سخنگوی وزارت خارجه نگاه صرف به برجام را خوش‌خیالی دانست و با این سخنان خط بطلانی بر راهبرد سیاست خارجی دولت که همانا رسیدن به توافق و برجام بوده کشید، راهبردی که دلسوزان نظام بارها اشتباه بودنش را تذکر داده بودند.

سرویس سیاست مشرق - برجام نزد دولتی‌ها اسامی مختلفی دارد؛ از «آفتاب تابان» گرفته تا «فتح‌الفتوح»، «پیروزی عظیم ملت ایران» و«هوای تازه» عناوینی است که دولت برای این سند هسته‌ای به کار برده است. معنای همه این عناوین خاص نیز این است که با برجام می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را رفع و رجوع کرد.

به عنوان نمونه حسن روحانی درباره دستاوردهای برجام با کنایه گفت:«برجام یک،مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گویدقاسمی راهبرد سیاست خارجی دولت روحانی را «غلط» خواند

رئیس جمهور همچنین درباره تاثیرات برجام تاکید کرده بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.» (17/3/1394)

روحانی در جای دیگر بیان کرد: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.» (23/4/1394)

اینک اما بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خط بطلانی بر روی این سخنان می‌کشد و سعی می‌کند امیدهایی که دولت خود در حوزه نتایج درخشان برجام به‌وجود آورده را پاک کند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان بر این باور است که تصوری غلط است که با خیال خوش و راحت بنشینیم و فکر کنیم مسائل‌مان با برجام تماما حل شده است.[1]

قاسمی در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام این توافق را اتفاقی مهم می‌داند و دستاوردهای آن را بسیار می‌‌شمرد و با بیان اینکه در زمینه بانکی مقداری مشکل و کارشکنی وجود دارد، عنوان کرد: «هنوز کار زیادی را پیش رو داریم و باید با تمام توان در این مسیر تلاش خود را ادامه دهیم، به هر حال برجام نتیجه یک تفاهم و اجماع ملی و خواست کشور بود و تا به این جا هم رسیده‌ایم، ولی هنوز کار پایان نیافته است.»

اما باید به این موضوع اشاره کرد که این تصویر غلط که سخنگوی وزارتخارجه بدان اشاره می‌کند راهبرد سیاست خارجی دولت یازدهم بوده است. البته وی دستاوردهای برجام را بسیار عنوان می‌کند اما درباره این دستاوردها و اینکه آ‌یا مردم این موارد را احساس می کنند یا خیر، سخنی نمی‌گوید اما در خصوص اخلال در تعهدات برجام از جمله مسائل بانکی که از ابتدا تا این روزها که به سالگرد اجرای برجام نزدیک می‌شویم مهمترین خلل اجرای این سند هسته‌ای بوده، نیز اشاره می‌کند. اختلال در سیستم مراودات بانکی از جمله کلیدی‌ترین موضوعات تحریمی است زیرا بانک‌ها مجاری مالی هستند و قطع شدن این مجاری آسیب‌ جدی به کشور می‌زند.

متاسفانه دولت یازدهم با خود تفکری به‌ عرصه سیاسی کشور آورد که حل مشکلات را نه از درون بلکه از بیرون پیگیری می‌کرد و همواره نگاهش به دستان خارجی‌ها بود که می‌توان از آن به عنوان «برجامیزه کردن سیاست خارجی و داخلی»‌ یاد کرد. دولت تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد توافق هسته‌ای چید و دستگاه دیپلماسی هم بیشتر توان و تلاش خود را بر روی برجام گذاشت اما ثمره چندانی از آن عاید کشور نشد؛ موضوعی که اینک سخنگوی دستگاه دیپلماسی آن را غلط محاسباتی می‌خواند؛ که البته تجربه تلخ دولت یازدهم نیز هست.


[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/675697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس