گوشه و کنار جهان

خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر مورد توجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

سرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر موردتوجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

******

** ناامیدی جامعه عربستان از چشم‌انداز 2030

اشتیاق بسیاری که از چند ماه پیش نسبت به برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی به وجود آمد، اکنون به تردید، نگرانی و خشم تبدیل‌شده است. آخرین تردید نسبت به طرح‌های محمد بن سلمان تصمیم برای کاهش 30 تا 40 درصدی دستمزدها و پاداش‌های کارکنان دولت بود که دوسوم نیروی کار عربستان سعودی را در برمی‌گیرند. در دهه‌های گذشته دولت‌ها برای جبران بالا و پایین شدن قیمت نفت به معیشت مردم دست نزده و از حقوق و دریافتی‌های آن‌ها چیزی کسر نکرده بودند.

با توجه به چنین مخالفت‌ها و نارضایتی‌های مردم عربستان از تصمیمات نسنجیده حکومت و کاهش قیمت نفت، تردیدهایی جدی در موفقیت برنامه «چشم‌انداز 2030» در بین مردم به وجود آمده و نگرانی و خشم آن‌ها را فراگرفته است.

** گرایش مصر به نفت عراق پس از قطع کمک‌های نفتی سعودی

هیئت نفتی مصر در ماه جاری به عراق سفر خواهد کرد تا آخرین رایزنی‌ها برای خرید نفت خام عراقی جهت پالایش در پالایشگاه‌های مصری را موردبحث و بررسی قرار دهند.

طبق این قرارداد، بناست مصر ماهانه یک‌میلیون بشکه نفت با شرایط پرداخت آسان از عراق وارد کند.

** ادامه پرهیز روسیه از اعلام موضع برای فرمان ترامپ

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه در تازه‌ترین نشست خبری از اظهارنظر درباره ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا خودداری کرد.

وی روز شنبه به خبرنگاران گفت که این مسئله به کرملین ربطی ندارد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به اینکه موضوع فرمان صادر شده مربوط به آمریکا است، سکوت (انفعال) و حتی طرفداری برخی سیاستمداران عربی در برابر اقدام ضد مهاجرتی ترامپ را یادآور شده است.

روسیه تلاش می‌کند در دوره ریاست جمهوری ترامپ روابط متوقف شده با آمریکا را که در چهار سال دوم ریاست دوره باراک اوباما بشدت تیره شد بهبود بخشد که هنوز پاسخ مثبت و تعیین‌کننده‌ای دریافت نکرده است. از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرده که تحریم‌های ضد روسی برقرارشده از سال 2014 در رابطه با پرونده اوکراین لغو نخواهد شد.

** استفاده از هواپیمای بدون سرنشین توسط آمریکا در جنگ یمن

به گفته یکی از مشاوران گروه امنیت ملی ترامپ، در داخل کابینه ترامپ تمایل به فشار خشونت‌آمیز علیه حامیان خارجی دولت مردمی یمن دارد.

اظهارات عمومی و مذاکرات خصوصی در کاخ سفید حاکی از آن است که ایالات‌متحده می‌تواند در کنار متحدان سعودی و اماراتی خود، بیشتر به‌طور مستقیم درگیر مبارزه با حوثی‌ها شود.

دولت ایالات‌متحده در نظر دارد باهدف ضربه زدن به حوثی‌ها در یمن، از حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اعزام مستشاران نظامی و حملات کماندویی استفاده نماید. همچنین این چشم‌انداز ممکن است شامل تصویب فوری حمله نظامی علیه مسلحین در یمن و مقابله با حامیان الحوثی در این کشور شود.

** اعدام 25 نظامی سعودی به جرم فرار از جنگ یمن

یک دیپلمات بلندپایه اعلام کرده است که سعودی از دولت ترامپ خواستار کمک برای حمایت از حمله وحشیانه این کشور به یمن شده است.

به گفته این منبع، هواپیماهای آمریکایی در حملات خون‌بار به یمن مشارکت دارند و مستشاران امنیتی و نظامی اسرائیل و امریکا در اتاق عملیات سعودی حضور دارند و به نیروی هوایی این کشور در حملات علیه اهداف نظامی و غیرنظامی کمک می‌رسانند.

در همین زمینه گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که رژیم وهابی سعودی 5 نفر از افسران خود را به جرم عدم قبول مشارکت در حمله به یمن و نیز 20 سرباز را به جرم فرار از میدان‌های نبرد یمن اعدام کرده است.

** کاهش درآمدهای هتلداری در سعودی

منابع خبری از کاهش درآمدهای هتل‌های سعودی به‌ویژه در شهرهای مکه، مدینه، جده و ریاض خبر داده‌اند. این کاهش درآمدی از سال 2015 آغازشده و در سال 2016 افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش عرضه اتاق‌ها، کاهش درآمدهای نفتی و کاهش کمک‌های دولتی ازجمله دلایل کاهش درآمدهای هتل‌های این کشور بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس