پوشاک خارجی

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: برندهای معروف لباس تنها در صورتی مجاز به ورود به بازار ایران هستند که از ظرفیت های طراحان و تولید کننده های داخلی استفاده کنند.

قبادیبه گزارش سرویس جامعه مشرق-ششمین جشنواره مد و لباس فجر با رویکرد طراحی لباس، پارچه، کیف، کفش و زیورآلات در بخش های مختلف علمی دانشگاهی، فرهنگی هنری، صنعت و فناروی های نوین و بین المللی برگزار شد و همزمان با برگزاری این جشنواره در تالار وحدت تهران، با حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور به گفتگو نشستیم؛ از دغدغه ها و کمبودها برای ایرانی سازی مد تا تاثیر زهر قاچاق بر سلامت صنعت پوشاک کشور.
مدل های ایرانی همچنان غیر کاربردی
 
وقتی از غیر کاربردی بودن مدل های ارائه شده در این جشنواره و جشنواره های گذشته سوال میکنیم که در نهایت باعث شده چندان استقبالی از مدل های تایید شده توسط وزارت ارشاد در سطح جامعه صورت نگیرد، می گوید: نباید نگاهی مطلق به موضوع داشت و همه چیز را به یکباره نفی کرد. چراکه در طول شش سال فعالیت کارگروه و برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، شاهد فراگیری 30تا 35درصدی مدل های معرفی شده در این جشنواره بوده ایم. البته نباید از کار فرهنگی بیشتر غافل شد.
 
دبیر کارگروه مد و لباس دغدغه امروز مد و لباس در کشور را نیاز به ارتقای کیفیت و افزایش توان طراحی کاربردی می داند و معتقد است: یکی از دغدغه ها و مشکلات ما در این جشنواره و جشنواره های قبلی عدم ارتباط گیری مناسب طراحان با شاخص های لباس کاربردی است و متاسفانه درطول این سال ها طراحان لباس ایرانی ارتباط کمی با شاخص های لباس اجتماع برقرار کرده اند.
 
به گفته وی، متاسفانه طراحان ایرانی هنوز نتوانسته اند طرح هایی مناسب اجتماع ارائه دهند؛ البته این به معنای فعال نبودن در این حوزه نیست هر سال شاهد افزایش کیفیت طرح های ارائه شده در جشنواره مدل و لباس فجر هستیم.
 
دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به این نکته که شاید یکی از کاستی های جشنواره مد و لباس فجر امسال، زنانه بودن آن و خالی بودن طرح هایی برای لباس های مردانه است، با تایید کلی این موضوع اضافه می کند: با وجود زنانه بودن و تاکید بسیار کارگروه مد و لباس بر ارائه طرح های کاربردی برای حضور در اجتماع بانوان، اما تا به امروز از 20طرح کاربردی نهایی شده در جشنواره تنها 10طرح قرار است راهی بازار لباس شود و در سطح کلان تولید شود.
 
قبادی در این باره می گوید: مهم برای ما، تولید این مدل ها در سطح گسترده نیست، بلکه مهم جریان سازی در زمینه مد و لباس ایرانی اسلامی است. تا جاییکه بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در ایران برای تولیدات خود از طرح های ارائه شده در جشنواره مد و لباس فجر استفاده می کنند. حتی بسیاری از سبک های خوب و کاربردی مورد استفاده در بازار از دستاوردهای همین جشنواره است.
قبادی
 
قبادی با تاکید بر اینکه هنوز طرح های کاربردی ارائه شده توسط چنین جشنواره هایی در سطح جامعه عمومیت پیدا نکرده اند، می گوید: ما هنوز در مراحل اولیه کار هستیم و امکان دسترسی تمامی آحاد جامعه به طرح های ما وجود ندارد. با اینحال کارگروه ساماندهی مد و لباس از نیمه دوم سال جاری تاکید خود را بر روی لباس های کاربردی گذاشته است تا درنهایت و با گذشت زمان امکان دسترسی تمامی مردم به لباس  قابل استفاده در اجتماع فراهم شود.
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموع طرح های تایید شده توسط کارگروه مد و لباس در سال جاری را دو هزار و 200طرح اعلام می کند و می گوید: این تعداد طرح در مقایسه با نیاز چند میلیونی بازار ایران بسیار محدود است و نمی تواند پاسخگوی بازار کشور باشد.

فرش قرمز فرصتی مناسب برای نمایش طرح های ایرانی اسلامی
 
قبادی از افزایش همکاری های بین بخشی و دستگاههای مختلف با مجموعه کارگروه مد و لباس می گوید و اینکه در جشنواره فیلم ،تئاتر و موسیقی فجر امسال، شاهد نمایش مدل های ایرانی به وسیله هنرمندان بودیم. تا جائیکه اکثر بازیگرانی که بر روی فرش قرمز ظاهر می شوند یک طراح لباس در کنار خود دارند.
قبادی
 
ورود برندهای خارجی، تنها  با شرایط خاص
 
قبادی نسبت به افزایش سختگیری ها برای ورود پوشاک خارجی به کشور تاکید می کند و می گوید: در هر دو بخش واردات رسمی و قاچاق، سختگیری ها افزایش پیدا کرده است. تا جائیکه بر اساس آیین نامه ورود برندها به کشور، برندهای معروف لباس تنها در صورتی مجاز به ورود به بازار ایران هستند که در بازار ایران از ظرفیت های طراحان و تولید کننده های داخلی استفاده کنند و با اصول و چارچوب های تعیین شده توسط ما موافقت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه حضور برندهای خارجی منوط به استفاده از طراح و طرح های ایرانی است و باید علاوه بر تولید مشترک تابع قوانین داخلی کشور نیز باشند، می گوید: پیش از این حضور برندها در کشور هیچ سامانی نداشت و حتی امکان تمایز بین برندهای وارد شده از مبادی رسمی با پوشاک قاچاق وجود نداشت.
 
30درصد بازار پوشاک در انحصار کالاهای قاچاق
 
دبیر کارگروه مد و لباس با نگاهی خوشبینانه به پدیده قاچاق پوشاک به کشور نگاه می کند و می گوید: کسانی که نگاه بدبینانه ای به این موضوع دارند معتقدند 50درصد از پوشاک موجود در بازار ایران را کالای قاچاق تشکیل می دهد. اما به عقیده من تنها30درصد از پوشاک بازار ایران قاچاق است که البته یک درصد آن هم بسیار تاسف بار است و آسیب های بسیاری به صنعت پوشاک وارد می کند.
 
بودجه مد و لباس همچنان ناچیز
 
حمید قبادی با اشاره به بودجه 7میلیارد تومانی مد و لباس در بودجه سنواتی سال آِینده می گوید: مد و لباس از سال95صاحب ردیف بودجه شد و امسال 5میلیارد تومان برای این موضوع در بودجه سنواتی در نظر گرفته شد. البته تمامی این مبلغ تخصیص داده نشده است و امیدواریم 80درصد از آن تا پایان سال تخصیص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس