سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه به تهران در این مقطع از بُعد دوجانبه و منطقه‌ای دارای اهمیت است. آنکارا در حال حاضر روی طرح هایی فعالیت می کند که بدون مشارکت ایران عملا در سود آوری آنها تردید وجود دارد.

چه اتفاقاتی وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاندبه گزارش مشرق، «احمد کاظمی» مدیر پژوهش های کاربردی برون مرزی صداوسیما نوشت: سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به تهران در این مقطع از دو بعد دوجانبه و منطقه ای دارای اهمیت است.
 
از بعد دوجانبه انجام این دیدارها نشان دهنده اراده سیاسی طرفین برای توسعه مناسبات علیرغم برخی اختلاف نظرها در مسایل منطقه ای است. ایران و ترکیه حدود ده سال است که رساندن سطح مبادلات تجاری به بیش از سی میلیارد دلار را برنامه ریزی کرده اند و علیرغم پتانسیل های فراوان در زمینه ترانزیتی، انرژی، تجاری، صنعتی، و ... حجم مبادلات تجاری دو کشور هنوز حدود 12 میلیارد دلار است حال آنکه اقتصاد و گردشگری بشدت آسیب دیده ترکیه از ناامنی، نیاز به توسعه مناسبات با ایران در دوره پسا برجام دارد.
 
آنکارا در حال حاضر روی طرح هایی فعالیت می کند که بدون مشارکت ایران عملا در سود آوری آنها تردید وجود دارد. یکی از این  طرح ها، خطوط انتقال گاز تاناپ و تاپ است که به علت کافی نبودن ذخایر گاز حوزه شاه دنیز جمهوری آذربایجان، محافل اروپایی بر لزوم مشارکت ایران در این طرح انتقال گاز تاکید می کنند . در صورت مشارکت ایران در تاناپ و تاپ ، دور جدیدی از همکاری های ایران و ترکیه در حوزه انتقال انرژی آغاز خواهد شد  . براساس طرح تاناپ یا ترانس آناتولی گاز از مسیر ترکیه به یونان و در ادامه براساس طرح تاپ یا ترانس آدریاتیک ،خط لوله گاز با عبور از آلبانی  به ایتالیا می رسد
 
از بعد منطقه ای این سفر بعد از سه تحول مهم صورت می گیرد. اول: رای 479 نماینده پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات یازده ساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا که علیرغم خوشخدمتی آنکارا در عادی سازی مناسبات با رژیم صهیوینستی صورت گرفت؛ پیام روشن سیاسی بهمراه تبعات اقتصادی و امنیتی دارد که نشان می دهد منافع ترکیه در همکاریهای منطقه ای نهفته است.
 
چه اتفاقاتی وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاند 
 
دوم : تحولات عراق و سوریه با حضور مثال زدنی حشد الشعبی و نیروهای مردمی و محور مقاومت و موفقیت های آنها در موصل و حلب، نشان داد که، با چشم انداز موجود، ترکیه نیاز به تجدید نظر در رویکرد خود به عراق و سوریه دارد.
 
حمله جنگنده های سوری به ستون نظامی ترکیه در نزدیکی الباب نشان داد که ادامه رویه کنونی مداخله می تواند تبعات جدی تری برای آنکارا به بار آورد.
 
ترکیه اکنون با وضعیت شعله ور در مناطق کردنشین خود مواجه است و کارشناسان مستقل ترکیه نیز معتقدند راه برون رفت از این وضعیت که با بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق و تقویت گروههای کردی در سوریه و عراق تشدید شده است، استفاده از پتانسیل همکاریهای منطقه ای است.
 
سوم: پس از مواضع جنجالی که آنکار در قبال وضعیت تاریخی موصل و حلب و قرارداد لوزان گرفت، موج جدیدی از جبهه بندی علیه آنکارا در حال شکل گرفتن است که ادامه آن می تواند به طور جدی به طرح ادعاهای مشابه علیه ترکیه از سوی کشورهای منطقه از ارمنستان و عراق گرفته تا یونان منجر شود.
 
چه اتفاقاتی وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاند 
 
این موضوع بهمراه موضع غیر منطقی که ترکیه درحمایت از ادعای بی اساس شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر ایرانی گرفته بود، ضروری می ساخت که مولودچاووش اوغلو و هاکان فیدان رئیس میت و مغز متفکر امنیتی دولت کنونی ترکیه با سفر به ایران، پیام های روشن تری از تصمیم آنکارا برای تصحیح در سیاست های منطقه ای خود بدهند. موضوعی که پس از کودتای 15 جولای به یک مطالبه جدی برای مردم ترکیه تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • لر نژاد ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    ترکیه عنصر صهیونیستهاست
  • مسیب ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    من سواد درستی ندارم ولی فکر کنم اون پشت مشت ها یه خط لوله گاز به اسرائیل وصل شده ان شاءالله که به قول معروف بز بوده و گاز ما به اسرائیل نمیرود؟!؟!
  • آریایی اصیل ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    چرا ما باید با ترکیه مزدور فرصت طلب که هیچ ثباتی نداره مواضعشون و همیشه دنبال سواستفاده و تخریب ما هستن همکاری کنیم و بهشون مجال بدیم که با استفاده از اعتبار و امکانات ما جون بگیره و نفس تازه کنه؟باید مثل درسی که به عربستان دادیم به ترکیه هم درسی اساسی بدیم.
  • حمید رضا اقاجان ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    بنده نمیدونم دوباره این نامردها تو ایران چه میکنند ،یعنی بعد از 38سال این ترکهای نامرد را این دستکاه دیپلوماسی ایران نشناخته ،چقدر تو38 سال گذشته از پشت خنجر این ترکها خوردیم ،دولت ترکیه آلت دست صهینستها ،ارغان اوپرتونیست ،از بلاهایی که این دولت کسیف ترکیه بر سرمان آورده درس نمیگیرید ،پشتیبانی تروریست درمنطقه تا تاسیس تلوزیونهای فحشا قاچاق انواع مشروبات الکلی تا باز کردن انواع بار ودیسکو وپلاژهی فحشا مخصوص ایرانیها در گشور به اصتلاه اسلامی ترکیه ،همکاری تکاتنک با وهابیهایسعودی ضد ایران ،وای مثنوی 70من کاغذ میشه دشمنیهای ترکیه بخصوص در زمان این اردغان نامرد . دوباره یه چند روز سرتون شیره میماله بعد دوباره اروپا وامریکا متوجه همکاری وپیشرفت ایران میشوندودوباره یک دسته یونجه تازه نشان این ترکها میدهند ،این نامردها هم تمام طرحها وقردادها را زیر پا میگذارند ودوباره برمیکردند در آغوش اربابانشان ،در مورد همکاری ایران وترکیه باید همه پرسی بشه ،مرک بر دولت صهیونیستی ترکیه مرک بر اردوغان ،مرک بر لیبرالیسم داخلی .
  • آرشام ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    ترکیه توسط شخصی اداره میشه که دست کمی از هیتلر نداره! اون یه دیکتاتور به تمام معنا هستش با اخلاق سیاسی مالیخولیایی، یعنی ملقمه ایی از عصبیت و عمل گرایی احساسی! وقتی انسان به تصمیمات این شخص نگاه میکنه به واقع رفتار سگی رو میبینه که هر بار روتو ازش بر می گردونی یا به عقب گام بر میداری به سمتت حمله ور میشه و زمانی که سنگ و چوب رو بهش نشون میدی آروم میگیره! در جریان کودتا، آیران با تمام اخلاص به کمک ترکیه شتافت ( فارغ از هر انگیزه و جنبه ایی ) اما چی شد؟! نتیجتا دست مارو گاز گرفتن.... آیا باز سزاوار هستش به این دیوانه ی زنگی کمک کنیم ؟
  • انصار ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    این خوش خیالی محضه که فکرکنیم ترکیه تغیییررویه بده.اگه یادتون باشه توقضیه عذرخواهی ازروسیه هم همین تصورات روداشتیم
  • سیدحمید ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    الان وقت استفاده از برخی تعارضات داخلی وخارجی ترکیه است .به نفع جان میهن اسلامی
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    صرف نظر از قبول تمامي موارد مطروحه در نظرات كارشناس محترم فكر ميكنم دليل اين سفر در اين موقعيت حساس عمليات محور مقاومت در حلب و دود شدن سرمايه گذاري خونين و فضاحت بار تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس در سوريه ميباشد كه با به شماره افتادن نفس آنها اربابانشان دست به احياء اين سگهاي نجس اقدام كرده اند ، انشاله به حول و قوه خدا همانطور كه شاه اسماعيل صفوي خاك چالدران را مدفن سربازان و سپاه عثماني كرد تا ننگ اين شكست براي آنها داغي باشد بر روي پيشاني شان در طول تاريخ، محور مقاومت هم خاك سوريه را گورستان ترريستها و متجاوزان تكفيري خواهد نمود تا لكه ابدي اين ننگ بر پيشاني تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس كه حاميان اين سگهاي نجس ميباشند بدرخشد
  • افروز ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    طبق نظر تمامی کارشناسان ایرانی و سوری و غیره ابتدای دخالت ترکیه در اوضاع سوریه وعراق، با حضور گسترده تجاری بود. بسیاری از محصولات مصرفی و غیر مصرفی عراقی ها و سوریه ای ها به ویژه مواد غذایی و پوشاک از ترکیه تامین می شد. شرکت های تجاری صنعتی(مثل ساختمانی) ترکیه حضور بسیار فعالی در کردستان عراق و سوریه ی پیش از جنگ داشتند. الان محصولات پوشاک ترکیه بازار ایران را فلج کرده. در حالی که به اذعان مسئولان بازار رسمی پوشاک ایران گردشی بالای 4 میلیارد دلار دارد. و اگر به این رقم اعداد قاچاق را هم بیافزاییم با یک عدد شگفت انگیز روبرو می شیم. حالا ترکیه به لطف داشتن رابطه آزاد با دنیا بهترین دستگاه ها و مواد اولیه را از اروپا و به ویژه آلمان وارد می کند و با تبدیل آن به پوشاک هم اشتغال ایجاد می کند و هم ارزش افزوده و هم نفوذ در ایران و همسایه ها پی می گیرد. در حالی که ما هیچ چیزی از آنها کم نداریم، نه پول و نه تخصص و نه هنر. نباید بازارمان به دست این ها بسپاریم . والله کفار هم اینطور بازارشان را به دست تروریست های ترک نمی دهند. به خدا خرید هر جنس ساخت ترک ها برابر هست با تیر و بمبی که به تکفیری ها و تروریست ها داده میشه. آن بمبی که ده ها نفر از هموطن های ما در عراق را به شهادت رساند با پول همین اجناس ترکیه ای تامین شده است .ترک ها ایرانی ها در حله را کشتند. آخه کدام انسان عاقل برای کشته شدن خودش، به دشمن خودش پول می دهد؟ ما گازمان را به ترک ها می فروشیم از آن طرف چرخ کارخانه هایشان را می چرخانیم که بازار ما را خراب کنند و به تروریست ها پول بدهند. واقعا دولت چه می کند؟ چه افتخاری برای مبادلات 30 میلیارد دلاری هست؟
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    ترکیه کشور غیر قابل اطمینانی است هر وقت عرصه براش تنگ میشه ما را میشناسه،هنو ز که هنوزه یکی از حامیان اصلی داعشه/
  • محمد ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    اردوعان مصداق کسی است که سر شاخه نشسته و ته شاخه رو میبره و حالیش نیست
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    نظرات تندوتیز برخی علیه ترکیه بیشتر توسط تیم های سایبری پانکردیسم و شاخه ایرانی پژاک اداره میشه همونطور که طرح تفرقه قومی بین فارس و ترک و عرب توسط این پانکرد ها اداره میشه. ترکیه حامی راهبردی داعش بود و الان ضررش رو هم دیده گویا نقاط مشترک ایران و ترکیه و جلوگیری از تجزیه سوریه و ایجاد کردستان سرطانی تنها نقطه همگرایی ایران و ترکیه هست که درهای مذاکره رو باز گذاشته. در هر صورت نظرات اکراد حامی پژاک در مورد ترکیه و اردوغان قابل اتکا نیست و خطر نسل کشی ایرانیان توسط گروهک های پانکرد موضوع قوی و قابل بررسی است
  • تبریزلی ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    ترکیه برای ایران وقدرت منطقه ای ان نقشه ها ودسیسه های کثیفی دارد
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    هیتلر سگش به عردوغان شرف داره، شما کی دیدید که هیتلر دو رو و دو رنگ و ریا کار و منافق باشه؟ یه حرفی از اول زد تا آخر هم پاش ایستاد.
  • امیرعلی ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    بله ،،واقعا میشه ردو پای عوامل پ ک ک و پژاک را بخوبی در سخنان بی کله پوچانه و فرهنگ غارنشینی را در بعضی جا ها دید،هر چند تروریست ها عرضه ندارند و فقط بزغاله های موانع ای ترسو هستند،،واگرنه فرهنگ ایرانی خیلی تمیز هست،،،
  • مسعود ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    من واقعا نمی تونم رفتار های دولت ترکیه رو درک کنم بیش تر از یک سال دهها سیاست متفاوت اتخاذ شده که بعضا با هم متناقض بوده اند مثلا قطع رابطه با روسیه انهدام جنگنده روسیه و سپس عذر خواهی پ از روسیه و پرداخت غرامت از سرگیری روابط تهدید اسراییل و گذاشتن شرط رفع محاصره غزه و عذر خواهی اسراییل و سپس دست کشیدن از اهداف و سپس برقراری رابطه با اسراییل بدون عذرخواهی و رفع محاصره اظهارات دباره پیوستن به اتحادیه اروپا و سپس تهدید به رفراندم درباره عدم پیوستن به اتحادیه اروپا اظهارات درباره جزایر سگانه و دخالت در امور ایران و سپس پس گرفتن سخنان گفته شده در روزهای بعد انتقال اوارگان به مرز اروپا و سپس عدم انتقال به مرز اروپا و استفاده به عنوان اهرم فشار اظهارات خصمانه درباره دولت سوریه و سپس تغییر لحن سخنان یک روز بعد تهدید به حمله به موصل و حمله لفظی به دولت عراق و مصر انتقاد به ترامپ تا تجلیل از ان پس از ریاست جمهوری؟؟؟؟؟؟ به نظر می رسه دلیل ان هست که دولت ترکیه در باره شرایط منطقه ای در انفعال قرار داره و توان تشخیص و تاثیر گذاری لازم برای پیش بینی و هدایت بحران های پیش رو را ندارد و همین موضوع باعث شده که رفتار های دولت ترکیه دست پاچه و بچه گانه به نظر بیاد که البته با این رفتار ها خلق الساعه اعتبار دولت خود را کاملا زیر سوال برده است
  • فرزاد ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    سخنان مرحوم نجم الدین اربکان رهبر معنوی اسلامگرایان ترکیه درباره اردوغان : اردوغان مانند شاگرد مردودی است که از در پشتی مدرسه فرار کرد اردوغان انگوری بود که بجای دوشاب،شراب نجس شد اردوغان فرعونی است که با روابط با صهیونیسم به جهان اسلام خیانت کرد اردوغان بدنبال ایجاد امپریالیسم خبری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس