پشت پرده خانواده فاسد نتانیاهو

روزنامه ایندیپندنت نوشت: نتانیاهو در دیدار با "ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس با سخنانی جنون‌آمیز ایران را از داعش و القاعده خطرناک‌تر معرفی کرد تا توجه همگان را از شهرک‌سازی در کرانه باختری منحرف سازد.

سرویس جنگ نرم مشرق- روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارشی در رابطه با سفر اخیر نتانیاهو به انگلیس منتشر کرده و نویسنده آن "پاتریک کاگبر" معتقد است که نتانیاهو با سخنان جنون‌آمیز درباره ایران قصد دارد تا توجه همگان را از شهرک‌سازی در کرانه باختری منحرف سازد.
 
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به تحلیل چرایی لفاضی نتانیاهو علیه ایران پرداخت

بنیامین نتانیاهو به زعم خود گزارش نگران کننده‌ای از تهدیدات ناشی از رفتار تعرض‌آمیز ایران در دیدار با "ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس ارائه داد و ایران را از داعش و القاعده به مراتب خطرناک‌تر توصیف کرد که به دنبال نابود ساختن اسرائیل و سیطره بر غرب آسیا (خاورمیانه) است و اروپا و غرب و جهان را هم تهدید می‌کند.

این گزارش در رابطه با این رفتار نتانیاهو نوشت: «حتی با در نظر گرفتن استانداردهای مخصوص ارزیابی سخنان نتانیاهو، رجزخوانی او در دیدار بار "ترزا می" بیش از اندازه افراطی بود و به احتمال زیاد از چنین ایده ای است که توجه همگان را از شهرک‌سازی در کرانه باختری منحرف سازد. چند روز بعد از ادای سوگند دانلد ترامپ، اسرائیل دستور ساخت دو هزار و پانصد واحد مسکونی را در کرانه باختری صادر کرد. البته، دولت ترامپ، نارضایتی ملایمی از خود نشان داد و شاید نتانیاهو هنگام دیدار از واشنگتن، از این بابت، با اعتراضات جدی‌تری مواجه نخواهد شد. نتانیاهو می‌داند که اعضای ارشد دولت جدید، مشابه او، با استفاده از عبارات گزنده و قاطع، ایران را محکوم کرده‌اند».

  نتانیاهو با سخنان جنون‌آمیز درباره ایران قصد دارد تا توجه همگان را از شهرک‌سازی در کرانه باختری منحرف سازد

نویسنده سپس به انتقادات بین‌المللی از رژیم صهیونیستی بابت شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری اشاره می‌کند که چنین اقدامی چشم‌انداز راه حل مبتنی بر کشور را برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ناممکن ساخته و ادامه می‌دهد: «در واقع، مدت‌هاست که راه حل فوق نابود و از میان رفته است و علت آن هم، از عدم توازن قدرت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی دو طرف [اسرائیلی و فلسطینی] سرچشمه می‌گیرد. اسرائیل دلیلی برای مصالحه نمی‌بیند و تشکیلات خودگردان فلسطین - فرتوت و مستبد - به سبب وابستگی خود به امنیت اسرائیل، اساساً فاقد اهرم قدرت یا گزینه خاصی است.

اسرائیل و کشورهای سنی عرب خلیج [فارس] به رهبری عربستان به علت حضور رئیس جمهور همدل و هم فکرتر در کاخ سفید آسوده خاطر گشته و از رفتن اوباما خرسند هستند. دولت جدید آمریکا در این میان لحن ضدایرانی و ستیزه‌جویانه‌تری در پیش گرفته‌اند، اما از قرار معلوم توافق هسته‌ای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را - که در دوران زمامداری اوباما به دست آمد - پاره نخواهند کرد».

 یندیپندنت: نتانیاهو می‌داند که اعضای ارشد دولت جدید آمریکا، مشابه او، با استفاده از عبارات گزنده و قاطع، ایران را محکوم کرده‌اند

ایندیپندنت سپس به نفوذ ایران در منطقه می‌پردازد و علت آن را این‌گونه بیان می‌کند: «نفوذ ایران در منطقه به این علت رو به افزایش است که اساساً ائتلاف شیعی متشکل از کشورها و جنبش‌هایی - عراق، سوریه و حزب‌الله در لبنان - را رهبری می‌کند که در اتحاد با دولت روسیه در حال پیروزی در جنگ سوریه است. در رابطه با عراق هم باید گفت، آمریکا و ایران مدت‌ها است که دارای روابطی پیچیده که آمیزه‌ای از همکاری و رقابت است، بوده‌اند. ظهور هر نخست‌وزیر جدید در صحنه قدرت در عراق در گرو رضایت ایران و آمریکا است».

این گزارش در پایان با بیان این‌که نتانیاهو و ترزا می تا حدودی در عرصه بین المللی منزوی هستند و قصد دارند که از موقعیت انعطاف پذیرتر [اوایل] دوران ترامپ به نفع خود بهره برداری کنند، نوشت: «شهرک‌سازی بیشتر در اطراف بیت المقدس و کرانه باختری ایده عملی شدن راه حل مبتنی بر دو کشور را تضعیف خواهد کرد. اما مقامات اسرائیل از مدت‌ها پیش از چنین راه حلی برای پنهان ساختن سرافکندگی‌ها و نابسامانی‌های خود استفاده کرده‌اند. وجود دولت همدل و هم فکرتر در واشنگتن [در این مقطع]، فشارهای راست افراطی در داخل اسرائیل را برای ضمیمه ساختن همه بخش‌های کرانه باختری را افزایش خواهد داد، اما تغییر واقعی رخ نخواهد داد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس