اکثریت هر دو گروه، ایالات متحده را حامی دشمنان شیعیان در جهان می‌دانند و مخالف دخالت‌های سیاسی و نظامی آن کشور در خاورمیانه هستند.

سرویس جهان مشرق- دانشگاه ام‌آی‌تی در پیمایشی با همکاری اجراییِ دانشگاه کوفه موفق شده است داده‌های متنوعی از شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی اربعین به دست آورد. نتایج این پژوهش که سال گذشته در مسیر پیاده‌روی زائران صورت گرفته، اکتبر سال جاری در 178 صفحه منتشر شد.

2410 و 1668 ایرانی طی این پژوهش میدانی به پرسش‌های فرهنگی، سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی پاسخ داده‌اند. در مقدمه این گزارش اذعان شده است این گروه از شهروندان ایرانی و عراقی اثرگذاری بالایی در تحولات کشور خود دارند اما تا کنون تحقیق عمیقی پیرامون آنها صورت نگرفته است، قابل توجه دانشگاه‌های کشورمان که باید این سخن را از اساتید ام‌آی‌تی بشنوند.

داده‌های این پژوهش به صورت خلاصه عبارت است از:

*‌ عمده پاسخ‌دهندگان ایرانی به حضور دین در تصمیم‌سازی اجتماعی تمایل دارند، برخلاف پاسخ‌دهندگان عراقی که احزاب اسلامی را بهتر از احزاب سکولار نمی‌داتند.

* هر دو گروه، ایران را حامی شیعیان در منازعات منطقه‌ای ارزیابی کرده و از این سیاست، حمایت می‌کنند.

* اکثریت هر دو گروه، ایالات متحده را حامی دشمنان سنتی شیعیان در جهان می‌دانند و مخالف دخالت‌های سیاسی و نظامی آن کشور در خاورمیانه هستند.

* اکثریت پاسخ‌دهندگان ایرانی سیاست خودکفایی اقتصادی را بر ورود به اقتصاد جهانی ترجیح می‌دهند.

* بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان ایرانی به تبادل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی میان ایران و ایالات متحده تمایل دارند و اکثریت آنها اشکالی در همکاری نظامی میان تهران و واشینگتن در مبارزه با داعش نمی‌بینند.

* اکثریت پاسخ‌دهندگان ایرانی از برجام حمایت می‌کنند و رفع تحریم‌ها را در زندگی خود مؤثر می‌دانند، اما نسبت به اجرای موفق توافق هسته‌ای شک دارند.

* ایرانی‌ها بیشتر به پرسش‌هایی پیرامون رابطه دین و سیاست پاسخ ندادند و عراقی‌ها همین برخورد را با پرسش‌های مربوط به مسائل منطقه‌ای در عراق و همچنین دخالت ایران در مسائل سیاسی عراق داشتند.

* مرجع اصلی اخبار برای هر دو گروه، تلویزیون است.

* نیمی از ایرانیان و عراقی‌ها دست‌‌کم ماهی چندبار از اینترنت استفاده می‌کنند.

* هر دو گروه از گفتگوی شیعه و اهل سنت استقبال می‌کنند ولی بر این باورند که دیدگاه شیعیان و اهل تسنن پیرامون خشونت،‌ متفاوت است. آنها در روابط شخصی نیز بیش از آنچه می‌گویند حساس هستند.

* زنان ایرانی دو برابر زنان عراقی در فعالیت‌های اجتماعی مذهبی مشارکت می‌‌کنند.

* بیشتر پاسخ‌دهندگان ایرانی مقلد آیت‌الله خامنه‌ای و بیشتر پاسخ‌دهندگان عراقی مقلد آیت‌الله سیستانی هستند.

* بیشتر پاسخ‌دهندگان از هر دو گروه اشتغال زنان را موجب صدمه به فرزندان ارزیابی می‌کنند و اجازه شوهر را برای اشتغال، ضروری می‌دانند، اما خواهان حقوق برابر زنان و مردان هستند.

* بیشتر پاسخ‌دهندگان ایرانی و به ویژه بیشترِ پاسخ‌دهندگان عراقی، پوشش چادر را برای زنان بهترین پوشش می‌دانند.

* برخلاف پاسخ‌دهندگان عراقی، تقریباً سه چهارم از پاسخ‌دهندگان ایرانی نظام سیاسی فعلی را بهترین نظام ممکن برای کشورشان دانسته و انتخابات اخیر را آزاد و عادلانه ارزیابی می‌‌کنند.

* اکثریت غالب پاسخ‌دهندگان عراقی مخالف خودمختاری اقلیم سنی یا کُرد هستند.

* نیمی از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بشار اسد پیروز منازعه سیاسی در کشورش خواهد بود و بعد از آن بیشترین احتمال را به پایان منازعه از طریق گفتگوهای بین‌المللی اختصاص می‌دهند.

 در زیر می‌توانید بخشی از نمودارهای منتشرشده در این سند را ملاحظه کنید:
 
 پیمایش جامع دانشگاه ام آی تی از زائران اربعین
 
 شغل، درآمد و دارایی‌های زائران
 
 
 
 پیمایش جامع دانشگاه ام آی تی از زائران اربعین
 
 نظر زائران در مورد سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه
 
 
 
پیمایش جامع دانشگاه ام آی تی از زائران اربعین + آمار و نمودار 
 
نظر زائران در مورد چگونگی برخورد با عوامل حوادث تروریستی که قربانیان سنی یا شیعه داشته باشد
 
 
 
پیمایش جامع دانشگاه ام آی تی از زائران اربعین + آمار و نمودار
 
 
اثر برداشتن تحریم‌ها در زندگی شخصی
 
 
 
پیمایش جامع دانشگاه ام آی تی از زائران اربعین + آمار و نمودار

نوع و میزان فعالیت‌های عبادی

 

پیمایش جامع دانشگاه ام‌آی‌تی از زائران اربعین + نمودار و دانلود سند

 مرجع دریافت اخبار و میزان مراجعه به آن 


فارغ از اینکه نهادهای سیاسی و دستگاه‌های اطلاعاتی قدرت‌های مداخله‌گر در خاورمیانه چه استفاده‌ای از این داده‌ها می‌کنند، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا چنین پژوهش‌هایی با عمق و گسترده بیشتر و در جهت تقویت منافع ملی از سوی دانشگاه‌های ایران صورت بگیرد، یا اگر چنین اقدامی انجام شده است، داده‌های آن منتشر شود. ضمن اینکه همین داده‌ها نیز می‌تواند برای مدیریت بهتر مراسم اربعین بکارگرفته شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    اونا از این اربعین به سود خودشون استفاده می کنن تا تسلط بهتری روی ما داشته باشن....ببینن کجا و چطور میشه اختلاف انداخت...تازه خیلی از اطلاعات هم منتشر نکردن..... اما ما به نحو احسن این کارو نمیکنیم.... بعبارتی اصلا در سطح کلان از اربعین استفاده نمی کنیم...
  • امیین ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    هدفشون از این تحقیق پیدا کردن نقاط مورد اختلاف بین شیعیان عراق و ایران بوده تا بتونن روش سرمایه گذاری کنن.
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    داده پردازی
  • سرایا ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    این کار البته نوعی جاسوسی هم برای اون ها هست، ما حتی تصورش نمی کنین با این داده ها چه تحیل های دیگه ای در مورد ما انجام میدن.
  • حسین ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    من متن اصلی‌ را خوندم ، مغزم سوت کشید ، تا کجاها اینها اومدن تحقیق کردن و اطلاعات را جمع‌آوری کردن بعد مثل یک کامپیوتر نشستن این اطلاعات را فرآوری و تجزیه تحلیل کردن و نتیجه هاش را برداشت کردند تازه مرحله بعد که از چشم و دسترس عموم مخفی‌ هست سازمانها و انستیتوها و آژانس‌های اطلاعاتی‌ امنیتی و رسانه‌‌ای هستند که میخوان از این اطلاعات تحلیل و شده استفاده کنن. دانشگاه ما که عضو هیتت علمیش دکتر ز.... باشه که میشینه اراجیف رسانه‌‌های خارجی‌ را بلغور میکنه یا حرفهای بسیار سطح پایین مثل جفنگیاتی که قزاقهای رضا خان میگیفتن ملاک تحلیل سیاسی این آدم می‌شه خوب دیگه چه انتظاری از همچین دانشگاهی می‌شه داشت؟ در خاک غنی‌ هست که درخت میوه رشد میکنه و ثمر میده نمیتونی‌ انتظار داشته باشید در خاک ضعیف و شوره زار درخت میوه بار بده ، اساتید بسیار باسواد و بسیار توانا و نمونه‌ای داریم ولی‌ متأسفانه امور دست اینها نیست و افراد در سطوح بسیار پایین و ضعیف بر محیطهای علمی‌ تسلط و قدرت پیدا کردند .
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    با همین آمارها از چنین مراسم بی نظیری روزی به ما از جایی ضربه میزنند که ما حتی فکر آن را هم نمی کنیم و باید هزینه های بسیار برای جبران آن اگر جبران پذیر باشد بپردازیم متأسفانه ما در بیشتر موارد پرمدعا ولی بی هنر و بی عمل هستیم
  • رضا ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    خوا وکیلی اگه یه نهاد مستقل ایرانی بخواد از این قبیل پژوهش ها رو انجام بده و احیانا اگه تو یه نظر سنجی نتیجه برخلاف نظر شماها باشه اجازه انتشار میدین یا اون بدبختا رو بنام جاسوس همکاری با موسسات بیگانه جرج سوروس و... هزاران اتهام جور وا جور به سلابش نمیکشین
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    علت اینکه دانشگاههای ایران وارد این مقوله ها نمی سوند روشن بودن قضیه برای آنهاست و اینکه خارجیها ارزیابی ایرانیها را نتوجه نمیشوند.
  • حبیب مشهدی ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    ساده نباشید. این پژوهش هم به نوعی پروژه نفوذه که حضرت آقا مدام تاکید میکنند.
  • علي ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    مردم بزرگوار اونا چه ميفهمن اربعين حسيني چيه پيمايش شونم كشكه ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس