیونی کرد.

منازعه سیاسی آمریکا با ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما ایراد اتهامات مختلف از سوی آمریکا از جمله زدن برچسب تروریسم دولتی به ایران همیشه از ابتدای انقلاب تا کنون در دستور کار مقامات آمریکایی قرار داشته است. هالیوود نیز به عنوان یکی از پیاده‌نظام‌های اصلی قدرت نرم آمریکا به‌دنبال اقناع افکار عمومی جهت تایید سیاست‌های آمریکا حرکت کرده است.

 اهداء اسکار در رشته فیلم خارجی در سال 2017 به یک فیلم ایرانی را نمی‌توان دلیلی بر نفی ایران‌هراسی در هالیوود دانست، زیرا چند سال پیش نیز در همین رشته به یک فیلم از ایران اسکار داده شد، اما سرعت روند تولیدات ضدایرانی در هالیوود کم نگردید

توافق هسته‌ای یا همان برجام نیز نتوانست سرعت ساخت محصولات ضدایرانی هالیوود را کم کند؛ سریال‌های هالیوود اما نقش اصلی را در یک سال اخیر جهت معرفی ایران و ایرانی به عنوان تروریست‌هایی که برای جهان خطرناک هستند، به عهده داشته و با خط تعلیق‌های طولانی و جذاب اما ضدایرانی، بدنبال نهادینه کردن چهره منفور از ایران نزد افکار عمومی هستند.

مروری بر این سریال‌ها و فیلم زوایای بیشتری از این موضوع را مشخص می‌کند:

سریال بازمانده معین (Designated Survivor):

سریال «بازمانده معین» که به تازگی شروع شده است، در اولین قسمت خود موضوع تنش‌هایی اخیر دریایی میان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروی دریایی آمریکا را به عنوان یکی از خط‌های تعلیق دنبال می‌کند.

در سریال «جانشین معین»، رئیس جمهور و تمام اعضای کابینه در جلسه سخنرانی سالیانه دولت در کنگره به دلیل انفجار بمب جان خود را از دست می‌دهند و تام کرکمن (کیفر ساترلند) وزیر مسکن و توسعه شهری که جایگاه بازمانده‌ معین را دارد، اما در عین حال یکی از اعضای سطح پایین کابینه‌ محسوب می‌شود که تقریبا صبح روز انفجار خبر تغییر شغل خود را شنیده است، باید زمام امور را در دست بگیرد. هم‌زمان با چالش کرکمن به‌عنوان رئیس جمهور جدید، تحقیقات اف‌بی‌آی هم ابعاد تازه‌ای را از این حادثه تروریستی آشکار می‌کند.

سریال «بازمانده معین» در اولین قسمت خود موضوع تنش‌هایی اخیر دریایی میان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروی دریایی آمریکا را به عنوان یکی از خط‌های تعلیق دنبال می‌کند 

اولین چالش اصلی کرکمن به عنوان رئیس جمهور جدید که باید جلوی دولت‌مردان و مردم آمریکا و همچنین کشورهای جهان خودی نشان دهد، "ایران" انتخاب شده است! در سریال بلافاصله بعد از آنکه کرکمن رئیس جمهور می‌شود و به کاخ سفید منتقل می‌گردد، به کرکمن خبر می‌دهند که تصاویر ماهواره‌ای، 10 ناوشکن ایرانی را نشان می‌دهد که در حال ترک بندرعباس و حرکت به سمت تنگه هرمز که حدود 30% نفت جهان از آنجا عبور می‌کند، هستند.

ژنرال‌های ارتش از کرکمن می‌خواهند که هرچه سریعتر این اقدام ایران را از طریق نظامی جواب دهند زیرا معتقدند «ایرانی‌ها فقط در مقابل اقدام کردن (اعمال زور و قدرت) احترام می‌گذارند و عقب می‌نشینند». تمام این اتفاق‌ها در قسمت اول سریال «جانشین معین»، از طرفی گویای برجسته‌تر شدن محور "ایران‌هراسی" در آخر دوره ریاست جمهوری اوباما، و از طرف دیگر ترمیم آسیب جدی چهره نیروی دریایی و دولت آمریکا در نظر مردم بابت بازداشت تفنگدارانش توسط نیروهای سپاه است. در واقع می‌توان گفت دستگاه رسانه‌ای آمریکا با طرح یک موضوع خیالی مانند بستن تنگه هرمز توسط نیروی دریایی ایران و سپس قدرت نمایی نظامی آمریکا در برابر آن اقدام، سهم خود در پاسخ به اقدام بازداشت تفنگداران آمریکا توسط ایران در دی ماه سال گذشته در محدوده جزیره فارسی در خلیج فارس را ادا می‌کند.

اولین چالش اصلی کرکمن به عنوان رئیس جمهور جدید که باید جلوی دولت‌مردان و مردم آمریکا و همچنین کشورهای جهان خودی نشان دهد، "ایران" انتخاب شده است!
 

سریال خانم وزیر (Madam Secretary):

سریال خانم وزیر یا «مادام سکرتری» که سه فصل از پخش شده، زندگی حرفه‌ای و شخصی (خانم) وزیر امور خارجه کشور آمریکا را نشان می‌دهد. این سریال همپای تغییرات سیاسی بین‌المللی اقدام به طراحی سناریو کرده و چندین بار خط تعلیق‌های خود را به ایران اختصاص داده است.

سریال خانم وزیر، همپای تغییرات سیاسی بین‌المللی اقدام به طراحی سناریو کرده و چندین بار خط تعلیق‌های خود را به ایران اختصاص داده است 

از قسمت چهاردهم فصل یکم، خانم وزیر درگیر موضوع ایران و مذاکرات به اصطلاح صلح با ایران می‌شود؛ در خط تعلیق مربوط به مذاکرات صلح در قسمت‌های 14 تا 22 می‌توان نکات زیر را مشاهده کرد:

1. محور اصلی در طول این سریال، آماده شدن ایران برای حضور پای میز مذاکره بوده در حالی که مقامات آمریکا، تهدیدات نظامی خود را به عنوان چماق، همچنان بر سر ایرانیان نگاه داشته‌اند. این توافق به گونه‌ای نمایش داده می‌شود که سعی دارد خطر جهانی ایران را کاهش داده اما تا حد کمی موفق به این کار می‌شود.

2. این سریال با ترور یک جاسوس ایرانی سازمان سیا به عنوان تایید وجود نیروهای تندروی آمریکایی در ایران سعی بر خائن نشان دادن نیروهای امنیتی ایران دارد.

3. تاکید بر تعاقب حوادث تروریستی ایران به عنوان کشوری با پتانسیل تروریسم و تلقین ایران‌هراسی از راه علائم، نشانه‌ها، و رفتار شخصیت‌های داستان.

سریال مادام سکرتری خط محوری ایران‌هراسی و حتی حزب‌الله هراسی را نیز در دستور کار خود قرار داده تا به مخاطبان خود مفهوم «بی‌اعتمادی به ایرانی‌ها» را جا بیندازد 

فصل سوم این سریال که اکنون در حال پخش است، دوباره از قسمت 9 به موضوع ایران و دوران پسابرجام می‌پردازد؛ در این فصل جدید آمریکا می‌خواهد دیگر اعضای 1+5 را متقاعد سازد که ایران با اقدامات خود عملا نقض برجام کرده و باید به عنوان تنبیه، تحریم‌ها علیه این کشور دوباره به کار بیافتد. در ادامه سه دانشمند هسته‌ای ایرانی بازداشت می‌شوند و علت حضور در روسیه را بازرسی سانتریفیوژ و آشنایی با مسائل فنی آن اعلام می‌کند. خطر هسته‌ای ایران در دوران پسا برجام در این سریال به حدی نشان داده می‌شود که رژیم صهیونیستی به ایران حمله می‌کند و یک جنگ میان ایران و اسرائیل رخ می‌دهد. در این میان حزب اللله لبنان را نیز به عنوان یکی از بازوهای تروریستی ایران معرفی می‌کنند که علیه اسرائیل عملیات انجام می‌دهد.

سریال مادام سکرتری خط محوری ایران‌هراسی و حتی حزب‌الله هراسی را نیز در دستور کار خود قرار داده تا به مخاطبان خود مفهوم «بی‌اعتمادی به ایرانی‌ها» را جا بیندازد.

 

سریال میهن (homeland):

سریال میهن یا زادگاه Homeland مجموعه‌ای تلویزیونی محصول کمپانی فاکس قرن بیست و یکم است که از شبکه‌ Showtime آمریکا پخش می‌شود؛ این سریال که با نام «سرزمین مادری» نیز شناخته می‌شود، اکنون فصل ششم آن در حال پخش است. «هوملند» از اسلام‌هراسانه‌ترین سریال‌های تلویزیونی در آمریکا برشمرده می‌شود، اما این تنها ویژگی این سریال نیست و قطعاً بارزترین محصول ضدایرانی تاریخ هالیوود نیز محسوب می‌شود.

این سریال که در دو فصل ابتدایی، نبرد سیا با القاعده را به تصویر می‌کشید در انتهای فصل دوم، با یک انفجار عظیم مقر سیا را منهدم شده نشان می‌دهد و بعد در فصل سه، این اقدام را از سوی ایران در تلافی حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران معرفی می‌کند! در واقع در این فصل یک ایرانی به نام مجید جوادی را به عنوان تروریست اصلی حمله به سازمان جاسوسی اعلام می‌کند.

 
سریال هوملند، بارزترین محصول ضدایرانی تاریخ هالیوود محسوب می‌شود که هنوز درحال پخش است

مجید جوادی در این فیلم نام مستعار دیگری به نام زرین (Zarin)دارد؛ در واقع "مجید جوادی" یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون پیشین وزارت اطلاعات معرفی می‌شود که در انفجار مقر سازمان سیا در آمریکا نقش اصلی را بر عهده دارد. حتی تیپ ظاهری زرین (با عینک و ریش پروفسوری) بی‌شباهت به وزیر خارجه کنونی ایران نیست! که البته مشابهت نام خانوادگی "جوادی" با "جواد" (نام کوچک وزیر امور خارجه کشورمان) و شباهت لقب Zarin با Zarif نیز در القای این مشابهت بی‌تأثیر نیست.

مجید جوادی با نام مستعار زرین را شبیه وزیر خارجه کنونی ایران بتصویر کشیدند

موج اهانت به مسؤولان و نمادهای ایرانی در این بسیار زیاد است و در همین راستا انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین، ماجرای میکونوس در آلمان و انفجار برج‌های الخبر در عربستان سعودی، همه به آقای زرین نسبت داده می‌شوند. فصل سوم این سریال به ترور فرمانده ارشد سپاه ایران به نام "دانش اکبری" توسط یکی از عوامل آمریکایی اختصاص دارد؛ پیداست که این نام بر وزن نام کنونی فرمانده سپاه سردار سرلشکر "محمدعلی جعفری" انتخاب شده است.

عامل آمریکایی که ترور را انجام داده به دستور مقامات ایرانی و بدون هیچگونه محاکمه‌ای اعدام می‌شود. تصاویر اعدام در این سریال سعی شده شبیه تصاویر اعدام متجاوزین به عنف طراحی شود و تاکید ویژه‌ای بر تصویر حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در تصویر اعدام دیده می‌شود.

تصویر اعدام عامل آمریکایی در کنار عکس حضرت امام خمینی (ره)

فصل ششم این سریال نیز باز به ایران در زمان پس از برجام اختصاص دارد؛ در این فصل که اکنون در حال پخش است، به ایران اتهام دور زدن توافق هسته‌ای زده می‌شود که بدنبال راه‌اندازی یک برنامه هسته‌ای موازی در کره شمالی جهت ساخت کلاهک هسته‌ای جهت قراردادن بر روی موشک‌های بالستیک خود است. مشرق بزودی گزارشی درمورد فصل ششم این سریال منتشر خواهد کرد.

 

سریال لیست سیاه (Blacklist):

سریال «بلک لیست» The Blacklist یا «لیست سیاه» که در ژانر جنایی امنیتی قرار دارد، در یکی از قسمت‌های خود در فصل سوم، پای سپاه قدس ایران را وسط می‌کشد، و اعضای آن را افرادی وحشی که به‌صورت بی‌رحمانه دست به قتل و ترور می‌زنند، نشان می‌دهد.

قسمت هفت از فصل سوم با سکانسی از تهران در سال 1992 آغاز می‌شود، که در آن پدر و مادر یهودی دو ایرانی به دست مامور امنیتی ایران به دلیل همکاری با اسراییل (رژیم صهیونیستی) در خانه خود کشته می‌شوند.

سکانس مربوط به مسئولان جمهوری اسلامی در هیبت روحانیت، البته با با یک ظاهر عربی که شبیه روحانیون ایرانی نیستند 

سریال فردی را با نام مستعار «زال بن حسن» (اسم عربی) با عنوان درجه‌دار "نیروی قدس ارتش انقلاب اسلامی ایران" معرفی می‌کند که «اف‌بی‌آی»، پلیس بین‌الملل و موساد چندین سال است که به دنبال او هستند؛ حسن عامل چند اقدام تروریستی نظیر بمب‌گذاری "پیشین" در ایران با 41 کشته و بمب‌گذاری کنیسه‌ای در "بوینس‌آیرس" با 31 کشته از جمله 14 زن و بچه معرفی می‌شود. حسن وارد آمریکا می‌شود و با گروگان‌گیری و عملیات فریب وارد یکی از خانه‌های امن موساد در آمریکا می‌شود.

 
«زال بن حسن» (اسم عربی) با عنوان درجه‌دار "نیروی قدس ارتش انقلاب اسلامی ایران" معرفی می‌شود

هدف اصلی حسن پیدا کردن فهرستی در گاو صندوق خانه امن موساد بوده که در آن اسامی ماموران و خبرچین‌هایی که در سرتاسر دنیا به دنبال یافتن و کشتن حسن هستند، قرار دارد؛ در واقع حسن، جان خود و تمام نیروهایش را با نفوذ به قلب آمریکا و خانه امن موساد به خطر می‌اندازد تا فقط با پیدا کردن مامورانی که به دنبال او هستند، از جان خود محافظت کند و قرار نیست این نفوذ پیچیده با دادن هزینه زیاد جانی و مالی، نفع دیگری برای جمهوری اسلامی داشته باشد! هدف مضحکانه‌ای برای وحشی و تروریست نشان دادن نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حتی به خواهر خود در این سریال نیز رحم نمی‌کنند.

حسن، جان خود و تمام نیروهایش را با نفوذ به قلب آمریکا و خانه امن موساد به خطر می‌اندازد تا فقط با پیدا کردن مامورانی که به دنبال او هستند، از جان خود محافظت کند!
 

ایران هراسی، دستور نانوشته هالیوود

سریال‌های دیگری نیز مانند «خدمت پژوهش جنایی دریایی» (ان‌سی‌آی‌اس NCIS)، سریال اسکندل (Scandal)، سریال معاون رییس جمهور (Veep) و غیره، خط محور ضدایرانی را حتی اندک (در حد یک دیالوگ) در خود جای دادند تا جریان مخدوش شدن چهره ایران از رونق نیافتد.

فیلم‌های سینمایی نیز در هالیوود مانند سریال‌ها کم و بیش ایرانی‌ها را وحشی و تروریست نشان می‌دهند. دو فیلم «جوخه انتحار» (Suicide Squad) و «سپتامبرهای شیراز» نیز دو اثر ایران‌ستیزانه هستند که در یک‌سال گذشته در آمریکا اکران شدند.

 در فیلم «سپتامبرهای شیراز» اعضای سپاه پاسداران را شبیه جلادهای وحشی قرون وسطی که صورت خود را پوشانده‌اند و بدون محاکمه و پس از شکنجه زندانی‌ها که بی‌گناه به‌نظر می‌رسند، آنها را می‌کشند

اهداء اسکار در رشته فیلم خارجی در سال 2017 به یک فیلم ایرانی را نیز نمی‌توان دلیلی بر نفی ایران‌هراسی در هالیوود دانست، زیرا چند سال پیش نیز در همین رشته به یک فیلم از ایران اسکار داده شد، اما سرعت روند تولیدات ضدایرانی در هالیوود کم نگردید.

ایران‌هراسی از پایه‌های محصولات هالیوودی در عصر مدرن محسوب می‌شود و تقریبا به یک دستورنانوشته در هالیوود تبدیل شده است؛ هرچند که بسیاری از این تولیدات سطح نازلی دارند، اما آثار پرطرفداری در سریال‌ها توانسته‌اند تولید کنند. با این حال این موارد نشان می‌دهد که مسئولان و مردم ایران می‌توانند با فعالیت‌های هنری در سطح جهانی و همچنین دیپلماسی عمومی فعال، تا حد مطلوبی از اثرات مخرب عملیات روانی علیه مردم ایران بکاهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس