کد خبر 644604
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) هفته گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مسجد الاقصی در شهر اشغالی قدس متعلق به فلسطینیان اعلام شد.

 به گزارش مشرق، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) هفته گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مسجد الاقصی در شهر اشغالی قدس متعلق به فلسطینیان اعلام شد در نتیجه اسرائیل در واکنش به این موضع، روابط و همکاری های خود با یونسکو را قطع کرد.

این قطعنامه در حالی صادر شد که پنج سال پیش یعنی در اکتبر 2011 (مهر 1390) نیز یونسکو با رای مثبت دو سوم اعضای خود عضویت فلسطین را در این سازمان تصویب کرد و به این ترتیب فلسطین به عنوان یکصد و نود و پنجمین عضو به یونسکو ملحق شد.

دور تازه تنش و اختلاف اسرائیل با یونسکو

این اقدامات یونسکو دور تازه‌ای از تنش بین اسرائیل و این سازمان را رقم زد اما این روند به اینجا ختم نشد بلکه در اواسط دسامبر 2011 یعنی با گذشت یک و ماه و نیم از عضویت کامل فلسطین در یونسکو، پرچم فلسطین به عنوان یک عضو مستقل بر فراز این سازمان افراشته شد.

در سال 2014 شورای اجرایی یونسکو اسرائیل را اشغالگر نامید و سپس دو سال بعد یعنی در آوریل 2016 درخواست اسرائیل برای تغییر نام مسجد الاقصی به جبل الهیکل از سوی این نهاد رد شد.

رویکردهای حمایت جویانه یونسکو از فلسطین موجب شد این نهاد در آخرین و جدیدترین موضع خود در حقانیت فلسطینی ها، پنجشنبه گذشته در آخرین نشست اجرایی خود مسجد الاقصی را از آن مسلمانان دانسته و اسرائیل را ظالم و اشغالگر بنامد.

یونسکو مهم ترین دلیل تصویب این قطعنامه را حفاظت از میراث فرهنگی کشور فلسطین اعلام و تاکید کرد ارتباط دینی که مهم ترین دلیل اشغالگری های اسرائیل است، فاقد استناد تاریخی است و اسرائیل باید از اقدامات خشونت آمیز و اشغالگرانه در مسجد الاقصی دست بردارد.

واکنش تنبیهی آمریکا به قطعنامه یونسکو

در حالی که نتانیاهو از این قطعنامه سخت آشفته شده و زبان به انتقاد و نارضایتی گشود، مارک تونر قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مخالفت شدید کشورش را با این قطعنامه اعلام کرد.

به گفته وی این اقدام یونسکو به حل مشکلات منطقه کمکی نمی‌کند.

واشنگتن در موضع گیری خصمانه علیه یونسکو پرداخت 60 میلیون دلار کمک به این نهاد بین‌المللی را لغو کرد.

این در حالی بود که نتانیاهوتصویب این قطعنامه را تصمیمی عجیب و این مصوبه را زشت و بی‌ارزش خواند و مدعی شد یونسکو با این اقدام اندک اعتبار و مشروعیت خود را از دست داد.

تاثیر قطعنامه یونسکو در دراز مدت

تصویب قطعنامه جدید یونسکو در طولانی مدت می تواند پشتوانه‌ای برای سد کردن تلاش های اسرائیلی ها در راستای تسلط بر بیت‌المقدس و ثبت این شهر به عنوان پایتخت خود باشد، حال آنکه اسرائیل این شهر را اورشلیم خوانده و مدعی است دیوار ندبه تنها مکان باقی مانده از معبد بزرگ و مقدس ترین مکان جهان برای یهودیان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس